Tips om mat
Hejsan
Har en Ragdoll och en Main Coon här hemma som sällskaps kissar och undrar om jag kan få lite tips hur jag ska få upp dem i vikt.
Ragdollen är 2 år och Main Coonen är 4 år, har inte haft dem sen små, båda hanar o kastrater.
Har haft Royals Main Coon och även köpt specialmat hos veterinären, men det händer inte så mkt…
Tacksam för tips!
Lisa/
Är de verkligen för magra då? Det är ju oftast snarare ett problem med kastrater att de blir för feta, vilket inte är hälsosamt.
Om de inte är underviktiga tycker jag att det är bra om de inte väger för mycket.
Ragdollen är ju bara 2 år ännu och kan växa till sig ännu.

Det är svårt att se från bild, men jag tycker de ser välmående ut ;o)
Om de känns bra, dvs om hullet känns bra, så skulle jag inte försöka få dem fetare.
Bägge raserna är såna som utvecklas långsamt, och när de växt färdigt finns nog risken där i alla fall att de snarare lägger på sig för mycket vikt.
Det är förstår roligt med stora maffiga katter, men det bör vara en harmoni mellan benstomme och vikt - att få stora katter enbart genom att mata dem feta är inget jag tycker är att rekommendera…
Det är nu mina åsikter i alla fall.

Tja…jag är ju inte van med raserna. Det jag reagerat över är att Ragdollen ser ut att ha lite smal rumpa o Main Coonen känns smal över ryggen.
Kanske bäst jag läser på lite mera, det kanske ska vara så;)
Tack för svaret iaf!
Det finns uppfödare här som har både ragdoll och maine coon, som kanske har annan uppfattning än jag. Och som jag sa så är det sgs omöjligt att från en bild på en semilånghårig katt se hur den är i hullet, det måste man nog känna efter.
Har du inte möjlighet att be katternas uppfödare eller någon annan som är van med raserna att titta på dem om du är osäker? Har nån veterinär tyckt att de är för magra då du skriver att du köpt specialmat?

Nej då, veterinären har inte tyckt det.
Det är väl jag själv, i allmän dumhet, som sett jätte-main coon på utställningar/TV o trodde "alla" skulle bli så stora

tror inte de är någon fara fortsätt ge dem de vanliga torrfodret och blötmat.. känner du inte en massa ben skulle ja inte oroa mig om inte vet sagt de.
de går nog upp i alla fall och blir nog stora katter de växer ju än.
till min hane som inte ska gå ner i vikt ger ja RC maine coon mat och sensitiv funkar bra.

jag tycker då de ser väldigt välmående och fina ut:)
tycker inte du ska bry dig om att köpa den dyra maten som veterinärerna har, den är inte mycket bättre än vanlig mat..förutom Hills a/d som faktiskt fungerar..men det har inte med denna tråd att göra….jo iofs -hills a/d är ju för viktökning men jag tror knappast det behövs i ditt fall:)
ge de lite extra av proteinrikt kost, kyckling, nötfärs mm- alltså jag menar av den maten du själv använder- de är ju så stora så de bör klara det mesta…
men RC mainecoon maten älskar de flesta tycker jag..fast jag har gjort ett uppehåll med denna för jag tycker vissa har fått lite eksem av den…
Kattungar väntas hos GunBertus