Pälsvård till vardags
Hur mycket tid ägnar ni åt era katters pälsvård till vardags? Alltså om man bortser från direkta utställningsförberedelser?
Tvättar ni katterna ibland även när de inte ska ställas, fastän det inte är akut behov? Hur ofta borstar/kammar ni? Brukar ni använda antistat-, glans- eller annat liknande medel?
Själv har jag inga uppgjorda rutiner, det blir mest så att jag grabbar tag i nån av katterna som är i närheten och borstar eller kammar ibland. Av någon anledning så är det de som tycker om att bli kammade som oftast hamnar ut för det 
Endast en av mina katter har sådan päls att den ibland vill tova sig i "armhålorna", så henne brukar jag kolla lite extra.
Hanen med sin fetsvans får ibland en omgång med puder - egentligen borde han tvättas oftare, men tyvärr har det inte blivit av på senaste tid. Jag borde ta mej i kragen och få det gjort snart.

jag gör nog lika som dig tar tag i någon och kammar igenom.. coonisen tovar i armhållorna så han är mest drabbad… men de andra få sig en genom gång de med, men har inga rutiner kanske var 4-7 dag borstar lite på alla.. badar nästan bara vid behov, skit i pälsen efter utevistelse eller avföring eller om ja köpt nya produkter som ska testas inför utställning.. lite puder åker de på på ena katten ibland.
anti-stat sprayer m.m. testar ja mest om ja köpt något nytt ja inte provat förr annars bara inför utställningar m.m.
sen klipper ja ju klorna fast vi bara ska vara hemma…

Jag fuskar ganska mycket, jag borstar nästan aldrig min ragdolltös, iof så tycker hon inte om det så mycket men hon behöver faktiskt inte det. Jag är lycklig lottad med en helt tovfri päls. Självklart borstar jag henne mer då hon lossar päls.
Min huskatt borstar jag dagligen, hon älskar det och hon behöver det. Lång ullig päls, har dock aldrig fått en tova =)
Jag badar katterna kanske 3:e månad. Beror på, om jag har något nytt att prova hehe. Jag är även här lycklig lottat med en sambo som älskar att bada katterna 
jag tycker det är supermysigt att ligga på golvet och borsta mina katter.. inte för att de nånsin får tovor (utom min birma kastrathane ATlaz) utan bara för att få bort lite löspäls och ha en gosstund :)
De riktigt lägger sig utsträckta på golvet och myyyyser. Ja ok Tosca kanske inte alltid uppskattar då man kammar på baken men annars myser hon också.
Så det blir nog genomkamning kanske 3 ggr/v här hemma.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se