Kastrerad och ögonproblem
Min älskling har blivit kastrerad idag. Blev chockad att jag fick med mig en sövd katt hem. Har tittat till honom och sett till att han håller värmen, Hjälpt honom när han kräktes m.m. Han har nu piggnat till lite och vart på lådan.
Han har tidigare idag tittat på bägge ögonen, men nu kan han knappt öppna det ena. Blir väldigt orolig. Fick han för lite salva i detta öga? Eller brukar det kunna vara så här? Har läst i kväll att katter kan få ögonskador efter att ha varit sövda. Har tänkt att inte röra detta öga i dag utan låta det få vila. Få se om det är igenklabbat i morgon också.
Vad har ni för erfarenheter? Tacksam för svar…
Tråkigt att ingen svarade. Var så orolig och skärrad igår. Kan berätta att Charlie är mycket bättre idag. Ena ögat är fortfarande lite ansträngt, men det ser ut som att det kommer ordna sig. Han kom och gosade som vanligt när väckarklockan ringde i morses, så nu börjar vi känna igen våran älskade lille kille igen.
Antagligen hade ögat blivit lite för torrt, eller om han låg på sidan när han var sövd efter operationen kan det ha skavt lite eller ev. hade han fått nåt skräp i ögat.
Hoppas ögat och resten av kissen blir sig själva igen fort! 

Åh hjälp!.. vad läskigt. Skickade dom hem honom sövd ?!?! Stackars lille kisse.. Hoppas verkligen han mår bra nu.
Vi ska kastrera vår lille pojk snart, och jag blir så orolig.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Ja, fråga en massa innan så du vet hur din veterinär gör. Jag blev chockad, vi turades om att vaka över Charlie som var medvetslös i tre timmar. Veterinären sa att det kunde ta 5-6 timmar innan han skulle vakna, så vi blev glada när han vaknade efter tre. Charlie behövde kräkas direkt när han vaknade. Han var så dålig så vi fick hjälpa till att hålla honom när han kräktes. Sen svimmade han av flera gånger timman efter uppvaknandet. Idag är han nästan som vanligt, men synbart dämpad ochena ögat är inte återställt.
Låter konstigt.(kanske han fick för hög dos…)
Veterinären här brukar ge en "uppiggande"spruta när man ska iväg hemåt med en nykastrerad katt.Då kvicknar dom till lite fortare.Mina katter har inte spytt efteråt men dock kunnat kissa ner sig lite innan dom är helt vakna.Dom är ju groggy nästan hela dan men nästa dag är allt som vanligt igen.

Usch Charlie-Nas, det lät otäckt!
Jag har nyligen kastrerat 2 hanar och dom var rätt så pigga då jag hämtade dom.
Båda två klev direkt ur buren då jag kom hem med dom och efter några timmar var dom som vanliga igen, som om ingenting hade hänt, och då blev den ene hanen öppnad både i ljumsken och i buken då dom inte hittade den ena testikeln direkt.
Ang ögat på din hane, har du ingen Comfort Sheeld eller Viscotears hemma som smörjer ögat?
Hoppas att han mår bättre nu!
Lycka till!
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Er de pigge når de blir hentet, har de troligen fått en uppvakningsspruta.
Jeg har fått med meg to sovende katter hjem, og jeg tycker det er bettre at dom får vakna naturlig enn at dom skal få den andra sprutan i tillegg.
Det at inte ögat "hang med", var nok fordi at han blev lite torr, slik dom andra ovan skriver.
Godt å høre at han er pigg i dag.

Vi sender de hjem sovende på vår klinikk, slik at de for sove litt og ikke bli vekt opp som #7 sier
Det er i hovedregel mye bedre enn og vekke dem rett etterpå, det er jo tross alt en påkjenning for katten.
Har selv hatt hannkatter som ikke har våknet skikkelig opp før nærmere morgenen etter.
Det kan godt være at de har hatt for lite salve, har du noe øyesalve liggende kanskje? Fucithalmic?
När Mao kastrerades för nån månad sedan fick vi hämta honom först när han vaknat, och han gick igenom en bukoperation eftersom testiklarna fanns där. Är glad att han inte sov när vi hämtade honom, att de på kliniken sett att det såg OK ut. Sedan var han lite yr, men han sov inte när han kom hem utan försökte på alla sätt och vis få av skärmen han hade om halsen. Jag skulle ha blivit jätterädd och ringt veterinären om Mao reagerat så!
Tack så väldigt mycket för era svar. Ögat har blivit mycket bättre nu. Ser ut som vanligt, förutom lite klabb runt om. Annars hade jag försökt få tag på salvorna som ni nämnt.
Har en Helig Birma hona, som också ska kastreras, men det kommer jag inte våga göra hos samma veterinär utan då åker jag gärna ett par mil för att få komma till nån annan.
Tur att Charlie verkar ha hämtat sig och att ögat klarat sig. Han har fått mycket kärlek och uppmärksamhet idag. / Kram från Charlie / Millan