Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3392 ggr
Elega
2008-12-05 00:55
0

Grymtar

Är det normalt att ragdolls grymtar? Min hankattunge låter lite som en gris :P Gör era det också?

Mina huskatter låter inte alls så, dem enda ljuden som kommer från dem är jamanden, men ragdollpojken både jamar och grymtar :)

Sen undrar jag om det är normalt att det fastnar bajs i pälsen där bak eftersom den är rätt lång eller är min pojke dålig i magen? Det har varit så sen vi fick honom, men vi hade samma foder som uppfödaren och har det fortfarande. Ser bara korvar när jag städar lådan. Vi har klippt lite där bak men det fortsätter att fastna små klumpar. Borde jag kolla honom direkt när han går på lådan om han är dålig eller vad borde jag göra? Han verkar frisk i övrigt.

kitcat
2008-12-05 01:13
0

Hej du! 

Kan lugna dig med att din kisse verkar helt normal. Min ena ragdoll "grymtar" också, speciellt om han blir upphetsad vid lek - då grymtas det som i den vildaste svinstian! Han har lite trång nos, det kan inverka lite också. Sedan har han ett väldigt eget läte som är att han "knorrar". Det kan vara det du menar? Ragdolls låter helt enkelt olika, precis som vi människor. En del jamar, en del knorrar, grymtar eller har en hes röst. 

Angående "pluttarna", det är också helt normalt. Båda mina ragdolls kan rusa ur lådan och runt i hela lägenheten för att skaka av sig sina förföljare där bak men om det inte är kletigt brukar de lösa det själva. Men om vi hör krafs i lådan och sedan ett galopperande - ja då är det dags att ge sig ut på pluttjakt! Det finns sand för långhårskatter, vet ej om det fungerar men att klippa pälsen lite där bak kanske är bra om du nu inte ska på utställning.

Lycka till!

/Sara

ThereseB
2008-12-05 10:11
0

Hej!

Här är en katt som inte grymtar, men nu börjar jag ju hoppas att han kunde börja gör det ;-)

Däremot har jag också en katt som får en hel del extra-häng där bak. Hankatter verkar vara lite dåliga på att hålla rent de privatare regionerna, så honom får jag tvätta av både bajs, kiss och sand ibland. Jag hade en perser förr som hade samma problem, men hon var extremt långhårig i baken och henne klippte jag helt sonika kort runt rompan. Min raggis kan jag inte göra det på, han ställs ut (till hans förtret…). Så ställer du inte katten så tipsar jag om en snaggning :-)

/ Therese

Alwyn
2008-12-05 12:31
0

På mina ragdolls fastnar det bara om de är dåliga i magen, så det är nog individuellt. Har du klumpande sand kan det va svårt att se om de är dåliga när man städar lådan. Jag har en perserblandning med vars päls är ännu längre och det fastnar normalt inte på henne heller.

Grymtandet är normalt Glad Vissa gör ju så.