ultraljud/skanning?
var påväg och letade nummer till veterinär i umeåtrakterna för att kolla hcm och cin på safir men hittade inte vem man skulle kontakta???
snälla ni som bor häromkring, vännäs skall ju uppenbarligen vara billigast och bäst men var hittar man dem och vilket numer har de då? är ju en del kö så bra att bara i tid…

Hej!
Om du ringer Vännäs vetrinärstation 0935-13150 så kan de hjälpa dig. De är jätte bra att ha att göra med. Det är en speciell vetrinär som kommer upp ca. 1 gång i månaden som kollar hjärtat och njurarna på bl.a ragdoll. Jag vet att nästa gång han kommer är nu den 21 januari, för jag ska själv scanna 3 stycken. Så skynda dig att ringa för jag hörde att de fått en del återbud så det kanske kan finnas plats!
Lycka till!!
Lennart Nilsfors kommer till Vännäs var sjätte vecka tror jag att det är, numret dit är 0935-131 50. Det finns inget annat alternativ i närheten av Umeå. Nu den 21/1 kommer han dit nästa gång men det är överbokat redan, jag hade anmält en katt men fick veta idag att jag får vänta tills han kommer gången därefter, den 25/2 tror jag att det var. Så det är bra att anmäla sig långt i förväg med andra ord!
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
#1 Hann inte se att du hade svarat Nina ;-) Men det är inte lönt att försöka få en reservplats till den 21/1, de sa till mig idag att jag inte skulle hoppas på det och jag anmälde mig ändå för några veckor sedan…
Hanna Tjärnström
#1 Vet du förresten vad det kostar Nina?
Hanna Tjärnström

Nej!!!! Vad tråkigt att du inte fick plats.

Eftersom jag ska scanna 3 stycken så räknar jag med att det kostar skjortan
Tror att det ligger på ca. 2000 kr för scanning av både hjärta och njurar. Men det är det värt. Håll tummarna för oss bara på onsdag för positiva resultat…..

#6 är det 2000:- för hjärta och njurar per katt? Det låter inte så billigt. Har hört att det skulle vara billigare i Vännäs. Men jag betalade 1700 för hjärta och njurar i Sundsvall (Nilsfors).

# 7
Jag tror inte det är billigare än 1700 :- i Vännäs, men är inte säker.
Jag frågade inte vad det skulle kosta när jag beställde tid (dumt nog) men jag vet en som scannat nyligen och har fått summan ca. 2000 :- per katt av henne. Jag kan återkomma med mer exakta priser efter jag varit där nästa vecka. Jag ska ju dock göra lite andra prover också (blodgrupp, FIV & FeLV) så räkningen stiger ju tyvärr
#6 Du det blir en hel månadslön som ryker för dig
Det är dyrt med 2 000 kr tycker jag, har för mig att jag bara betalade 1 200 kr/katt när jag scannade på djursjukhuset, senast i dec 2006… Fast jag kanske minns fel.
Ja jag håller tummarna stenhårt för positiva resultat!!!
Hanna Tjärnström

håller tummarna för att det går bra för er. jo, vissteatt det bara är vännäs mitt störst problem var att det finns flera veterinärer där och jag viste inte vem jag skulle kontakta. man tackar man tackar,
ja det är inte bådigt man måste betala men det är väll någon som kommit på att folk gör vad som hellst för sina djur om det betyder att djuren mår bättre…
känns ju inte så skoj om när man lever på studelånatt skulle betala…men som sagt, blir det bättre av det så…

#8 Ska du låta göra de testerna där i Vännäs, alltså blodgrupp och FIV, FeLV? Annars är det mycket billigare att bara låta de dra blod när du ändå är där och så skicka in det själv till Finland.
200kr (150kr/st för nästföljande katter) för blodgruppering och 300kr för FIV och FeLV om jag inte minns fel. Kostnad för att dra blod om man gör andra saker också brukar inte bli mer än 100:-
själv fick jag ett horibelt kostnadsförslag här på djursjukhuset på närmare 2000:- för FIV och FeLV. Satte nästan i halsen då… Lite skillnad mot att bara dra blod och sen skicka själv till Finland. De är jättesnabba med! Skickade sist in för blodgruppering och hade svaret 2 dagar efter jag skickat iväg brevet. :-) Rekommenderas!
Hej alla,
Jag skannar (hjärta och njurar) också mina katter i Vännäs och sist (juni 2008) kostade det drygt 1800 per katt men då med blodprovet inräknat. Jag tar mina blodprov samtidigt och låter Vännäs skicka dem till Finland för FIV, FeLV och blodgruppering. Jag tror även det är så Nina också menar
, men Nina får ju svara för sig själv
.
/Kicki
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

#12 Det är precis som Kicki beskriver det som jag ska göra. TACK för att du förklarade det bättre än jag gjorde
(var vääääldigt trött när jag gjorde inlägget i går kväll)
/Nina

Jag lånar er tråd för en liten fråga nu… Det här med att skicka blod till Finland har jag gjort tre gånger nu hos tre olika veterinärer och alla har gjort så olika. Den första jag testade var dyrast, där fick jag betala 860 kr för att dra blod och så skickade de iväg det åt mig till labbet… Sedan tillkom avgiften för blodgruppering och FIV/FeLV från Genlab Niini. Gulp! 
Den andra gången gick jag till en annan veterinär och fick betala 150 kr för att dra blod (gjorde inget annat den gången så det var ett väldigt bra pris!) och sedan skickade jag själv vilket blev 27 kr för kuvert och porto, plus avgifterna från Genlab Niini.
Den tredje gången, nu senast, så drog jag blod hos veterinären i samband med scanning precis som ni gjort. Men där totalvägrade de att låta mig posta remissen och provet själv! De sa att isåfall skrev de inte på remissen, de menade att de kunde inte garantera att det var rätt katt jag skickade in isåfall. Ungefär som att jag skulle dra blod från en annan katt hos en annan veterinär och skicka in det istället med pappret de skrivit på…
Det kändes jättekonstigt, jag blev därför tvungen att betala för skick där också vilket kostade ytterligare 150 kr (förutom dragningen som kostade 160 kr, i samband med ultraljudet då).
Hur har era veterinärer reagerat när ni skickat själva? Jag känner att jag aldrig kommer vilja dra blod hos denna veterinär igen, vilket känns jättetråkigt, för det är ju smidigast för katterna om de slipper åka till veterinären flera gånger.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

här kostar de nog ca 2500 hjärta och njurar på albano.. sist var ja till nilfors i norköping då kosta de ca 1750kr. men nu blir de nog albano iaf, mycket närmre för mig.

Singo-Torpet - Du vet väl att Nilsfors kommer till en massa olika ställen runtom i landet va? Jag har testat mina katter hos Nilsfors på Djurakuten i Sthlm vid Odenplan, det kostade 1490 kr. Det brukar vara lite olika priser på olika platser beroende på klinikavgift.
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

#16 jo jag vet men de var fullt denna vända och nästa gång ja hitta att han skulle vara i närheten var inte förs i slutet på mars och jag har en planerad parning som ja gärna hoppas blir av i början på mars om testerna är ok förstås så vad gör man inte..
Jag var tvungen att kolla vad jag betalat. 800 kr för hcm och njurar hos Torkel Falk mars 2007. Tycker 2000 kr låter hiskeligt dyrt
Då har vi 15 mil enkel väg att köra
När skannade en hona hos Björn Ådahl på Blå Stjärnan i Göteborg betalade jag 1600:- (hcm & njurar), billigare om man skannar flera katter samtidigt men vet ej priset.
Jag har scannat i Öjebyns djurklinik för 1250 kr katten.Om man har 2 så blir andra billigare.Fast det blir en reskostnad oxå när jag har ca 170 km enkelväg dit.Anna Tidholm heter veterinären.Jätteduktig och trevlig!Men dom tar bara emot 2 ggr per år.Blodprover har tagits hos vetrinär i Kalix och dom vill av nån anledning att jag skickar själv dom till labben i Finland och Tyskland.Kanske dom vill slippa portokostnad..Jag har fått pröjsa porto upp till 80 kr för mina blodprover ibland.
# 14 I Vännäs har jag råkat ut för två olika händelser när det gäller blodprovet. Den ena, och vanligaste hos dem, är att de skickar den och jag får betala portoavgift på 40kr. Den andra är att jag själv köpt porto och postat det. Detta enda tillfälle då jag postade själv berodde det på att de glömt att ta betalt för portot och undrade om jag kunde posta själv.
Jag tycker det är smidigt att lämna det där nu när det inte kostar mera, men himmel vad dyrt med 150Kr för porto MEN sen också 860kr för allt 
!!!
Nu minns jag inte exakt vad blodprovet kostar för jag har kvittot uppe och ligger på soffan och skriver
men det ligger runt 200-300kr
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Tycker också det låter hiskeligt dyrt med 1500-2000 kr. Betalade 800 kr för både hjärta och njurar hos Torkel Falk.

#18 og #22: Jeg betalte også det samme som dere hos Torkel Falk.
Men hos oss beror prisen litt på hvor mange katter som testes. Regner med at han tar en fastpris på dette, og så deles dette på antall testkatter.
Vi samler sammen et antall katter hvert år som testes på en av våre lokale dyreklinikker.
Er det noen som vet om Torkel har fått det nye 3D ultralydapparatet sitt nå?