Hcm bärare.Hur gör ni?
Nu har jag fått Dna resultat på mina kattungar=Dom som jag hade kunnat tänka mig att avla vidare på är bärare,alltså n/hcm
.Tre kattungar fick jag i kullen.En blev snabbt tingad till sällskapskatt så jag testade inte honom utan bara de två som är lediga.Bägge är enligt mitt tycke rastypiska för att kunna gå i avel i nuläget(vill behålla honan) fast det kan ju ändras,då dom är 5 veckor nu.Pappan är n/hcm och mamman n/n.Bägge är ultraljudade U.A. i år.Men jag blev så besviken och trodde inte jag skulle ha oturen att tjejen skulle vara bärare.Hade hellre gått vidare med en n/n katt.
Nu håller jag på och funderar mkt.Kombinationen gjorde jag för att hanen(som är bärare) är stor och tung och en riktig slappis och kompenserar honan som har ögonfärgen och det fina rastypiska huvudet.Och ungarna blev ju så himla fina.! Tyvärr så tycker jag att det är svårt att hitta stora och slappa raggisar med supertemperament och ville därför behålla min bärarhane till avla ett par kullar på med lämpliga icke-bärare och behålla icke bärarna i avel.Men nu blev det så här.Vad skulle ni göra?? Hela kullen går ju till "spillo" om ingen går vidare.Och inget fel på linjerna heller.Ska jag prova göra samma kombination igen och hoppas på bättre lycka?Jag kanske har dumma frågor men vill ändå gärna att någon svarar.. Bifogar bild på lilla flickan Lapponica Lakka.(Lite dålig bild med mobilkamera.)
H.Paulina

Det är ju konstig, att just de bästa av kullar brukar ju vara n/hcm. I min kull i våras var både den bästa hona och bästa hane bärare. Och det var svårt att bästamma. Hanen jag sålde som kastrat. Honan stannade hemma och den näst bästa honan, som är n/n gick till en foder hem. Mamman som är n/hcm blev kastrat efter sin enda kull.
Nu är jag glad att jag har den näst bästa honan kvar. Hon är en mitted hona och jag har ganska intressanta planer för henne med en intressant mitted hane.
Ska du ha n/hcm honan till avel också? Det borde ju egentligen inte vara svårt att hitta en n/n hane.Det finns väl fler utav dom om bara folk testar sina katter så man vet.Och det gör ju många nu.
Mammakatt till hanen jag har är också bärare.Hon gjorde en kull hos mig med 5 levande kattungar.Sen kastrera jag henne pga genmutatationen.2 av avkommorna gick vidare till avel.Hanen som jag behöll är ju bärare men honan som såldes till ev uppfödning är inte testad ännu och inte än parad heller.Jag hade testat alla ev avelskatter tidigare från kullen om jag hade vetat detta men kom på att vore bra o testa katterna lite för sent och då hade alla katterna redan flyttat..Så nu får nya ägarna stå för testet själv..och det måste ju göras för honan till avel iaf.Sällskapsköpare är ju knappast intresserade av genmutationer så länge dom inte är livshotande iaf.

#2 hon är kvar fortvarande och jag kanske parar henne en gång och hoppas att hon ger en lovande n/n hona att fortsätta med.
Jag avlar bara om mina avelsdjur (och tilltänkt hane) är N/N.
Det finns jättehärliga hanar att hitta som är N/N.. fler och fler börjar ju faktiskt testa, vilket är jättebra tycker jag! Varför inte göra allt man kan? :)
Avlar man bara på N/N så behöver man inte bekrymra sig för att man får avkommor som bär på genen heller.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#4 Jo men tar man bort alla n/n katter ur avel ännu tror jag att man riskerar att hamna ur askan i elden… Det kan komma fram andra problem pga att avelsbasen blir så smal då.
Så jag tycker tillsvidare att det finns skäl att använda en del n/hcm katter, men att man så småningom ska komma bort från dem. Det är dock ännu så kort tid sedan möjligheten att testa för denhär genen upptäcktes, så att kategoriskt ta bort alla bärare skulle inte vara bra för rasen.

jag skulle kastrera mina pojkar om dem var bärare så ja håller med #5 man ska göra vad man kan.. så tänker ja iaf.. men alla ser ju på de olika kul att höra vad fler säger.8ja är inte uppfödare menhar och kommer låna ut mina pojkar som får N/N och fria på de övriga testerna)
Jag tycker inte att man ska ta bort alla katter som bär på genen, avelsbasen kommer att bli alldeles för liten.
Som det är nu är det inte många hanar som går i avel jämfört med antal honor.
Det finns en del hanar som bär på genen som går i avel och det tycker jag är helt rätt.
Huvudsaken är att inte katten paras med en bärare och att man som uppfödare är medveten om vad man gör.
Visst ska man göra vad man kan, men jag håller med #4, ur askan i elden.

Om det handlar om att man vill behålla kattungen själv ser jag inte problemet med att den är bärare. Man kan ju då sortera ut de i kullen sedan som är bärare i sin tur, och kastrera dem. Så länge man aldrig parar bärare med bärare.
Som några säger, så är det inte bra för avelsbasen om man i panik tar bort alla bärare ur aveln idag. Det måste vara ett långsiktigt arbete om det ska göras.

Detta måste ju vara en ypperlig fråga att ta upp på uppfödarträffen!
Åsa
Tack för era svar hittills
. Roligt o höra hur ni gör! Finns olika åsikter och det förstår jag. Jag lär fundera på detta i många dagar,kanske veckor…så fortsätt ni med era åsikter här.Detta är ju så intressant!
Jag vet i alla fall att jag inte skulle sälja vidare avelskatter som är bärare nu när jag vet vilka som är det utan jobbar med dom/den själv och säljer de som är n/n (när jag nu får några
)till vidare avel och resten till sällskap.

Helt klart kan vi inte plocka bort bärare (HCM/N) ur aveln, tycker jag. Vi skulle förlora alldeles för många bra avelskatter då. Skulle jag stå inför valet att välja mellan en superbra katt som är bärare eller en bra katt som är n/n, så är valet väldigt lätt för mig i alla fall. Typ och temperament går före. Och avlar med bärare så blir det ju n/n katter på sikt i alla fall och man har tagit tillvara de egenskaper man vill ha. Jag ser DNA-testet som ett bra verktyg i aveln och blir inte orolig om det visar sig att den tilltänkta avelskatten skulle vara bärare.
Med facit i hand, innan vi hade det här testet, så har jag gjort många parningar med bärare/bärare, så jag har väl haft tur antar jag för det gick bra det oxå
Men idag skulle jag ju aldrig göra en sådan medveten parning mellan 2 bärare. Men mellan bärare och icke bärare, inga problem för mig.
Christine
#5 du menar om man tar bort alla bärare?
Resonemanget "innan vi hade dessa tester" håller jag inte med om. Nu har vi det här verktyget och även om jag kan förstå hur vissa av er tänker är det fortfarande främmande för mig att använda bärare i avel. Dessutom, med alla importer vi fått in i Sverige sista tiden tror jag inte vi löper stor risk att få en smal avelsbas. Snarare breddar vi väl den? Slipper använda samma hane till för många honor.
Jag vet att n/hcm som paras med ickebärare (n/n) inte får sjuka kattungar) men dock avlar man fram bärare.. idag har vi som sagt så många Ragdolls i Sverige så jag skulle inte använda en hane till mina flickor som inte är fri (n/n). Men alla gör vi olika och det respekterar jag.
Visst är typ och temperament självklart superviktigt.. men jag vill hävda att hälsan är minst lika viktig!! Jag vill ha helt fria katter i mitt avelsarbete.. på alla områden.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

For meg er det et selvfølgelig svar på dette. Det er klart N/HCM katter kan gå i avel. Og da selvfølgelig parres med N/N katter og med informasjon til de som kjøper om foreldrenes status. Det finns ingen grunn tll å ta bort bærere i avelen som jeg ser det. Vi taper på denne måten flotte avelsdyr.
Om vi skulle ta bort alle N/HCM katter er jeg ganske overbevist om at kvaliteten på ragdollen blir dårligere, og vi får fort et dårligere avelsmateriale. Og mest sannsynelig mer innavel fordi det ikke finns så mange å velge mellom. Men det er jo min teori da.
Helsen er selvfølgelig superviktig på vår rase, det er vi sikkert enig om alle. Og vi svekker ikke ragdollens helse ved å parre på bærere. Ikke med den kunnskap vi har i dag i alle fall.
# 12 - Jag tror inte att någon anser att hälsan inte är lika viktig som typ och temperament, tror att alla håller med om att god hälsa hos katterna är en förutsättning för allt, MEN, vi skulle inte göra rasens hälsa en tjänst om vi i panik skulle plocka bort alla bärare ur aveln! HCM DNA-testet är i mina ögon ett verktyg för att vi på ett kontrollerat sätt tillfälligt ska kunna behålla bärare i avel (OM de har andra goda egenskaper man vill bevara alltså), para dessa med icke bärare, behålla negativa katter i aveln och på så sätt få med sig bärarnas positiva egenskaper till nästa generation… Så tycker jag i alla fall, och det rådet ger också exempelvis Susan Little i dagsläget, utifrån den kunskap som finns på området nu. Var på en föreläsning med henne nyligen där hon pratade mycket om HCM.
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

Jag tycker det är väldigt tråkigt när man bara pratar om dessa N/N katter som om de skulle vara det självklara valet att jobba vidare på…och vadå att vi har många importer? det hjälper väl inte? de kan ju också vara bärare? de är inte friskare för att de är importer…
Och tänk när nästa gen upptäcks , hur ställer vi oss då? för det är ju klart som korvspad:) att det finns otroligt många gener till som ska upptäckas…
nej-såklart ska vi behålla våra bärare och så länge som det bara upptäckts en mutation-gen så parar vi dem med N/N katter.
Vidare tycker jag det är ganska oväsentligt att skriva ut på hemsan om man har bärare eller icke, det är ju inte för sällskapsköparnas skull vi lägger ut det för det skapar bara förvirring. Jag är helt säker på att skulle jag börja diskutera ev HCM problem med en sällskapsköpare så hade nog denna vandrat vidare i raden av annonser på Blocket och köpt en som det inte stod något sådant om:) Denna info är ju bara till för oss som avlar, det är ju ett utomordentligt verktyg som vi verkligen får hoppas stämmer..
Paulina-det är klart du ska behålla den finaste, spelar ingen roll om den är bärare…
Kattungar väntas hos GunBertus
# 5, 7, 8, 11, 13 och 14.
Håller fullständigt med i era kommentarer.
# 12
De tidigare utsagorna är egentligen inte någon motsättning till din åsikt. De katter som som går vidare i avel från en sådan parning ska då självklart vara negativt testade. Och tyvärr måste jag säga att även ifall det ursprungliga testet går bra kan det värsta ändå inträffa. Enligt information jag fick från veterinär Lennart Nilsdorf har man påträffat 13 markörer för HCM hos människan och jag är ganska övertygad om att det finns fler att finna hos ragdollen än vad som just nu erbjuds. Men det är i alla fall vad vi för närvarande kan arbeta med.

Paulina, jag skulle behålla henne om jag trodde på henne. Du tar ju ansvar för henne, vet hur du avlar.
Helt klart kan vi inte ta bort alla bärare, men det är en himla balansgång.
Beror alldeles på vad vi själva varit med om, och så hur många bärare du har i ditt katteri. Kan bli hur tråkligt som helst för oss som inte har så stora katterier, om vi har för många bärare.
Jag själv skulle aldrig sälja en kattunge till avel, efter en bärare utan att testa den först.
Är själv lite skeptisk till om jag skulle köpa in en bärare idag, kanske en hona men dock aldrig en hane, och detta beroende på att jag bara kan ha en hane hemma. Fast håller med Christine i det hon säger om typ och temperament. Så det är svårt att ge ett entydigt svar. Utan som jag skrev tidigare,det är en balansgång.Beroende på hur det ser ut i katteriet just idag.
Självklart vet jag att detta bara är en gen, men det är tillsammans med scanningen det instrument vi har idag.
Och varför det skulle vara fel att lägga ut på våra hemsidor förstår jag inte, vi berättar ju det mesta där ;-)
Sen är det ju så här att man ibland ändrar uppfattning vartefter tiden går, man får mer kött på benen så att säga, efter som forskningen förhoppningsvis går framåt.

just eftersom sällskapsköpare kanske inte har den kunskapen om vad det är för verktyg vi använder oss av gällande DNA så tycker jag det är oväsentligt att lägga det på hemsan, det bara förvirrar..
ser också lite konstigt ut när man skriver N/N på de katter som är negativa men sen står det inget på vissa, då tar man ju liksom uteslutningsmetoden att dessa katter är bärare…jag tycker att om man beslutar att lägga ut sina katters resultat så ska man göra det på alla , oavsett om de är bärare eller ej..
jag har själv en hane som är bärare, den som var dyrast av de alla OCH import, men jag har inte en tanke på att inte använda honom i avel…givetvis testar jag alla avkommor och han får bara paras med N/N honor..
#12 oops, det blev ett skrivfel i hastigheten, naturligtvis menade jag att man inte ska ta bort alla n/hcm ur aveln!
sådär blir det då man surfar från jobbet…

jag skulle inte använda mina hanar därför att jag inte är uppfödare kanske skulle tänka om annars ja vet inte men de är som de ser ut nu,..
kan ju se anorlunda ut längre fram.
kul och höra vad ni andra tycker och gör! 

#17 Håller absolut med dig, klart man inte kan lägga ut att vissa är N/N och utesluta andra.
Men vi skriver så mkt annat på våra hemsidor som kanske också förvirrar.
Och så tror jag att du missförstod mig, jag skrev att jag skulle inte kunna tänka mig köpa in en hane idag som är bärare pga att jag bara kan ha en avelshane hemma.
Mkt kan bli fel när vi skriver här, det var absolut ingen kritik, hoppas jag du förstår.

#15+18
Jeg er ikke enig i at det ikke bør ligge på hjemmesiden. Jeg opplever at sellskapskjøpere spør like ofte om kattens helse og hva linjene bærer på. Og ofte har de fått med seg at vi tester på HCM og nyrer på den ene eller andre måten. Jeg tror at kjøpere både til avel o sellskap ser på det som en seriøs "gest" å informere om at man faktiskt tester kattene man har. Noe som heldigvis blir vanligere o vanligere. Det er ikke mange årene siden mange valgte å ikke teste sine katter.
WAU! Vad många svar jag fick här! Underbart
. Tack alla ni underbara människor som tänker som jag,att ni talar om det och är ärliga
.Känner mig mycket bättre till mods och säkrare i mina beslut. Detta är ju ingen skam.Och jag har aldrig smusslat med mina bärare.Det står på min hemsida vilka som bär på vad för det är ju intressant för vissa.Och de som inte förstår får gärna fråga
.
Och det är ju just det att man måste tänka långsiktigt med sin avel.Jag har haft turen att hitta linjer som jag gillar och vill behålla i mitt fortsatta arbete.Att nu plötsligt kastrera alla bärare och börja leta efter nytt är en stor chansning.Tänk om jag inte trivs med katten?Temperament på den nya kan va dålig.Den kanske inte blir bra i storlek,färgen blir för mörk,öronen för stora…ja,vad som helst. Men nu vet jag vad jag har och vad dom behöver för partners för att kombinationen blir så bra som möjligt.Och jag ÄLSKAR mina katter
.Dom förgyller min tillvaro och gör livet så mycket roligare.
Verkar som att nån av mina bärare (av kattungarna) blir kvar för att föra mina önskelinjer framåt.Nån av avkommorna som är riktigt fin kommer nån gång att vara N/N.Så måste det bli
.Och då kan jag känna att jag lyckats och är på väg att nå mitt mål
.
Ha de så bra gott folk!
Kram Paulina

#22 Som du säkert förstår så tycker jag som du
Jag tror att de flesta av oss, har en klar och rak diskussion med våra sällskapsköpare. Dom är mkt medvetna de flesta av dem. och oerhört pålästa. Vi berättar ju att de är ua på hjärta och njurar, varför ska vi inte berätta detta?
Vi har ju den här klara och raka diskussionen med varandra, de flesta tycker absolut inte att vi ska ta bort N/HCM ur vår avel.
Vill förtydliga igen Ulla, det var absolut inte illa menat, vi har bara olika förutsättningar.
Nej,nej.Nu blev det galet kanske
.
Jag menar ABSOLUT INTE att någon smusslar om man inte lägger dna resultat på hemsan!! Det är ju upp till var och en vad man lägger ut dit.Jag har bara lagt ut allt för att jag ville det. Är själv nyfiken och går in på många hemsidor för att se vad folk har för katter,stamtavlor(intresserad av det) och vilka tester man gjort och om man satt ut det. Det är jätteintressant med information! Då slipper man störa i onödan om man vill få reda på nåt om ev kattungar eller avelshanar som man skulle kunna vara intresserad av .Men det är så jag tycker.Alla gör ju efter eget tycke.Inget fel med det.

Men, man måste också vara medveten om att OM man testar sina katter och det visar sig att de är bärare, och man säljer dem till sällskap- då kan man bli ersättnngsskyldig enligt bl.-a konsumentköplagen om katten skulle avlida och köparen väljer att anmäla en. Då har du sålt katten med uppenbar vetskap om att den KAN bli sjuk eller att den är bärare av en sjukdom.
Det är kanske inte så många som tänker på. Nu hoppas man ju inte att det går så långt men faktum är att det har hänt att en uppfödare fick betala skadestånd. Den gången gällde det MCO.
#22 Det var meningen det skulle bli en diskussion, var och en får ju tycka som den vill :) Det är ju ett forum..
Visst, jag vet att man inte kan ta bort alla bärare av HCM-genen ur avel utan att avelsbasen blir smalare. Men själv vill jag inte använda bärare av HCM-genen i min avel, hur vacker katten än är och hur fantastiskt temperament den än har. Varför inte? Jo, jag känner ett ansvar mot kattungeköparen, även köparen av sällskapskatt. Hur ska jag med gott samvete kunna sälja en HCM/neg sällskapskattunge till någon som önskar sig en vän att älska i många år, när jag samtidigt måste berätta att katten bär på en gen som kanske gör att den utvecklar en sjukdom och dör i förtid?
För mig är det självklart att göra de tester som finns och kunna känna att jag åtminstone gjort vad jag kan för att kattungarna skall ha förutsättning till ett långt liv utan sjukdomar. Jo, jag vet att HCM-testet inte ger någon garanti att katten inte insjuknar i HCM, det finns kanske fler gener, som inte upptäckts än. Men testet är ett enkelt verktyg för mig att åtminstone slippa den gen som redan upptäckts.
Jag skulle heller inte kunna tänka mig att köpa en bärare av HCM-genen - hur fin den är vore.
Ett bra sätt att bredda avelsbasen vore att använda fler bra katter i aveln. Det har jag hört Hannah Jensen säga flera gånger. Om det inte sätts så mycket restriktioner på så många vackra katter, så kanske vi inte behövde använda bärare av HCM-genen i vår avel. Vi skulle ha en bra avelsbas ändå.
-------------------------------------------------------------------
GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem
Men oj oj…vad du skräms Ulla
. Nu måste jag skaffa mig ett skadeståndskonto
utifall sånt skulle hända. Det räcker tydligen inte med försäkringar mer. Vilken katt som helst kan ju bli sjuk o dö.Det har jag också erfarenhet av.Man får verkligen hoppas att ingen av mina sålda bärare får hjärtbesvär
.Eller någon annans heller för den delen.Har hittills inte hört någon bärare bli sjuk faktiskt men det har väl bara inte nått mina öron…Men som sagt en icke bärare kan lika gärna bli hcm sjuk. Man får alltid lita sig på turen lika mycket som kunskapen…

Min Anis Du Real er Hcm/N. 9,5 år gammel, scannet for Hcm med res U.A for 2 år siden, og en pigg gammel dame. Vi bør nok ikke bli hysteriske på dette genet synes jeg

Jag testade alla kattungar av min Anis och berättade det till köparna och skrev i avtalen att kattungen var testad och är n/hcm.
Någon bärare kan bli sjuk, men kanske sannoliken att den blir sjuk av något helt annat kan vara större.

Ja detta med skadestånd har varit uppe väldigt mycket på annat forum med annan ras..
det var inte meningen att jag skulle skrämma:) men jag ville bara påpeka att risken FINNS…att man kan bli skadeståndsskyldig. En katt jämställs med en vara och tillträder då under konsumentköplagen och en annan lag som jag för mitt liv inte kan komma på just nu, hjärnsläpp:(
men herregud, jag tänker ju inte så -det får ni inte tro:) att jag sitter och ser 10 år framför mig att katten KAN bli sjuk,
som sagt-jag ville bara upplysa ren fakta:)
#28 Precis som jag tänker! Kunde inte ha skrivit det bättre själv!
#27 Ja det är givet att det är så! Nu känns det om möjligt ännu bättre att jag är så petig med mina tester, och endast använder avelsdjur som är ua på allt och därmed även kattungar med bästa förutsättningar. Då har jag iallafall "ryggen fri" då det gäller testande, jag har gjort vad jag kunnat.
Men jag förstår att det inte är lätt för er som sitter med stora katterier med välplanerade planer, och sedan visar det sig att några av honorna är bärare.. men ibland är livet hårt.
Jag har nyligen valt att ta min jättevackra Tosca ur avel pga "icke ragdolltypiskt" temperament.. Hon är supergo på många vis men hon har inte det temperamentet jag vill avla vidare på. Supertrist men samtidigt vill jag kunna stå för de parningar jag gör.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Det finns N/N katt som har HCM
Jag personligen har inte problem med att använda bärare i avel.
Jag håller med Christine i det hon skriver. Typ och temperament är viktigt. Men jag tycker abslut hälsa är minst lika viktigt och jag anser inte att jag tänker mindre på hälsa för att jag använder bärare i avel.
Sannolikheten att en bärare ska bli sjuk är ungefär det samma som att vilken kattunge du än säljer av någon anledning insjuknar. Jag menar hur mycket vi än testar våra avelskatter så kommer vi nog alla, tråkigt nog, någon dag råka ut för att en kattunge vi sålt av någon anledning blir sjuk. Det behöver inte vara HCM eller njurfel. Det kan vara något annat också.
Därför tycker inte jag att det finns anledning till någon hysteri kring bärare i avel. Vi skulle förlora många snygga katter om vi skulle plocka bort alla bärare, tror jag.
Däremot känner jag att det skulle vara svårt att sälja en bärare till vidare avel. Jag känner att om jag vill använda bärare i min egen avel så är det helt upp till mig och på mitt personliga ansvar. Jag har då kontroll för vad som går vidare i avel. Säljer jag en bärare så skulle jag känna att jag inte har samma kontroll över det.
Så visst använda bärare i avel själv samt behålla något som är riktigt bra i typ och temperament från egen kull som visar sig vara bärare - inga problem!
Men om det visar sig att jag får några bärare i framtida kullar så kommer troligen ingen att säljas till vidare avel. Så länge det inte är till någon som jag vet att jag kan lite till 100% på.
Och när det gäller att skriva ut på hemsidan så gör man ju som man vill.
Jag har också funderat på om man bara ska skriva att tester utförts utan att skriva några resultat. Inte för att jag har något att dölja, utan för att min uppfattning har blivit att en del fått för sig att Ragdollen är en sjukare ras än någon annan. Och så är det ju inte!
Och resultaten tänker jag att man då kan ta med de som är intresserade av att veta och de som köper katt.
Jag vet inte hur jag kommer göra framöver…men det är mina tankar kring detta ämne just nu.
Martina
Yataz