Rakat ben...
Fjantig fråga kanske
, men är det någon som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta för pälsen att växa ut på ett rakat ben? Skickade min Sissi till veterinären för blodprov med Daniels moster för att vi hade magsjuka, och fick tillbaka henne med ett stort rakat parti på benet, så gjorde inte veterinären som har tagit blodprov på mina katter tidigare
Det ser verkligen fult ut…
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tar, men nästa gång kan du be dem att tvätta benet ordentligt och "platta" till pälsen så ser de att sticka utan att raka. Ett bra tips jag fick av min veterinär!
Kram Anna
Jag satt också och funderade på hur lång tid det tog när de rakade Pinglans ben,,,,men jag kommer inte ihåg….kanske två månader..
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Det verkar vara så olika på hur mycket de rakar. På luna rakade dom inte enns först och de funkade, på andra benet rakade dom kanske bara 5mmX5mm..
#1 Vilket bra tips! Ska jag komma ihåg…
#1 Tack för tipset Anna, tur i oturen är väl att Sissi inte ska ställas nu på ett tag eftersom hon ska paras, annars hade det känts väldigt förargligt!
Kram Hanna
Hanna Tjärnström
#2 2 månader var ju inte så farligt… men något som är konstigt är att Filippas ben rakades i samband med kejsarsnittet, och nu är det 11 veckor sedan och det har knappt växt ut något alls…
#3 5 x 5 mm är ju en sak, men Sissi är rakad ca 3 x 6 cm!! Hade aldrig tillåtit det om jag hade varit med själv…
Hanna Tjärnström
Hej Hanna!
Åååå nej vad jobbigt
!! Cinderella blev rakad på sidan då vi ultraljudade hennes då hon fick livmodersinflammation för ca 2 månader sen och det syns jättemycket fortfarande GRRR, stort hål i pälsen. Sa just det till Jonas häromdagen "väldigt vad lång tid det tar innan det växer ut". Tur hon inte ska ställas nu.
Nu är ju håret längre på magen än benet så förhoppningsvis växer det ut fortare på benet. Lycka till!
Kram Kicki
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
# 6 Ja attans otur tycker jag, även om det kanske egentligen är en petitess ;-) Sissi har ganska lång päls på benen så det synd väldigt mycket, bara att hoppas att det växer ut innan det är dags för utställning igen 
Kram Hanna
Hanna Tjärnström

Ja, det var inte bara lite han hade rakat såg jag ju
Jag håller tummarna att det växer ut fortare på Sissi än det gjorde på killen jag scannade för lite mer än 1 år den. Då var det ju iof på sidan av magen de rakade, men det tog nästan 1 år innan det vuxit ut
Snacka om att jag var orolig…….
Ps. Hanna nu är jag nyfiken

3x6 cm för att ta blodprov!!!
Min vet rakar ingenting när hon tar blodprov och ingen av flickorna behövde bli rakade isamband med ultraljudet heller.
Herkules blev rakad på magen i samband med kastreringen (krypto) och jag skulle ställa honom prick 3 månader efter, han hade fortfarande lite kort päls på magen med med volymschampo så såg det inte så tokigt ut.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

En kompis av meg har en hane som skulle til WW-show, og lemnade sin katt inn til veterinæren for blodprøve om morgenen. (Dette var en korthåret britte)
Veterinæren ringte til min kompis for å fråga han om noe annet, og da nevnte han rakning. "Neeeeeej" skrek min kompis, men som tur var, hadde ikke veterinæren rakat katten ennå.
Veterinæren lo litt og sa at neste gang måtte han skrive en lapp på reiseburet om "Må ikke rakas"
(Katten ble forøvrig nominerad på WWshow)
Veterinærene kan fint klare å ta blodprøve uten at raka, det er bare litt mer arbeid…
Det samme gjelder vel HCM-scanning…noen raker, andre inte.
#8 Usch, jag hoppas verkligen inte att det ska ta ett helt år… 
#9 Ja han tog verkligen i, man kan ju tycka att han kunde ha varit lite försiktig i alla fall…
#10 Vilken TUR att hon hann stoppa rakningen, inför WW hade det ju inte varit speciellt roligt!!
Hanna Tjärnström

Nesh, da vi tok ultralyd på ei av hokattene mine barberte vi buken, det har til nå vokst ut igjen..tok ca 4/5 måndter
#12 Skönt att höra
Hanna Tjärnström
Denhär veckan var jag och tog blodprov av två av mina katter. Veterinären stod med rakhyveln i högsta hugg, men jag hann hejda henne och fråga om det inte går att ta prov utan att raka.
Dethär är första gången någon veterinär tänkt raka benet på nån av mina katter för att ta blodprov.
#14 Vad skönt att du hann hejda henne! Själv var jag ju inte på plats när Sissi rakades :-/
Det har nu gått 1,5 månad sedan rakningen och pälsen har växt ut lite, lite bara…
Hanna Tjärnström