Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1849 ggr
Dreamdolls
0

B blod på hona

OK, nu är jag i den sitsen att jag har en hona med B-blod.Obestämd Kanske inte riktigt vad jag önskat till min första kull, men jag har ändå bestämt mig för att inte stressa upp mig för detta utan tänka att allt kommer att gå så bra ändåFlört

Men jag funderar på om det är någon som har tips om var man kan köpa typ en "strumpa" att ta på henne det första dygnet. Jag vet att jag läst det någonstans men kan inte komma på vart just nu…

Och är det någon som har fått en kull med B blodad hona, så tar jag tacksamt emot tips på hur man löser första dygnet bäst rent praktiskt!

/Nina

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

CharmingRags
0

Hej Nina,

Du får kika igenom Christines härliga dagbok. Hon har skrivit rätt mycket om det här med B-blod. (Inte i år men 2008 eller 2007)
Lycka till med småttingarna när de kommer!
Kram Anna

Ragedys
0

Hei,

Jeg venter og et kull naa med en hunne som har B blod. Jeg skal ha en type body paa henne det foerste dognet. Det vet jeg iallefall at min veterinear har. Istedefor den kragen du vet man faar naar man kasterer katter. Saa slik er iallefall min plan…Jeg setter den paa henne dagen for hun skal ha kattunger. Slik at hun blir vant til den. Og har den paa de timene man selv skal mate kattungene… Beklager saa mye for mine merkelige ord. Men er I Usa og der har de som alle vet ikke de siste nokstavene i alfabetet vaert. Lykke til. Haaper at alt gaar fint.

Heros
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nina jag använder mig utav tubgas som du köper på apoteket, sen klipper jag ut för benen och det har fungerat galant på Zaga bifogar en bild. Inte ska du stressa upp dig det kommer inte vara någon skillnad förrutom att Thelma får ha strumpa på sig och du får mata de små första 16 timmarna. Gör två strumpor så du kan byta på henne när förlossningen är klar, strumpan kan bli blöt.

Och jag finns här den dagen det är dags så det är bara du hör av dig Flört Håller Tummen allt går bra! /Åsa

AakresRagpride
0

Vi bruker også en slik tubgass som åsa kaller det.

Har prøvd den ut og den fungerer perfekt.

Znowie har b-blod, men ser ikke på det som et problem Glad

Men så har hun nå blitt parret med Nohea, så vi slipper å bruke den denne gangen.

dara
0

ursäkta min okunnighet lite iförväg…

är orsaken till att honan måste ha tub på sig den att mjölken u är "giftig" eller finns det även en annan som jag totalt missat?

Heros
0

När de nyfödda ungarna diar av råmjölken orsakar detta sönderfall av deras röda blodkroppar (Felin neonantal isoerytrolys). Kattungarna dör ofta inom några dagar av blodbrist. Urinen blir röd av sönderfallande blodkroppar och ungarna får ofta gulsot. De blir svaga och vill inte dia. Det går vanligtvis inte att rädda ungarna.

Detta kan undvikas genom att man hindrar ungarna från att dia de första 16 timmarna. Då måste man hitta en amma eller handmata ungarna under tiden med mjölkersättning, så svaret på din fråga är JA!

Dreamdolls
0

Tusen TACK för alla era svar!!Glad

Nu vet jag ju inte om parningen tagit ännu, (hoppas,hoppas), men jag vill vara riktigt förberedd. Vill ju inte att något ska hända de små när de väl kommerFlört

# 3 Hej Åsa! Är det bara de 16 första timmarna det gäller? Jag har för mig jag läst de första 24-26 timmarna t.o.m Min tanke var hur i hela friden ska jag orka hålla mig vaken i 24-26 timmar!!!!! Jag som är sååå kvällströttSkrattande

Hvenhildas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köp en baby body. Detta är dock ingen B hona på bilden men jag behövde den i alla fall av andra skäl. Fungerade hur bra som helst

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

dara
0

tack, då var det som jag tänkte

Heros
0

Ja Nina det räcker med 16 timmar, body i #8 ser ju bra ut men då ska man införskaffa 2 st då honan måste ha den vid födseln också.

Dreamdolls
0

#8 Tack för tipset om bodyn!!Glad

#10 OK, är det bara 16 timmar så blir det inga problem!!!Skrattande    Håll tummarna åt mig nu att parningen tagit. Håller dig underrättad hur det går…..

Rosino
0

Vilken storlek på body brukar var lämplig för en normalstor hona?

louisdolls
0

När är förlossningen beräknad???Glad..

Nyfiken……

//Elsa

Dreamdolls
0

#13 Hej Elsa! OM nu parningen tagit så blir det förlossning i slutet på mars. De har "roat" sig hela helgen och jag har själv sett flera lyckade parningarSkrattande Så nu håller jag tummarna stenhårt!!!!

Omorose
0

#14, Vi krossar en eller två tummar här också! Skrattande

Hvenhildas
0

Tja det beror nog lite på hur stor katten är. Själv köpte jag storlek 56 till min hona och då vägde hon runt 3.3 kg. Hon är inte heller superlång i kroppen

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Silvestris
0

16 timmar räcker inte alltid till, tyvärr. I teorin ska 16 timmar räcka, men i praktiken har det många gånger visat sig vara otilräckligt.

OldTowns
0

Vi har använt oss av en uppklippt strumpbyxa. Dock inte min egen utan flickvännens. Cool

Yataz
0

#17 Har du själv varit med om det?

Martina

Yataz

Heros
0

#17 enligt Genlab niini Finland räcker 16 timmar jag har själv B-blodshona och har enbart haft kattungrana borta i 16 timmar och de lever alla kattungar och mår bra. Men det finns säkert flera teorier om tim antal, och vill man ha längre är det ju inget som skadar om man är osäker.

Åsa

Silvestris
0

#19 och 20

Nej, jag har inte haft några B-honor själv men jag känner uppfödare som bara separerat 16 timmar och förlorat kattungar. Jag känner uppfödare som separerat i 24 timmar också, där kattungarna drabbats av NI men då har de klarat sig med "bara" nekros i öron och svanstipp.

Har även varit på föreläsning då en veterinär berättade att hon obducerat kattungar som dött av NI trots längre separering än tom. 24 timmar.

Jag tror personligen att det finns ganska stor biologisk variation när det gäller tarmväggsslutning. För all del, det finns B-honor som fått mata sina A-kattungar hela tiden utan att kattungarna tagit skada av det. Skulle jag själv göra en sådan kombination skulle jag mata 24 timmar, minst.

Har kattungarna blodgrupperats så att du vet att de varit A och löpt risk för NI?

Heros
0

#21 ja kattungarna är blodgrupperade och alla A, som sagt det finns mycket olika tankat, erfarenheter m,m kring detta och alla får göra det som känns bäst för dem själva.

Dreamdolls
0

Tack för alla era tankar och synpunkter som ni delar med erSkrattande

Vi får väl se hur länge jag stödmatar när den dagen kommer, men jag vet att jag inte är en sådan som vill chansa så det lär nog bli läääänge.

Men min fråga är hur ofta ska man ge de små mat under de timmar de inte får dia från mamman?

raggorgeous
0

En gång varannan timme.. det ska inte gå mer än 1.5 timme mellan gångerna..

Tänk också på att massera mammans tissar, kanske även ha en varm vetekudde mot då och då så hon inte drabbas av mjölkstockning….

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se