Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3574 ggr
Rosino
0

Ragdoll-look

Uttrycket ragdoll-look används ganska ofta. Vad krävs enligt er personliga uppfattning av en katt för att den ska ha den perfekta ragdoll-looken?

Man hör också talas om den amerikanska looken då jämfört t.ex ragdolls med engelska linjer - vad tycker ni är den största skillnaden där? Vilken föredrar ni?

Posta gärna bilder på katter som enligt er mening har den rätta looken! Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Marrics
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Belino tycker jag har fin ragdoll look.

raggis22
0

Jag föredrar amerikanska looken ,,,,,,,,,,

FunHouse
0

Har funderat lite på vad jag tycker är den "rätta" Ragdoll-looken…

Jag gillar katter som har riktigt bra profil  och därmed höjden på pannan + kraftig haka. Det är det jag tittar på först.

Sen vill jag helst ha allt annat också som medelstora öron som sitter brett isär. Stora ögon med super färg. Kraftig benstomme tycker jag är viktigt.

Sen tycker jag pälsen ska vara kall. Lång rektangular kropp.
Och inte att förglömma ett supertemperament. Helst ska den älska att bli utställd. Skrattande.

Om någon har en sån katt så skulle jag vilja köpa denFlörtTungan ute

Jag tycker både Astrid och Belina är jätte snygga Ragdolls med rätt look!!!

Det skulle vara intressant om någon som vet mer om olika linjer kunde berätta lite här på forumet. Skillnaden mellan Engelska linjer och USA linjer. Jag har fått för mig att Engelska linjer är lite mer taniga, men jag vet väldigt lite om det och kanske har helt fel??

AnnaCarin

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

raggis22
0

JAG HÅLLER MED DIG Anna-Carin, men inte lång rektangular

kropp, de är det Engelska linjer. Det USA linjer är mera satta.

FunHouse
0

Det är nog sant som du säger #7, men lite längd vill jag, men absolut inte ranglig och tunn benstomme..ja, eller nåt såntObestämd Gillar inte om de är för kobby som en av mina honor är…hennes pappa är från USA och det är väl därför hon är sån. Försöker dra lite i henne men det går inte få ut henne.Flört.  *ler*….

AC

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

DanDaras
0

Hei!!

Når man prater om ragdoll looken så er det ffa hodet man prater om. At det skal være veltypet, kort og gode godt fyllte kind. Man skal ha bra øreplassering. Men det som mer enn typen gjør looken for meg er plassering og form på øynene. Som skal være store og gi et åpent uttrykk uten å bli dominante.

Så når jeg tenker look, så tenker jeg ikke hele katten men hodet og øynene på katten.

Vil også si om kommentaren om lengde: Klart vi skal ha langstrakte katter (mener jeg), vi ønsker jo store katter og da må de jo ha lengde. Vi har jo mistet mye størrelse siste årene på kattene, dette fordi korte hoder ofte får kortere kropper (kobby).

Når vi begynte å få inn katter fra USA for noen år siden kom utrykket engelske og Amerikanske linjer. Den store forskjellen ligger i typen. Engelske linjer var kjent for å ta lengre tid på seg for å utvikle seg, og har ofte lengre -smalere hoder, det vi i dag kaller dårligere typer. Amerikanske linjer er katter med kortere og bredere hoder og det vi i dag ofte kaller mer typete.

Rosino
0

Det var främst huvdet jag tänkte på också när jag frågade om ragdoll-looken, dvs vad är det i just uttrycket som gör att en katt har den rätta looken?

Standarden säger ju en sak, men det är kanske svårt att beskriva vad gör att en ragdoll genast tilltalar en person med sin look. Och här är förstås tycke och smak olika till en viss del.

raggorgeous
0

jag hade en hane av engelsk härkomst och han tog bara lite längre tid på sig att utvecklas men han var både lång, grov, stor och älskar att ställas ut *s* Superfint typad och vid 3 års ålder var han super!!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Fyrpihls
0

jag gillar min Ambers Look…

hela hon är egentligen bra enligt min mening….

kunde haft aningens mer höjd på pannan men annars har hon rätt look tycker jag….

Ragstars
0

På oppforrdring fra Shivali får jeg vel legge inn min nye jente her, som blir 9 mnd i morgen, 1. januariFlört

Jeg synes hun har det jeg ser etter hos en ragdoll, og kanskje enda mer tilFlört

Jeg har ikke stilt henne ennå, men mulig at noen dommere vil synes hun er FOR typet?

LadyD311208-4.jpg picture by furore13

LadyD311208-2.jpg picture by furore13

Skulle jeg pirke litt, så ville jeg hatt litt mer rundede topper på ørene hennes og ikke så kraftig pels, og muligens en litt bedre profilFlört

Tillemoras
0

#13 Vilken pudding!!Kyss

Marrics
0

Vilken Donna!! Henne gillar vi!

Fast Unni som konkurrent vet ja inte om AmberFlört Du glömmer väl inte vems tur det är nästa gångTungan ute

Fyrpihls
0

# 15 men Annso, var det inte MIN tur den här gången… ??

Det trodde ju jag… he he

På Ragdollspecialen!!

louisdolls
0

Det här tycker jag är en bra ragdoll look……

Om vi nu ska skilja den amerikanska och engelska så får denna

hane stå för den Amerikanska Looken..

God fortsättning på er alla  Kyss…Kram Elsa

raggis22
0

Vilken underbar Avelshanne, eller,,,,,,,,,,,,,,

Marrics
0

#16 Nej nej Skrattande absolut min tur!! Jag kommer med två blå mitted till på köpet. till ragdoll specialen Bara för att gardera migObestämd

#17 Snygg hane! Är han lila?

yamanis
0

# 13, en riktig SNYGGING, det är ragdoll-look om något, säg till när du ska ha kull på henne, då är jag intresserad Skrattande

/Kicki

louisdolls
0

Ja ,,han är lila ..Här kommer en till bild i profil..Skrattande.

Ursäkta dom dåliga bilderna ,, måste köpa ny kamera..

//Elsa

yamanis
0

# 17 & 21, man kan undra vem denna vackra hane är ? FörvånadSkrattande

FunHouse
0

Jag blir helt sjuk av dessa snygga ragdollsGlad. Jag faller direkt för dessa snygga profiler.

Pussa godbitarna från migKyss

AC

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Azzis
0

Ett til bilde der profilen synes litt bedre;)

kitcat
0

Jag håller med Aksel, jag tänker "huvud" i första hand när jag tänker ren och skär look. Det sitter främst i ögonen för min del: inte för runda men öppna och harmoniska. Ögonfärgen gör sitt till för looken tycker jag, det blir det lilla extra som ger en "skjuts". Sedan ska de vara välpropotionerliga, d.v.s inte för snipiga men heller inte för bulliga i nospartiet som det faktiskt också kan se för jäkligt ut. Huvudet ska utstråla sundhet och inte se framavlat/sönderavlat ut.

Jörgen Fritjof sa en gång: "Att beskriva en "look" på en katt är lika svårt som att beskriva färgen blå".

Det kan jag hålla med om, den finns liksom bara där. Förmodligen lägger man ihop en massa tekniska detaljer i huvudet men ut kommer bara "Åh så fin han/hon är!"

Jag tycker många i denna tråd har lagt in utmärkta exempel! Här kommer mitt Kyss

Ragstars
0

# 25: Jeg holder på å lage ny hjemmeside, og jeg har ikke fått lagt henne ut på den gamle ennåFlört

Ny side skulle ha vært ferdig i begynnelsen av desember, men det drøyer nok litt til…jeg behøver litt datahjelp, og personen som skal hjelpe meg er en travel person…hehe (er det ikke alltid sånn)

Jeg kan legge linken ut på ragdoll i fokus nåsr siden er oppe og gårGlad

#26: Jaaaa!!!Kyss Baby er jo bare underbar, jeg liker virkelig hennes look!

Jeg holder også med om at det er svårt å beskrive en "look", det finnes så mange fine katter som har mange gode kvaliteter, men likevel ulikt uttrykk…

Min Berta og min Lady Davina er ikke like i det hele tatt, men likevel synes jeg de er fine ragdolls med rett uttrykk begge to.

På haner liker jeg en litt mer "grym" look og mye maskulinitet, mens hos honor liker jeg at de er dukkesøte og feminine.

Astrid lengre oppe i tråden, er jo et utmerket eksempel på det. Jeg liker henne virkelig, og hun lager snygge bebiserGlad!!

Men Leo til Unni og Anna Carin burde jo virkelig ha fått en plass i denne tråden, jeg bare elsker hans lookSkrattande

Kom igjen, folkens, jeg vil se flere snygge katter!!!

Tillemoras
0

#30 Tack snälla! Var och hälsade på en kattunge från första kullen och hon ser verkligen kanon ut förutom lite för bred bläs för att vara en mitted. Men hennes kull hon har nu är kalasfina och jag är så stolt!Kyss

Dreamdolls
0

Jag har en hane som har en look som jag bara ÄLSKAR!!!KyssSkrattande Han har den här grymma looken som jag vill att en hane ska ha, sedan har han en öronplacering som är suuuuperFlört Öronplaceringen för mig är väldigt viktigt och placeringen av just öronen kan ändra hela uttrycket på just den ragdollen.

På bilden är Fonzie bara 8 månader så han kommer förmodligen bredda sig ännu mera med åldern.

Otroligt snygga katter ni har allihopa…..Kyss

/Nina

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

Tillemoras
0

#32 WOW Han var mig en riktig snygging! Håller med dig, kan inte sluta tittaKyss

CharmingRags
0

#32 Kan inte annat än hålla med! Skrattande  I love U

Dreamdolls
0

#33 Tack!! Din Astrid är också en otroligt snygg tjejKyss

#34  Två super SNYGGA föräldrar = snygg sonFlörtKyss

Singo-Torpet
0

#13 en sån tjej vill jag oxå ha ;)

#32 wow :)

yamanis
0

`#32, du vet att jag älskar din "Fonzie", har är bara så läcker

/Kicki

yamanis
0

Jag tycker iof min S*Cutecats Zahara of Yamanis har en fin ragdoll-lock.

/Kicki

yamanis
0

Här är hon med sin bebis "valle" 5 dagar.

FunHouse
0

Tyckte någon ropade på LeoGlad (#30) så här kommer han.
Jag tycker han har mycket av det jag söker i Ragdoll look.
Just nu har han fått riktigt lång vinter päls.
AC

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

FunHouse
0

Jag tycker min Pinglan är jätte snygg också. Särskilt för att vara lila.

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

lijo73
0

#40 A-C

Det var nog jag som ropade LeoFlört

Han är sååå snygg och blir bara snyggareKyss

Dreamdolls
0

Leo är verkligen en super snygg kille Kyss Har varit beundrade av honom ända sedan jag såg honom på bild för första gången.

Ja, Pinglan är ju också en skönhet såklart. Gör verkligen skäl för namnet FlörtSkrattande

/Nina

FunHouse
0

Tack! Jag tycker alla dom katterna som nu presenterats har super look!! Jag blir så glad av att se så fina RagdollsGlad.

Tillsammans och genom samarbete tror jag vi skulle komma väldigt långt med denna ljuvliga och vackra ras.

ACKyss

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Fyrpihls
0

wow… vilken snygg lila kille?? vem är det???

många andra snyggingar här också.. inte minst min egen Leo…..

Mums fillibaba..

Tänk dig #41 oc #17….. Wow….. eller min Amber och #17…..

ja dröma går ju…. hi hi

Marrics
0

#26 27 Absolut underbar ragdoll look!! Båda två. Håller med er andra vilka snygga ragdoll vi har i sverige men vi hamnade lite utanför tråden. Frågan var oxå amerikansk kontra engelsk. Summering generellt är amerikanska linjer större grövre tidigare "klara" engelska linjer tar längre tid att växa klart, lite lättare benstommen. Eller??