Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 941 ggr
raggorgeous
0

Avmaskning - hur gör ni?

Hur gör ni alla med avmaskning?
Gör ni alla det eller var det några som inte avmaskat utan kollat med "Kolla Masken" istället?

Blir så osäker på hur jag ska göra. Läste ju att bebbarna kan få mask genom mammas mjölk, men om inte mamma har mask kan de ju inte få. Men vågar man chansa? Hur vanligt är det att bebisar har mask? Vad är er erfarenhet?

I så fall avmaskar jag dem nog iallafall, för att vara på helt säkra sidan. Med Banminth i så fall som är lite mildare.

hur gör ni??

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

GunBertus
0

jag avmaskar ..med Milbemax Vet

suverän tablett, liten och behändig. Den använder jag när jag ställer i Danmark också, den är så smidig att trycka ner i halsen..

Min Lucia har panisk skräck för tabletter , ni skulle se hur hon bar sig åt när jag stod hos veterinären i Danmark i fjol på utställningen…det såg ut som hon hade rabies, fradga runt munnen ( alltså tabletten som var upplöst)..och sen efter denna lilla trevliga behandling skulle vi upp på domarbordet…gissa om hon var på humör..

men för att återgå till kattungarna så finns denna tablett för både stora och små..

Kattungar väntas hos GunBertus

raggorgeous
0

Ja dem har jag använt till mina stora katter men trodde inte man kunde ha dem till de små.

Jag köpte mina av en vän som jobbar på djurklinik…
Men om man ska få tag i dem vanliga viset, är det Apoteket då?

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
0

Läste på FASS om tbl för kattungar
Milbemax vet för små katter och kattungar: Skall inte användas till katter som är yngre än 6 veckor och/eller väger mindre än 0,5 kg.

Vid vilka åldrar avmaskar du?

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Cheeserica
0

Jag har ju skrivit i den förra tråden som handlade om avmaskning också, men jag använder mig som sagt av KollaMasken istället för att avmaska kattungarna. Risken att dina kattungar skulle få mask om mamman (och övriga katter i hushållet) är innekatt är väldigt väldigt liten. Det är helt onödigt att avmaska "för säkerhets skull", avmaskningsmedel är trots allt ett gift vi trycker i våra katter och det är dels en belastning på känsliga små kattungemagar och dessutom gör det i längden maskarna resistenta (vilket är främsta anledningen till att jag låter bli).

Eftersom du frågar så gissar jag att du också ser poängen i att låta bli att avmaska. Glad Det som är så bra med KollaMasken är ju att du då ser svart på vitt huruvida kattungarna har mask eller inte, du behöver inte gissa eller göra något "för säkerhets skull". Det är ju ingen stor kostnad det handlar om och inte särskilt svårt, så du har inget att förlora på att prova!

*pepp pepp* Skrattande

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

raggorgeous
0

nej kostnaden är inte problemet :) De ska ha det bästa hur som helst.

jag ser absolut poängen i att använda kollamasken.. hade ju tänkt göra det men man får sååååå många åsikter hit och dit så till slut åkte jag och köpte maskmedel idag iallafall så nu är de avmaskade ändå.

Föll för trycket..*s* så tack för peppningen! Skrattande
Tar nog kollamasken innan det blir dax för den andra avmaskningen.. hehe (och då kanske det inte blir nån andra gång.. mest troligt inte) Flört

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

GunBertus
0

jag avmaskar inte innan 6 veckor så tabletten är inga problem … nej det är ju ett fritt val om man vill ge tablett eller välja något annat alternativ..

förstår inte riktigt vad du menar med "föll för trycket", du frågade Hur gör ni - och bl.a jag svarar men det kändes som mitt svar inte var speciellt tillfredsställande ..

kanske inte är meningen att det skulle bli några svar…men det vore ju ett jäkligt trist forum om ingen skulle vilja/våga svara på nåt..men tanken slår ju en..

Kattungar väntas hos GunBertus

raggorgeous
0

#6 Ulla - du får inte missförstå! Jag syftade inte på ditt svar då jag skrev "föll för trycket".. jag hade inte frågat om jag inte ville veta hur ni andra gör! Så tacksam för svaret. De allra flesta avmaskar ju trots allt.. fortfarande nytt med kollamasken

Det är alltid så med nåt nytt ju.. man måste fundera lite (tänker på kollamasken) innan man slår slag i saken.. så jag avmaskade iaf.

Hoppas du inte tog illa upp Ulla - det var inte alls riktat mot dig!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
0

#4 då du kollat bebbarna med kollamasken - har de nånsin haft mask?

Avmaskar du dina honor innan parning då? det gör jag.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Cheeserica
0

Vad synd att jag var för långsam! Flört Men jo, prova KollaMasken du innan du avmaskar igen!

Nu har jag bara använt KollaMasken en gång än så länge och de kattungarna hade inte mask! Flört Har bara haft två kullar och den första kullen avmaskade jag inte heller, det var dock två kattungeköpare i den kullen som bad mig avmaska innan leverans så då gjorde jag det. Jag har inte avmaskat mina vuxna katter heller sedan jag köpte dem. De är innekatter och går endast ut i koppel. Jag kommer aldrig avmaska en katt som inte visar tydliga symptom på att ha mask (dvs att jag ser maskar i avföring eller spyor t.ex.) och kommer fortsätta använda KollaMasken på kullarna. Jag skriver på överlåtelseavtalet att de inte är avmaskade, och att de är konstaterat fria från mask via avföringsprov datum xxxx-xx-xx.

Jag ser det lite som att utbilda mina kattungeköpare. Om jag visar dem att det finns alternativ till att avmaska "för säkerhets skull" så bidrar jag ju till att minska risken för resistens. Glad

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Singo-Torpet
0

jag har bestämmt mig för att använda kolla masken på mina inne katter nu iaf.. kanske vart anat år om ja inte ser symptom på mask. borde väl räka?? på dem stora.