Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 796 ggr
Saaarlek
0

Ny här med några frågor =)

Hej allihopa!

Jag & min make är störtförälskade i Ragdollen & stötte på denna sidan nu ikväll, blev givetvis medlem direkt!

Vi har ingen raggis ÄN, men har stora planer på att införskaffa oss en liten kattunge inom en snar framtid. Längtar så himla mycket. Har så mycket kärlek att ge!

Vi har ingen erfarenhet av rasen förutom det vi har läst men är inga nybörjare i kattfronten utan har alltid haft huskatter & Norsk Skogkatter i våra liv. Idag letar vi smått efter en ny livskamrat.

Jag tänkte fråga här lite om uppfödare, gärna i Skåne, som brukar ha ungar som gärna är tabby colorpoint. Är så frälst i den färgen nämligen!

Sen så undrar jag lite vad det är man ska titta på. Har nämligen sett ungar mellan 4000-10 000 kr, det är en enorm skillnad. Hur kommer det sig?

Vi kommer eventuellt vilja ta en kull ungar senare i framtiden & vill därför ha en fin avelshona, något speciellt man ska tänka på då? Är inte utställningsintresserade utan det kommer bara bli en sällskapskatt som vi kanske tar någon kull på. Är dock inget planerat.

Vi har en liten Chihuahua här hemma, väldigt kattvan, jätte lugn, jätte snäll, hur är Ragdollen gemtemot hundar?

Hur är de med barn föresten? Vi väntar nämligen tillökning, men det oroar oss inte. Våra djur betyder oerhört mycket för oss och kommer inte komma i andrahand. Vi är väldigt måna med att våra
djur mår bra. De kommer absolut icke få bli "leksaker" som endel andra föräldrar tillåter. Hemma hos oss ska djuren få ett bra och harmoniskt liv.

Tacksam för svar! Kram på er!

Fyrpihls
0

Lite tips från Mig.

Om ni vill ha en fin avelshona ska ni definitivt inte köpa nån katt på blocket för 4-5 000 för då är säkert inte föräldrarna testade eller utställda eller nånting.

Gå istället in på nån av ragdollsidorna tex scandinavian Ragdoll clubs hemsida och sök på Uppfödare där.. Där hittar ni allt om rasen.

Att priset skiljer beror mycket på en hel del olika saker som jag inte behöver gå in på här, men se till att föräldradjuren är friska och fina och att ni köper av en seriös uppfödare som är mån om sina katter och ger dom mycket kärlek och stimulans tidigt i livet.

Ragdollen är en superperfekt katt som går bra ihop både med hundar och barn. Självklart kan dom inte vara leksaker till barnen, men så brukar det aldrig bli heller om man har djur när barnen växer upp, för då är dom så vana med djur och man lär ju barnen tidigt att vara försiktig.

Eftersom jag är en uppfödare då, så tycker ju jag egentligen inte alls om den där inställningen att; vi vill bara ha en sällskapskatt, men vill gärna ta en kull i framtiden.

Och egentligen rekommenderar jag en kastrerad hane om man vill ha en mycket gosig och trevlig sällskapskatt, eftersom honorna är lite mer lynniga och hormonstinna, precis som vi kvinnor är en gång i månaden…

Men annars är ragdollen en mycket väl lämpad familjekatt..

Lycka till

AakresRagpride
0

Hei!

Først, skjønner godt at dere har falt for Ragdoll, det er en herrrrlig rase! Det ender som ofte med at man får enda en raggis:)

Prisene kommer av at noen tar mer enn andre , men så har vi også forskjellige mønster og varinater.Noen tar f.eks mer for en bicolour enn en colourpoint etc.

Så,DA skal du være "glad" for at du bor i sverige, her i Norge kan man ikke bare sette kull på katten om man ikke er registrert som oppdretter hos Nrr. De fleste oppdretterne her selger heller ikke avlsdyr til andre en påbegynnende/registrerte og seriøse oppdrettere. Men så har vi stamkl 1 & 2, så dette er noe vi kan kontrollere godt.

Dette finnes ikke i sverige, så derfor det er en god del blandingskull /ikke registrerte ragdoll pågang (på f.eks blocket. )

Tenk godt igjennom hvorfor du ønsker kattunger på ev katt, og rådfør deg hos den oppdretteren du kjøper katten fra. Det innebærer en god del testing (HCM & PKD)som koster penger,og selvsagt burde katten ha kvalitet til å kunne avles på i det store og hele. Så koster det og låne hannkatt, betaling for antall kattunger til hannkatt-eier, kjøring, vaksine og helseattest på kattene + kattungene, samt mat/sand og kanskje en ny sofaKyss

Har sikkert glemt noen punkterGlad

Ragdoll er en perfekt familiekatt, har selv fått en sønn for 3 måneder siden, og var 0 problem etter at vi tok han hjem fra sykehuset. Kattene passer på lillemann og mjauer med en gang om de hører han sutrer i søvneTungan ute

Denna kommentar har tagits bort.
FunHouse
0

Jag måste bara hålla med Unnis kloka ord. Att bli uppfödare är så mycket mer än att bara ta en kull. Det är så mycket man behöver kunna för att avla friska o rastypiska Ragdolls.

Men har man ett ärligt intresse av det så tycker jag man ska gå på seminarium osv..för att lära sig. Det finns också bra kurser i avel. Man kan också läsa sig till mycket kunskap som man kan behöva.
Tex. Ylva Stockelberg har skrivit en bra bok som heter Kattuppfödning, avel-genetik. En annan bra bok har Royal Canin gett ut som heter: Praktisk guid för kattuppfödning. Jag skulle inte vilja vara utan dessa böcker. Det finns säkert många fler..

Jag tycker också att utställning är ett bra ställe att lära sig om sin ras och få sin katt bedömd och se om den duger till avel. Även om man bara tänkt ta en kull är detta viktigt.

Försök hitta en uppfödare som kan vara lite mentor och kan hjälpa dig. Var noga med att tala om att det är en katt till avel du söker.

Om du/ni är beredda att satsa på detta så go for it och lycka tillGlad

Kram AnnaCarn

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Singo-Torpet
0

ett bra val av ras!! :)

jag tycker att ragdollen passar utmärkt med hund stor som liten själv har ja en jack russell och han är numera som en katt efter arr ha left med katter =)

ja tycker ragdollen passar jätte bra med barn men som du själv redan verkar medvetten om så är ju inget djur en leksak..

priserna varierar men se till att hitta en uppföddare du har/får förtroende för… och var ärlig med att ni vill avla från början så ska nog han/hon kunna hjälpa er på vägen.. böckerna som #4 rek är verkligen jätte bra !! lycka till hoppas ni hittar eran prins/prinssesa!!