Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3088 ggr
Rymmarns
2008-12-01 17:25
0

avel?

En liten undran hur Ni gammla uppfödare tänker med att låna ut en avelshane?

Själv har jag en hane som jag vill ska para mina honor som jag köpt med hans härstammning i åtanke.

Tyvärr så finns det nästan inga hanar på sidorna avelshanar.

Det vore bättre att dom som kan tänka sig att låna ut sina hanar finns där och inte som nu några få som är amatörägda och vi amatörer får försöka göra det bästa av situationen.

I mina ögon måste det vara bättre att hanen står där och sen ha krav och kunna neka till parning?

Alwyn
2008-12-01 21:06
0

Jag skulle vilja veta vad du menar med "som nu några få som är amatörsägda"???

Så du menar att vi som lagt ut våra hanar där i dagens läge är amatörer? Vad grundar du det på? Och vad är det som gör att våra hanar som ligger där nu är mindre värda i avel än de som inte finns där?

Wonderdolls
2008-12-01 23:08
0

#0 Jag undrar också vad du menar!Obestämd I mina tankar när jag lånar min hane ut är för att få veta vad han får med olika kombinationer. Han har totalt 17 avkommor var 2, en hona och en hane som har gått vidare till avel, resten är lyckliga kastrater och trevliga sällskapskatter. Det har varit några gånger som faktiskt har nekat parningar för någon väldig bra anledning.

Rymmarns
2008-12-02 02:37
0

Förlåt Föråt.

Jag har även min hane på avelshane sidan.

Men inget gnäll på Era hanar.

Min önskan är att alla uppfödare som kan tänka sig låna ut sin hane är att dom ska sätta ut dom som Ni har gjort..

Jag anser mig som total amatör och vill ha massa hjälp med att få det att passa…..

Tyvärr så verkar det vara några få hanar som ställs ut och går vidare i avel,,,,.

Mer gnäll så har dom flesta uppfödare sina favoriter och lånar inte ut sina avelskatter till kreti o pleti som mig,,,,,,,

Mao amatör men jag kan förstå för risken för smitta men…..

Wonderdolls
2008-12-02 17:05
0

#3GladJa du vissa uppfödare har rektriktioner att inte få annonsera sina avelhanar och andra tänker på smittorisken. Det inte alla som faktiskt testar sina honor som vill låna en hane. Det enda man kan göra är surfa runt på alla hemsidor och kanske ringa och fråga om man får låna hanen men då få man vara beredd att få ett nej. Glad Man måste ha ett seriös avelsprogram och testa sin djur och även ha en anledning för att göra denna parningen som man funderar till exempel: kompletering av brister. Hoppas ingen tar illa det jag säger det mest mina tankar vad det gäller anledning att låna en annan hane ifrån en annan katteri.Skäms

Rymmarns
2008-12-03 01:01
0

Jo det är väl lite det jag vill undvika,,,,att maila hela Sverige runt och få nej av olika anledningar.

Mina honor är testade på alla sätt som är möjligt och är ua på allt.

Men igen så undrar jag varför inte fler uppfödare sätter ut sina hanar som dom kan tänka sig låna ut?

Sen att man har krav som ägare av en fertil hane och inte lånar ut honom till vem som helst är självklart i mina ögon.