Bicolour teckning?
Har en kull nu med fyra stycken bicolourer. Jag har lite funderingar kring deras rygg teckningar. Jag vet att det är önskvärt med vitt mellan hals och rygg, en vit liten( ?) ryggfläck och vitt innan svansen MEN hur noga är det egentligen?? Som ex så såg jag en bild på en bicolour där den vita fläcken på ryggen "rann" ut på sidan i det andra vita, är det ok?
*Ryggfläcken är jättestor, ok?
*ingen ryggfläck alls, ok?
Jag vet att jag svamlar men jag hoppas att ngn förstår…
Jag förstår att det inte är cert dragande men hur noga är det?
Tacksam för svar!

Vad jag förstår så är det okej hur det än är med vita ryggfläckar. Visst man vill väl inte ha en helvit kat haha, men stor som liten el ingen fläck ska ju kvitta.

Ryggfläck är tillåtet, det är vad det står i standarden. Det står ingenting om huruvuda det är önskvärt eller inte, eller hur den ska se ut. Så länge den inte täcker öron och/eller svans så uppfyller den ju rasstandardens krav.
Avsaknad av ryggfläck är helt ok, det står ju som sagt inte att det är önskvärt, bara att det är tillåtet.

Ja, ryggflekk er både tillatt og vakkert, men noen ganger kan ryggflekken bli så stor at den gjør at katten overskrider mengden med lovlig hvitt.
Det bør man kanskje være litt obs på
Her ser dere en oversikt av minimalt og maksimalt mengde med hvitt på en ragdoll, men jeg syntes kanskje ikke at den illustrerte ryggflekken så godt:

Tack för länken
En domare sa om min kompis katt att han var perfekt tecknad för att han hade 03, dvs vit krage, vit ryggfläck och vitt innan svansen.

Tillemoras> Det handlar nog mest om domarens personliga smak. En bicolor utan ryggfläck är lika "perfekt" som en utan.