Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 669 ggr
Mariamores
0

Dna på PKD?

Ja, nu har jag säkerligen en dumdum fråga på gång här men när nu testet för PKD finns, vad kommer det sig att det inte testas på ragdoll? Är det rasspecifikt eller vad kommer det sig?

Vi har kattungar!

Min hemsida

Rosino
0

Det är rasspecifikt. Utomlands speciellt finns det vissa uppfödare som annonserar ut att dom PKD DNA-testar, men om det inte kommit nåt nytt på senare tid så tror jag inte att det är ett test som ger nåt när det gäller ragdoll.

Dessutom är det inte vanligt med PKD hos ragdoll, det är andra njursjukdomar som är  vanligare.

Mariamores
0

Anledningen att jag frågar är just för att jag har sett när jag surfat runt på olika ragdolluppfödares sidor att deras katter är DNA-testade för PKD. Tusen tack för ditt svar!

Vi har kattungar!

Min hemsida

Yataz
0

De problem på njurar som väl finns hos Ragdoll är fråga om något helt annat än PKD. Precis som #1 skriver så upplever man inte problem med PKD hos Ragdoll.
Varför en del valt att ändå DNA testa för detta, vet jag faktiskt inte. Det handlar nog kanske om att vara på säkra sidan.
Jag vet när det gäller ultraljud på njurar så ser de ju även om det skulle vara fråga om PKD. Så med resultat u.a. där så är den även u.a. för PKD vid det testtillfället. Åtminstone när jag hört med den veterinär som testat mina katter.

Martina

Yataz