Skakande kattunge - vanligt?
Hej!
Det är så att en av mina kattungar i min nuvarande kull skakar nått så oerhört mycket. De är nu ca 2½ vecka och börjar bli allt bättre på att röra sig, förutom han. De andra har ju tidigare klumpat omkring och skakat lite men han skakar konstant då han rör sig. Jag är orolig att det är något fel på honom, att han inte har utvecklats ordentligt. Han är störst i kullen och har alltid varit den som gått upp mest i vikt ca 15-20 g / dag. Han verkar inte särskilt brydd av det själv utan han är väldigt pigg. Det må vara så att jag är hönsmammig och inte vet bättre eftersom att detta är min första kull men samtidigt så vill jag vara på den säkra sidan. Har ni några erfarenheter av detta eller är det helt normalt beteende?
/ Sarah
Hej Sarah
Ta det lungt, ingen fara….det händer titt som tätt inom Birmavärlden, men ganska ovanligt inom ragdoll. Iallafall vad vi vet…
Det är några nervbanor som ännu inte är utvecklade om jag inte minns fel.
Inget ärfligt heller tror jag.
De skakar när de går menar du men inte när de är still?
Det går över framåt 7-9 veckor.
Så fortsätt och pussa på honom, han kommer att bli bra!
/Cathrine

#1 Ja precis, när han ligger och snuttar så skakar han inte alls, utan det är bara då han försöker gå. Va skönt att höra, jag får hålla koll på honom. Jag hoppas verkligen att han blir bättre, han är väldigt speciell, hade ev. planer på att behålla honom.
Ska aldrig sluta pussa på honom! Tack så mycket för din hjälp! 
Jag har bara haft en kattunge som skakade och han var i samma ålder. Tyvärr hade han svår flatchest, så vi fick ta bort honom. 
Hur känns din kattunges bröst, är det lika runt som de andras? Andas ha likadant som de övriga?
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------

#3 Hej! Tråkigt att höra om din kattunge =/
Hans bröst är likt de andras och han andas normalt, än så länge iaf. Usch va negativ jag låter, inte menat heh. Men det är bara tråkigt.. Jag får som sagt hålla uppsikt!
#1 Eller det är rättare sagt när han spänner sig som han skakar, då han lyfter på huvudet, går osv.
Det kan också vara så att eftersom han är störst i kullen så är han lite senare motoriskt än de andra.. jag tror också att det bara är övergående… Han har ju lite mer gram att få ordning på om man säger.
Samma fenomen är det ju ofta med människobebisar.. De största kan vara senare på nåt annat område.
Avvakta nån vecka till du och se om det inte går över…
Lycka till