Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 781 ggr
Elvans
0

Bilder på hur man håller.....

katten vid utställning  :-)… Måste försöka lära mig hur man håller dem…

En lite nfråga också, min dotter är 8 år, snart 9 kan hon bära fram katten till domaren? Eller är hon för liten för det. Kan vara bra att veta om man kommer med flera katter som ska upp samtidigt…

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

Sunrunners
0

Här kan du hitta många bilder från utställningar

http://www.heikkisiltala.com/galleries/ems/rag.html

Fyrpihls
0

Jag personligen tycker att ett barn på 8-9 år är alldeles för liten, med tanke på att faktiskt vad som helst kan hända om katten skulle trilskas.

Det skulle i så fall var en mycket van utställningskatt, som inte har en massa hormoner som spökar.

Jag har själv gripit in när ett katt smällde av så jag blev riktigt illa huggen, och det bör man inte utsätta ett barn för tycker jag.

däremot en mycket mycket van helcool katt som man verkligen VET bara älskar att visa upp sig… då kanske jag skulle kunna överväga det.. men inte annars….( fast dom är ju å andra sidan för tunga)

Det är vad jag tycker..

Rosino
0

Angående ålder så gäller i Finland att den som ska bära fram katten ska vara 15 år - tror jag, jag är inte 100% säker.

Man ser nog ibland yngre som gör det också, men då brukar förälder eller nån annan vuxen finnas med.

Jag tycker personligen att en 8-åring är alltför ung att på egen hand göra det - men jag har inga barn så kanske jag har förutfattade meningar Flört

louisdolls
0

Min dotter Louise var med mig på utställningen och ville väldigt gärna bära fram Peaches,,,,

Hon är 9år men det fick hon inte för mig för jag tycker som Unni ,

man vet aldrig om katten börjar trilskas ….

En 15 års gräns låter bra här tycker jag,, ens barn får ju gå med bredvid och ändå följa med fram till domaren och höra vad dom säger,,

och på så sätt känna sig delaktiga i det hela.

Och en ragdoll på 5kg är ganska tung att bära och att hålla ut på rätt sätt ,Det orkar inte ett barn.

//Elsa

Elvans
0

Tack för alla svar.. Det låter rimligt det ni säger, ville bara veta hur man ska tackla det. Särbo får allt ställa upp och visa katt i så fall  Skrattande

Och tack för bilderna #1 jätte bra.. Ska börja öva mig lite nu *hehe*

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Ragstars
0

Jeg kan berette en liten historie om det å la et barn bære frem en katt til dommeren:

Min kompis' datter på 14 år skulle bære frem katten, som var en jättesnill birma med litt for høye markeringer. Det var hennes katt, og for henne, så var han den fineste katten på hele utstillingen.

Dommeren likte ikke katten, og han sa endel ting som sårte jenta veldig, og jenta begynte å gråte. Vi prøvde å trøste henne i en time etterpå, fordi hun gråt så axlorna ristet. Jeg hadde så vondt av henne.

Selv om hun kanskje var "gammel nok" til å bære frem katten, så var hun ikke klar mentalt for det.

Elvans
0

Ja, och det var min dotters katt jag tänkte att hon skulle bära fram också.. Men särbo har lovat att bistå med hjälp om jag skulle behöva..

Det är ju svårt att tala om för barnen senare att domaren inte menade så illa, utan talade bara om vilka brister katten hade.. Det är ju deras och de är naturligtvis vackrast av alla katter på jorden..

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Denna kommentar har tagits bort.
huldabella
0

När det gäller ålder för att bära fram en katt så finns det ingen satt gräns i Sverige för att bära fram sin egen katt, men det är ett faktum att man måste vara 16 år för att få vara assistent. Det är väl en ganska bra åldergräns för övriga också, tycker jag. När man står vid domaren med katten, så har man ju inte bara ansvaret för sin egen katt, utan också för vad som händer om man inte klarar av att hantera den vid oväntade känsloexplosioner.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------