Svart haka
Nu har jag försökt länge få bukt på svarta haka på en av tjejerna. Försökt med det mesta. Men det kommer hela tiden tillbaka. Har försökt slå på nätet men inte hittat något. Vet ej heller hur/varför det uppkommer. Någon som vet orsak?? Har inga plast matskålar endast porslin då det någonstan stod att det kan orsaka det.

har också hört att plast ska kunna orsaka detta. Har haft svarthaka på en av mina tjejer och aldrig haft plastskålar. Hon fick det tidigt, vid 5 månader, skulle tro att det har med könsmognaden att göra, precis som för människor. Pubertet och finnar brukar ju gå hand i hand.

Har oxå hört att det kan vara foderallergi??
Hade en hona tidigare som fick tidigt svarthaka.Och hon hade mkt hela tiden oavsett hur jag gjorde.En gång fick hon antibiotikakur mot det också.Lät kastrera henne senare och hon omplacerades av andra orsaker men svarthakan har hon kvar.Så hormoner…nja,tveksamt. Vad det då kan bero vet inte jag men skulle vara mkt tacksam att få reda på orsaken och hur behandla.
Jag har också haft det på min ena katt precis när hon blev fertil, men det gick bort genom att tvätta hakan med klorhexodin. Men det har du väl försökt antar jag.
Några andra tips vet jag ej…tyvärr.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Jag har haft en del problem med svathaka på min huskatt Alfons, han fick rejäla bölder i höstas. Det som hjälpte här hemma var när jag började ha Ionosil i vattenskålarna, det är antibakteriellt. http://ion-silver.com/silver.htm
När det var som värst och Alfons fick antibiotika så diskadas alla matskålar i 70grader i diskmaskinen och byttes ofta.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

AnnSofi gå in i SRC bibliotek som ligger under Diverse länken i meny, där finns en artikel om svarthaka. /Åsa

Har redan prövat allt där utom majonnäs :-) Äger ingen.
Men det var något nytt Ionosil ska kolla det.
Svarthaka. Ta bomulstassar två gånger om dagen med alsolsprit under en veckas tid. Vissa förespråkar klorhexidin. Välj själv.

hormonerna trodde ja först men min pojk har vart kastrat ett år nu och har de än dock mindre men de är kvar.. ja har bara provat tvål och vatten och alsolsprit men tycker de funkat ett tag…

#8 provat det men det kommer hela tiden tillbaka. Är bra en stund sedan är det där igen.
Diskar matskålarna varje dag i diskmaskinen. Kör vattenfontänen i diskmaskinen minst en gång i veckan om det skulle bero på något sådant.
Tvål och vatten. Glycerol, klorhexidinlösning/sprit och mekanisk borttagning.
Nu är det mekanisk borttagning som gäller. Tur hon är tålmodig för det kan inte vara skönt.
Hade varit bra att hitta något som verkligen fungerar
Ja, det där är inte kul och ibland är det svårt att bli av med.
Jag hade en hona som fick det hela tiden också och det blev sår till slut. Försökte med allt som folk rådde till och som jag kunde läsa mig till. Ja, till och med majonnäs men inget hjälpte.
Och jag förstår inte heller vad det beror på.
Till slut beslutade jag mig för att testa min Aloe Vera Emergency Spray och det hjälpte faktiskt och kom inte heller tillbaka. Hon bor nu i ett nytt hem, men jag har kontakt med ägarna och det har hållt sig borta ännu 
AnnSofi, om du vill kan jag skicka en liten provflaska med posten så du får testa om det även kan hjälpa på din katt. Hör av dig till mig bara så kan jag ordna det.
Det bästa är att det heller inte gör något om de skulle slicka i sig det…
Martina
Yataz

Kom nu på att jag använde Tea Tree Water från LUSH på Herkules en period och det fungerade, jag har inte fått så bra resultat av alsolsprit.
Whiskykullen är här!
Så här kommer ytterligare ett tips då
Jag fick ett svårtartat anfall på en av mina honor i somras och sökte på nätet, då hittade jag tipset att man kan köpa i en vanlig ICA butik tvättlappar för barnstjärtar med Aloe vera i. Jag gnuggade hakan 2 ggr per dag och det tog en vecka sen försvann det
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
Någon tipsade på TMCs forum att man kan få Dalacin utskrivet av veterinär som ska funka väldigt bra. Det är någonting i flytande form som man duttar på.

Min Creme färgade hona Dixie har åxå svarta prickar på hakan ,,
eller snarare under hakan ,,Vetrinären sa att det var som pormaskar som man kan få när man är fertil..
Men fick inget råd om hur jag skulle få bort det ,ibland blir det som små sår och det verkar klia.
Jag har mekaniskt tagit bort det men som ni säger här så är det ju inte speciellt behagligt för Dixie ,
Skulle vara intressant att pröva din aloe Vera Emergency Spray.
Martina jag får ta kontakt med dig så kanske du skulle kunna skicka en prov flaska ..
//Elsa

#14 Dalacin är antibiotika och bör därför användas restriktivt eftersom mer antibiotika beh leder till resistens. Alfons fick Therios och Dalacin när han hade bölder på hakan, den största var 2,5 x 1,5 cm. Vid bölder anser jag det befogat med antibiotika men vid vanlig svarthaka anser jag att man bör ta till andra metoder.
Whiskykullen är här!