FIFe standard vs. TICA standard
De siste dagene har det vært mange lærerike og interessante tråder om rasetypiske ører, profiler og øyne, så kanskje denne tråden også kan være interessant?
Det blir importert flere og flere ragdolls til Skandinavia, og mange av dem har det jeg vil kalle en TICA-look.
TICA-ragdollen har en kortere profil, med "knekken" på et litt annet sted enn FIFe-ragdollen skal ha, og har en smule bredere hodeform. Den har også en annen pelskvalitet, med mer underull, som gjør at pelsen ikke skiver seg på samme måte som FIFe-raggisenes silkepels gjør, og TICA-katten har gjerne også små ører. Den er også kortere i kroppen, og får en mer "cobby" form, men er stor med kraftig benstamme.
De fleste oppdretterne og utstillerne er medlem i et FIFeunderliggende forbund, og kommer til å stille ut sine katter på FIFeutstillinger, og noen har kanskje høye forventninger til bedømmelsen, siden man har anskaffet seg en katt med en "fantastisk look".
Noen dommere vil nok elske katten, mens andre vil komme med sine kommentarer om det jeg nevner ovenfor.
Jeg vet at den skandinaviske ragdollen har ord på seg for å være vakrest i europa, men at for å få den slik vi har fått rasen i dag, har vi vært nødt til å importere for å utvide genpoolen og få inn katter med kvaliteter vi ønsker å ha på våre ragdolls.
Så kommer min diskusjonsfråga:
Kan det bli for mye av det gode?
Vil vi etterhvert se flere og flere ragdolls med TICA-look og kvaliteter enn FIFe standarden sier, og bør man da endre FIFestandarden til å bli mer lik t.eks TICA eller CFA standarden?
Hva er det vi egentlig vil?
(Håper ikke min fråga var dum, og at jeg tramper noen på tærne her- jeg liker både TICA-looken og FIFe-looken!)

Personligen så föredrar jag FIFe-looken då jag kan tycka att en del TICA-look katter har för extremt utseende.
Men visst förstår ja de som importerar katter med "den där looken" för det kan ju resultera i supersnygga kattungar om man parar med rätt katt. Det gäller ju att kompensera där också. Om jag nu hade en TICA-look katt så skulle jag mest troligt inte para den med en annan TICA-look katt eftersom att jag inte vill att det ska bli överdrivet.
Det blev mycket look look i inlägget hehe. Nämen det är min åsikt.
Om vi bör ändra standarden och de, det vågar jag inte uttala mig om, utan ja överlämnar det till de erfarna :)

Jeg skal komme tilbake med et mer utfyllende svar, men er så trøtt
så trøtt akkurat nå
Har flere ganger hørt dommere si at det blir FOR dukkete/ekstremt
med noen importer. Det skjønner jeg også…selv om jeg selv liker looken!
Ikke bli sinte nå, men man må huske på at det er ikke "feite" små
dukker vi ønsker..
Hihi, men er selv svak for slike små lekre og hårete dukker som man bare vil klemme inntill seg

Hej! Det här är ett intressant fråga. Tyvärr jag har svårigheter att förstå norska (jag är från Finland och är finskspråkig) så jag kan inte följa alt vad ni har skrivit.

#3..Hehe, jeg vet;)
Det er derfor jeg noen ganger prøver å skrive svensk/norsk i mine innlegg, slik at alle skal forstå.
Beretta for meg hva du ikke forstår, så skal jeg prøve å skrive det på et annet vis
#3 Om du vill kan jag försöka skriva inlägget på svenska och skicka åt dej, på finska blir det nog för svårt för mej 

Intressant Silje men jag håller inte med dig om att standarden skiljer sig på TICA vs FIFe förrutom på pälskvalitén. TICA standarden är mer utförlig på vissa delar med sin standrad men vad gäller typen så är den samma som FIFes. Profilen är dock mer definerad i FIFe standarden där det står slight curve in the upper third, i TICAs står bara Gentle curve, with straight last segment (at the nose). Där har vi istället inskrivet i fellistan roman nose.
Men fortfraande har båda standarderna medium length of muzzle, broad modified wedge/contours. FIFe har cheeks well developed inte TICA så om man ska dra en paralell där borde FIFe vara bredare i huvudformen. Så om du läser standarden så ska inte katterna se olika ut förrutom pälskvalitén. Där föredrar jag FIFes utan undercoat man får aldrig rätt silkiga kalla pälskvalite med en värmande undercoat. Något som jag saknar som finns med i både TICA & CFA är ögonens placering widely set, de ragdoll som har ögonen tätt suttna får man känslan av att de skelar och de får en "Björn Borg look".
Den mest utförliga standarden och den som är hårdast på ragdoll är CFA men den är mer tydlig och klar men vad du gör med tex fel.
/Åsa
Detta är väldigt intressant tycker jag.
Kanske kan vi ta hjälp av TICA och CFA standarden för att förtydliga vår standard i FIFe. Eftersom de verkar vara tydligare. Vad tror du Åsa? Är det någon som kollar på det här med standardförtydligande, eller är det inte aktuellt?
Martina
Yataz

Takk, Åsa
Jeg kan heller ikke TICA-standarden så godt, men kom med mine utspill på bakgrunn av hva en dommer fortalte meg om ulikhetene mellom TICA og FIFe standarden, og han berettade just om de ulikhetene jeg nevner ovan. Jeg glemte pelslengden, den skulle også være med.
(Han tycker tydeligvis ikke noe særlig om TICA-ragdolls i FIFe..)
Det er interessant at du, som også utbilder deg som dommer, sier noe annet, men min oppfatning er at de fleste dommere liker TICA-looken på lik linje med FIFe-looken
Det er vel med dommere, som med de fleste andre ting, at man har ulik smak, altså at man liker ulike ting på kattene.
Nu hänger jag inte riktigt med. Om nu standarden inte är olika för TICA och FIFe, som Åsa skriver, så borde det väl heller inte finnas någon TICA-look respektive FIFe-look? 
Martina
Yataz
Är det nån som har två bra bilder av bägge "lookerna", där skillnaden tydligt framgår, och kan sätta in dem här?
Nu hoppas jag att tråden inte blir full av bara bilder, men det vore roligt att se exempel där man ser tydlig skillnad - om den finns.

Jag har inte heller så stor koll på TICAs standard, men jag tror att jag förstod vilken look hon menade, därav mitt svar.
Men om det inte är någon större skillnad på standarden så borde det ju inte vara någon större skillnad på katterna som Martina skriver. Intressant…
Håller med #10 Det skulle vara kul med några få konkreta bilder.
Spännande tråd! 

Jag har aldrig hört talas om någon FIFe look resp TICA look, men det kanske är något nytt? jag vet ärligt talat inte. Men standarden skiljer sig inte åt utseende mässigt och då borde ej heller looken göra det. Förr sa man att det fanns engelsk typ och amerikansk typ
men det är inte ofta man hör det heller idag.
Några bilder kan jag inte bidraga med då eftersom jag inte vet skillnaden på dem.
/Åsa

Jag kopplade mer hennes beskrivning av looken till katter jag har sett, har inte heller hört talas som benämningen TICA-look tidigare. Endast hört som du säger Åsa, Amerikansk och engelsk look.
Fast ragstars skiver ju "som jag vill kalla det, TICA-look" , eller är min norska helt ute och cyklar?
Sedan tycker väl jag att Ecco har åt den mer amerikanska looken.
Stor med kraftig benstomme och tog inte fullt lika lång tid på sig utvecklingsmässigt.
Som sagt vet jag inte om jag är helt ute och cyklar. 
Men det förklarar ju fortfarande inte TICA respektive FIFe look, utan har ju mer med ursprunget att göra.
Martina
Yataz

jag har också bara hört innan så som martina och åsa skriver om en gelsk och amrikanska-linjer och de hör ja ganska ofta nu och då..
#14 en liten fråga bara din hane på bilden fick han längre päls som kastrat? och upplevde du honom kraftigare senare i utvecklingen…?

#4 och #5. Tack
Det var ju inlägg #2 som hade svårigheter att förstå.
Jag skulle också vilja se bild på vad man möjliger menar med TICA look eller nådon annan look. Jag har ju ofta och sist i gär hört om engelsk typ och amerikansk typ.
Men sjäva frågan vad är skillnaden mellan standarder inom olika organisationer är mycket intressant. Och till vilken riktning tror ni att standarder kommer att utveckla inom olika organisationer.
På Ragdoll Open Forum var det just mycket om "white tail tip". Det sades att den är tillåten i CFA, och någon tyckte att t.o.m önskvärd med mitted liksom bläsan. Och det följde med massor av frågor att varför inte också i TICA och att det mäste ju ändras i standarden. Jag var lite förvånad… är det så man ändrar standarder.

Jag håller med dig Martina, Ecco har enligt mig en Amerikansk look.
#16 Ja, som kastrat är han mycket vackrare tycker jag. Fick längre päls och blev även lite kraftigare. Har tyvärr ingen ny bild att visa där man ser detta.
Martina
Yataz
Intressant tråd igen… Men visst pratade vi om det på SRC:s klubbmästerskap?? Om standarden? Och om att man ibland kan uppleva den eller Tolka den lite olika.. Den gången handlade det ju främst om färgfördelningen men även andra bitar. Domarna efterlyser tydligare Redskap för att kunna döma rättvist.. Dom har ju liksom inget att "luta sig mot" ibland, när det beskrivs luddigt.
Jag som är ganska ny i Branchen har också hört mer om den sk engelska och amerikanska looken… och som JAG då har uppfattat det så kan man säga att Min Doris, som nu är kastrat har den engelska looken.. lägger in en bild på henne här då:
#20 hon var också väldigt sen i utvecklingen och blommade ut först vid 2 ½ års ålder… medans JAG tycker då att min Engla har en mer Amerikansk look, (om det nu finns nån sån?)
men detta var ett exempel på hur jag tycker att looken skiljer sig…Engla är här på bilden bara 8 månader och redan liksom maffig på nåt sätt…
Här kommer bild på henne då
Tycker kanske att vi halkar en smula från ämnet. TICA- versus FIFe look. Första gången jag hört uttrycken. TICA är för övrigt en organisation som är representerad på de flesta kontineneter däribland Europa.
Men då många kopplar ihop TICA med USA är det kanske ragdolls från det landet vi pratar om. Enligt min högst privata åsikt har de uppfödarna kommit längst i sin strävan att uppfölja standarden. Det kanske inte är så konstigt då de har mest erfarenhet.
Utseende är en sak. Standard är en annan. Oavsett vad ska den följas om katten ska bli premierad på en utställning.

Oi, her var det blitt diskutert mens jeg har vært borte
Mulig jeg har ordlagt meg lite fel, men det jeg mener med "TICA-look" er vel at katten er av den amerikanske typen, og det er dette jeg tror dommeren også mener.
Med den amerikanske typen ser jeg for meg store, langpelsede ragdolls med fylde i sine kinn og ganske store, valnøttformede øyne, med et veldig søtt og dukkeaktig uttrykk.
Noen av Dollhouse-kattene er vel fine eksempler på dette.
Det skulle være interessant å prate med denne dommeren (Jeg kjenner ham) og fråga honom hva han spesifikt mener, og hvordan en "perfekt" FIFe-ragdoll skal se ut.
Han virket riktig bekymret over at det var så mange "amerikanse" katter som ble stilt ut i FIFe…Han mente iallefall at en endring i standarden ville være på sin plass, om det skulle fortsette slik.
Nå er han ikke den beste ragdolldommeren jeg vet om, men jeg synes det er rart at han kan ha en så ulik mening enn hva andre dommere har.
Det jeg også tycker er verdt å tenke på, er at de fleste mestvinnende FIFe-kattene i dag også har amerikanske/kanadiske linjer bakom seg, som bærer preg på utseendet til kattene
Selv elsker jeg "looken" på Ritzyrags og Fancyrags kattene, så det er kanskje ikke rart jeg falt for kombinasjonen som lagde min Diva
#22 Jag håller inte riktigt med dig om att utseende är en sak och standard en annan. Standarden beskriver ju hur katten ska se ut.
Martina
Yataz
men är det inte helt enkelt så med skillnaden mellan FIFEs och TICAs standard beskrivning, precis som med bibelns olika översättningar.. Det står samma sak, fast med lite andra ord..
Alla borde ju förhoppningsvis vara ense om hur en ragdoll ska se ut..
¤24 Föreslår stt du läser inlägget en gång till och funderar kring det.

De dommerne jeg har vært borti mener nok den amerikanske looken vs den engelske..derav fife vs tica.. selv om det blir litt feil sagt 
Den ene dommeren er VELDIG flink innenfor ragdoll-bedømmninger, og mange har han som favoritt..også meg
Hur som haver så är det ju i allafall vi uppfödare som ska se till att standarden följs.. Det är vi som har det ansvaret… Inte domarna.
För inom sig i sitt inre måste man ha en bild av hur ragdollen ska se ut, och sträva med sin avel ditåt, och självklart så är det ju BIS katterna som är själva mallen på hur man försöker få till sin avel.
Det är därför det är JÄTTEVIKTIGT att man som uppfödare håller sig uppdaterad, ställer ut sina katter och SER hur en riktigt fin ragdoll ska se ut.
Blir en katt Nominerad.. Ja, då är den oftast väldigt snygg tycker jag, förutom såklart ett och annat undantag, för det händer ju faktiskt att nån domare inte kanske är världsbäst på just ragdoll.
men i de allra flesta fall… jag tycker man lär sig nåt nytt för varje utställning man är på.. det är jättenyttigt att lyssna på domarnas bedömningar och det är också jättelärorikt att åka runt och klämma på kattungar och de stora med såklart.
Och sist men inte minst… var ödmjuk, och inse att man inte kan allt, att det finns de som hållit på mycket längre och har mycket mer erfarenhet, och ett helt annat öga att se med.
Skicka fulkort till andra uppfödare och fråga om råd.. bolla med varandra… ibland blir man ju hemmablind… Jag tycker det är perfekt med mina vänner, som verkligen vågar säga båda bra och dåliga saker. Ibland är man ju så kär i en kattunge så man nästan blundar för kattens svagheter.. Då kan det vara bra att nån annan kommer och Tycker lite mer opartiskt.
Ja nu kom jag ju ifrån ämnet FIFE/TICA då förståss, men.. tja, det blev så bara… kanske borde flytta inlägget till allmänt ragdollsnack eller nåt.. jag vet inte

#22 om de i USA har kommit så långt att följa standarden hur kan du då förklara Juha att på den första TICA ragdoll kongressen som hölls i USA år 2000 vann svensfödda Krickelins Emporior RAG a 03 hela kalaset, nästa TICA ragdoll kongress hölls i Frankfurt 2004 och där vann svenskfödda Krickelins Chilli Pepper RAG n. Var själv i Frankfurt på denna utställning och det var bla katter från USA bla din uppfödare du köpt katt utav.
Var stolt och gläds med våra svenskfödda snygga utställningskatter, som hävdar sig i hela världen. Vi ska Alla vara stolta 
Tycker personligen inte om TICA utställningssystemet vad jag sett när jag varit på dessa utställningar. Kan ju vara ett dåligt arrangeman också. Vi pratade med en TICA domare som förklarade att de dömer ett stort antal katter per ring, hon hade 30 sek ca på varje katt att klämma igenom den och ge en bedömning?!
På en FIFe uts tar varje domare minuter på varje katt, vilken katt får bäst genomgång?
Tycker också om de öppna FIFe bedömningarna där domarna pratar om varje katt, på TICA har de inte tid att prata utan sätter enbart upp ett band av olika färger sen är det klart.
Åsa

#27 englands förbund heter GCCF och där återfinns deras ragdoll standard
/Åsa
# 29 Suck, Man blir bara trött. Var det bitterwesser det hette?

#31 skriv så man förstår vad du menar eftersom det är fler som tydligen missförstår dina inlägg, och någon bitterwesser (vad det nu är) har väl knappast med ren fakta att göra.
#26 Blev inte ett dugg klokare för det.
Jag står ändå fast vid att standarden är detsamma som kattens utseende. Men vill gärna veta vad du menar med att det är skilda saker?
#29 Jag håller med! Tycker att vi har väldigt snygga Ragdolls här i Sverige. Och att våra svenska Ragdolls vinner även i andra länder säger väl en hel del.
Martina
Yataz

Håller med #24, standarden beskriver ju hur katten ska se ut så det hänger ju ihop i allra största grad.
Sedan tror jag och vet jag att de har precis lika stor spridning på typer och uttryck i USA såväl som här, det finns många bra i USA och det finns många bra här i Norden. Och mindre bra
#31 väldigt onödigt inlägg………men det kanske dej själv du menade