Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 797 ggr
raggorgeous
0

Mysstunder om kvällarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

herregud så mysigt man kan ha det om kvällarna med de här små liven! Då jag sitter framför tv´n eller datorn får kattungarna komma upp till mig en och en (har inte släppt dem lösa ännu i hela lgh) och de ÄR så gooooa! Igår somnade de en efter en i famnen på mig.. ligger och drömmer (Shokomonk småsnarkar.. haha) rycker i sina små ben.. sååååå ljuvliga!

Usch vad kär man är i dem! Ska bli kul sen då jag släpper ut dem, tänkte göra det nästa vecka. :) Har vant min hund sakta vid att ha kattungen igen.. han väger ju en del så man är ju livrädd att han ska leka med dem så han råkar trampa på dem. Men nu är jag helt övertygad om att det kommer gå bra. Mokita satt till och med på hans rygg igår.. hihi! Han är helt lugn med dem.

Nån annan som har ivriga hundar hemma som gärna vill leka med bebbarna? *ler*

Vid vilken ålder brukar ni låta dem få hela huset/lägenheten att springa runt på? Mina har ju den stora lekhagen och massor att göra där så de klagar inte än så länge.. utom då de vill bli upp plockade och kelade med… vilket jag självklart gör direkt.. *s*

Kul att höra hur ni andra gör med hundar och utsläpp *s*

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

ItchyKoo
0

Ni har det jättemysigt hör jag :-) Det är så härligt när man får börja umgås med dem ordentligt! 

Här har vi kattungarna i TV-soffan mest hela tiden, antingen sover de där i något knä eller bredvid oss, eller så busar de runt som små galningar Skrattande De får vara ute i hela lägenheten sedan en vecka tillbaka ungefär, då de var 6 veckor gamla. Vi började så smått att ha dem ute stundvis under uppsikt när de var 5 veckor gamla, och då med närhet till flera toalådor. Då höll de sig självmant till en liten yta så det kändes helt lagom. sedan utökade vi stunderna ute då vi märkte att de helt säkert var rumsrena och sedan 6 veckors ålder är de ute i hela lägenheten med tillgång till två toalådor på olika ställen, och det fungerar hur bra som helst. Däremot får de vara i sin hage när vi inte är hemma, och nu ska jag göra iordning så att de kan vara i hela "kattrummet" när vi är borta, ska stänga av det rummet med en grind. Så här har vi gjort med våra tidigare kullar också, och det har fungerat jättebra! Vill att de ska få vara med "runt benen" på oss så tidigt som möjligt, och vi kattungesäkrar hemmet noggrant så att det ska vara så ofarligt som möjligt för dem. Farligast just nu är vår dotter som ibland lyfter dem lite våldsamt, det får vi bevaka hela tiden…

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

raggorgeous
0

ja då  har ni en dotter och jag en hund *s*

Ska också ha dem i hagen då jag jobbar men då jag är hemma vill jag börja släppa ut dem lite nu.. kan ju börja med att öppna så de har hela vardagsrummet så man kan få börja sova med de små liven *s* De är ju dryga 6 v nu :)

Tack för att du delar med dig av hru du gör :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
0

Lilla Mokita i mitt knä :D

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
0

Mokita på Boris rygg.. *s*

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Omorose
0

Låter underbart! Kan inte vänta tills mina små kommer, ska bli så kul! Kyss

Jag får se om jag vågar presentera dom för hunden, han är ju rätt så sprallig (likt en älgkalv som inte kan kontrollera benen)

Evenstars
0

Hos oss flyttar de ut i vardagsrummet/köket (öppen planlösning) i stora hagen (knappt 6 m2) kring 5 veckor. Innan dess är de med oss i soffan varje kväll och vid datorn i knäet från ca 4 veckor.

Eftersom jag har två dvärghundar som kan vara lite ivriga gör jag så att vid ca 7 veckor öppnar jag upp en öppning i hagen (där hundarna ej kommer in) och genom den har de tillgång till hela nedre våningen (trappen upp till övre våningen är avstängd). Den öppningen är bra, eftersom blir det FÖR mycket av nyttigt busande och lekande med hundarna väljer de att krypa in i sin hage och vila. I hagen har de sin mat, sina bäddar, ett mindre klösträd, en kattlåda och en del egna leksaker som hundarna inte kommer åt. Jag tror det är viktigt att de kan återvända till ett tryggt  område som är bekant och som hundarna inte kommer åt. Denna öppning kan jag stänga då vi åker bort. Det har fungerat jättebra!

I hagen mallen ca 5 och 7 veckor har de sälllskap av alla de andra katterna och oss. Vi tar även ut dem stundvis under eftermiddagarna och kvällarna då vi är hemma. Genom gallret gör de sig helt bekant med hundarna under dessa veckor.

Vid ca 10 veckors får de även gå upp för trappen och upp på övervåningen.

Svårt att säga exakta åldrar på kattungarna för de olika momenten. Jag tror var och en känner sina ungar bäst då de är redo för olika moment. Jag tycker att man måste se från kull till kull lite exakt vad de är redo för efter X veckor osv…samtidigt som man måste våga utsätta dem för vardagen successivt.

Men detta har du säkert redan hört Carro tusen gånger, haha!! KyssSkrattande

Kram Kicki

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

raggorgeous
0

#5 haha ja jag har ju också en stor hund som itne förstår att han väger 54 kg! *s*  men konstigt nog är han väldigt försiktig ändå :)

Ikväll blir premiär ute på golvet.. och ..

#6 smart med det där hålet ;)
Det ska jag efterapa! :) Tack för tipset!

KRAMAR

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare