Renare utegård men hur?
Hej alla!
Jag är i desperat behov av lite goda råd….Vi byggde ny rastgård i höstas. Anledningen var att vi var trötta på att katterna blev så otroligt smutsiga om tassarna i den gamla som hade gräsmatta. Smuts som de naturligtvis drog in i huset. Och alla som har katter vet ju hur ofta de vill springa ut och in.
Sagt och gjort, min man byggde en ny rastgård/altan i anslutning till köket med trätrall till golv.
Allt fungerade utmärkt till höstregnen och snön kom. Plötsligt var det leriga små sandkorn/högar (läs DRIVOR) överallt och leran satt som gjuten i trallen. Tassarna blev smutsigare än någonsin och nu har de inte fått gå ut på en vecka.
VAD HAR MAN I LÅDORNA UTOMHUS SOM FUNGERAR????
Sand som klumpar blir ju betong på trätrallen, träpellets har jag till kattungarna, men blir inte den fuktig om man har den ute?
Snälla, om någon kan ge mig ett bra tips som funkar blir jag otroligt GLAD!! För mina katter vill ut och det blir så jobbigt att ha alla 8 inne jämt.

om dom kan gå ut och in som dom vill behövs väl kanske ingen låda ute?
kristaler annars kanske?

jag har grov singel i mina utegårdar.
Nackdelen är att de gärna sätter sig och både kissar och bajsar i detta för det är ju jättehärligt att krafsa i…
men det är ju bra på så vis att det är ju så stora stenar så de fastnar inte under tassarna--
kan du inte anordna något som de går på när de ska in och ut från luckan? något som renar tassarna? invändigt kan du ju ha någon bra matta som suger upp slask mm..finns ju att köpa som man klipper till- det har vi innanför dörren när barnan kommer in med slaskiga stövlar…
Kattungar väntas hos GunBertus

hihi, vad dumt, jag fattade din fråga helt fel..jag trodde du ville ha tips på vad du skulle ha för underag i rastgården:)
sorry..
lådorna hade jag nog inte haft ute..fast- har du inte tak då? hur kan det bli så jätteblött? kan du inte sätta upp lite skydd på sidorna också?
jag har plasttak över mina gårdar.
Kattungar väntas hos GunBertus
Jag har träpellets i en vanlig kattlåda med tak ute( alltså ingen riktig Peewee), men den står även skyddad så det inte regnar och snöar på den. Det fungerar bra.
Jag har en låda inne i huset också till dom men de verkar bara kissa inne och bajsar ute….
Jag också upptäkt att katterna blir väldigt leriga om tassarna när man har gräs i utegården och ibland bajsar dom i gräset istället för i lådan…inte kul när det regnar och kletar in i gräsmattan..
Jag som tyckte gräs var så mysigt för dom istället för plattor.
Nu funderar jag på att till sommaren lägga plattor och bara spara lite gräs i mitten och se om det blir bättre.
AnnaCarin
www.funhouses.se
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt