Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett09-recensioner-och-tips
Läst 9223 ggr
Norrtassens
0

Dörrgrind för katter?

Hejsan! Sitter och funderar och planerar….

Undrar om ni har något tips på en bra dörrgrind (hög) för katter, som de INTE kan hoppa över. Eftersom jag kommer att behöva dela på mina hanar och honor inom en snar framtid…..

Tänkte att honorna får ha halva lägenheten och hanen samt min kastrerade hankatt får ha andra halvan. Har förstås en dörr att stänga om, men det känns såå instängt då, eftersom det kommer att vara ett längre tag. Då tänkte jag att man kanske kan ha en grind i stället för att använda sig av dörren. Dörren som jag har nu är en glasdörr, så man ser ju igenom den, men det blir ändock instängt.

Är det någon som använder sig av en grind? Fungerar det bra?

Tacksam för alla tips :o)

Omorose
1

Hej!

Jag har ingen hankatt och behöver därför inte dela upp lägenheten men Om jag skulle behövt det så skulle jag nog inte lita tillräckligt på mina katter för att endast ha en grind, även om den är vääldigt hög. Jag skulle vara orolig att de på något smidigt och kattigt sätt skulle klättra sig över. En "grind" som är lika hög som dörröppningen skulle säkert fungera, men sånna finns det nog inte gott om. Nätdörrar har jag dock hört att många använder, sedan kan man ju alltid göra ett hemmabygge ;P

Svidjas
0

ett problem med nättdörrar och likadana fast för fönster är att katter kan trycka sönder dem, min kastrat gjorde det en dag på ett fönster, som tur var så fanns det en balkong 20 cm därifrån men hade det inte funnits det hade det varit en väldigt tragisk dag. Nu är sådana nätkonstruktioner till fönster och dörr förbjudna här hemma.

Men kan hända att det kan finnas någon mer stadig variant…

http://www.svidjas.se

Yataz
0

Min mamma har en nätdörr som gränsar av in till vardagsrummet då deras skogis gärna klättrar i bokhyllan och välter saker om de inte själva är där inne Flört
Jag tycker den konstruktionen är jättebra. Har tyvärr ingen bild nu, men jag kanske åker till mamma snart och kan ta en bild då om du vill.

Martina

Yataz

Norrtassens
1

Hej!

Det låter ju superbra med en nätdörr, en mer stadig variant :o)

Om du, Martina, har möjlighet att ta en bild på din mammas nätdörr skulle jag vara väldigt tacksam. För att få tips på hur jag (eller pappa??!) kan fixa en sådan…

Tack för tipsen / Annica

Svidjas
0

tror problemet med vår version var att själva nätet satt fast för lite och då kunde han trycka sig ut, vägde då 6 kg

Norrtassens
0

Jag tror oxå att det gäller att fästa ordentligt…min hane lär bli stor….han väger 4,5 kg nu, och är 5 månader Glad

Rosino
1

Vi har nätdörr, nätet är vitt och ser ut som myggnät men det är nåt specialnät som används då man bygger segelbåtar.

Nätet är tätt och starkt, så om det är bra fäst så tar sig katten inte igenom. Men problemet är att katterna hoppar upp mot det och klöser på det, och då går det små hål i det, och det ser inte så snyggt ut.

Yataz
0

Vi har byggt dörren som en träram och sedan använt putsnät. Sitter med gångjärn. Den är stabil och bra och katterna kan inte ta sig igenom och skulle de klättra på den så håller det också.

Jag försöker återkomma med en bild inom kort.

Martina

Yataz

Svidjas
0

Gör gärna det, vars får man tag i putsnät?

Yataz
0

#9 Kommer inte ihåg vart vi köpte det, men det finns exempelvis på K-Rauta, Byggmax, Coop's byggavdelning osv.

Martina

Yataz

bebble
0

kompostgaller fastsatta i en träram funerar med jättebra

sätt fast dem med ståltråd eller strips