Testa färgkod
Vilket lab brukar ni anlita för att bestämma färggenkoden på era katter?
Kan man ta svabbtest, och måste man i så fall beställa "provstickorna" från labbet?

Jag tar alltid Australien,har länken till dessa på min hemsa..där testar jag allt: HCM,färg,tabby mm
Kattungar väntas hos GunBertus
Jag skickar mina färg- och tabby-testar till VGL i USA (länk på min hemsida). Det är supersmidigt man använder vanlig jonsons topz. Nu har jag hört att Australien är billigare men jag är så nöjd med VGL att jag att fortsätter där.
HCM skickar jag till Laboklin i tyskland (länk på min hemsida).
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
#2 Är jonsons topz vanliga bomullstops? Vet nämligen inte om de finns i Finland, så kan jag ta vilka topz som helst?
Ska de packas på nåt skilt sätt? Jag hittade ingen information såhär snabbt på hemsidan.
Jag det är vanliga bomullstops men jag tror det är viktigt att pinnen är av plast och inte hårt rullat papper. Jag vet att det varit känsligt med vilka tops man valt, för att kunna utföra testet. Jonson topz finns i USA också. Kan nog finnas i finland, här finns de överallt. Det är blå plastpinnar med tops-ludd på
. När du beställer testet får du ett a4-papper skickat till dig som du skriver ut. På det ska du tejpa två testade tops och sen vika det på tre så att topsen ligger innerst. Efter det stoppar du bara det vikta papperet i ett vanligt kuvert och postar.
Svårt att förklara men de medföljande instruktionerna är jättebra.
Du ska ta bort föda från katterna en viss tid och du ska svabba på ett visst sätt, men allt står i instruktionerna du får vid beställningen.
Lycka till!
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina
Jag skickade prover till Laboklin.
Började med att beställa svabbar (gratis) och sen tog jag prover, skickade dom på söndag och fick svar nästa vecka.
Betalning var i Svenska kronor via Svenskt pg 425:-/per katt för att kolla HCM1.
Vad övriga labb tar har jag ingen aning om men det vore bra att veta?

jag betalar mellan 200-250:- för vilken provtagning som helst i Australien..med 10% rabatt

jag betalar mellan 200-250:- för vilken provtagning som helst i Australien..med 10% rabatt

jag betala 180:- men då var de "rea" annars ca 230kr tror ja skicka till samma som #8
# 6 Färgtesterna hos laboklin kostar 500kr, jättedyrt och som Ulla (# 7) säger är samtliga test billigast i Australien. Färg-testerna hos VGL kostar 325kr nu när dollarn gått upp.
# 7 Hur funkar det hos labbet i Australien, skickar man efter svabbar eller kan man använda andra "vanliga" tops?
S*Evenstar's
Christina

jag skickar efter mina men de är gratis men betalar när man skickar in dem. hcm testen pratar ja om.
# 11 Okej tack, borde kanske byta till Australien
.
S*Evenstar's
Christina

#12 ja då får man ju topzen på köpet ;)
krävs kanske lite mer planering då man ska betälla vänta på lev (gick iofs väldigt fort för att komma från andra sidan) sedan sända testen och sen den jobbiga väntan som alltid… ja blir nervös av sådant men ja fick mina svar häromdagen n/n på båda killarna nu kan ja andas ut ;)
Jag har använt också Australien DNA test men nackdelen att det tar längre tid förstås annars funkar väldig bra
!
//Mili
Jag skickar mina till USA, VGL, det kostar lite mer än 300:-, men jag tycker det går snabbt och smidigt, man loggar in sig på deras hemsida med sin E-mail adress, sedan kan man följa prover på hemsidan och få svar snabb.
Kicki

beställer man ett testkit från Australien ( som man gör på deras hemsa) så får man hem ett väldigt prydligt och noggrant kit måste jag säga…varje tops är noga innesluten i ett speciellt kuvert och på det kuvertet skriver man identifikationen på djuret. Sedan ska man även fylla i ett riktigt dokument..dessa dokument går även att ladda ner på deras hemsa så ett tips är att beställa rikligt med topz så klarar man sig ett tag. Det är ju mycket man kan DNA testa idag, inte bara HCM så det blir ju inte bara en engångsgrej s.a.s..
Sedan får man svaret via email , väldigt snyggt med varje katt och eget dokument. Dessa kan man ju skriva ut om man vill men man får alltid också via post men det tar ju en tid att få hem..
#16 Verkar i stort sätt fungera som VGL och Laboklin, med prydliga dokument och ordning och reda. Någon här ovan har antytt att det tar lång tid innan svar.
Laboklin tycker jag är snabba men dyra och VGL tycker jag tar lång tid, drygt 2 veckor.
Jag tror jag ska beställa, som du Ulla smart föreslår, ett större kit då jag ändå beställer så att jag har hemma. För som, sagt det är mycket som ska testas.
Antag då att jag har test-kit hemma, hur lång tid tar från att ni skickar testet och till ni får svar per email?
S*Evenstar's
Christina
Rosino, hoppas att jag inte stjäl din tråd med mina frågor. 
S*Evenstar's
Christina
#18 Ingen fara, det är ju bra att all information om samma ämne samlas i en tråd! 
Kan nån ge länken till labbet i Australien?
(Hittade den inte på din hemsida, GunBertus?)

jag tycker faktiskt att Australiens tilvägagångssätt känns mer rätt för mig. Jag menar de svar man får via email t-ex- det kan tyckas lite rörigt ibland får Laboklin men från Australien kommer varje katt i ett dokument väldigt snyggt och prydligt och uppspaltat…svårt att förklara vad jag menar kanske:) tycker också att testkitet verkar vara mer ordning och reda med också, men det är väl individuellt vad man tycker…
Från det du skickar in ditt test kit så har du svaret via mail inom 14 dgr…kan tänka mig att det är samma som VGL…
Australien tar endast emot betalning innan de svarar men Laboklin kan ju ta faktura,,,det kan ju också spela roll ibland när börsen känns ovaaaaanligt tunn:)
#20 Jag håller med fösökte med de andra innan jag testade dna test ifrån australien men tyckte att de vart lite röriga tack Ulla för tipsen att det går att skriva ut den sokument man få med kitet då kanske gå snabbare nästa gång om man gör så. Det för mig sist tog 2 veckor ungefär
för att få svar på dna test och skönt att man fick det via mail också. Senare fick man en fint papper via posten.
Animal DNA Laboratory här är länken #19 om du inte har hittat den!
//Mili
# 20 Tack för informationen. Låter som VGL och Australien är lika ordningsamma med resultat (mycket prydligt redovisat med id och namn på katt och resultat i separata dokument) och samma väntetid, men billigare
. Personligen tycker jag att det är en fördel att få betala på en gång och sen bara vänta in resultatet.
Laboklins resultat är lite otydligare i email form. Det papper (som man i och för sig får betala extra för) som de skickar hem med post är mycket bättre där varje resultat (HCM1 och färg) per katt är tydligt redovisat i separata dokument.
# 20 och # 21 Tack, nu ska jag prova att skicka mina tabby-test på min nuvarande kull till Australien. Ska betälla testkit redan i dag
.
S*Evenstar's
Christina
Har ni någon regel hur långt fram i stamtavlan chokladfärgen ska finnas när ni testar färg? I teorin kan den hänga med länge, men jag är nyfiken på om ni drar gränsen nånstans.
Eller är det så att ni som speciellt inriktar er på choklad och lila testar alla som har teoretisk möjlighet att vara bärare?
# 23 Eftersom jag jobbar med bl.a. färgerna lila och choklad testar jag alltid mina avelskatter för chokladbäraranlag, OM inte en förälder är lila eller choklad och jag vet det med säkerhet.
Jag testar även alltid kattungarna om förväntat utfall kan bli bruna, blå, lila och choklad om jag misstänker att någon är lila eller choklad för att säkerställa det. Detta resultat skickar jag med mina kattungar.
S*Evenstar's
Christina

Jag har aldrig betalat extra till Laboklin för intyg som kommer med post. Det vanliga intyget med underkrift hör till priset. Och jag har gjort ju massor av dessa testerna (HCM) 
# 25 Jag har för mig att jag var tvungen att betala en obetydlig summa för att få det hemskickat, men jag kan blanda ihop det. Hur som helst poängen var att det papper jag fick hemskickat var testerna tydligt redovisade. 
S*Evenstar's
Christina

nej det kostar inget extra att få resultaten hemskickade från Laboklin