Kull som minskar i vikt
Mina kattungar blir 2 veckor imorgon och har de 2-3 senaste dagarna ökat endast lite i vikt 2-8 gram.
Idag hade 2 av dem minskat i vikt 2-4 gram.
Allla är pigga, sover bra och ingen verkar skrika efter mat. Ska jag ha is i magen och vänta och se om det vänder eller börja stödmata nu?
Mamma katt är så duktig och matar dem men jag undrar om hon endast har lite mjölk… kan man göra något för att hennes mjölkproduktion ska öka?
Kan det ha att göra med att de nu är vakna mer och väldigt aktiva när de är det?
Hur hade ni gjort?

Dehydrostreptosil tror jeg den heter, utrolig vidunderkur..
Prøv å følge med hvordan avføringen er på de om kattemor gir lov til det..
Mine 3 går på det for øyeblikket, siden de har hatt litt diare og ikke gått opp i vekt..men det endret seg fort da de fikk den type medisin:)
Är det medicin mot diarré menar du?
Är det på recept?

Ja,generelt for mage/tarm virus, dehydrerte/diare /magafare på store og små katter. Den tar det meste, og man ser raskt bedring.
Ikke på resept her i norge, vi har bestandig liggende på veterinærklinikken.
Ring den veterinæren du bruker og høre om dere har den typen i sverige
Hallå
Mina bebisar hade också en kort sån period då de var ca 2 veckor gamla - då de inte gick upp så mycket i vikt. Det gällde 3 av dem - men efter 2-3 dagar började de öka jättefint vikt igen.
Så några dagar hade jag haft is i magen - men nu borde de börja öka igen. De har ju inte gått ner iallafall… Jag hade inte gett dem nåt preparat ännu.. utan låtit dem varit och haft lite is i magen. Så länge mamman verkar ha mat och pysslar om dem.
Hoppas de redan ökat *s*
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Ja nu har de ökat 2 vägningar i rad :)
Bra med is i magen även om det känns jobbigt.
Dehydrostreptosil ska bara användas om det är en infektion de har i tarm o magkanelen av bakterier
Canicur är bra om de har mild diaré, lättast att ge till så små är att man blotlägger den i vatten och ger med en spruta 2 ml åt gången 2 ggr dag
om mamma katt äter dåligt, ge henne b-vitamin krossad i blötmaten så får hon mer aptit
Har inte haft samma problem så jag har tyvärr inte mycket råd att komma med. Men skönt att höra att de nu har gått upp. Det är väl normalt att det kan gå lite upp och ner i början.
Hoppas det håller i sig!
Martina
Yataz