DNA- svar
Måste berätta ,,,Fick mitt svar idag från Australien
att mina två choklad bebisar från Spanien är båda N/N
En annan rolig sak var att Picasso är 100% ren
choklad , vilket jag tror han är ensam om i Sverige..
Kram på er från en glad Elsa

Häääääärligt 
Syns imorgon bitti 07.05 
Ing-Marie.

Vi ses i morgon vännen !!
…
Ska bli sååååååå spännande för mig att få komma
Första gången är alltid lite pirrigt att få träffa alla
duktiga proffsiga uppfödare
Jag kommer att sitta där som en svamp och suga i mig all information som jag får
Pluss att jag kan ställa frågor om saker jag undrar över
Kram på er allihopa ses i morgon
//Elsa

Hej! Alltid roligt med positiva besked! :) En fråga, vad menas med att han är 100% ren choklad? kanske dum fråga men jag är rätt så nyinsatt i de färgerna..

Det menas att han inte har dilutionen blått .
Så parar du honnom med en lila hona får du bara choklad bebisar
Eller en blå hona med chokladanlag får du 50% choklad bebisar
Det är inte möjligt om inte pappan är ren choklad
Så han är värd sin vikt i guld för oss som jobbar med cholkad

#4 Hej! Tack, nu har jag lärt mig något nytt :) Grattis till guldklimpen!
Skönt att dina katter är fritestade mot HCM - det förenklar så mycket! 
Men chokladfärgade katter finns det fler av i Sverige… 
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------

Svar till #6
Ja det finns flera choklad katter i Sverige men ingen som är
100 % REN choklad jag tror inte du förstår ..
Titta på svar #4
Elsa

Grattis till fina testresultat! :)
Förstår inte riktigt uttrycket "ren choklad" däremot, jag har aldrig hört någon benämna en färg som "ren". På det du skriver låter det som att lila skulle vara mindre önskvärt? Vad jag har hört så brukar folk tala sig lyriska om lila snarare än choklad. 
Det du beskriver har ju dessutom inget med chokladanlaget att göra så uttrycket känns lite missvisande. Det är ju inte alls ovanligt på våra bruna katter att de inte bär på dilution, och skulle du para en lila katt med en icke dilutionsbärande brun chokladbärare, så får du också 50% choklad statistiskt sett, resten blir bruna precis som i den parning du beskrev.
När det gäller blått och brunt tycker jag dock personligen att det är roligare med bruna dilutionsbärare just eftersom de även kan ge blåa kattungar. 
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------

#8 tänkte ungefär just de du skrev men då slapp ja.. (var inte 100% på att ja tänkt rätt heller) finns ganske många som inte bär på dillusion, vet en till choklad så här på rak-arm såg en nyss på en hemsida nämligen..

Om folk talar sig lyriska över lila så talar jag lyriskt om
choklad för jag älskar den färgen .
Lila är åxå vackert ..
Men i avelsammanhang är det väldigt viktigt vad föräldrarna bär för gener
eller anlag för att nå fram till de färger man vill ha det kan gälla tabby tillexempel bär honan på dubbla gener för agouri så blir det bara Tabby bebisar har hon bara en så blir det 50 % av bebisarna tabby..
Så när jag fick beskedet att min Picasso inta bar dilution av blått kändes det som om jag hade vunnit högsta vinsten
..
För jag vill ha choklad bebisar ,,
Förstår du mig nu då??
Kram Elsa
Intressant diskussion om chokladanlagets genetik. Men för att det ska bli kattungar krävs det alltid två och då måste man också ta hänsyn till hankattens genetiska förutsättningar.
Håller för övrigt med Erica, #8, i hennes kommentar att dilutionsbärare är den mest eftersträvansvärda.

#10 en till som tycker om våra bruna varianter :) kul.. ja tycker också om choklad men dock ligger brunt före men det beror nog på att ja inte sett någon så där supppper snygg chokla-boll än men de kommer väl nu när fler och fler jobbar på de färgerna..
grattis till att de blev som du ville.. är ju trotts allt de som är poängen..!!
#11 visst krävs det 2.. men de gör det ju alltid ;)
när kommer choklad killen ställas.. ?
Grattis till att du fick de svar du ville ha! 

Jag vet inte ännu när jag ska ställa honnom ,,,,,,
Men jag funderar på att ta med honnom till ragdollhelgen i Mars.
Han är så fin och fantastiskt blåa ögon och helt perfekt mitted tecknad..
Så det blir mycket spännande att ställa honnom .
# 14
Ett litet råd bara med tanke på att du ska få in katter utomlands ifrån. Var en smula försiktig med vad du gör med dem efter att de kommit till dig. Du kommer att få "vänner". Men kanske inte på det vis du själv tänkte dig. Är en smula bekymrad.

Tack Old Town för dit råd ..
Jag är en sån här person som har lite blåa ögon och blir så glad for allt. och jätte tacksam för alla vänner jag fått.
Kram på er Elsa

Jag fick ett mail från Eva Nordlund igår.
Där skickade hon en bild på en fantastiskt vacker ragdoll
Han var som en dröm han hette Jussi
..
Kramar Elsa

#14 då kommer jag nog missa honom tror inte ja kommer att åka i år, men man vet aldrig, skulle vara kul att se.. jag gillar oxå choklad.. min nästa blir nog en sådan som det ser ut just nu, om alla planer och tankar och önskningar går i lås så blir det en choklad CP docka här oss hos framöver..

Roligt att choklad börjar bli allt vanligare. Det är ju roligare med konkurrans på utställningarna :o) Men…flera chokladbicolors verkar det tyvärr ont om så jag får räkna med att min tös blir den enda det närmaste året.
Grattis #0 att det blev som du ville.

#20 om ja inte mins helt galet har Elsa en med?? inte 100 men tror de var på hennes hemsida ja såg något sött i den stilen :) min vän har 2 kastrater dock inporter och kastrater sedan länge dem ställer heller inte, vilket är lite trisst en av dem ska flytta till vaxholm snart vet jag iaf då den honan inte passar in med resten av katterna nu på äldre dar :(
Roligt för dig Elsa, eftersom det var vad du önskade. Det blir ju alltid fler lila än choklad i en kull naturligt eftersom brun/choklad kan bära dillution, men Blå/lila är ju liksom blå/lila… 
Så det kan ju vara kul med en hane där man VET att utfallet blir BARA choklad och Brunt, om det nu är det man vill satsa på.
Och det vet jag ju att du vill. Självklart så kan ju inte alla glädjas åt samma saker, men nog kan vi väl ha en liten mer "roligt för dig anda" här på forumet. Ibland tycker jag att det liksom går ut på att försöka "veta bättre" ibland när nån inte bett om någon åsikt utan liksom bara vill glädjas med oss andra…
Man vill bara dela en sprudlande glädjesak, och måste liksom dissekreras och bli aningens tillplattad… men det kanske bara är jag som tycker så… jag vet inte…
Ibland har jag upplevt att det är så om man nämner något… Vi måste försöka att lära oss att glädjas åt varandra lite mer. Åtminstone om det inte är nåt som förstör rasen… tex om jag skriver att jag ska satsa på att avla fram katter med Stora öron som står rakt upp med stora tofsar på. DÅ behöver man inte heja på!!
Däremot om någon påstår rent felaktiga saker.. då är det så klart att man om man vet bättre vill berätta hur det ligger till.
Men så var det ju inte nu…. Kram //Unni

#18 snygg kille.. en bi-c i min smak =)

weeeiiih, då är de tre stycken unga chokladbicolor-tjejer i sverige nu, så vitt jag vet. En från mig, en från Fyrpihls och så den som louisdolls har. Synd att chansen att de hamnar på samma utställning är så liten :o/

Dere som bruker de i Australia eller new zealand… Hvor lang tid tar det før man mottar "kittene", og hvor lang tid tar det før svaresultatet kommer tilbake?
Det er 1 stk test i hver pakke ja??