Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3042 ggr
Tillemoras
2008-08-25 16:49
0

Bicolor!

Upplever ni att det är svårt att få perfekt tecknade bicolorer?

Tar ni mer betalt om en bicolor är perfekt tecknad?

Tacksam för svar och att få höra era tankar!

Yataz
2008-08-25 18:13
0

Jag har haft uppfödning sedan 2004 och fött upp;
7 st Bi-colourer
8 st Mitteds
5 st Colourpoints

Av mina Bi-colourer är det nog 1 som blivit helt perfekt tecknad.
Några har haft någon fläck mitt i det vita, två har fått ett mitted-tecknat ben och några icke symmetriska "V". Nu står det ju önskvärt med vita ben i standarden så det är väl inget direkt fel, men de är ju inte heller perfekt tecknade.

Av mina Mitteds är det 4 st som blivit korrekt tecknade.
Colourpointen är ju inte så svårt så där har jag inte fått några felteckningar.

Så kollar man statistisk på mina kullar så är det väl svårt att få fram perfekt tecknade bi-colourer, men jag kan ju haft maximal otur också Skäms

Jag sätter inte pris efter teckningen, utan typen på katten.
Finner ingen mening med att ta mer betalt för en perfekt tecknad bi-colour om den inte är bra typmässigt.
Allt beror på typen. Jag har valt att dela upp mina priser efter typ; sällskap, utställning och avel.

Som så många säger; vi måste först bygga, sedan måla Flört

Martina

Yataz

Marie77
2008-08-31 00:30
0

Har hört några påstå att bästa sättet att få fram perfekt tecknade bicolors är att ha två high mitted.

Jag är inte så insatt i avel och genetik dock, så hur väl det stämmer vet jag inte. Glad

Yataz
2008-08-31 00:34
0

#2 Jag har också hört det och det kan nog stämma i vissa fall tycker jag mig se.
Det kan väl inte bara vara turen kan jag tänka.

Martina

Yataz

Azzis
2008-08-31 03:25
0

Ja to high mitted eller high mitted x mitted gir vistnok de beste bic tegningene. Jeg har avlet en del med true og mid high bic, og hatt en del hvite ører på det.. Hvitflekksgenetikken på Ragdoll er vanskelig å sette seg inn i..og man får stadig overraskelserFlört

Limin
2008-08-31 12:44
0

Det hade jag ingen aning om. Men det roligt att lära sig något nytt varje dag! Men, det låter bra att två high mitted är det bästa sättet att få fram bra tecknade bicolors Flört 

Vi är som sagt var på gång att skaffa vår tredje katt (vår andra ragdoll) och denna gång har vi kontaktat en uppfödare som har parat just en a 03 21 (high mittde) med en a 03 (high mitted) Glad . Och vi är lite sugna på att testa utsällning framöver, så det vore ju roligt om det finns chans på att få fram snygga "V". Men inga kattungar är födda än…så vi väntar med spänning och längtan Skrattande

Yataz
2008-08-31 16:09
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

High mitted x High mitted kan jag nog hålla med om.
Men i en av mina senaste kullar gjorde jag kombinationen high mitted x mitted och fick denna high mitted hona.
Sparade henne på foder, men korrekt tecknad är hon inte. Flört
(Se bifogad bild)

Martina

Yataz

Limin
2008-08-31 16:52
0

#6: Men vilken söt liten tjej, jättesöt :-)

Yataz
2008-08-31 17:03
0

#7 Tack, det är en gammal bild, men har ingen ny riktigt bra bild.

Yataz

Fyrpihls
2008-09-01 12:45
0

Vad tycker ni om min lilla Huligan då..

egentligen har hon ju för litet V och lite färg ner på benet, men…

hon har liksom något ändå…

Ninja Kitty Paw

Rosella
2008-09-01 17:05
0

En riktig söt Huligan!

Tillemoras
2008-09-01 19:11
0

Din huligan är jättesöt!!!!!Kyss

Det knepiga för mig är ju att Astrid är mid high. Har parat henne med en cp hane. Resultatet blev en bra tecknad bicolor, två bra mitted en med smal bläs, en bicolor med brunt ben och fläck på benet, en halvdan mitted.

Nästa parning blir med en mitted, blir spännande att se vad de ger!

Om dom nu får till detObestämd

Tillemoras
2009-01-20 19:49
0

Nu med facit på hand så fick jag 3 st bra tecknade bicolour i denna parningen. Dvs utan fläckar på benen eller öronen el dyl. Tom v:na blev symmetriska. Parningen var mid high white + mittedGlad Den fjärde bicoloren har lite vitt vid öronbasen.

Denna kommentar har tagits bort.
Simbatau
2009-01-20 21:58
0

Är det inte så att man får ett större V när man parar två high mitted, än när man parar och får true bicolor.Så upplever jag det i alla fall.

Sen har jag även hört på usällningar att domarna gillar dom lite större och högre Vna.

//Ann

jerkerh
2009-01-22 16:46
0

Para 2 Mitted blir väl inte riktiga bicolur. Blir väl bara det fenotyp inte genotyp.Problemet att para mitted mot mitted är att man får för mycket vit.

OldTowns
2009-01-22 17:04
0

# 15 Det är väl snarare tvärtom. Menar då den sista meningen i ditt inlägg.

Elvans
2009-01-22 19:46
0

Här är en bild på Martinas high mitted hona som jag har på foder  Flört..

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

Elvans
2009-01-22 19:49
0

Och en till när hon är tillsammans med halvsyrran Yátaz Flame

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Yataz
2009-01-23 00:35
0

#17 & #18 Hon är för go! Jag måste snart komma och pussa lite på dina katter igen! Och ta en fika och kattpratstund med dig också såklart! Skrattande

Martina

Yataz

Elvans
2009-01-23 08:43
0

Du är så välkommen  :-)

Bara att höra av sig så sätter jag på kaffepannan *hehe* och kanske till och med bakar något, en äppelkaka kanske med vaniljsås *mums*

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Yataz
2009-01-27 02:07
0

#20 Så där får du ju inte locka mig nu när jag är gravid och allt. FlörtTungan ute

Martina

Yataz

Omorose
2009-01-29 03:18
0

Jag har ingen direkt erfarenhet men i min nuvarande kull som är ifrån en colorpoint+mid high parning så fick jag en korrekt tecknad bicolour, vad jag kan se nu iaf. Obestämd

Limin
2009-01-29 09:41
0

Ärver kattungarna föräldrarnas teckning? Dvs. om mamman och pappan har breda V så är chansen större att kattungrna får breda V och tvärtom om föräldrarna har smalare V?

Eller är det slumpen som avgör vilket V kattungarna får?

Är det svårt att få bra bicolor med rätta teckning och inte för mycket vitt?

Många frågor Flört Jag är inte uppfödare, men jag älskar att lära mig nya saker och allt kring rasen ragdoll är intressant.

Omorose
2009-01-29 14:57
0

#23 Om jag inte är helt ute och cyklar så ärver avkommorna till viss del teckningen från föräldrarna, men det kan också vara slumpen som avgör. Sedan spelar det ju även roll vilken slags vitfläcksanlag föräldrarna har.. Ja det finns säkert någon här på forumet som är bättre på att beskriva hehe Glad

Limin
2009-01-29 15:10
0

#23: Tack för ditt svar. Det verkar inte vara det lättaste att få "perfekt" tecknade bicolor. Jag har även sett bicolor som får mittedben osv. Så, visst det är inte alltid att de får för mycket vitt det kan vara tvärtom också. Men, så är det väl även med mitted och colorpoint…att de kan få för mycket vitt/färg.

Men, de är ju helt underbara ändå Skrattande Själv har jag en mitted här hemma som nog är en aningen mörk och saknar den vita randen på magen…det fattas 1-2 cm i mitten.

Omorose
2009-01-29 15:22
0

Ja på det sättet är det ju väldigt bra att ha en colorpoint, man behöver (oftast) inte oroa sig över vita fläckar, men det är lite mer spännande med mitted och bicolour tycker jag hehe :)

Absolut, feltecknade eller inte, dom är bedårande ändå! Oftast brukar de vara dom med lite felteckning som är sötast Kyss Det som är besvärligt är att man inte ser den där randen på magen förrän dom är ganska stora. Jag kan ju inte se på min mitted tjej på 3v om hon är korrekt, hon har ju inge hår på magen än hehe.

Limin
2009-01-29 15:32
0

#26: Ja, visst är det spännande med bicolor och mitted. Jag har nu en av varje Skrattande Vår Wille (n 04) han var mörk redan som liten, men randen på magen såg man inte förrän långt senare att den gick inte riktigt rätt igenom, som den ska. Men han är så söt i sin lilla gulliga bläs Skrattande Så, han får vara en hemmakisse då det är rätt noga med den vita randen på utsällningar.

Sen har vi vår lilla nya kille (Colin) som vi fick hem i lördags. Han är en blåtabby bicolor och som det ser ut just nu har han en jättefin teckning i ansiktet och är i övrigt perfekt tecknad. Så, han ska jag testa lite utställning med…få se hur det går.

Lycka till med bebisarna…måste vara sååååå mysigt!