Feltecknad
Har funderat ett tag över hur felteckning nedärvs till avkommorna…
Har själv köpt en feltecknad hona eftersom jag tyckte att hon hade så bra typ ..
Hon är en tru bicolor med en musch på överläppen.
Mycket charmigt ,,,
…..
Har ni erfarenhet av det här ni som har hållit på ett tag ?
Kan det vara så att en feltecknad kan ge helt rätt tecknade bebisar???

Jag har inte hållit på så länge med uppfödning, men jag har pratat med en hel del uppfödare om felteckningar och nedärvning av dessa. Jag ska förtydliga att jag med felteckning nu inte menar de katter som får för mycket vitt för att de är mid high white eller high white, utan jag menar de katter som har t.ex. färgade fläckar på benen eller i ansiktet, ojämna V:n osv.
Jag har hittills haft två kullar där jag parat colorpoint + korrekt tecknad bicolor. Jag har av dessa parningar fått tre helt korrekt tecknade bicolors och fyra mer eller mindre feltecknade. Jag har sparat en korrekt tecknad bicolor som paras nu, och en bicolor som har färg lite för långt ner på bakbenen samt en fläck på ena bakbenet. Ingen av dem har ännu fått några avkommor.
Min hane (pappa till kull 2 med tre feltecknade och en korrekt tecknad) är själv korrekt tecknad, men han hade en feltecknad kullsyster och en halvsyster med samma pappa (han är colorpoint) som är feltecknad. Denna halvsyster har fått ett flertal avkommor med felteckningar men även katter som varit helt korrekt tecknade.
Bara genom att surfa runt på hemsidor ser man också att vissa felteckningar helt klart nedärvs, t.ex. fläckar på noslädret eller på tassar/ben. Utifrån detta och många andra fall jag tittat på så ser man att felteckningar absolut nedärvs ibland, men det är också mycket slumpen som avgör.
Eftersom utbredningen av vitfläck är komplicerad och styrs av många gener så är det inte alltid så lätt att "tillverka" rätt tecknade katter. Vi har ju teorier som kan hjälpa oss att planera hur vi ska para för att undvika för mycker vitt (t.ex. mitted + bicolor som kan ge mid high white) men eftersom alla bicolors och mitted har olika mycket vitt är det ju fler gener som styr hur det nedärvs. Jag är övertygad om att även våra colorpoints bär på gener som styr hur mycket vitfläck de skulle ha OM de haft genen för att "sätta på" vitfläck. Jämför det med att alla katter har gener som beskriver vilket mönster (tabby, tigre, spotted) de skulle ha om de haft agoutigenen. Alltså kan även våra colorpoints nedärva felteckningar till bicoloravkommor, även om de paras med en korrekt tecknad bicolor! Nu blev det ganska invecklat, men jag hoppas det gick att förstå…
Man ska helt klart inte ta bort alla feltecknade katter ur aveln, men man bör vara noga med vad man parar dessa med. En katt som är feltecknad eller har många feltecknade katter i släkten bör paras med katter som är korrekt tecknade samt har mestadels korrekt tecknade katter i stamtavlan. Så det är absolut något man ska tänka på och planera efter!
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------

Min senaste kull har en mittedpappa med en fläck på bakbenet. En av mitted killarna i kullen ärvde den. Min hona har lite vitt på örat, (mid high white ) en av 4 bicolourer fick en fläck på sitt öra. Det är min erfarenhet