är alla verkligen ärliga här?
Är verkligen alla ärliga här.. Om man lägger in en bild på "Konstruktiv kritik" tex, då borde man ju få höra inte bara vad söt och vad fin osv, utan att usch vilken urusel haka eller blaskiga ögon.. Konstruktiv kritik är ju egentligen inte att bara hålla med, utan att se "felen" också och sätta ord på dom…
Så nu lägger jag in en bild här på prov… jag talar inte om vem det är eller nåt… förutom att det är en av mina egna avkommor… få se nu om ni vet hur en ragdoll ska se ut…
Är det här en katt som vi bör se på en utställning och i så fall varför/varför inte?
Jag är alltid ärlig, men så vet jag inte hur en ragdoll ska se ut enligt rasstandarden heller! ;o) Så min kritik är väl inte helt konstruktiv, hehe.
Jättesöt katt! ;o)
#1 ja, det är klart att du inte kan avgöra det då.. men jag menade alla vi uppfödare som är här…
Just under den här tråden skulle det ju kunna vara så att man faktiskt fick lite "konstruktiv kritik" om man ville…
och för att öva lite kommer en bild här till då…
12 veckors kattunge.. är den här bläsen ok? vad tycker ni i övrigt…
han/hon är för övrigt korrekt tecknad
ris o ros ?!?!

Nr 1 Ålder? Tycker jag har för höga öron och för runda ögon, ser feltecknad ut på benet. Lite smalt huvud men hon ser ut att vara i början av slyngelålderna. Ser ut att ha en fin krage trots att hon inte är så gammal. Bra ögonfärg.
Nr 2 Tycker jag ser läcker ut, brett huvud och bra öron. Nu ser man inte ögonen eftersom han sover sött men som han ser ut på bilden hade jag kunnat köpa honom som blivande avelshane.
Nr 3 Jag har fått lära mig att mitted får ha bläs såvida den inte är bredare än noslädret så i mina ögon så är hon korrekt tecknad, sedan har hon "12 veckors öron" vilket jag tycker är svårt att bedömma för jag är inte tillräckligt van ännu, tycker det är lättare vid 6-7 v. Bra ögonfärg.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

Ja,det blir intressant,att höra vad alla …..uppfödare tycker

Åsa

#1 Hon är väldigt söt och den kritik jag kan ge är att ögonen är en aning för runda för min smak. Det ser även ut som att hon är lite smal om kinderna men det kan ju ha med V:et att göra. Sedan ang. hennes färgade ben så är det väl inget direkt fel utan mer att vita ben är att föredra, eller är jag ute och cyklar? Gillar hennes päls :)
#2 Ser ut att få en fin öronplacering, men nästan lite små öron? Tyckte om den "breda" nosen om man kan säga så… underbart söt bläs!
#3 Jag har inte så stor koll på hur bläsen får se ut, men har fått för mig att den bör hålla sig på nosryggen, inte under nosen. Även om hen har 12veckors öron så tycker jag att det ser ut som att hen kommer att få lite högt satta öron ändå…
Nu är ju jag långt ifrån proffs, men man får spekulera, och man lär sig ju nånting 
#5 Det är nog ingen som stoppar dig ifrån att säga vad du tycker, det är lika uppskattad som vilken annan. Go for it..
Kram / Sarah

För mig som ickeuppfödare, är de flesta ursöta
och måste skamset erkänna att jag inte la märke till rubriken "konstruktiv kritik". 
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Jag skrev ett lång inlägg och så försvann det… 
Orkar inte ta det på nytt just nu, men jag säger som många andra:
Om man vill ha konstruktiv kritk lönar det sig att påpeka i texten att bilderna hör till den gruppen. Jag tittar nämligen alltid under "senaste inlägg" och har inte reflekterat över vilken grupp bilderna hör till.
Och söta är de ju alla tre 

Unni du är härlig du
om jag ska säga något om den första bic/mitted kattungen. Som bic är hon för mycket färgad på frambenen och smalt V, som mitted för stor bläs och aningens hög på frambenen. Tycker att vi ska bli hårdare med våra utställningskatter som visas på utställningar, visserligen står det bara "Preference is given to white legs" på bic. Men av 100 poäng en katt kan få så har vi hela 25 poäng på färg och mönster, och 10 poäng på kvalitén det är ganska mycket utav de totala 100 p.
Ögonen är bra likaså öronen(om tofsarna tas bort) så de blir mer rundade. Storleken på öronen är bra för åldern, en kattunge måste ha stora öron för att få medium stora som vuxna. Många kattungar man ser idag har små öron de ser ut som en liten kopia av en vuxen, personligen så tror jag inte att de kattungarna håller som vuxna utan de får för små öron i slutänden.
Ang typ så vill jag klämma på henne för att säga något men ser bra ut för sin ålder.
/Åsa
Kul tråd, min första spontana reaktion på 1. är för runda ögon, men jag tycker samtidigt att de är jättesnygga

det ända ja vågar klaga på utan att ha sett katten ifråg (tycker inte ja kan göra en rättviss bedömning på en bild och så är ja inget proffs heller) är färgen då, lite för mycket färg på bic och lite för mycket enligt min smak på mitten kissen…
men ja tycker dom är söta =)
Jag ska ärligt säga att jag ibland inte kollar ordentligt om bilderna är inlagda under konstruktiv kritik eller ragdollbilder och ändå är det jag som är Sajtvärd
Får bättra mig..
Annars försöker jag alltid vara ärlig. Jag tror att det kan kännas svårt för många att säga något om en annans katts brister. Men lägger man bilderna under konstruktiv kritik så ber man ju om det och då har jag inga problem att säga vad jag tycker. Därmed inte sagt att jag sedan är expert 
#0 Ser ut som en bicolour i ansiktet men som en mitted på frambenen. Därför ser jag inte detta som någon showkatt. Annars ser hon ut att vara normalt urvuxen för åldern med stora öron osv. Svårt att bedömma när man inte ser henne i olika vinklar samt när hon är i denna slyngelålder. Tycker det är lättast att avgöra vid 6-7 veckors ålder. Och det bästa är ju om man får klämma och känna igenom katten
#2 & #3 Tycker jag ser jättehärliga och lovande ut. Men samma där så måste man kunna se olika vinklar för att avgöra bättre.
Martina
Yataz

Jag kan se en mycket felfärgat ragdoll. Tror att katten är mitted med mycket för mycket vit.
Därför skulle jag också vara mycket skeptisk att använda katten i #3 i avel för att undvika det att en mitted katt ska se ut som en bimitted.
Det här var ju roligt..
SÅ ska konstruktiv kritik vara…
Såhär blev det med den här kullen;
Här kommer Facit av hur jag gjorde…
#1 såldes till enbart sällskap, pga för mycket vitt på benen…
hon är 12 veckor på bilden…
#2 såldes till avel och show, och är en riktig pärla.. en hona
här kommer en bättre bild på henne
Frosty Louise, som numera ägs av Wille´nkatten
Lena Johansson.. hon ställdes i Örebro på söndagen och kommer även till Nyköping

# 14 Nr 2 blev min favorit, kul att hon gick till avel. Fin ögonfärg!
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!
och så Frosty Melvin, som gick till Finland som avelskatt
han har också ställts med gott resultat (ex 1, Biv + uppe för NOM) en gång i finland och IDag ställs han igen… och självklart vet jag ju inte hur det gått.
Hans något för stora bläs gjorde tydligen inget.. han är god i typen och korrekt tecknad i övrigt förutom liten fläck på ena bakbenet..
underbara ögon och superdupertemperament.
Här kommer ett kort till på honom när han var kanske 10 veckor
Kom igen nu alla ni som har kattungar, så vi får träna oss på att tycka och ta emot kritik.. självklart kan man inte på ett kort avgöra..
men vet ni hur jag gjorde med killen som skulle till Finland.. Jag tog massa "fulkort" på honom när han var blöt…
Jag skickade dom också för en liten bedömning till en mycket erfaren uppfödare som fick ge lite "konstruktiv kritik"
då ser man verkligen katten under pälsen, och sen vet man ju aldrig vilket håll det bär men då har man åtminstone varit ärlig..
tyvärr hittade jag inte dom nu.
ps, man måste skynda sig att fota så inte katten blir kall
Kram allihopa
Min favorit är Louise, och jag hade ju också chans klämma och känna på dom alla.
Om man ska bedömma en katt på bild vill jag gärna ha lite "ful kort" tagna med pälsen bortstruken, både profil/haka kort och uppifrån så man ser om nospartiet är runt och fint.
Men även fina kort som dessa tagna framifrån så man kan se uttryck och öron och ögonform.
Ska kolla i mitt fotoarkiv om jag hittar några ful kort att lägga in…
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#17 Jag tänkte jag skulle lägga in lite bilder för konstruktiv kritik på de bebbar jag har nu. Men det får bli vid 6-7 veckors ålder ungefär.
Martina
Yataz
Det är bra att skriva i texten i sitt inlägg att man vill ha konstruktiv kritik. Jag måste också erkänna att jag precis som #12 ibland missar att läsa gruppens namn
, skäms men så är det. Nu hade ju du skrivit att du ville konstruktiv kritik, Unni, i detta inlägg men det är en bra generell kommentar av vår Sajtvärd (och några fler här).
Som jag brukar säga till min mamma: "Alla kattungar är söta, men alla ser inte ut som bra Ragdolls" och det beror på vad personen köpt för ragdoll på vilken nivå man ska lägga kritiken. Hon fattar ingenting, lilla mamma. 
Jag önskar också som # 18 fler utvärderingsbilder (bilder på profil, huvud uppifrån med päls bortstruken, helkropp..osv) om jag ska kunna säga så mycket. Helst vill jag se live förstås
. På senaste tiden skickar jag alltid utvärderingsbilder till mina kattungeköpare. Då kan de också be fler om hjälp än mig vid utvärderingen. Nu ser jag mig dessutom inte som nån expert med endast 4-5 års erfarenhet och 8 kullar och jag vänder mig gärna själv till mera erfarna om hjälp då jag blir osäker. Och sådan finns det ju
…här! Tack…
Men med dessa bilder att gå på så tycker jag:
# 0 Ser ut att har bra bredd i hakan och förhoppningsvis då också djup, härlig pälslängd och bra ögonfärg, för mycket färg på ben och för smalt V. Otroligt charmigt uttryck!!!
Jag gillar ju de där lite docksöta ögonen på honorna, särskilt om de är stora och maffiga i övrigt.
# 2 Väldigt svår bild, men ser mycket lovande ut med fint runt nosparti och bra öronsättning, men mycket vitt på benen och kanske små öron (hur gammal på bilden?).
# 3 Breda stora tassar och ser ut att bredda i huvudet på 10-veckors bilden.
Smart grej med att blöta dem. Ett annat är om de tappar all päls och fortfarande ser lovande ut bådar det gott
.
/Kicki
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Hejsan igen alla ni i tråden..
Fick just veta att Melvin blev ex 1 och NOMINERAD idag i finland..
I Jyväskyle…
Kul va!! Jag blir så glad att jag valde ut rätt kille ur kullen åt honom…
fast det var inte jättesvårt för brorsan var stenful.. hö hö
GRATTIS!! 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------