Rastypiska ögon
Pratar vi form, djup och färg? Jag antar form?
Djup också? Missade denna diskussion på tidigare stället nämligen…
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
#1 Det är nog mest form och djup vi är ute efter här skulle jag tro. Färgen skulle nog kunna bli bättre på de flesta av våra Ragdolls.
Martina
Yataz

#3 Jättefin färg, men jag tycker de är för runda till formen..
Martina
Yataz
# 3 Hon har jättefin färg och djup enligt min smak, därmot tycker jag att de är lite föör runda.
Men det här med ögon är svårt…det ska ju vara ganska runda, men inte föör runda tycker jag…men hur förklara jag det…kanske mera likt nästsista i Åsas bild.
Ska kolla om jag hittar någon bra form som visar vad jag menar…
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina

# 6 Ja Luna har ögon åt rätt håll enligt mig (måste tillägga att det var en svår bild
).
# 7 Apollon har enligt mig lite föör mandelformade på den bilden.
S*Evenstar's
Christina

#5 På hennes senaste utställning blev hon BIS , men det var i Spanien .
Ska bli kul i höst när jag ska ställa henne är i sverige vad dom säger om hennes ögonform .
Kan ju vara så att det kan varierar i olika länder .
Hoppas att rundheten minskar när hon blir lite äldre ,Är det någon som har sett det på sina raggisar .
Fick nämligen även det påpekande på min Tabby hona Peaches att ögonen var lite för runda men dommaren trodde att det skulle bli bättre med tiden..
# 9 okej Mili inte på den bilden…
S*Evenstar's
Christina
tycker själv så svårt då det bättre att fråga.Tack!
#10 Jag har fått höra det på ett par av mina katter, men faktum är att en del katter spärrar upp ögonen och gör dem rundare än de är just på utställning när det händer så mycket runt omkring.
Herkules här nedan är ett exempel. Jag tycker inte hans ögon är för runda, men ändå har jag fått höra det på utställning eftersom han där spärrar upp ögonen och har lite svårt att slappna av till en början. Det blir så om jag tar ut honom och direkt går och ställer honom på domarbordet. Men har jag ute honom lite tidigare så allt inte händer så snabbt så brukar det bli bättre.
Katter är dock olika och jag rekommenderar aldrig att man går runt med katten i utställningslokalen normalt sätt, då det lätt kan bli för mycket stress för katten och det istället kan gå helt galet. Så man får helt enkelt känna av sin katt vad den klarar av.
Martina
Yataz

Det är väldigt svårt att avgöra hur formen på ögonen är från en bild
är katten uppspelt så ser ögonen mycket mera runda ut än om den är lite trött .

#11 Astrid är en av de ragdoll katter jag tycker väldigt mycket om, hon är bra i typ och har en väldigt snygg ragdoll look i min smak. Tycker inte hon kommer riktigt till sin rätt på det kortet, hon är ännu snyggare live
/Åsa

# 24 Grattis!! 
S*Evenstar's
Christina

Jag tycker om Wilmas ögonfärg, tyvärr spärrar hon upp ögonen och ser ut som en uggla på utställningarna eller när matte tar fram kameran. Ni får se färgen nu så får ni titta på formen i Nyköping (när hon är i buren vill säga
)
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

Jag tyckte min Pinglan hade lite små ögon som liten…men nu tycker jag dom är jättevackra.
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
ja och jag gillar ju min Ambers ögon..

Både Pinglan och Amber har jättevackra ögon :) Åh Amber…*kattnappa*
# 30 och 31 Håller med om att Amber har vackra ögon. Amber har något som tilltalar mig enormt också. 
S*Evenstar's
Christina
Jag gillar Astrid väldigt mycket och Amber och Partpinglan är kanon de med ! Jag tycker att en ragdoll aldrig får se ledsen ut. Likaså aldrig "grym" ut. Hur tolkar ni standarden vad gäller ögon? Har förstått att det är ganska tolkningsbart där eller?

Jag tycker att hanarna ska va lite macho medan flickorna ska ha ett lagomt docksött utseende. :)
# 10 Var just inne och tittade på Peaches ögon…och jag tycker inte att hon har för runda ögon…utan jättefin form…
…
S*Evenstar's
Christina

Tack Kicki
…..Jag tror att många katter blir lite uppspelta på en utställning och får därför mer uppspärrade ögon än vad dom normalt inte har ….
Det är säkert fler här på forumet som har upplevt samma sak.
Sen tror jag att rundheter försvinner lite när dom blir vuxna .
Både Amber och Pinglan har fantastiskt vackra ögon
…..
# 37 Jo, för oss är det är ju så ibland att de som man skulle önska ska spärra upp ögonen kisar i stället och de som gärna kunde ha dem i normalläge spärrar upp dem på utställning. 

S*Evenstar's
Christina
Det så svårt den här med ögon tycker jag här en bild på min Apollon: