Avel?
För 2 månader sen skaffade jag en underbar ragdolls pojke med stamtavla självklart, Eftersom min lilla pojke är super fin och underbar personlighet så vill jag absolut att han ska få egna kattungar och då kommer min fråga, Eftersom detta är min första gång med en stamtavle katt undrar jag när han får skaffa egna kattungar och hur man ska gå tillväga?
MVH Jeanette
Hej
Roligt att du skaffat Ragdoll!
Om du vill använda honom i avel ska du självaklart göra alla tester som alla avelsdjur bör genomgå. Dvs ultraljuda njurar och hjärta. Enligt mig bör du även DNA testa honom för HCM, blodgruppera och testa för FIV/Felv. De 3 sista är inget krav från Ragdollklubbarna men allt fler testar det, och varför inte göra det man kan enligt mig?
Sedan får du kontakta tex Ragdollklubben www.ragdollklubben.com och lägga ut honom under "Avelshanar" på deras hemsida. Självklart ska man då vara medlem i klubben för att få annonsera. . Finns även Scandinavian Ragdollclub http://www.scandinavianragdoll.com :) varför inte båda? Han bör vara minst 10 månader för att få läggas ut som avelshane.
Gärna att du ställer ut honom innan så du har minst en bedömning.
Här hittar du mer info om vad som krävs för att få lägga ut honom på Ragdollklubben iallafall.
Lycka till med din kille!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Lägg gärna ut en bild på honom så vi får kika lite :)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Hej,
Ohhh vad kul att du oxå har köpt en ragdoll!
Är han köpt till avel så är det bara att göra som #1 säger.
Har du "bara" köpt honom till sällskap bör du prata med uppfödaren först om det är ok att du lånar ut honom innan du gör det :-)
Du kanske har egen hona och inte alls tänker låna ut honom :-)
Lycka till
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
absolut ska jag gör det, men just nu är min kamera sönder måste hitta någon ;)
Lite svårt allt detta när man inte haft en renrasig katt innan :)
När jag köpte han så sa uppfödaren att det går att avla på han samt då även utställningar, jag rekomenderar denna uppfödare väldigt starkt eftersom jag ser hur min underbara lilla ragpojke är väldigt trygg.
Nej jag har ingen egen hona själv känner just nu att all min kärlek ska bara gå åt denna lilla pojke.
sen vet man inte vad som händer i framtiden jag är fortfarande rätt ung och ny på denna front, som fastnade för denna underbara ras.

Vilken uppfödare är det?
S* trampmajas uppfödning kommer han i från?
Är det några fler som skaffat kattungar där i från eller han kanske har några syskon skulle vara roligt att höra
Jeanette
Haha skulle inte vara frågetecken han kommer där i från, garanterat ;)

grattis till en kompis för livet och ett bra val av ras :)