Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1093 ggr
Ragstars
0

Superfetation hos katt.

Nå har jeg just kommet hjem etter et to dagers kurs i avel, genetikk og uppfödning i regi av Ole Amstrup, som sitter i avelsrådet i FIFé, og som har drevet med uppfödning av  orientalere i 25(?) år.

Han kom inn på emnet Superfecundation, altså flere fedre til ett kull, og da falt det seg naturlig å spørre om Superfetation, altså "dobbel drektighet".

Han kom med et svar som var mer enn jeg hadde forventet:

Ole kunne berette at han selv hadde hatt en orientaler-hona som fødte kattunger med en måneds mellomrom, hun hadde altså hatt løpebeteende i drektigheten som førte til " dobbel drektighet", altså Superfetation.

Da kan iallefall jeg referere til en person som har opplevd dette i virkeligheten, så selv om dette er meget skjeldent, så er det faktisk mulig, og det er IKKE en myteFlört

Rosinos tråd om å begrensa parningstid, som utviklet seg til å bli en diskusjon om dette emnet finner dere her.

raggorgeous
0

låter ju helt otroligt…. hoppas aldrig behöva vara med om det!
Hoppas allt gick bra med både mamman och alla bebisar!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Omorose
0

Vilken upplevelse *negativ betoning*, samtidigt väldigt fascinerande. Det är bra att få höra om andras erfarenheter och upplevelser, det ger en som ny i uppfödarvärlden lite kött på benen! Med det menar jag inte att jag söker efter saftiga tragiska missöden utan att det helt enkelt är lärorikt..Förstå mig rätt..

Sarah.

Alwyn
0

Men oj då! Då är det väldigt många kunniga som har fel där. Jag har hört just motsatsen…att det inte går, men om han själv varit med om det måste det ju vara sant. Tack för denna information!