Beteende, Hona lr Hane?
Jag går i Ragdoll-tankar, och undrar vilket kön som är "bäst".
Ska endast ha till sällskap, och ska därför kastreras.
Nu undrar jag vilket kön som är "bäst". Vill ha gosigast katt som möjligt. Är det någon skillnad mellan könen? Har ju hört att hanarna brukar bli mer gosiga, men honorna då? Sen så vill jag undvika miss-kisserier så gott det går, och har läst att vissa hanar kan börja skvätta lite här och där även efter kastreringen.
Någon vänlig själ som vet? 
Jag har ingen aning
Men, det jag vet är att du har valt "rätt" ras 
Vi har en ragdoll hane här hemma på drygt 3 år (kastrerad) och han har aldrig "skvättat". Och han är sååå mysig kille, hur kelig som helst och väldigt social. Han är med mig överallt!
Vi är nu på gång att skaffa oss en till ragdoll och även denna gång blir det en hane 
Vi har valt hanar för vi vill ha stora katter!! Sen är nog beteendet mer beroende på vilken personlighet katten har än kön….??
Snart har vi tre katter här hemma, en huskattshona (8 år), en ragdoll kille (drygt 3 år) och snart en ragdoll kille till 
Lycka till!!

jag hade hona först (tyvärr finns hon inte längre pga massa sjukdomar) men har nu 3 hanar och det ångrar ja inte en sekund :) skvätta efter kastrering har ja inte hört att många gör om man kastrerar tidigt.. så de är nog lika vanligt på både tjejer som killar att de skvätter/kissar tror ja..
men är tror de är inviduellt men mina hanar ja haft än så länge båda ragdoll och huskatter när ja var mindre så har ja uppleft hanara (kastrater) mer sociala men vet inte som sagt om det är så.
Om du bara ska ha till sällskap och kastrera säger jag hane :)
Mina två mysproppar här hemma.. en ragdollhane på snart 7 och en birmahane på 6 är nog de keligaste man kan tänka sig!
Så jag säger HANE.
Inte för att honorna är keliga men hanarna tycker jag i allmänhet (finns självklart undantag hos honorna!) mer jämna i humöret och lugnare..
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Jeg holder med Raggorgeous
En stor fluffy hannkastrat ville jeg hatt om jeg var deg!

Jag säger också kastrerad hane! Om det är en mysig goskatt du söker efter så kommer du garanterat älska ragdoll, ett plus är ju att dom är lätthanterliga :)

hej
vi har en ragdollkille på 11 månader.kastrerad vid ca 8 månader.
något skvättande har vi aldrig varit med om.
men en underbar familjemedlem är det. lycka till
oj, tack så hemskt mycket för alla svar! 
MEN, läste på något kattforum att hanar brukar vara lite latare med hygienen, och struntar i att tvätta sig därbak ibland..
Har det hänt för er? Är lite kinkig med avföring och sånt, min förra katt (nu avliden) var långhårig (huskatt) och väldigt ofta var det bajs i pälsen, och jag vet inte hur många gånger jag kom försent till skolan pga att jag var tvungen att bada kattstackarn..
Har aldrig hänt med nån av mina kastrathanar..
En katt är ju väldigt renlig, spelar väl ingen roll om de är kastrater eller inte :) Det ska nog vara om de är dåliga i magen kanske, men inte annars.
Så jag tycker inte du ska oroa dig!
www.raggorgeous.se
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

min ena katt är lite dålig med hygienen just nu (hane) men de är för han haft exem där bak.. annars har ja hört tt några har de "problemet" dock inte bara ragdolls men då mest honor.
tycker dom är väldigt renliga min svärmor Annika på Mammasmirakel har 2 kullar nu med totalt 11 ungar på ca 6 & 5 veckor och de är redan i full gång med att tvätta sig själva och andra ;) men nog kan man väl kanske glöma ibland att leka är ju roligare.