Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 721 ggr
Rosino
0

Kastreringstid bokad :o(

Nu är kastreingstid beställd för två av mina flickor, på fredag blir de "lyckliga kastrater" - hoppas jag åtminstone.

Det känns vemodigt då bägge är mina egna uppfödningar. Gråter Jag har velat fram och tillbaka länge hur jag ska göra. Men eftersom jag med förnuftet tycker att de inte är lämpliga för avel trots att hjärtat kanske säger nåt annat så får det bli så här. Synd också då jag har egen hane, men jag hoppas det är rätt beslut. Jag kommer att ha ångest många gånger än de dagarna som är kvar tills det är för sent…

Jag hoppas att allt går bra och att inga komplikationer tillstöter.

Singo-Torpet
0

om du känner att de inte är lämpade så tror ja att du tar rätt beslut håller tummarna för att allt går bra men de brukar de ju göra så du behöver nog ej oro dig..

Omorose
0

Hej!

Det är svårt att vara kritisk mot ens egna katter, dom är ju vackrast i världen Kyss Jag står inför samma dilemma som dig, fast jag ska vänta tills min hona fått tillbaka sin kondition, hon har nu sin första kull och det känns inte rättvist att "utvärdera" henne nu.

Men jag hoppas att du tillslut känner att du gjorde rätt, och så hoppas jag att allt går bra! 

/ Sarah

Yataz
0

Känner man minsta tvivel till om en katt är lämpad för avel så tycker jag det är helt rätt beslut att kastrera. Det bör inte finnas några tvivel på de katter vi avel på.

Martina

Yataz

Rosino
0

Nu för tillfället finns här en p-pillermotståndare till…

Det var i grevens tid dehär flickorna blev kastrerade.

Den yngre hade livmoderinflammation och den äldre hade varig livmoderinflammation med förändringar som eventuellt tyder på cancer.

Just nu känns det som om jag ville slänga de andra honorna i bilen och åka och kastrera dem också Gråter

Omorose
0

#4 Nej va tråkigt att höra! Gråter Det är så skrämmande med p-piller, det känns som att livmoderinflamation är något man automatiskt får på köpet… Hur länge hade dom gått på p-piller?

Men det syntes inte att dom hade livmoderinflamation innan? eller såg veterinären det vid operationen?

lider med dig! jag hoppas att tjejerna återhämtar sig bra!

Kram

Ragstars
0

Så trist å høre!

Det virker som om de fleste har eller får problemer med livmoderinflammasjon før eller senere.

Er det noe soom drabbar ragdolls mer enn andre raser?

Har selv hatt en hona med livmoderinflammasjon, som ble kastrert.

Håper dine honor återhämter seg snabbtGlad

Yataz
0

#4 Verkligen tråkigt att höra. Tur att du beslutade dig för att kastrera dem innan de blev sjuka av det. Det finns verkligen en mening med allt.
Hoppas nu att de återhämtar sig bra.

Mina åsikter om p-piller till honor som inte fått kattungar tidigare, blir nu allt starkare. Kommer aldrig våga ge det!

Martina

Yataz

Rosino
0

#5 Dom hade gått länge på p-piller, ca 1.5 år - ja jag vet nu att det var alldeles för länge…

Jag har inte märkt något annat än att den som inte hade så besvärlig inflammation har blivit mer irriterad mot de andra katterna. Men de har inte haft feber - åtminstone inte vad  jag märkt, inga flytningar etc. Veterinären märkte det först vid kastreringen.

Jag förde dem till veterinären vid 1/2 12 tiden idag, nu är de i full fart och leker igen. För några timmar sedan skulle de med all makt ha mat Glad

Förhoppnigsvis blir det inga komplikationer, de får Synulox några dagar för säkerhets skull.

Så har min uppfödning nu då utökats med två kastarater Flört, det går jättebra dethär!

Lena

Yataz
0

#8 Det är så det är ibland. Bara under förra året kastrerade jag 5 av mina katter.
Av olika anledningar blir det bara så ibland.
Nu sitter jag med en fertil hane hemma och två fertila honor på foder. Resten är kastrater.
Men lite beror det då också på mig själv eftersom jag väntar ett andra barn.

Martina

Yataz