Max antal katter för dej?
Som kattälskare och uppfödare återkommer känslan av "vill ha" nu som då, det är säkert bekant för de flesta här 
Nu undrar jag vad ni personligen tycker att max antalet katter är för just er, dvs katter som bor hemma i samma hushåll (ej inräknat katter som bor hos fodervärd).
Berätta gärna hur ni bor också, och om ni har någon motivering till att ni tycker att gränsen går just där.
OBS!!! Det här är INTE en tråd för att klanka ned på andra som vi eventuellt tycker har för många katter, jag vill att svaren begränsas till vad ni tycker är lämpligt just i ER situation!
Själv har jag nu 7 st, och den övre gränsen börjar SNART
vara nådd för min del. Det är förstås speciellt när det är nån hona som har kattungar.
Vi bor i en tvåvånings villa med källare, och katterna har i princip tillgång till hela huset - förutom Piss-Nisse som bor i eget rum.

Jag vill ha känslan tycker jag finns där mest hela tiden
Tur nog så har jag en gubbe här hemma som sätter stop.
Jag har 2 honor och 2 hanar men inga är könsmogna än
Så just nu skulle jag nog kunna ha några till.
Jag bor i ett 3 vånings hus så platsen för dom är inget problem
Problemen kan nog vara annars att inte katterna går ihop som grupp.
// Elsa

Katter är inga flockdjur så jag vill absolut inte ha för många ihop. Det märks tydligt när taket är nått för då blir det gruff och bråk..
och inte bara bråk, det blir lätt en massa smittsamma sjukdomar också ….
Jag/Vi har en typisk 70tals villa med inredd källare så här är ca 240 kvm att leka på:) + 2 stora katthus (friggebodar) med rastgård på tomten där de får bara dagtid , speciellt MCO gillar ju att vara ute..
(mitt hus finns att se under fliken my cattery på hemsan)
Antal katter: max 6 st men helst bara 4 , alltså 2 av varje ras. Nu är det honor jag pratar om, hanarna har jag hos fodervärd..
utom min underbara svarta MCO Bagheera som jag bara inte kan släppa..han är så underbar och snygg..och måste ju följa med på utställningar:) men den dan kommer när det blir problem kan jag tänka mig:(
Men när honorna får ungar så måste ju dessa ha tid för mycket kel och gos så jag tycker mitt antal är perfekt:)
Kattungar väntas hos GunBertus
Nu är jag ingen uppfödare men för mig som vanlig "ägare" är maxantalet 2 st. Jag bor i en lägenhet i innerstan på 110 m2 och ytan är fullt tillräcklig för att de ska kunna skapa sig ett eget krypin. Men mest har jag satt 2 som max för att jag helt enkelt inte har tillräckligt med tid för en till. Det pratas och det gosas enormt mycket i vårt hem och de mår så bra av det att en till skulle ställa till det tror jag. En av katterna är lite egen och har behov av space så ur det perspektivet är det också lagom med 2.
Men det ska bli kul att se hur ni andra tänker, alla har vi ju helt olika förutsättningar beroende på hur vi bor och hur katterna fungerar ihop.
Det där med att de inte är flockdjur stämmer inte riktigt. Lejon är flockdjur och de är väl kattdjur om något?
Jag tror mer på att våra katter är individer och att vissa av dem älskar att leva ihop med andra katter och att vissa vill vara ensamma med människorna.
Hei ,
jeg har en fertil hunn og en fertil hann + 2 små frøkner (4mnd ) på oppvekst .
Vi har også en Irsksetter tispe på 13 år og en liten Gordonsetter valp på 3 1/2 mnd
så dette er nok for oss ……
Vi bor i et hus på 2 plan og har ok plass til oss alle , men det jeg synes er veldig viktig er at alle dyrene trives sammen og at det er minst mulig stress
.
Alle er forskjellige i sin måte å være på , så hver gang det kommer et nytt individ til familien er tilpassingsevnen til å passe inn med den nye familien ikke garantert possitiv for alle ….. , jo flere det er jo mere stress tror jeg det kan bli
…… er jo ikke sikker men dette er noe jeg tror …. det er sikker flere av dere som har mere erfaring enn meg så …
Dyrene lever jo på en rang stige om hvem som er sjefen og så går det nedover ……..
Flott å kunne dele erfaringer med alle …..
Jag har 4 kastrater och 4 katter är maxantal just nu. Sambon vill inte ha flera och jag är arbetslös och dom små liven kostar ju en del i mat
så därför ligger uppfödningen på is tills vi bestämt om någon ska flytta eller om vi pausar ett tag.
Min gräns ligger nog på 6 katter hemma där vi bor nu, stor två på 70 kvadrat med innätad balkong
För mig är det jätteviktigt att inte ha så många katter ihop, då jag är livrädd för att det ska innebära stress för katterna och få oönskade konsekvenser. Dessutom skulle jag inte hinna med så många katter/kullar just nu, inte på det sätt jag vill iallafall. Men som sagt, även om jag skulle ha tid så vill jag hålla mig till "regeln" om max 5-6 katter i en grupp. Fast bortsett från det skulle jag EGENTLIGEN vilja ha katter överallt hemma, "vill-ha" känslan finns där konstant 
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

Här hemma bor det tre kastrater och en fertil hona på 69 kvm. Det räcker gott och väl men självklart skulle jag också vilja ha fler!!
Hoppas på att behålla en hona från Astrids kommande kull men då blir det på foder.

Nej katten är inget flockdjur som lejonen,varjen och människan utan är en s.k ensamjagare .
Kattungar väntas hos GunBertus
Jag är ingen uppfödare. Vi har en huskatt på 8 år och en ragdoll på 3 år. Vi har tidigare sagt max 2 katter. Men, vi har ändrat oss
Nu MÅSTE vi bara ha en till ragdoll, älskar den rasen. Så, nu är vi på gång med en tredje katt, det är såååå spännande 
Men där går gränsen dvs. max 3 katter! Vi bor i ett parhus på två våningar på ca 112 kvm. Vi har våra katter ute med sele där vi ibland tar lite promenader eller så får de vara ute en stund på baksidan av huset.
Jag har sagt 3 katter här hemma, vi bor i en 2:a på 65 kvadrat jag och min dotter på 8 år…
//Lotta
Vi tycker att 4 är bra antal hos oss.Och vi har 4 vuxna nu(2 kastrater och två fertila) plus en kull med(3st) 2 veckors kattungar
.Förra vintern hade vi en större kull och då var kattantalet uppe i 10 st!!Det var livat! Men så kan det var när man har en kull hemma..
Helst vill jag ha fler ragdolls hemma men måste inse att det lätt skapar bara problem i gruppen om man har fler. Vi har ganska litet hus med möjlighet för katterna att komma ut en sväng varje dag om dom vill.
Nu är jag sugen att behålla honan från denna kull och funderar lite på foderhem.Så vi får se hur det blir..

jag är ingen uppföddare… har bar pojkar här hemma 1 kastrat på strax över 2år, en fertil på 10 mån, och en M.coon pojk på ca 7mån. sen har vi en hund, en jack russel pojk på 7½månad.
vår gräns går nog på 4katter som vi bor nu, vi bor inte stort hus men mina katter bara älskar varandra och andra katter, dom har kompisar på besök ibland, de funkar kanon även om inte "kompis" katten alltid tycker de är kul men mina 3 pojkar är så nyfikna och vill titta lukta och tvätt på allt och alla hela tiden.
men blir nog 3 katter ett tag till då ja inte vill ta in en till i gruppen just nu när min pojk på 10mån nyss blivit köns mogen och mycket händer i hans lilla kropp just nu, vill inte utsätta honom för stress eller misstycket på något sett, de här är ju våra bebisar.
hade jag bott själv finns en risk att "ja vill ha" kännslan skulle missbrukas lite av mig, men tur man har en sambo som sätter stop.
men en liten tjej skulle inte vara fel i framtiden, kanske att de blir en liten uppfödning ;)
Vi bor just nu i en 3:a och har sagt max 3 katter.
Mest pga att jag har en liten son som tar mycket tid och jag har en liten till på väg
Och jag vill känna att jag har tid med alla.
Just nu har jag faktiskt omplacerat en del av mina katter då jag känner att tiden inte räcker till alla. Även om det känns hårt anser jag att jag måste tänka på katternas bästa. Så nu har jag faktiskt bara 2 katter här hemma. En hane och en hona. Men så har jag underbara fodervärdar också 
Nu avvaktar jag och ser hur det blir när vi får en liten tvåbent till i familjen.
Anser jag mig ha tiden kanske jag sparar något fint ur någon av mina planerade kullar.
Martina
Yataz
Intressant fråga!
Jag har 4 katter, och det känns helt lagom. 2 kastratgubbar och 2 honor. SKULLE kunna ha 5 st (en hona till) *blink* men där går den stora gränsen just nu.
För mig är det självklart viktigt att det är harmoniskt hemma i kattgruppen plus att jag framför allt vill ha TID med mina djur… vill ha tid att leka med dem.. mysa med dem och ge alla lite egen tid. Det är mycket viktigt för mig.. att alla mår bra! Jag är ju ensam så om jag hade fler skulle jag aldrig kunna ha den möjligheten att ge alla det jag vill kunna ge dem.
Bor i lägenhet på 55 kvm så jag har inte MASSA plats heller.
Så tänker jag.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

I den bostaden jag har nu så är mitt maxtak på tre nådd, men om/när jag flyttar till något större så kan jag i alla fall tänka mig en katt till… kanske två, det beror lite på omständigheterna…
Jag bor i ett jättestort hus… ca 400 kvadrat, uppdelat på nedervåning, övervåning, vindsvåning och delvis inredd källarvåning.
Dessutom kan katterna vara ute på altanen och därifrån gå ut i en liten kattgård också.
Men jag tycker ändå att 4 katter är max, fast egentligen skulle jag kunna tänka mig nån mer. men jag har en sund gubbe som tur är.
Jag håller ju också på med ett litet generationsbyte här nu så två av mina fertila honor ska steriliseras och flytta med en av sina bebisar, Bara dom har hämtat sig efter steriliseringen sen.
Jag har haft flera kullar i år så just i skrivandets stund bor här i huset 3 vuxna honor, 1 4 månaders hane (som ska vara kvar) och två 4 månaders systrar / varav åtminstone den ena ev, båda ska vara kvar och sex stycken 11 veckors kattungar, som (tack och lov) ska flytta nu snart…
Vi har dessutom en liten hund (löwchen) och en hel del barn, och katter är ju som sagt inga flockdjur, och det gäller ju att det råder harmoni i gruppen. Jag skulle nog kunna ha några fler om alla trivs ihop, men man vill ju hinna med alla också.
men som sagt.. ingen vet vart det slutar… kanske 5 eller 6 om jag stryker gubben medhårs lite till…
Vi bor i ett ganska stort hus i två våningar. Vi har dessutom en stor kattgård (går att dela på två) som de kan gå ut och in som de själva väljer genom en kattlucka. Just nu håller vi också på med ett generationabyte vilket innebär att flera av våra fertila katter är på väg att kastreras och några kommer att omplaceras. Även om man självklart vill behålla alla katterna så går det ju inte alltid i ett katteri ej heller kennel (sysslat med hunduppfödning i 10 år innan ragdoll). En kastrerad katt får det ofta bättre i ett hem där det inte finns fertila katter eller åtminstonde bara någon enstaka. Vi har turen att också kunna omplacera några av våra katter hos familjemedlemmar och vänner så vi kan fortsätta träffa dem.
Just nu har vi tio katter hemma
, en kastrat, en fertil hane, fyra fertila honor och fyra småttingar under uppväxt. Tack och lov är gruppen i harmoni!
Skulle inte klara av oharmoniska hem varesig bland djuren eller bland människorna. I det fallet då det uppstått brist på harmoni bland katterna har vi löst det med fodervärd. Det fungerade jättebra. Vi är två vuxna och 3 barn som engageras oss i katterna. För oss är det jätteviktigt att hinna ägna en stund åt var katt varje dag samt även leka med dem i grupp. Tur nog kan jag jobba hemifrån väldigt mycket så jag har ofta en katt i knäet under dagarna. Med tio katter och flera i familjen som är intresserade så går det att hinna med alla, men det kräver mycket. Att ha tio stora katter + ev. kullar tror jag är mycket utmanande med min ambition att hinna med alla.
Det är klart, säkert någon som klarar det.
Min max-gräns har varit sex vuxna katter, men är det harmoni och vi hinner med dem som vi vill så kan kanske någon fler fungera hos oss (förutsatt harmoni!!).
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Vet att du tar väl hand om dina katter Christina fast du har "några stycken" :) Kram
Lycka till med kommande förlossning… !! Spännande!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#17 Måste säga att vad bra dina kisse katterna har det ,Christina.
Det var verkligen trevligt att hälsa på hos er och sett även er fina kattgård Live och även alla fina och mysiga kisse katter ni har.
När det gäller gränsen hur många kisse katter för min del tror jag att man få avser hur mycket man orkar så inte katterna blir lydande. Innan jag skaffade ragdoll så hade jag alltid den max. antal 6 och tyckte att det vart lagom då.
# 18 och # 17 Tack vad gulliga ni är. Som ni då med era katter
…vi tänker så lika. Djuren och dess tid är jätteviktiga. # 18 Pearl ja, nu är det nära och börjar bli lite pirrigt.
På tal om Pearl och födelse är det viktigt för mig att jag ser till i mitt katteri att jag har utrymme för födelse, parning och sjuka katter (om aktuellt). Det jag menar är att ha flera rum som är lätta att rengöra och så kan vara bara för katterna om det behövs.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Jag har just nu tre katter hemma, två kastrater och en avelshona. Det är ungefär så mycket som jag känner att jag har tid och plats för just nu. Sen har jag ju även en avelshona som bor hos min mamma och en blivande på halvfoder.
Jag var länge sugen på en katt till, men känner nu att det faktiskt är ganska lagom med tre katter.

Jeg og min datter på 13 år bor i enebolig på 2 etasjer, har ca 150 m2 tilgjengelig. Har kattegård på ca 40 m2, som er todelt. Vi har 6 fertile jenter, og en gammel sterilisert "bestemor". Ingen hanner her, de bor hos forverter
Vi har 1 eget katterom, men de har selfølgelig tilgang til hele huset. Det er stort sett harmoni hele veien, men de kan bli litt hormonelle under løp, og vi har da mulighet til å skille dem. Vi har også rom nok til at de har egene rom når det behøves, og de som har kull er på mitt soverom fra fødsel og til de små er rundt 4-5 uker. Vi har nok plass til 1 eller 2 katter til, uten at det blir plassproblem. Det kreves en del å ha 7 katter hjemme, men å så mye glede det gir

Gränsen för mig går nog till fyra katter. Just nu har jag två och tills vidare så tycker jag det räcker i vår tvåa på 59 kvm.
Vi har dock börjat prata om att flytta till nåt större så småningom så då kpmmer vi troligtvis att skaffa katt nr. tre. Sen skulle jag tänka mig en fjärde. Men där går nog brytgränsen för mig, tror jag. Får se.

Jag har två katter hemma nu i min tvåa på 54 kvm och i nuläget känner jag att det är fullt tillräckligt. Jag har även två av mina katter boendes hos mina föräldrar, och en hona hos fodervärd. I våras hade jag två vuxna katter och sju kattungar i lägenheten och då kändes det mycket. ;) Eftersom min hona fått så stora kullar så kommer jag aldrig planera in mer än en kull åt gången, och då kan man ju inte heller ha hur många katter som helst.
Men visst drömmer man ständigt om nya gosekatter! 
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
hmm.. Max två tror jag. Vill ha 1ragdoll och 1RussianBlue(tror jag)
.
Dock, så skulle maxtalat kunna rubbas till 3, men då ska det vara en hemlösing/hittekatt. :)

Hehe, vi har nok bare 2 stk hjemme…kan strekke meg til 3 stk, men ikke mer! Jeg er VELDIG opptatt av at kattene skal være i sentrum hele tiden, de skal ikke måtte konkurere for å få oppmerksomhet. 
Men så har vi valgt å ha et par stk på for da..3 stk på for,har ei venninne som nettopp mistet sin kjære hannkatt som nevnt i en tidligere tråd, så hun skal få en av nyimportene mine hjem til seg
Vi bor tillsammans med 1 hund och 2 ragdoll, en hona och en hane (båda är kastrerade) i en 3 rummare på 90 kvm + en stor inglasad balkong.
Man får ju "vill ha" känsla varje gång ni uppfödare lägger ut bilder på era söta kattungar men för oss går gränsen vid 3 katter.
En lila bicolorhane står högt på önskelistan, men det får vänta lite.
Zabelle

Så länge jag har hunden så är det max 2 katter som jag känner att jag kommer ha tid med för att vara säker på att alla djuren får vad de behöver men den dagen han inte finns längre så är det max 3 st som gäller. Nu har jag en lila mitted och nästa ska helst vara en brun bicolor och sen har jag gärna en blå bicolor också 

Vi 2 vuxna och 3 barn, bor i ett 2 vånings radhus på 110m2 . har 5 ragdolls. Vilket är en kastrerad ragdoll hane våran maskot
, sen har vi 3 fertila honor och en fertil hane men denna piss nisse har ett rum där han bor.
. För oss är de en stor glädje att få dela ut vår kärlek och närhet. De delar hela bostad med oss. Där vi är där är katterna.
Jag kommer aldrig att säga mer katter tar vi inte. Jag är en sån djurvän så jag vill ge min kärlek till alla djur jag bara kan.
Vi har helt underbart söta
Ragdoll kattungar som söker nya hem!!!
Besök gärna vår hemsida S* Northern Pearl´s
Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.

är inte heller uppfödare men om jag skulle få välja så 4 katter max men mannen drar gräns vid 3 med annat jobb annars två, nu har jag en katt kvar så hoppas få svar snart om katt 
_____________________________________________________________________________________________________
Letar Ragdoll på foder
Vi bor i en trea på 99 m2 och för oss är nog tre katter max i den här lägenheten, vi har just skaffat vår andra kille. Vi kommer senare att få ta över en fyra på ca 120 m2 och då är nog fyra max, men vi kommer nog inte att skaffa fler än tre. Min sambos syster som bor i fyran just nu har fem katter och hon tycker nog att det är OK, men hennes man tycker att det är för många. Vi har tillgång till en flera hundra m2 stor privat trädgård och det är ju bra för katterna, att de kan vara med oss utomhus ibland. Jag tycker att det är viktigt att katterna kan få egen tid, precis som barn. Vi har inga barn ännu, men om några år och då vill vi ändå ha tid för våra katter, våra första "bebisar". Det känns i alla fall dumt att skaffa många fler innan vi vet ungefär hur vi kommer att leva om 4-5 år.