Ögonfärg - färgutveckling?
Jag har en liten fundering som jag hoppas att ni kan svara på 
Jag vet att det tar flera år innan en ragdoll är färdigutvecklad… men hur är det med ögonfärgen. Utvecklas den också med tiden dvs. blir mörkare med tiden? När ungefär har en ragdoll fått sin "rätta" ögonfärg?
Vad har ni för erfarenheter kring just ögonfärg?
Även ögonfärgen kan ta flera år innan den är färdigutvecklad.
Mina två första Ragdoll honor hade nästan ljusgrå ögonfärg när de flyttade till oss och den ena har en helt ok färg idag och den andra en jättefin ögonfärg.
Jag kommer inte ihåg när det är man brukar se om katten kommer få en bra ögonfärg eller inte. Det är visserligen alltid svårt att säga när de är små. Men har de ingen ögonfärg vid en viss veckas ålder (6 veckor???) så lär den säkerligen inte komma heller. Det är vad jag hört.
Just när de är som mest urvuxna är väl då även ögonfärgen är som sämst, tycker jag det verkar som.
Jag vet alla fall att det kan ta lång tid innan den kommer.
Martina
Yataz

Hej!
Min egen hona hade jättefin ögonfärg då hon var liten, fram till kanske 8-10 veckor (jag försöker kolla på bebisbilder hehe) Då hon var lite över 12 veckor så hade hon inte alls särskilt bra ögonfärg och den höll i sig tills hon var cirka 6 månader. Sedan blev den bara bättre och bättre. Det finns bilder på henne i mitt fotoalbum om du vill kika på ögonfärgen "idag".
Det verkar vara ganska olika , vissa kan ju som Martina säger ha dålig ögonfärg väldigt länge. Då Luna var som mest urvuxen så hade hon som värst ögonfärg.
Sarah.

Men hva defineres som god og dårlig øyenfarge av dere andre?
Jeg vet hva jeg selv mener, men det hadde vært fint om andre kunne si hva de synes om dette.
Hva kan man gjøre for å få tilbake øyenfargen hos ragdollen?

min ena hane har alltid haft bra ögon färg enligt mig sedan har den så klart vart bättre i vissa skeden i livet, han är dock bara strax över året nu men ja tycker den är supper.
min andra pojk hade hyfsad som liten inte alls som den andre dock men sen när han var i sin värsta slyngel ålder så tyckte ja ögonen var rätt "dåliga" nu är dom helt ok igen ca 2½år och kastrat nu. men dom är och kommer nog aldrig bli lika blå som min andra pojke..
ja tycker ögon färgen vart bättre när ja kastrera min pojk men de kan vara inbillning då han blivit finare överlag efter det.. får se om min andra pojk blir lika när han ska kastreras alltså att de blir blåare ändå ?

#3 Enligt mig är det en dålig ögonfärg då den inte riktigt är blå utan då den är mer grå.. En ljus blå färg är väl inte heller önskevärt men.. Helst vill jag ha nästan åt det coboltblåa hållet. 
Huvudsaken för mig är att ögonfärgen är jämn i sin färg.
Även om den kanske går åt det ljusare hållet så ska det åtminstone vara jämn.
Men självklart föredrar jag den mer mörka blå färgen. Som man tyvärr inte ser alltför ofta på våra raggisar.
Martina
Yataz