Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 953 ggr
ProvinsiaRivers
0

Är Ragdolls rasister?

Vi bor tillsammans med 3 raggisar och en huskatt.Huskatten hade vi innan vi köpte första ragdollen.Den ragdollen var skygg från början men blev till slut bästis med husisen,Morris.Efter detta har det kommit och gått ragdolls i omgångar och alla har varit mer eller mindre misstänksamma mot Morris.Även kattungarna.Morris är världens snällaste katt och lugnet själv när han är inomhus.Han beter sig dock och låter lite annorlunda än raggisarna.Är brunsvartrandig.Av ragdolls har vi nu en kastrat,en fertil hane och en fertil hona.Honan är värsta mobbaren!Hon kan vakta vid ytterdörren och när Morris släpps in så attackerar hon.Hon kan vägra släppa Morris till matskålen ibland eller från ett rum till ett annat.Hanen har blivit hennes anhängare.Men sen ibland funkar allt normalt och alla katter sover i samma säng! Det här mobbandet tog fart efter att honan fått sin första kull.Dom andra katterna fick komma och titta på ungarna men intye Morris.Jag har ju märkt att små kattungar är lite rädda för Morris också men inte för dom andra vuxna katterna.Kan våran underbara ras vara rasister?? FörvånadNågon som liknande erfarenhet?

[Miosh]
0

Hade en Perser här förut med mina Ragdolls och hon var hela tiden utanför, vet inte om hon valde det själv  dock.

Trasan08
0

Vi var kattvakter åt min äldsta dotters huskatter i 6 veckor. Och det gick hur bra som helst med vår Ragdoll Cora. Hon blev bästis med den yngre nästan på en gång.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

ProvinsiaRivers
0

#2 Vad kul!

Ja ragdolls brukar ju vara lugna och fogliga och med hundar brukar dom ju funka jättebra.Kanske för att dom är lite hundaktiga själv,hehe. Men jag läste på ett finskt forum om ragdolls som ogillar andra kattraser,så det var därför jag startade tråden.

Så det är intressant att få veta av er läsare här om detta är ovanligt eller vanligt?

huldabella
0

Jag har aldrig märkt att någon av alla mina Ragdolls skulle vara rasister, tvärtom! Och de har träffat många gästkatter. Flört

Däremot har vi en fertil hane som attackerar vår huskatthane så fort han ser honom. De var bästisar från början, och vår avleshane är underbar mot alla andra katter - oavsett hur gamla de är eller vilken rang de har.

Vänskapen tog slut när husisen fick HCM, så min egensnickrade teori är att fertila ranghöga djur vill göra sig av med sjuka individer, precis som i naturen. Inte alls sagt att din husis är sjuk, utan bara min egen reflektion.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Singo-Torpet
0

jag har ragdoll´s och main coon och de funkar jätte bra.. hade ragdoll och huskatt innan funka också bra..

ProvinsiaRivers
0

#4    Ojdå! Ja det hade jag inte ens tänkt på.Men det är ju precis så det kan vara i djurriket.Nu verkar ju våran husis väldigt frisk och kry.Han är 7 år.Men jag kan tänka mig att hans beteende tex är ju annorlunda än ragdollens och därmed skapar lite förvirring emellanåt.Speciellt ser man det när han får lek-ryck(händer sällan),då blir alla ragdolls som frågetecken!Dom fattar inte vad han sysslar med.Tillochmed kattungar blir helt paff!

Jag hoppas verkligen inte detta har med rasism att göra..det kan ju vara så att kanske kemin inte stämmer mer mellan katterna också pga hormoner hos fertila katter.

Däremot kommer jag inte att omplacera våran husis oavsett vad.Han är uppvuxen hos oss och min dotters lilla älskling.Vi får göra allt som står i vår makt för att få katterna att komma överens såpass att dom kan bo under samma tak.

Fler som har problem? Eller tips för att få bättre atmosfär?Funderar nu om värt att testa Feliway i sprayform. Vi har ju inte megaproblem men tycker ju så synd om Morris när Cita är på krigsstigen.Han försvarar sig inte ens.

Yataz
0

#6 Jag har testat Feliway som man sätter i kontaktuttaget. Främst för att vår dåvarande hane skulle dämpa strilandet. Min kastrat hona och den hanen kom inte så bra överens denna period när han blev fertil, men det tyckte jag också dämpades sedan vi började använda Feliway.
Men jag tycker den som man sätter i kontakten gav mer effekt än sprayen.

Det kan också vara bra att höra med en djurkommunikatör och i så fall en kompetent sådan. Mina fodervärdar tog kontakt med en när en av katterna mobbade den andra. De fick reda på orsaken och kunde därför lättare handla därefter. De är inte bästa kompisar idag men det är heller inga bråk.
Om du har svårt att veta vart du ska vända dig så kan du PM:a mig så kan du få ett telefonnummer till en som jag vet är duktig.

Annars har jag inte hört att Ragdoll ska vara rasistiska av sig, tvärtom.
Tycker de är väldigt lätta och kommer överens med de flesta.
Däremot har jag hört att Helig Birma kan vara sådana att de mobbar ut andra som inte är deras ras. Men som sagt inte Ragdoll.

Hoppas det löser sig!

Martina

Yataz

ProvinsiaRivers
0

#7   Tack för tipset! Jep,det där med Feliway ska jag testa! Och även en djurkommunikatör eventuellt..om inget annat hjälper.Vet en här uppe i Norrland faktiskt!Kom på det just idag.

Hoppas verkligen att det blir "peace" här hemma snart.Katterna betyder ju så mycket för oss och det är viktigt att alla mår bra.

Fyrpihls
0

jag tror heller inte att deär rasister.. utan det handlar nog mest om personkemi, precis som mellan oss människor…

En del älskar varandra direkt…
en del kommer väldigt bra överens..
en del kan stå ut med varandra…
en del retar ihjäl sig på varandra och
det finns faktiskt också ett fåtal som HATAR varandra helt utan anledning…

Fast de sistnämnda har nog en liten psykisk störning… som de inte kan rå för.. De bör få leva ensamna utan kompisar

så tror jag… //Unni

OldTowns
0

Nja, inte tror jag det. Vi har en åldersstigen huskatt som våra ragdollungar genom åren alltid velat vara nära. Han behandlar dem med den största av respekt och nog tycker jag att även de vuxna ragdollsen visar samma känsla gentemot honom. Visar en bild av honom med en av de små.
Tysonochplutt.jpg picture by Guesswho_photo