Min nya Avelshane

Här kommer en till bild på honnom ,,
han är mycket stor och kraftig bra bredd på huvudet bra öronplacering och fantastiskt stora mörkblå ögon ..
Ska bli så roligt att följa hans utveckling eftersom han bara är 15 månader gammal,,
Även se vad dom tycker om honnom på utställningarna framöver..
Kram //Elsa

Leeeekker! :) :)
Vilken snygging! 

WOW Vilken snygging! Tjejerna lär jaga honom
Lycka till i framtiden med honom
/Karina
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge

Snygging!!

Wow vad snygg han var!!
När kommer han hem då?? Vill ju se live!!
Jättegrattis!!
*dreglar*

snygging….
Vilken Snygging! Grattis till denna fina killen!!!
//Mili

Wow vilken snygging! Grattis!!!

Er så glad for at det kommer slike LEKRE lilla ragdolls til Europa! 
Flott katt!!
MMMums,vill ha!
Grattis till den läckra killen
Grattis till läckerbiten 
Martina
Yataz
Mumma säger jag
. Hjärtat börjar banka!!!!!
Kram AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Tjena Elsa!
Nya bilder ser jag
, himmel så fin han är…så härligt för dig! 
/Kicki
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Tack alla för era fina kommentarer
…..
Kram //Elsa

Läcker kille! Grattis!
Åsa
snygging där, gillar uttrycket
http://www.svidjas.se
En skikkelig charmør , utrulig flott …. liker kattene til Blossom
Gud så snygg kille! Grattis

shit vilken snygging

Åh, vilken snygging!!
Grattis till dig för en sån prins, eller jag menar kung! Jättefin i typ och bredd!

Ja man kan tro att han är en kung ,,
,,,,
Hela han utstrålar självsäkerhet ,,och pondus..
Hello, I saw to Luvbug in some exhibitions, he is a wonderful boy. You will be very happy with him

Do you meen that you have sen him in a show sam were
In witch country was it and how old was he?
He was showed in two exhibition of Tica in Spain, in Córdoba and Málaga. One of them was in November of 2007(Córdoba, and in the first exhibition of Tica in Spain), and the second was in February of 2008(Málaga)
He was young, although, en Málaga was showed in class Cats, (he had more than 8 months)
Hmm.. jag vet inte riktigt. Inte min typ av ragdoll tyvärr, lite för "bollig" och väldigt små öron. Det är säkert en smaksak och jag är ingen uppfödare men det var min spontana reaktion. Hindrar ju däremot inte att han säkert är en urmysig kille! :)
BlueBoy, is a beauty to!
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
# 29 Very beautiful boy as well!! 
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina

Rags2Riches have very nice cats , and your BlueBoy is fantastic .
.
He have it al ,what i am looking for on a ragdoll .
And i can also se that they have simular looks my LoveBug and your BlueBoy.
Thankyou for your nice words.
//Else-marie

Glöm inte att ragdollen ska ha medium stora öron INTE små som birman ska ha.
Don't forgett the ragdoll will have medium size of the ears not small.
In addition to that both boys look very nice in type.
/Åsa

Du har helt rätt Åsa ,vi ska inte arbeta för att sträva efter öron som liknar Birman .
Men i mitt framtida avelsarbete med Lila och choklad hoppas jag att LoveBug kommer att kunna kompensera mina andra brister som jag tycker att just lila och choklad har ..
Typen bredden i huvudet och även storleken ,han har den här kraftiga benstomen som jag åxå gillar .
Så förhoppningsvis så kommer bebisarna att bli små fina ragdoll
med lagom stora öron med bra bredd och typ.
//Elsa

Håller med ditt tänk Elsa men de små öronen som kommit på våra ragdoll är oftast från just de lila och choklad linjerna, kanske pga utav att i många linjer ligger birmor bakom.
Att avla enbart för en färg håller jag inte med dig om, "du måste ha ett hus innan du kan måla det"
En ragdoll består inte enbart av typ i huvudet som haka, profil, bredd utan öronen är minst lika viktiga. För små öron på en vuxen katt gör den helt oharmonisk i proportionerna och blir birmalik istället. Och då försvinner ragdoll looken helt!
Kanske sticker ut hakan för mycket nu och alla avlar som de vill, men just problemet med att ragdollens små öron börjar komma mer och mer, vi har även fått frågan från domare ang storleken på öronen, då de tycker de börjar bli för små.
När man kikar runt på de som vill avla på just tex choklad, lila, rött (inte alla) för det är ju färgen som är i ropet just nu. Så ser man oftast parningar mellan de "icke traditionella" färgerna. Då är min fråga avlar man enbart för en färg? vart har du ragdollen som helthet tagit vägen? para två katter med små öron, så inte lär du få större på avkommorna, men de kanske har färgen man eftersträvar, det pratas mycket om högre priser för dessa färger?
Vi måste alla ta ansvar för att vårda vår ras och dess standard, det går fort att rasera en ras, det tar år att bygga upp den igen.
Hoppas ingen tar illa upp, men det är funderingar från mig.
/Åsa

# 35 jag håller med dig i ditt inlägg.
Jag är väldigt förtjust i de röda och paddorna men eftersom jag anser att typen på de katterna inte alltid är redo för "färgavel" så kan jag inte bara rikta in mig på färg.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

Nu kommer LoveBug från gamla traditionella linjer vilket gör honnom intressant för mig att avla på ,eftersom många av dom lila som finns i Sverige har mycket Balines i sina linjer.
Och dom katterna har för lång nos stora öron ingen bredd och där kommer LoveBug att kunna kompensera min avel .
Min tanke är inte att para två med små öron .Då kompenserar inte katterna varandra då likavlar man .
Jag tror att du missförstod mitt inlägg nämligen .
Och jag hoppas verkligen inte att du tror att jag avlar för att rasera rasen det låter förskräckligt.
Jag kommer att arbeta för att få fram så rastypiska ragdolls som möjligt,, oavsett vilken färg den har ,
Men eftersom just lila och choklad ligger lite efter där idag så kommer jag att försöka bidra med det i min avel .
Och förhoppningsvis så kommer mina små bebisar att vara det jag drömmer om små fantastiska ragdolls med underbart temperament.
#35 Mycket väl talat.
Jag har gjort kombination mellan padda och rött samt tabby och rött. Gjorde det dock inte för färgens skull i första hand, utan främst för att jag tyckte de kompenserade varandra bra.
Men dessvärre tror jag också många tänker till färg och därmed tappar typ och det är inte roligt.
Jag tycker det är jättebra att du är ärlig och sticker ut hakan Åsa.
Det är så många nya ragdolluppfödare som kommit och är man ny så tänker man inte på allt detta. Talar av egen erfarenhet. Tänkte mycket på färger när jag började. Så det är viktigt att det kommer fram.
Martina
Yataz

Elsa jag menar inte att du kommer rasera rasen!
håller inte med dig om att de choklad & lila som finns i Sverige idag kommer från balines linjen enbart utan lika stor andel kommer från birmalinjerna.
Och ditt resonemang
_"Och dom katterna har för lång nos stora öron ingen bredd och där kommer LoveBug att kunna kompensera min avel"
_jag visste inte att du hade balines linjerna på dina hon katter, men om så är fallet så är väl kombinationen ypperlig, och din hane kommer då kompensera dina honor.
Det jag vill få fram Elsa är öron storleken på våra ragdoll, som minskar drastiskt, och det är ett problem för oss alla.
Standarden för ragdoll säger
Shape
medium size, broad at the base, with rounded tips
Placement
set wide on the skull with a slight tilt forward
standarden är vårt verktyg i aveln!
på birman står det i standarden
Shape rather small with rounded tips
Placement set slightly tipped, not too upright on the skull with good width between
bifogar en bild på öron utveckling på tre olika katter, bilder från ca 6 mån ålder till vuxna. För mig har de en fin storlek som vuxna efter hur jag tolkar standarden, kanske inte alla håller med och jag är öppen för diskussion givetvis. /Åsa
# 39 Jag måste också kommentera det faktum att lila- och chokladaveln kommer i lika stor andel från birmalinjerna. Det är en god tanke att para Ragdolls med birmalinjer och balineslinjer för kompensation många gånger just på grund av det Åsa just sagt. Egentligen har jag lust att ge mig in i diskussionen om att avla bara på färg också…men det blir för långt
. Det får vi ta en annan gång. Kort håller jag med om att det är olyckligt att bara avla på färg, men av flera anledningar som har att göra både med typ, linjer osv, men även utspädning av färg att göra.
Härligt att du tar upp detta med öron Åsa!!
Öron är lite av en hjärtesak för mig…öronfixerad är nog rätt term, haha.
Hur som helst, jag ser ofta söta proportionerliga små kattungar som bara är helt otroliga små mini Ragdolls. Men jag har insett under min relativt korta period som uppfödare att det finns en poäng med just att öronen är stora särskilt om det är så att vi har en i övrigt kraftig bebis i åtanke. Den kattungen blir förhoppningsvis stor och maffig som, jag önskar att, en Ragdoll ska vara och har den då proportionerliga öron som liten…blir öronen fööör små. Bilden som du, Åsa, visar är jättebra…Kolla också på denna fladdermusen (13 v)…(sorry Martina
)
PS! Nu har ju han sitt låga V som är en parentes just i det här sammanhanget DS!
S*Evenstar's
Christina
och sen nu när han är ett år och fortfarande inte färdigvuxen. Jag är överlycklig över hans fladdermus öron som liten…
/Kicki
S*Evenstar's
Christina

* Väldigt bra och intressant diskussion =)
#40 Äääntligen fick du skriva ditt efterlängtade "öroninlägg" 
Kram
# 42 Hahaha japp känns skönt att äntligen få lasta av mig detta inlägg om öron, haha

Kram Kicki
S*Evenstar's
Christina

#39 Nu kom öron frågan mer till sin rätt ,den minskar överlag och inte beroende på färg…..
Här har ju dommarna ett väldigt stort ansvar ,,På utställningarna är det oerhört viktigt att man inte prioriterar ragdolls med för små öron .
jag har flera gånger pratat med uppfödare som vill låna LoveBug och då berömt hans små öron och då har jag sagt att skulle jag ställa honnom skulle han förmodligen få nedslag på sina öron för att dom är för små .
Svaret är då ofta ,men jag Älskar små öron ………………
Så det är bra att vi tar upp det här och lyfter fram vikten av att Ragdollen ska se ut som en ragdoll ingenting annat.
Öron frågan skulle kanske få en egen tråd och inte ligga under min nya hane .
Tack Elsa
Sorry, I did not want to create problems in this post 
But this debate can continue in another new post, and we can debate about our Ragdolls. We can to show some pictures of our cats for to see that think the others members of this forum, would be very fun 
# 44 Du har rätt Elsa att öron fick ta över din tråd, ber om ursäkt för min del i det!
/Kicki, som sitter med katter med både föör små och föör stora öron!
S*Evenstar's
Christina
Jag är ingen uppfödare, men jag tycker det är jätteintressant att läsa och lära mig om typ, färg, ögon, öron mm mm
Så, starta gärna en ny tråd om detta…jag kommer att läsa och lära mig. 

#44 det är inte domarna som har ansvar för vår ras det är vi uppfödare. Det är vi uppfödare som ska selektera vad vi ställer ut och avlar på.
#45 there is no problems we only chat about diffrent types of ragdoll and standard
Och bra Martina att du gjort egna trådar med de olika ämnena 
Konstruktiv kritik på Lovebug var det.
Här kommer mitt bidrag då..
Jag tycker han ser ut att ha en enorm storlek på sitt huvud och bredd…
Fantastisk ögonfärg och fin form på ögonen.. han ser ut att ha en fin look
Öronen ser aningens små ut, men undrar lite hur mycket som är päls av det som är runtomkring.. de ser runda och fina ut.
Profilen kan jag inte uttala mig om då det inte finns något kort som tydligt visar den.
Hakan ser ganska bra ut, kunde dock varit lite mer framträdande..(djupare)
Pannan tycker jag däremot att den kunde varit högre… han ser ut att ha lite väl låg panna.. men annars ser jag en väldigt maffig hane för sin unga ålder…
Pälskvalite´n är ju också svår att uttala sig om.. den ser riklig ut.. och jag hoppas att den är silkig och sval…
Det ska bli roligt att se honom på utställningar i höst… 

#35 Det här med att avla på en färg ,vet jag inte någon som gör .
I mitt katteri representerar jag alla färger och har varit väldigt noga med att få in rastypiska katter oavsett vilken färg dom har haft .
Sen vet jag att vissa representerar mycket blåa Hm i sina katterier men det tror jag har med smak att göra .
Vi gillar olika typer och varianter .
Själv gillar jag mångfalden ,Tycker även att Tabby och sköldpadda är snyggt .

Färg avel förekommer i högsta grad i Sverige! och om det är mig du hänsyftar med blå HM avel så visst är det så. Jag avlar på de katter som håller den typ jag får fram genom att läsa standarden, sedan spelar inte färg/mönster det väsentliga.
Det borde inte vara så att vi gillar olika typ, då vi använder oss utav samma standard. Sedan om man kan tolka olika är en helt annan femma.
/Åsa