Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1434 ggr
Elvans
0

Katten går inte i baljan!

Jag har ett litet problem som kan bli större.. En av kattungarna vi har kvar här hemma vägrar gå på lådan, hon sätter sig på (oftast) toagolvet och gör sina behov. Det händer även att hon kissar på hallgolvet. Vet inte hur jag ska kunna få henne att gå i lådan, har köpt en ny låda utan tak endast till henne men hon vägrar gå i den med. Någon som har förslag på vad man kan göra, det är inte så skoj när hon gör sina behov på golvet…

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

Singo-Torpet
0

sätt henne på lådan så fort hon mjauar, och lite då och nu (ex efter de fått mat) prova ha lådor på flera ställen och ha inte för stor ytta att visstas på…

Evenstars
0

Håller med # 1, viktigt är ytan så den inte blir för stor runt omkring henne.

Beteendet kan bero på flera saker. Hur gammal är hon? Har hon börjat gå på lådan och sen slutat eller har hon aldrig börjat? Prova också att flytta hennes bajs till lådan direkt då hon gjort utanför och flytta även henne dit. Låt hon lukta och gräv lite bredvid sanden.

Lycka till!

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Elvans
0

Hon är 5 månader, hon har gått på lådan innan men sedan har något hänt. Vad vet jag inte men det kan ju ha varit när alla kattungarna var kvar och de trängdes bland lådorna.

Ska testa och hålla mera koll på henne precis när hon vaknar och när hon ätit..

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Evenstars
0

# 3 Hmm, 5 månader!! Ja då känns det inte som om det endast orsakas av osäkerhet, stress och förvirring som en liten 5-15 veckors kan drabbas av.

En katt som som slutar gå på lådan försöker säga dig något. Antingen har den ont i magen (men då oftast bara bajs) eller så urinvägsinfektion (då oftast bara kiss) eller någon av de andra anledningar som stress, protest eller revir/dominans-frustration. Kan det vara så att hon börjar bli fertil? Kan hon protestera över något, någon stor förändring?

Jag är nyfiken om någon som varit med om just detta, både kiss och bajs utanför lådan, i den åldern, har något annat vettigt tips?

S*Evenstar's

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)

Christina

Elvans
0

Jag tror hon kan börja bli fertil, hon är precis som sin mamma mycket, mycket kelig just nu. Hennes mamma flamman blir mycket mera kelig när hon är påväg att börja löpa…

Men jag ska försöka att passa på henne lite och sätta henne i lådan med jämna mellanrum och hoppas det går över. Jag är i alla fall tacksam att hon oftast (till 99%) håller sig i badrummet där det är lätta att göra rent.

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Singo-Torpet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 jag har vart med om detta med min hona… hon var tvungen att avlivas bara strax över året :( i hennes fall var det njurarna som var paj, trodde vet.. dom kunde inte säga om det var redand från föddseln att njurbarken (heter de så) var för tunn eller om hon gått med urinvägs infektion plus något mera som liten..

hon kom till mig när hon var ca 15v och problemt börja med kissning utanför lådan, då trodde vi genast att de var dominas mot vår andra hona (hon hade kissat utanför hos förra ägaren därför hon vart tillbaka lämnad och på så sätt kom till oss som foderkatt)  kissningen tilltog och till slut bajsa hon även utanför.. när vi va hos vet (ett flertal olika gånger och hos 2 olika fick vi inga klara besked) till slut togs en massa prover och detta var då svaraet vi fick (se högst upp i inlägget) det gick inte att göra något för min prinssesa :( RIP

Elvans
0

#6 Ska ringa veterinären i morgon och fråga vad de tror det kan vara. Blir lite orolig över henne, men hon ser inte sjuk ut i alla fall, hon är pigg och busig som en kattunge är.

Hennes mamma började löpa väldigt tidigt så jag tror ändå att det kan vara något sådant. Hon går och luktar de andra tjejerna i baken och så, rider på sin mamma.

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Singo-Torpet
0

#7 tror absolut inte att din katt har något sådant… borde inte vara om föräldrar djuren är testade som de ska bakåt i leden..

min var som vanligt nästan hela tiden, i alla fall de första 4mån..

en del honor markear ju som sagt som hanar gör de med, med både kiss och bajs..

Evenstars
0

# 6 Usch vad jobbigt för er!! Rynkar på näsan

# 7 nejdå det ska vi absolut inte tro precis som # 7 säger utan det är nog så att hon börjar bli fertil. Hoppas att det löser sig för dig!

S*Evenstar's

Christina

Elvans
0

#9 Ja, jag hoppas det jag med, det är jobbigt att springa och leta kattkiss och kattbajs. Jag och min dotter springer och passar henne nu och sätter henne i lådan med jämna mellanrum när hon är uppe och springer.

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Azzis
0

Har du prøvd å bytte sand? En voksen katt her hjemme ville ikke bruke sand lenger, men kun perler. Så jeg har begge deler til mine katter nå;) Håper problemet løser segFlört

Elvans
0

Jag ska testa att köpa en annan sand, vet bara inte vad jag ska välja, jag har EverClean idag. Jag har Everclean Lavendel, den är ny..

Förslag på vad man kan välja för kattsand?

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Singo-Torpet
0

jag skulle behålla en låda med den sanden och sen kanske en kristallsand eller vanlig pussi sand och sedan en 3e låda med pellets av något slag då har hon ju alla sortet som i pincip finns på marknaden att välja mellan..

Elvans
0

Tack för förslag, jag ska genast kolla upp det här med sand så kanske jag får ordning på det så småning om  :-)

Vilken tur att jag har lådor  :-)

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Hvenhildas
0

Kanske ide att ta henne till vetten. Jag har en hona här hemma som i våras/somras nångång, (född juli 2007) började att förvisso bara kissa utanför, och jag kunde inte förstå vad det berodde på. Men jag flyttade i våras och i somras hade jag 2 kullar kattungar samtidigt så jag tänkte att det berodde på flytten och/eller att hon inte gillade kattungarna, och tänke att det kanske går över när dom flyttat.

Men icke sa nicke jag var nästan på väg att ta bort henne men så tänkte jag att jag provar med kastrering vilket jag ju ändå tänkt och det skulle gjorts långt tidigare egentligen då hon aldrig varit avsedd att gå i avel. Och när jag kastrerade henne visade det sig att hon hade drabbats av livmoderinflammation och jag hade inte märkt nåt utav det, inget illaluktande eller flytningar.

Jag var väldigt frågande till hur hon kunde ha det utan att jag märkt något, men men så var det nu.

Och efter kastrering och en penicillinkur är beteendet borta att kissa utanför lådan.

Så att hon kissade utanför berodde antagligen på att hon hade ont !!!

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Elvans
0

Ja, jag ska beställa tid och åka till veterinären så de får kolla henne..

Jag har inte tänkt att kastrera henne då jag har tanke på att använda henne i avel..

Men är det så att hon är sjuk så får vi kastrera henne och få en goskisse här hemma

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Blankan
0

#12 Du skriver att du har Everclean Lavendel, den är ny……

Menar du då att du nyligen har bytt från annan till just den eller?

Antar då att den har en doft, skulle dte kunna vara att hon inte gillar just den sanden med doft???

Rymmarns
0

Jag håller med om att byta sand, men har Du låda på toan?

Hon kanske tycker att det är där den ska vara.

Många rena lådor, två för varje katt om man är borta på dagen.

Peppar,peppar tar mig på huvudet så har rumsrenheten kommit av sig själv.

Har Du försökt att tvinga henne på lådan så hon blivit sur av den anledningen?

Om inte håller jag med om att om det inte fixar sig snart så kolla henne hos vetrinären.

Lycka till

Irene

Elvans
0

Jag har alltid haft EverClean av någon sort. Oftast MultipleCat men det är nte alltid min zooaffär har den hemma. De flesta av EverClean doftar något men inte tänkte jag på att man även byter kattsans om man byter doft. Ska hålla mig till MultipleCat så kanske hon lär sig gå på lådan då..

Jag har lådorna på toaletten, har även haft en i hallen där hon också har kissat förrut. Jag trodde hon var rädd för lådan med huv på så jag köpte en utan huv åt henne och på den sätter jag henne med jämna mellanrum och hon verkar inte bli rädd av det, hon sitter kvar en stund och luktar sedan hoppar hon ur. Ja, jag ska ringa veterinär och råd fråga vad jag ska göra, även kolla om de kan ta prover på henne så hon inte är sjuk.

www.elvansragdoll.se

Singo-Torpet
0

om dom ska ta prover så kolla livmoder och njurar.. är mitt tips..

hoppas de löser sig och att de är en övergående fas pga könsmognad bara eller att hon vill ha annan sand .. endel är kräsna vad gäller toalådor ;)

Elvans
0

En liten uppdatering  :-)

Var i väg och köpte kristallsand, och till min förvåning så har hon närmat sig lådan sakta men säkert. Idag har hon även bajsat på den  Glad.. Blir så glad och lättad, hoppas hon kan lära sig kissa på den också Glad

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Singo-Torpet
0

va bra.. min prinsessa tyckte oxå bäst om kristallerna och klumpe.. fråga mig inte varför.. EC borde ju vara bättre tyckte ja men inte hon inte..