Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1123 ggr
OldTowns
2008-12-01 18:29
0

True bicolor

Ofta när jag får mail från utrikes belägda katterier får jag en förfrågan om ragdollkattungar som är true bicolor. Jag brukar vanligtvis skicka ett mail där jag skriver att vi snarare koncentrerar oss på high mitted kattungar i ett försök att begränsa vitfläcksanlaget.

Naturligtvis finns det ingen regel utan undantag vilket Hjärtekullen visar. Den skedde i avsikt att bevara en underbar typ från mamman och det gick ju bra. Skulle vara kul attt höra era egna erfarenheter i detta ämne.

Azzis
2008-12-01 19:48
0

Jeg får også spørsmål etter true bicolour. Vet ikke om det er fordi de vil ha det, eller om de blir lurt av navnet "true"??

Ragstars
2008-12-01 20:18
0

Får dere dette spørsmålet av de som ønsker katt til avel eller de som ønsker katt til kos?

Om dere får spørsmålet fra folk som ønsker en true bicolour til avel, kan jeg godt forstå det, i ogmed at variantutfallet gir flere muligheter med en true bicolour enn med en high mitted bicolour.

Parrer man en true bicolour, er jo sjansen for å få en colourpoint 25% eller høyere, mens med en high mitted bicolour kan man endast få avkom som er hvitflekk? Er det ikke så?

Alwyn
2008-12-01 21:01
0

OldTowns varför vill ni begränsa vitfläcksanlaget?

GunBertus
2008-12-01 21:23
0

Vem vill begränsa sig till high mitted?

Inte jag, jag har 2 st true och har även parat med en true hane:)

Kattungar väntas hos GunBertus

GunBertus
2008-12-01 21:29
0

kan även tillägga att jag fått 6 kullar där ena förälderna varit true och inte en enda har haft oönskade vita fläckar, alla perfekt tecknade..

Kattungar väntas hos GunBertus

Ragstars
2008-12-01 21:44
0

Min hane er også true, og han er far til 22 kattunger til nå.

Tre kattunger av 22 har hatt hvitt på sine ører, så jeg synes ikke det er noe å ta på vei for.

Jeg kan godt tenke meg å ha en true bicolour hane igjen på et senere tidspunkt. Jeg ønsker heller ikke å begrense meg til high mitted, selv om markeringene kanskje blir "finere" da.

Men hver sin smakFlört

Rymmarns
2008-12-02 00:18
0

Som den amatör som jag är så har jag hela tiden inbillat

mig att att en true bicolour inte bör ha massa vitfläcksgener?

Om man vill minska det vita måste det vara bättre att para med

en true bicolour med en colourpoint?.

Rätta mig om jag har fel.