Tidig kastrering?!
Ett ämne som ständigt är uppe för debatt. Skulle vara intressant att höra vad ragdollfolket har att säga till om frågan. Vi själva tillämpar tidig kastrering som då sker kring 12 veckors ålder.
Juha
Får man fråga varför ni gör det?
Ännu ett intressant ämne ;-)
Jag förstår att man kanske kan tänkas att göra tidig kastrering för att slippa alla dessa parningar med alla möjliga raser tex ragdoll/maine coon, ragdoll/norks skogkatt osv. Genom kastrering så får man ju bort den delen i alla fall. Eller gör man tidig kastrering av någon annan anledning?
Men, vad säger forskningen om just tidig kastrering? Är det bra för kattungarna? Det skulle jag vilja veta.

Hannen fra mitt siste kull ble kastrert ved 14 ukers alder. Min vet tilrår tidlig kastrering, delvis pga at de kommer seg mye raskere etter inngrepet enn eldre katter gjør. Jeg er veldig spent på å følge denne katten fremover, både når det gjelder urinveisproblemer og vekst/evt overvekt. Jeg anbefaler mine kattungekjøpere å kastrere tidlig, og senest ved 5-6 månders alder for hannkatter.
Om man leter etter studier på dette emnet, vil man finne en jungel med artikler og statistikker ang dette.
Azzis: Tack för länkarna…ska kolla igenom sen. Jag kan tänka mig att kastrera vid 5-6 månader, men redan innan 12 veckor…det låter tidigt. Om man nu ska få hem sin katt kastrerad då den är 12 veckor…då är det tidigt.
Man är så van att man pratar om att katten skall vara 6 månader innan kastrering.

Jag får börja med att säga att jag inte är påläst på tidig kastrering. Men för mig känns det spontant helt fel. För det första är det ju en risk med narkos, ju mindre kroppsvikt ju större risk att katten inte vaknar.
Sen känner jag att det måste vara bra för kattens utveckling att vara fertil.
Sen undarar jag som raghaven, varför gör vi det? Är det för att det är bra för katten? Eller är det för att vi vill hålla på våra linjer.
Gör vi det för kattens skull tycker jag det är ok, INTE om vi gör det för våran del som uppfödare.
Jag kanskje ändrar mig efter att jag får kunnskap här….

När jag köpte min maine coon för 5 år sedan fick jag höra att man ska vänta så länge som möjligt med att kastrera sin katt för att annars kommer den att utvecklas konstigt( om ni förstår vad jag menar…) Alltså att katten kommer att få oproportioneliga former.
På en utställning för en tid sedan såg jag en ragdoll som hade kastrerats vid 12 veckors ålder och jag tyckte faktiskt att den såg oproportionelig ut dvs hade stor kropp och ett litet huvud! Jag vet att ragdolls utvecklas långsamt har själv en gamling (6år ) hemma men utvecklingen var inte alls på samma sätt!
Så för att komma till sak, så för katten och typen så tycker jag att det är dumt. Har alltid varit emot tidig kastrering och tycker att man ska lita på sina köpare för det är väl oftast det de handlar om, att man är rädd för att köparen ska bryta kontraktet!
Ni gör som ni vill om ni vet att det inte är skadligt för kattungen men NEJ jag kommer inte att göra det!
Jag kan säga som köpare så skulle det kännas konstigt att köpa en kastrerad kattunge…det känns lite fel. Och om det vore bra, så skulle väl fler veterinärer också kastrera tidigare. Vårt djursjukhus där jag bor kastrerar inte innan 6 månader.

Vil tilføye at de som kjøpte hannkatten fra mitt siste kull, selv ville kastrere tidlig, og ikke ett krav av meg som oppdretter ;)
Jag anar att många gör det för att skydda linjerna, och det känns fel. Känns lite sandlåda över det hela…

Ja noen har restriksjoner fra oppdretterne til foreldrekattene på at kattungene skal kastreres før de leveres til ny selger.
Uppskattar svaren. Är positiv till att att det blir ett diskussionsklimat på detta forum vilken till viss del var en anledning till frågeställnngen. Om jag får bemöta svaren kan jag till raghaven säga att det är till att börja med är lindrigare för kattungarna. Andra anledningen är självklart att undvika s.k. backyardsbreeders. Sådana som vi ideligen ser på blocket och beklagar oss över. Se en annan tråd. Som kommentar till ett annat inläg där kroppskonstitutionen kunde förändras, fick jag ett lustigt samtal här om veckan där jag fick höra att en av våra fertila hanar hade ett synnerligt stort huvud i förhållande till kropp. Bra säger jag. Då har han något att växa i eller tvärtom. 
Det största problemet tror jag att vi sitter i en synnerlien liten uppfödarmiljö där vi har en allredarådagörande uppfödningtanke om vad som är rätt och fel i Sverige. Detta tycker jag är fel. Det är lätt att bli hemmablind. Observera dock att jag inte kritiserar någon för detta. Ifall ni önskar ytteligare material kring det positiva kring tidig kastrering kan jag självklart ge länkar.
Juha
Men finns det många veterinärer som gör tidig kastrering? Där jag bor finns det då ingen.

Hej Juha
Jag skulle gärna vilja veta hur det är lindrigare för kattungen. Jag förstår inte det. Sen undrar jag vad nackdelarna är för dom små liven, och hur det är bättre för kattungen?
Jag är dock lite osäker på om det här är rätt sätt att bemöta "backyardsbreeders" som du skriver. Vilket jeg förståss inte är positiv till.
Ärligt talat får man ibland faktiskt lära upp dem.
De flesta är vana vid hundar. Men ifall man får till gång en diskussion så fungerar det. Men det är till att man har bra argument och backup. Ett nytt diskussionsämne vore kanske kontakten med veterinären. 
Juha

"Ingen" vetrinærer har vel satt seg inn i dette med tidlig kastrering før vi som kunder ber dem om det. Min vet var veldig nyskjerrig på dette, har lest en del forskning på det, og er i dag meget positiv til det. Det er ikke til å se bort i fra at vi vil minske uheldige planlagte parringer på våre Ragdolls som er solgt til kos om vi tidligkastrerer. Om det er veien å gå, er ett annet spørsmål…
Måste skriva ett svar till DanDaras. När vi kastrerat katungar vid 12 veckor har effekten av ingreppet varit marginellt. När de väl kommit hem var det full fart. Blev själv förvånad. När jag å andra sidan tagit äldre har de varit helt groggy och knappt kunnat stå på benen. Har dock ändå haft katter i 40 år.
Angående backyarsbreeders. Jag har noll förståelse för dem i förhållande till vad som ska skapas inom ragdoollvärlden. Vet inte riktigt hur man ska benöta dem men du kanske har en idé.
Juha

Hei igen..
Du svarar just på ingreppet. Det jag undar är hur påverkar det kattens utveckling. Mentalt och rent kroppsligt. Vad har det för fördelar där?
Sen låter det ju bra att dom är så pigga efteråt, men vi kommer aldrig bort ifrån att det är en oerhört mycket större risk att söva en 12 veckors gammel katt än en större…. Och om vi skall hårddra det, vad gör det ägentligen om den vuxna katten är lite groggy efteråt??
När det gäller backyardbreeders har jag inga forslag,, inte nu i alla fall… Fast nått måste vi ju göra….
Det är självklart en fri marknad, och alla uppfödare gör som de vill. Precis som köparen. Personligen delar jag inte åsikten att man ska kastrera tidigt. Visst är en katt mer groggy om den kastreras som äldre, men det är ju ett övergående problem, och om det är den enda anledningen till att kastrera tidigt, så anar jag att det egentligen bara handlar om att skydda linjerna. Personligen skulle jag aldrig köpa en katt av en uppfödare med dessa värderingar, och jag själv kommer aldrig att kastrera mina kattungar eller lägga avelsförbud av den enda anledningen att jag vill skydda "mina" linjer.
Så det är enbart pga backyard breeders och för kattungens skull som man kastrerar tidigt?
Det är inte för att hålla på "sina" fina amerikanska linjer? För det är ju oftast dom med importkatter som kastrerar tidigt. Inget påhopp mot dig Old towns, utan jag menar generellt.
Jag var mer positiv till tidigt kastrering innan men efter jag köpte en katt som blev tidigt kastrerad och det var lite olika problem med snuva, rinnande ögon, magsjuka mm så pratade jag med min veterinär om det som sa att kattens immunförsvar kunde vara sämre pga tidigt kastrering men säker var han inte eftersom man vet inte så mycket om det än (i Sverige)
Ja, det finns säkert forskning kring det i USA och alla som är positiva till tidig kastrering och kasterar sina kattungar innan leverans länkar gladeligen till dom sidorna som tar upp allt som är positivt med tidig kastrering, men vad som är ren fakta är svårt att veta. Tar dom verkligen upp eventuella nackdelar?
Vad det gäller utvecklingen eller kroppsbyggnaden så har jag precis samma erfarenhet som Maria (Tillemoras) beskrev: stor kropp och pyttelitet huvud, på den katten. Det är ju förstås svårt att veta hur han hade sett ut om han inte blev kastrerad vid 12 veckor. Kan ju vara hans linjer som utvecklas sent. 
Suck. Just de svaren jag färväntade mig. Trodde det kunde vara konstruktivt. Intressant att man kopplar ihop tidig kastrering med rinnande ögon, magsjuka etc men det var inte så mycket mer att förvänta sig i denna ankdamm. Det är bara att lägga ner detta forum för vår del.

Oj… var blev det fel här undarar jag
. Man måste ju få dela med sig av sin erfarenheter och tycka olika annars blir det inte mycket till diskution.
Jag har oxå tidigare hört att katten kan få försämrat immunforsvar- och om det stämmer tycker jag det är en viktig del av diskution.
Jag för min del står fortfarande utan svar på varför det är bra för kattungen att man kastrerar tidigt…..
Old Towns: Jag bara delade med mig av mina erfarenheter. Jag är hemskt ledsen om inte det passar dig. Börjar man diskutera ett ämne som detta så bör man ju acceptera att alla kanske inte har samma åsikter.

Er det noen her inne som har tidligkastrerte eldre katter som kan dele sin personlige erfaring med dette?
Jeg føler på en måte at de som uttaler seg om dette i denne tråden har ganske unge katter?
Av ren nyfikenhet har jeg en fråga: Når ble den første tidligkastreringen foretatt i Sverige? Noen som vet?
Man leser jo om amerikanske studier, da USA har foretatt tidligkastreringer i flere tiår, men jeg føler det er få studier gjort på nordiske katter som har blitt tidligkastrerte?
Det är beroende på hona /hane för mig, då VET här i Härnösand inte vill göra hane före 4 mån ålder - principsak säger VET.
Honorna runt 7 mån.
Så det är inte så mycket att välja på. Alla killar har vuxit och blivit stora, duktiga, så kunde jag få det gjort tidigare, skulle jag tacka !
Hos mig har det under åren fötts fler hanar än honor, så på så sätt har jag haft tur och de flesta honorna har sålts till avel.
Hälsn Christina

Hej!
Jag har ingen egen erfarenhet av tidig kastrering.
Men har varit på en förläsning av Susan Little, och även hört av min uppfödare i Canada.Susan Little säger att de forskat på detta i USA, och att de kommit fram till att det inte ska vara till men för kattungen utvecklingsmässigt. Man har bla forskat på benutvecklingen och sett att det inte är ngn skillnad.
I USA har man gjort detta i många år.
Detta med immunförsvar vet jag tyvärr inget om.
Även hört de som kastrerat vid 6 månader och katten har blivit sjuk, och det är kanske så som Marie säger, har katten ett sämre immunförsvar så blir de tyvärr dåliga även vid kastrering när de är äldre. Jag vet att du inte riktigt skrev så Marie, men där kanske inte ålder spelar så stor roll menar jag.
Tror lite som Juha säger att det skulle vara konstruktivt med en diskussion, givetvis kan vi inte veta vad vad katterna tycker.Men det vi utbyter här är ju erfarenheter och tankar och åsikter.Sen kan man ju faktiskt ändra åsikt ibland också
Men det jag hört är att de återhämtar sig mycket fortare än vid äldre ålder.
Jag har uppfödarkompisar som kastrerat tidigt i Sverige, och så här långt inget negativt.
Givetvis ska du vara kvar här Juha.
Vi har ju diskuterat detta i Sverige i flera år nu. Men i Stockholm har vi många vetrinärer som gör detta nu.
Men vad som är rätt eller fel, kan jag av erfarenhet inte uttala mig om, bara om det jag hört.
Ing-Marie.
Nu har jag inte läst igenom alla svar så noga men jag ska säga vad jag tycker.
För det första vill jag börja med att säga att jag tycker denna diskussion har hållts på lagom nivå och inte spårat ur. Tar man upp ett sånt, än så länge spännt ämne, så får man vara beredd på diverse reaktioner. Så länge det inte är rena påhopp så får man helt enkelt ta det.
Att lämna ett forum på grund av att man inte får de svar man vill ha, ja då tror jag inte man blir särskilt långvarig på något forum. Bara mina åsikter.
Jag tycker det är jättebra att sådana här viktiga frågor kommer upp till diskussion och jag vill direkt säga att jag varken är någon expert på området eller särskilt påläst.
Jag har vänner av andra raser som tillämpar tidig kastrering och jag har vänner som inte gör det. När det gäller själva ingreppet så har jag hört att kattungarna återhämtar sig väldigt snabbt och läker snabbare än vad en vuxen katt gör. Samtidigt måste jag hålla med DanDaras om att det måste vara en större risk med själva narkosen ju yngre och mindre katten är. Jag har visserligen inte hört om allvarliga komplikationer vid nedsövning hos de som använder sig av tidig kastrering, men det borde ändå vara självklart att det utgör en större risk.
När det gäller dåligt immunförsvar vet jag inte om det kan ha med tidig kastrering att göra. Kanske är det som Wermdos skriver att om katten är nedsatt vid kastrering, vuxen eller kattunge, så kan det påverka dess framtida immunförsvar?
När det gäller de katter som blivit tidigt kastrerade så har jag sett både oproportionerliga och proportionerliga katter. Jag har hört ofta på utställningar där domaren sagt att denna katt har troligen kastrerats i tidigare ålder då den saknar storlek och bredd i sitt huvud. Vet inte om ni andra har hört det? Jag har hört det vid ett flertal tillfällen. Hurvida dessa katter faktiskt är så tidigt kastrerade vet jag inte, men det verkar som om även domarna har den erfarenheten.
Summa av kardemumma, vad tycker jag?
Jag är fortfarande tveksam till tidig kastrering och har inte satt mig in i det så mycket då veterinärer på min ort inte är så glada i det eller saknar kunskap om det.
Samtidigt känner jag att något måste göras vad gäller alla dessa blandraser som finns, men om tidig kastrering är bästa lösningen vet jag inte.
Jag tror faktiskt det handlar mycket om valet av kattungeköpare och kommunikationen däremellan. Hittills har jag haft mycket god kommunikation med mina köpare och det skulle aldrig falla dem in att göra en blandraskull eller kull alls med katt som enbart är såld för sällskap.
Jag har haft en del kattungeintressenter här hemma som velat ta en kull för att få tillbaka pengarna för katten
Dessa säljer jag naturligtvis inte till överhuvudtaget! Kanske är det därför jag sitter kvar med en så pass gammal kattunge?? För att jag inte säljer till någon som tänker så?
Jag tror att det skulle vara bra om vi fick till ett reservregister även här i Sverige som vi kan använda oss av till de katter som enbart säljs till sällskap, istället för tidig kastrering. Det hjälper kanske inte när det gäller alla blandningar, men då kan man åtminstone flytta tillbaka katten till vanlig stambok ifall den skulle utvecklas och bidra med något till vår avel.
Med tidig kastrering kan vi aldrig ångra oss.
Jag tror båda systemen kan missbrukas av de som enbart vill hålla på sina linjer. Och sånt vet ni redan att jag inte kan förstå mig på.
Detta blev långt, men jag hoppas ni förstår hur jag menar!
Martina
Yataz
Jag tycker det är tråkigt att en del uppfödare misstror alla kattungeköpare och tror att vi börjar avla på katten vare sig det gäller blandras-avel eller ännu värre:att vi börjar dela med oss av uppfödarens linjer till "konkurrenterna" , samtidigt som vi köpare är beronde av att lita på uppfödarens ord och löften om katten, som exempelvis kattens psykiska och fysiska hälsa.
Vad sägs om Kommunikation, tillit och respekt för varandra? (mellan uppfödare och köpare)
I dagsläget kan jag inte tänka mig att köpa en tidigt kastrerad katt, utan skulle hellre leta upp en uppfödare som vågar lita på mig och sälja katten okastrerad.
Ps. jag tycker det är intressant ändå att läsa om allas åsikter, tankar och synpunkter kring detta. 

Jag tycker som Yataz, att det här hela tiden har varit en bra diskution utan några påhopp. Utan olika åsikter-ingen diskution!!
Nått som jag fortfarande inte känner någon svarar på är vilka fördelar har det för katten. För det borde ju vara för att det är bättre för katten vi gör det tycker jag. Många skriver att dom återhämtar sig snabbare, men för mig är det inget problem om dom är lite hängiga efteråt. Det är vi med om vi får narkos…inte har vi tagit skada av det….
Jag vet att dom har gjort det i USA länge, och att ideen har kommit hit därifrån, men det innebär ju inte att det är bra. Känns inte som så många är pålästa (nu får jag kanskje en kniv i ryggen här…)- mig själv inkluderat om ämnet. Själv skulle jag inte göra det utan att jag hadde satt meg inn till 100% både för o nackdelar för katten.
Marie77, mycket bra formulerat. Jag tycker det är synd att det finns så mycket konkurans-tänkande inom ragdollvärlden. Jag resonerar som du. Det måste finnas mer "kommunikation, tillit och respekt för varandra". Känner jag att uppfödaren inte litar på mitt omdömme, vill jag heller inte köpa en katt därifrån
**Marie77:
**Kan bara hålla med dig. Kommunikation, tillit och respekt!
Enkelt och kortfattat vad som bör gälla istället för misstro av varandra.
**DanDaras:
**Jag tror ingen kan påstå att det är särskilt bra för katten i sig.
De ändå motiveringar jag har hört är att de skulle återhämta sig bättre och läka snabbare och att det skulle vara bättre att göra det som kattunge när den ändå ska kastreras som äldre.
Men jag tycker som dig att det ändå måste finnas en större risk med narkos för en liten kattunge och jag tycker inte de katter jag kastrerat på äldre dagar lider särskilt mycket och jag tycker det läker ganska snabbt ändå.
Precis som du säger blir vi ju själva lite hängiga av narkos och jag tror nog katten klarar av det bättre än vad en del tror. Speciellt när det gäller hanar så är det ett så pass enkelt ingrepp.
Har man haft problem med kastrering av äldre katter och tycker att de blir dåliga så kanske man bör se sig om efter en annan veterinär. Jag menar det är ju ett rutiningrepp och jag har då inte upplevt att mina blivit dåliga.
Martina
Yataz
OK. Jag gör ett nytt försök. Blev en liten reaktion igår i mitt skrivande pga helt andra utomstående orsaker. Det primära just nu är vad vi tror och vad vi vet. Fakta med andra ord. Frågor som dykt upp i tråden.
Söva en kattunge vid 12 v kontra senare innebär en högre risk. Vad finns det för vetenskapliga studier som visar på ökad risk vid 12 v? Uppskattar att ni redovisar källan och inte hörsägen.
Tidig kastrering skapar en oproportionerligt stor kropp i förhållande till huvudet. Detta är något som jag hört sedan jag började med ragdolluppfödning. Mina egna erfarenheter av detta belägger inte päståendet. Det finns några katter från vår egen uppfödning som blivit tidigt kastrerade och dessa har minst sagt gått bra på utställningar. Återigen söker jag fakta och inte vad man hört.
Frågan om immunförsvar tycker jag också är intressant. Wermdös har berört frågan men jag skulle gärna veta mer. Återigen detta har vi överhuvudtaget inte hört alls från våra kattungeköpare.
Kommunikation, tillit och respekt kontra tidig kastrering. Visst det låter bra och skulle även kunna tillämpas av oss men som sagt det finns otaliga exempel på att det inte fungerar. Kattforumet är en bra källa för att finna information kring detta. Blocket är en annan källa. Detta låter kanske märkligt men vårt förhållningssätt är faktiskt ett sätt att värna om ragdollrasen genom att begränsa antalet katttungar till avel från vissa linjer.
Så för att avrunda detta inlägg. Jag skulle vilja se en studie som visar på att det är en nackdel att kastrera tidigt. Detta skulle kunna få oss att ompröva vårt beslut så jag är synnerligen angelägen att få ta del av denna information.
Old town
Har ni själva råkat ut för att någon köpare missbrukat sin roll som köpare och gjort "blocket-blandraser" eller missbrukat sitt köp genom att tillämpa inavel?
Hej!
Ja detta må jag säga är ett laddat ämne, men tyvärr hör man fler och fler uppfödare som gör det, bara för att man förmodligen har det från uppfödaren man köpte sin avelskatt ifrån, men så länge det inte finns klara "bevis" för att det är skadligt för kattunge så tvekar inte jag att göra det om jag skulle behöva göra det någon gång,
Det som Marie 77 skriver om Kommunikation, tillit och respekt för varandra, det är nog tyvärr att vara lite blåögd, självklart får man en viss tillit till köparen men i slutändan kan man inte vara helt säker, för man känner inte person helt och hållet.
/Ann
**Oldtowns:
**Nu har jag inte sagt att det finns vetenskapliga studier som visar en större risk att söva en kattunge vid 12 veckors ålder. Men ju mindre kroppsvikt, ju större risk tänker jag. Hur vida det är så eller inte kan jag inte säga.
Men jag måste få gå på mina egna känslor och känner att jag inte skulle förlåta mig själv om jag utsatte en kattunge för fara pga eget syfte.
Det är min åsikt och den står jag för.
Dessutom vet jag en del veterinärer som satt en viktgräns för att de anser att det är en risk att söva för små kattungar. Det kan handla om en gräns på 2 kg. Nu är ju Ragdollen i och för sig en stor ras men den kanske inte uppnått 2 kg vid 12 veckor.
Hur jag vet detta är genom mina vänner av andra raser som använder sig av tidig kastrering. De brukar hålla kvar kattungarna eller låta dem flytta så länge tills de uppnått rätt vikt och då kastrerar dem.
Jag blir glad för din skull att du inte fått några oproportionerliga katter.
Men man har ju sett de som blivit det. Sedan hurvida det är beroende på tidig kastrering eller ej kan inte jag avgöra.
När det gäller immunförsvaret så gäller det nog alla typer av kirurgiska ingrepp. Att katten ska vara helt frisk vid tillfället då kastreringen utförs.
Någon studie har jag inte att ge dig. Jag behöver heller ingen studie.
Känner jag den minsta tvekan för något så använder jag det inte. Det är så jag valt att göra. Jag respekterar att du använder dig av tidig kastrering och man får respektera att jag inte vill göra det.
Ett tillägg vad gäller misstro till andra människor.
Jag skulle inte klara av att vara så skeptisk emot alla som vill köpa katt av mig. Jag berättar för dem allt de behöver veta och litar sedan på att de lyssnat på mig. Sedan har jag alltid kontakt och påminner om när det är dags för kastrering osv. Det har fungerat för mig.
Nu är jag ingen stor uppfödare så ni kanske inte vill räkna med mig 
Men jag har då inte hört någon av de större uppfödarna ha problem med att katter som säljs till sällskap används till avel eller blandrasavel som inte är önskat av dem.
En uppfödarevän till mig som haft restriktioner på sina avelshanar och inte fått sälja några hanar vidare i avel, har aldrig haft några problem och hon har då inte använt sig av tidig kastrering.
Ledsen men jag tror allt beror på kommunikation, tillit och respekt mellan kattungeköpare och uppfödare.
Det är bra att även sällskapsköpare har vågat sig in i denna diskussion, för det är sällan man ser det från er synvinkel.
Jag skulle inte heller köpa katt av en uppfödare där jag känner att uppfödare misstror mig.
Som sagt är detta ett hett ämne, men jag är ändå glad att det diskuteras och olika åsikter kommer fram. Alla tycker vi och tänker olika och ingen har sagt vad som är rätt och fel.
Peace! /Martina
Yataz

#35 svarar detta inlägg till Juha, jag har fött upp ragdoll i 10 år
och jag har haft ca 30-40 kullar med ragdoll, och jag har sålt 2 hanar till avel och resten till sällskap. Har sålt merparten av honor även till sällskap, jag har ingen kattungeköpare som avlat på en sällskapskatt under alla dessa år, så jag får väl stå för exemplet att man kan lita på varandra 

Jag har som jag sagt tidigare inte kastrerat ngn kattunge.
Tycker faktiskt jag har haft superkontakt med mina kattungeköpare, aldrig råkat ut för ngt tråkigt.
Men känns lite konstig att disskutera detta när de flesta uppfödare i Sverige idag vet hur klimatet är här.
Hur många uppfödare har det inte blivit på de två sista åren?Jag är så medveten om att jag varit ny själv, velat mkt.
Tillit och respekt kan man ha till människor man känner, men de andra vet man ju inget om. Har nära vänner som råkat så illa ut.
Intressant tanke som Juha har, har ni som vänder er emot tidig kastrering, ngt som talar emot.
Som jag skrev tidigare så har jag lyssnat på Susan Little, och på henne förstod jag att det de kommit fram till i USA, så var det inte negativt. Sen kan man givetvis fråga sig vad det står för, men man måste inhämta kunskap någonstans.
Det här med sövning kan ju vem som helst förstå.Men jag menar att skulle det vara till men för katten?Jag har då aldrig hört som ngn skrev att att ngn domare sagt att denna katt har lite huvud, den måste vara tidigt kastrerad?
SRC kommer att ha en STOR Ragdollhelg i mars 2009, då kommer Susan Little hit och föreläser.Försök boka denna helg och fråga henne allt ni undrar. Sen får varje enskild uppfödare bilda sig sin egen sanning. Rätt eller fel.
Trist tycker jag om man ska anses vara oseriös om man kastrerar tidgt. För jag är övertygad om att det inte är så.
Men måste återkomma till detta med dåligt immunförsvar, hur det påverkar dessa katter vet jag inte.
Ing-Marie.
Jag tror ingen påstått att det är oseriöst att kastrera tidigt.
Och det som talar emot mig är som sagt min osäkerhet kring det hela då det verkar saknas kunskap på området hos Sveriges veterinärer. Och då menar jag inte alla. Kanske upplevelserna skiljer sig från ort till ort.
Här är veterinärerna inte positiva till ingreppet, eller saknar helt kunskap om det. Därav mig osäkerhet kring hela ämnet.
Jag är inte intresserad av att använda det heller så därför sätter jag mig inte in i ämnet. Jag tycker det fungerar bra för mig ändå.
Martina
Yataz

Jeg har ikke opplevd at kjøpere av kosekatt har brukt disse i avel, men derimot at en oppdretter som har kjøpt avelshanne har hatt bevisst avel på Ragdoll/huskatt
Dette var en oppdretter jeg stolte på, og som ble "rekomandert" av oppdretter av annen rase… Dette var var meg ett stort tillitsbrudd, men i og med at jeg ikke hadde restriksjon dette i kontrakten kunne jeg ikke si noe på det..
Når det gjelder forskning, så har jeg ikke kunnet finne mye negativt vedr tidlig kastrering, men heller ikke mye positivt. Det jeg har lest, har konkludert med at dette er "OK". Men har vi noen forskning på at 6, 10 eller 12 månder er beste tid for kastrering? Har vi noen forskning på at hanner bør kastreres i det hele tatt?
I forhold til immunforsvar, er det helt nytt å høre at tidlig kastrering kan være grunn for sykdom, men når en vet sier at det kan være slik, så vil jeg ta det med i betraktning i fremtiden.
Vil avslutte med å si at jeg stoler på vet sin beslutning når det gjelder dette, og at de ikke setter kattungenes liv i fare ;)
Oj, här var det nya inlägg! *Mitt modem gick sönder igår så jag fick åka och köpa nytt*
Jättekul att höra fler synpunkter på detta.
Jag förstår att det är svårt att veta för uppfödaren vem man kan lita på, men det är lika svårt för oss köpare. Det är inte alltid man vet vilka uppfödare som är ärliga och pålitliga om man inte känner personen i fråga sen innan. Så även om man skulle ta "referenser" så är det inte säkert att man får sanningen. Det kanske är uppfödarens bästa vän man råkar fråga, eller värsta fiende… Så vad jag vill poängtera är att det är/kan vara en chansning även för oss köpare.
Jag har inte kallat någon här för oseriös, och om ni har uppfattat det så, så ber jag om ursäkt för det har inte varit mitt syfte. Jag står fast vid att jag i dagsläget inte skulle chansa och köpa en tidigt kastrerad katt till sällskap och utställning en gång till.
Men var och en gör det som känns rätt för dom, köpare som uppfödare! 
Mvh Marie

Hej igen!
Ja det här är ju så himla svårt, man kan ju inte uttala sig av egen erfarenhet, tyvärr. Och inte heller kan vi ju fråga katten hur den upplever detta.
Givetvis skulle man önska att man slapp detta, det är ju våra bebisar.
Men utvecklingen har ju gått mer och mer åt det hållet. Och vad man då kan göra är ju att försöka ta reda på fakta. I Sverige har vi ju inte denna tradition som man har i USA. Susan Little sa på föreläsningen att varför man började med detta i USA var för att de har så otroligt många utekatter, och att det var för att begränsa detta.
Men jag håller med dig Marie, var och en gör vad som känns rätt för dem
Men jag kan verkligen förstå att du inte vill chansa på detta igen.
Vet inte om jag uttalade mig lite luddigt när jag skrev om immunförsvaret. Jag tror inte tidig kastrering kan vara grund för sjukdom, men kanske om katten har ett dåligt immunförsvar( och det ser vi ju tyvärr inte på utsidan) och själva kastreringen utgör ju ett stressmoment för katten, så kan det kanske få tråkiga följder. Fast detta är bara mina egna privata funderingar.
Ing-Marie.
Idag skulle inte jag heller köpa en kastrerad kattunge. Men, vad vet man om några år.
Förstår verkligen att det är mycket känslor kring detta. Men som sagt innan vi började med tidig kastrering sökte vi all information som fanns att tillgå. Eller i alla fall det som vi kunde finna. Informationen i länkarna som Azzis redovisade fanns med bland vårt beslutsunderlag.
Som svar till Raghaven. Nej, för att vi just tillämpar tidig kastrering. Dock som jag skrev i mitt förra inlägg fann jag flera exempel på de som hade upplevt detta.
Yataz. Jag skulle verkligen heller förlåta mig själv om jag utsatte en kattunge för fara pga eget syfte. Dessutom är det ju sjävklart att kattungen vid tillfället för kastrering ska vara helt frisk.
Tidig kastrering är något som allt fler uppfödare börjat tillämpa i Sverige. Och eftersom det är relativt nytt är det klart att det blir reaktioner. Skulle vilja dra en parallell till USA men inte om tidig kastrering utan CIN eller egentligen RN som är en njursjukdom. Vi testar sedan några år för att hitta denna här i Sverige. I USA är detta nästan okänt. Nu har dock en debatt skapats på deras främsta ragdollforum, detta initierat av europeiska ragdolluppfödare(!), för att börja testa även där. Naturligtvis är de första reaktionerna misstro och ifrågasättande. Så är det alltid med något nytt. En liten avvikelse från ämnet men ändå. 
Jag tror att man helt enkelt får acceptera att det finns dem som kastrerar tidigt och dem som inte gör det.
Till Old towns försvar måste jag säga något jag funderat på (angående det här med att vissa ragdolls haft mindre huvuden). Eftersom ragdolls växer och utvecklas långsamt, kan det också vara så att de ser lite lustiga ut vid olika åldrar. Ibland kan exemeplvis kroppen ha en tillväxtperiod, och inte huvudet, eftersom raggisar växer stötvis, område för område. Om katten man sett på exempelvis en utställning, ser lite lustig ut, och exempelvis är under tre år, kan det vara just den här naturliga tillväxtperioden som spökar, och den "drabbar" alla ragdolls, kastrerade och okastrerade (allt växer i kapp senare, men det växer stötvis) Nu vet jag inte om det här kan vara en förklaring på det ni tog upp om "lustiga utseenden" på kastrerade ragdolls, det är som sagt bara en tanke jag fick så där mitt i natten :)
Men som jag tidigare sagt, så tror jag fortfarande inte på tidig kastrering och skulle inte köpa en katt från en uppfödare som kastrerar tidigt, eller kastrera mina egna kattungar när de säljs. Jag riskerar hellre blandrasavel än att bli så cynisk
Raghaven. Som jag skrev tidigare; ämnet rör upp känslor men vårt ställningstagande är baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet. Ordet cynisk som du skriver i ditt inlägg betyder känslokall. Du menar alltså med ditt uttalande att jag inte älskar mina kattungar i lika stor utsträckning som du? Jag respekterar ditt ställningstagande liksom övriga som delar din åsikt. Men vi har valt en annan väg. Beklagar att det rör upp just dina känslor.
Old town
Jag är inte upprörd :) Jag konstaterar bara att jag inte kommer att göra likadant, och medvetet väljer bort uppfödare med de värderingarna, eftersom jag anser att de är cyniska. Inget mer med det.
Jag har inte ifrågasatt din kärlek för dina katter, var har du fått det i från? Man kan ha ett cynisk synsätt på avel (vilket jag tycker du har), men det innebär väl inte att man rakt igenom är en cynisk person som inte känner känslor?
Vill bara säga angående detta med oproportionerliga katter.
Visst växer Ragdollen ryckvis. Jag såg bara i en av mina senaste kullar hur roliga de såg ut under en viss ålder med stora kroppar och små huvuden.
Och de kastrerades ju inte tidigt. Men däremot börjar det ju jämna ut sig ju äldre katten blir.
Skulle jag däremot se en katt som är över tre år och så oproportionerlig i kroppen och dessutom kastrerad tidigt så skulle jag kanske fundera om det kan ha ett samband.
Och att domare också säger att katten kanske är tidigt kastrerad när en äldre Ragdoll har litet huvud eller saknar bredd, så verkar ju även de ha denna uppfattningen. Nu inte sagt att de har rätt för att de är domare men bara att fler verkar ha den uppfattningen och vart kommer det ifrån om det inte kan bli en följd av tidig kastrering? Att det kan bli en följd, behöver ju inte betyda att det blir det i alla fall.
Däremot verkar det bara vara jag som hört det några gånger från domare
Sedan tycker jag nu att vi lugnar ner denna diskussion innan det övergår till några personliga påhopp! Det vill vi inte ha på forumet!
Vi får helt enkelt acceptera att vi är olika och har olika synsätt och handlar därefter.
Martina
Yataz

Martina
Jag har oxå hört dommare uttrycka sig på det viset om äldre Ragdoll som har litet huvud och eller saknar bredd. Men det var ganska länge sedan som jag hörde det sist.
För att få veta hur det egentligen är så behövs det forskning på det området skulle jag tro.
Lisa

Jag tror faktiskt mer på teorin om att katterna utvecklas olika. Om det var länge sen så är det kanske inte så troligt att det ev skulle bero på tidig kastrering. Skulle väl vara jättebra med forskning. Men med tanke på att vi nästan precis kommit igång med detta i Sverige, så tror jag inte det finns ngt intresse från veterinärer.Fast kanske har jag fel?
Kanske som jag skrev tidigare, att vi kan fråga Susan Little i mars. De har nog kommit längst i sin forskning.Fast man kan ju alltid maila och fråga henne.
Ja, för mig var det då inte länge sedan jag hörde en domare säga så.
Men det spelar ingen roll.
Föreläsningen med Susan Little ska bli väldigt intressant!
Martina
Yataz

Jag kastrerar mina hankatt ungar innan leverans. Jag brukar vara med och assistera. Det brukar gå väldigt snabbt att göra detta ingrepp -eller ja- ingrepp kan jag knappt kalla det. Det går till så här:
Bedövning, tvätta rent , ett snitt i pungen, ut med kulan, knyt ihop "strängen" som kulan sitter fast i, tvätta igen. Klart.
När allt är klart får katten en spruta så den vaknar igen. De är inte ett dugg "tagna" av detta utan brukar leka och äta med en gång.
Kattungar väntas hos GunBertus
Läste i boken kattuppfödning som bla Susan Little varit med och författat. (En oumbärlig bok förresten) Kortfattat så sägs det att kattens storlek är densamma oavsett kastrering vid mycket tidig ålder(8-16 veckor) eller traditionell ålder. Kattens storlek är alltså genetiskt betingad. Det har också visat sig att alla kastreringar som sker före 14 månaders ålder kan medföra en försenad tillslutning av epifysplattorna, som skulle kunna orsaka högre risk för frakturer på tillväxtbrosket, men där behövdes mer djupgående studier göras. En annan mycket stor studie där man under flera år följt katter som kastrerats tidigt, visade att dessa verkade blygare och mindre hyperaktiva än katter som kastrerats efter 6 månader. Samma studie visade också att mycket tidigt kastrerade katter i mycket mindre grad drabbades av astma och tandköttsinflammation, och att de inte så ofta fick varbildning i sår och skador från bett.
Kattungar yngre än sju veckor reagerar annorlunda på läkemedel och narkos. Därför måste veterinärer som utför tidig kastrering känna väl till behoven hos kattungar.
Fördelarna med tidig kastrering var att de blöder mindre, könsorganen syns bättre, operationen går fortare, katterna återhämtar sig sanbbare och det blir färre komplikationer.
Vissa enkla regler måste följas: Före operation ska de genomgått fullständig klinisk undersökning, de bör ha fått sina första vaccinationer och nödvändiga behandlingar mot parasiter. Varje unge måste vägas noga för fastställande av läkemedelsdos. Kattungen kan lätt drabbas av för låg halt av glukos i blodet varför den måste få äta fram till 3-4 timmar före operationen. Direkt när den vaknar får den ett lätt mål mat. Under operationen kan temperaturen sjunka snabbt då extra uppvärmning kan behövas. Ungarna bör också få vara tillsammans för att minska stress.
Enligt boken har forskning på detta ämne gjorts de senaste 15 åren.
Lägger inga personliga värderingar på huruvida tidiga kastreringar verkar bra eller ej, men jag vet att om det krävdes för att jag skulle få den katt jag så ohyggligt mycket ville ha till mitt katteri, så skulle jag kunna tänka mig att följa en sådan restriktion. Ja, för att denna katt hade så stor betydelse för mitt framtida avelsarbete.
Ja, med bakgrund av den forskning som finns idag och om jag hade en veterinär som jag visste att jag kunde lita på.
Om det är det som krävs för att jag som ny ska få ta del av något som känns exclusivt för mig, så kanske det är tvunget.
Skulle förmodligen inte fortsätta tillämpa detta på mina senare avkommor, eftersom jag personligen inte tror att tidig kastrering håller sk backyardbreeders borta. För så länge inte alla tillämpar det så finner en backyardbreeder alltid något att avla på och oftast inte det bästa för rasen.
Det enda sättet att försöka få aveln i rätt riktning är inte att utestänga utan att informera, informera, informera. Så öppna era famnar och låt nybörjarna ta del av all Er fantastiska kunskap så får vi färre som inte vet vad de håller på med. Det är ju bättre att de gör detta under en van uppfödares inseende än att de famlar i mörkret och bara tror att de gör rätt.

Backyard breeders ( tjusiga namn:)) eller ej, jag har inte funderat i de tankebanorna. De katter jag säljer kastrerade är alltså hankatter. Det är köpare som redan bestämt sig för en sällskapskatt och är väldigt tacksamma för att all är klart s.a.s.
Det är alltså ingen restriktion jag fått när jag köpte katten utan det är helt och hållet mitt eget beslut.
"Backyardbreeder"(tjusigt namn, håller med dig)använde jag för att hänvisa tillbaka till ett tidigare inlägg om varför man kastrerar i tidig ålder.
Det är upp till var och en att välja hur man vill göra och så som du resonerar GunBertus så är det väl alldeles utmärkt att kunna erbjuda en köpare som faktiskt vill ha katten till sällskap att allt är klart när katten hämtas.
Anledningarna till tidiga kastreringar är nog blandade samt upp till var och en, tycker jag.
Hoppas att jag var tillräckligt tydlig i mitt tidigare inlägg. När jag talade om restriktion i detta fallet,menades alltså att om jag köper en hona till avel,så kan det i mitt kontrakt stå att jag måste kastrera alla avkommor efter henne såvida jag inte behåller avkomman själv.

Carro frågade i annan tråd om vi som kastrerar tidigt gör det på både hane och hona och mitt svar är nej.
Min veterinär känner sig för osäker när det gäller honorna och vill vänta med dessa tills de är 6 mån. Men, jag tror nog det är lika smidigt som med hanar men som sagt-jag har ingen att vända mig till som vill göra det än..
Det finns andra lösningar så länge, och man måste ju lämna ut stamtavlan enl- Sveraks regler så det går ju inte att hålla på den heller..
Jag har löst detta på annat vis.Jag tar ca 1000:- extra för honorna när jag säljer dem. Denna summa är vad jag räknar med att det kostar för att kastrera en hona. På kontraktet skriver jag att dessa 1000:- fås tillbaka när katten kastreras vid 6 mån , mot uppvisande av veterinärkvitto och intyg. Jag vill med detta inte säga att det löser problemen kanske men jag inbillar mig att folk har lättare att ta sig till en veterinär när de redan betalt nåt:)
Och mina hanar kastreras vid 12 veckor som sagt:)
det var ett bra råd Ulla…
Min veterinär kastrerar iof honor också.. men jag får se hur jag gör.
Då är det med andra ord honor till sällskap och utställning som du säljer för 1000:- mer?
Kram
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

# 61 ja det är INTE de som ska till avel:)
Till hankattsägarna är jag noga med att poängtera att ca 500:- är inbakat i priset, det är den summan det kostar för mig att kastrera dessa ..
denna idé kom till när vi köpte vår Boxer för många år sen. Uppfödaren hade redan bakat in höftledsröntgen i priset så vi behövde bara beställa tid när hunden var gammal nog , och sen efter testet fick vi pengarna tillbaks. Man får vara noga med att få tillbaks något intyg på att det är just den katten förstås…detta har fungerat jättebra ..
obs. de hanar som inte har båda kulorna nere:) blir det annorlunda, för de går ju inte att kastrera vid 12 veckor…så där blir det samma sak som med honorna …det är ju visserligen avelsförbud ändå men i dagens läge med alla blandisar så tror jag inte alla bryr sig så mycket om detta förbud..
Vi kastrerar både honor och hanar vid 12 veckor. Har själv frågat vår veterinär som utfört detta ingrepp om det skulle vara något problem speciellt när det gäller honor, notera att hon gjort detta i ett antal år, och fick till svar att hon aldrig upplevt detta. Det är förvisso ett större ingrepp och man får avvakta tio dagar tills stygnen tagits bort. Men i samband med detta får de då sin andra vaccination och besiktning görs samtidigt. Modellen som GunBertus berättar om har jag även hört andra uppfödare praktisera. Men då jag funnit en veterinär jag helt litar på så är detta vår lösning.
Hur vanligt är det att uppfödare har som villkor att avkommor efter en avelskatt de säljer ska kastreras innan de flyttar till nya ägarna?
Jag kan acceptera restriktioner på en avelskatt jag köper, men just det kravet gör att jag åtminstone tillsvidare inte anser att jag kan köpa en sådan katt, eftersom det i våra trakter inte finns någon veterinär som går med på tidig kastrering.
Som jag tidigare sagt och fortfarande håller fast vid: det är varje uppfödares ensak vilka krav och restriktioner h*n sätter, jag undrar bara om det är vanligt förekommande?

En liten undran bara.. ni som kastrerar era hanar och/eller honor innan lev är det för ni har restriktioner, inte vill bidra till bandras avel eller ni inte vill att "era" linjer sprids? eller annat eller kanske alla 3 anledningrna?
Undrar för ja sitter och tittar runt lite då vi börjat leta hona redan nu då det kan ta lååång tid att hitta rätt katt, jag är främst intresserad av utställning men vill heller inte köpa en katt som är kastrerad, för ja är av den meningen att tänk OM just denna katt växer upp och blir det där alldeles extra, visst man kan se mycket i tidig ålder men det finns ju också undantag som bara tvärr vänder och tar en annan utvecklings kurva än väntat samma som oss människor.
blev det krångligt nu kanske?

Vet ej om det finns uppfödare som har kravet, jag menar -finns det inga veterinärer som gör det , ja vad ska man göra? Då är mitt förslag EN lösning, där jag föreslår att man begär ett kastreringsintyg vid 6 mån ( se tidigare tråd)
#65 Jag gör det för att jag har olika priser på avel och sällskap. Har man köpt en katt till sällskap så har man…då är ju avel ointressant.
(och i detta ingår flera svar- ej bidragande till blandrasavel, ej sprida linjerna FÖR mycket..etc)
Det har ju kommit rapporter om att våra ragdoll håller på att tappa i rasstandard, och jag vill försöka låta bli att bidra till detta. Vill man börja avla är man mer än välkommen till mig, inga problem- men det där med att bara ta en kull för skojs skull-nej inget för mig..det krävs f-n så mycket kunskap för att avla på rätt sätt.

#66 nej ta en kull för skoj det är nog inget ja stödjer heller.. håller just på att brottas med de problemet med en persson som inte kan förstå varför man ska kunna allt…. (man ska iaf enligt mig kunna veta var man ska vända sig om köparen undrar över något eller kunna säga vilken variant katten har, men inte då) tips på bra råd ja kan framföra?
där önska man ju att uppfödaren hade ett avtal som ditt #66 då hon hade fått en 1000:- mot kastrering.. (varför ja inte föreslå tidig kastrering är för ja trorde har en invekan på utvecklingen och så länge de inte finns belägg som vissar motsatsen väljer ja att tänka i dem banorna)
Jag har inte ragdolls, men lägger mig i diskussionen ändå. ;) Jag kastrerar tidigt sedan 3 år tillbaka. Det var inte ett beslut jag tog över en natt utan jag läste många vetenskapliga studier, pratade med veterinärer och med uppfödare som praktiserat detta länge.
Jag kastrerar tidigt av flera anledningar, men den främsta anledningen är katternas bästa. Jag har inte funnit någonting som talar för att det skulle vara bättre att låta katten bli könsmogen innan man kastrerar den och jag har försökt.
Att katterna skulle bli oproportionella. Inte de jag har kastrerat tidigt. De är välvuxna och proportionella katter. Hanarna har faktiskt tom. hankattsprägel (något vissa tror är helt omöjligt hos hanar).
Är det svårare och mer riskabelt att söva en kattunge än en "ungkatt" på 6 månader? Enligt Dr. Little har risken med skickligheten hos veterinärern att göra, hur säker en narkos är beror på den som ansvarar för den. Enligt de svenska veterinärer jag pratat med har det inget med ålder att göra utan med storlek och väger katterna som minst 1,5 kg finns ingen ökad risk menar de. Mina kattungar kastreras vid 15-16 veckors ålder och då väger de väl över 2 kg.
Får de sämre immunförsvar? Nej. Varför skulle de få det? En operation sätter alltid ner immunförsvaret (det gör även vaccinationer) tillfälligt, oavhängigt ålder. Därför är det viktigt att kattungarna inte flyttar för tätt inpå ingreppet. Något som kanske är frestande eftersom de faktiskt återhämtar sig väldigt, väldigt snabbt.
För den som undrar om jag genom tidig kastrering "skyddar mina linjer":
1. På sätt och vis. Jag förvissar mig om att sällskapskatterna förblir sällskapskatter. Jag säljer dock katter till avel och än så länge har inte en enda av dem varit belagd med restriktioner.
2. Jag tänker inte på linjerna som mina. Linjer skapas mha. samarbete (i olika omfattning men alltid i någon omfattning).
3. De linjer jag arbetar med är ingalunda unika. Vill någon få tag på dem kommer de lätt åt dem utan min hjälp.
De som köpt kastrerade kattungar av mig har varit väldigt nöjda. De tycker det är skönt att slippa behöva oroa sig för att hanen ska hinna bli könsmogen. De tycker det är skönt att inte behöva tänka på veterinärbesök på iaf ett år.
Här är en bra artikel av Måns Röken på Djurakuten
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se