Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2984 ggr
elyse
2009-02-19 19:07
0

Kryptoid

Vår Mao är kryptoid - eller var, han är nu kastrerad. När vi köpte honom visste vi inte det, alla papper var OK med veterinärskoll och så. Är det nån mer som varit med om detta, att det har missats? Vi märkte ganska tidigt att det kändes "tomt i påsen". Några tankar?

Marie77
2009-02-19 19:15
0

En av mina kastrater var oxå kryptochid, men det visste jag om när jag köpte honom och det stod även på veterinärbesiktningen om jag inte minns fel…

Sa inte uppfödaren något om det?

elyse
2009-02-19 19:18
0

Nej, och vi fick ju se besiktningspappret från veterinären också, där det inte fanns nån anmärkning på könet. Uppfödaren verkade förvånad när vi mailade om detta, att vi varit hos veterinären och fått det bekräftat.

Heros
2009-02-19 20:14
0

Det är inte ovanligt att testiklar vandrar upp och ner, det var därför man ändrade att testikelintyg tas från 6 månader numer. På kattungebesiktningen kan din katt haft båda testiklarna nere, och sedan gååt upp igen.

Undrens tid är inte förbi det finns veterinärer som missar likväl som uppfödare. Jag var och kikade på en maine coon hane en köpt som var 8 månader gammal, de ville jag skulle känna efter hans testiklar som de inte kände/såg. Vände på katten och vips så var det en hona, den katten hade UA på testiklarna på vet besiktningen Förvånad är numer omreggad och bytt namn.

/Åsa

elyse
2009-02-19 23:12
0

Jo, att de kan krypa upp kan jag förstå, men Mao hade de långt upp i magen och veterinären sa att de omöjligt kan ha funnits på rätt plats från början. Vet inte, nån gång ska väl vara den första också. Jag var SÅ nervös när veterinären sa "Ja, vi ska väl kika så att det ÄR en pojke". Fast jag tänkte mest på huruvida vi skulle kunna behålla samma namn om han skulle visa sig vara en tjej. :D

Mariamores
2009-02-19 23:32
0

#3 Hade ju vart en Moa i så fall. Flört

Vi har kattungar!

Min hemsida

elyse
2009-02-19 23:35
0

#5 Det hade nog blivit Maud i så fall! ^v^

Wermdos
2009-02-20 00:09
0

#3 Vilken historia.

Alla kan göra fel, det är mänskligt tycker jag.

Men att en veterinär missar att en hane egentligen är en hona, det känns svårt att förstå tycker jag.

Vi ställer all vår tillit till våra veterinärer, de har en utbildning på massor med år. Och så blir en sån här rätt lätt sak fel, känns konstigt tycker jag.

När vi besiktar våra bebisar så kostar det mkt pengar, ibland går det mkt fort. Och vi litar på att det som står i besiktningsprotokollet är riktigt.Och vi är ansvariga inför våra kattungeköpare.

Tror faktiskt vi måste ställa högre krav på våra veterinärer.

Likväl som att vi måste ställa lite krav på oss själva som uppfödare.

Vet inte om ni använder er av samma veterinär hela tiden?

Tror det är viktigt att kolla runt. Och hitta ngn som man har förtroende för.

Är det ngn som vet var man vänder sig om man vill tex anmäla en veterinär för ev feldiagnostik?

När vanliga läkare gör fel, så finns det ju en ansvarsnämd att anmäla till.

Förlåt kanske ramlade ut från tråden nu.

englagirl
2009-02-20 10:57
0

Har oxå varit med om det alldeles nyligen.

Köpte en avelshane som visade sig bara ha en testikel nere och den andra i magen :-(

Trist när sånt händer.

Man tycker ju att veterinären borde känna sånt, för är den ena testikeln i magen så är det ju omöjligt för h*n att känna båda testiklarna på besiktningen och skriva ok där.

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

elyse
2009-02-20 13:35
0

Vad hände då uppfödaren fick reda på detta, fick du nån ersättning?

Evenstars
2009-02-20 13:58
0

Vår veterinär som vi använder skriver aldrig ett intyg på testiklarna vid 12 veckors ålder. Han skriver in att de besiktas vid 6 månaders ålder.

Däremot kan jag be honom känna och se vad han tror och jag gör ju det själv också särskilt då det handlar om en avelshane jag ska sälja. Det är ju ingen garanti men jag passar ändå på att fråga…

Vad står det i era avtal vid sådana här fall och hade ni (# 0) köpt en avelshane?

/Kicki

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

englagirl
2009-02-21 11:41
0

#9  Svar Nej.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Omorose
2009-02-21 15:14
0

#11 Men ska inte dolda fel försäkringen täcka det?

elyse
2009-02-21 15:22
0

Han är bara till sällskap, men vi hade nog inte betalat så mycket, 7500kr, om vi vetat att det var såhär. Det är ju en extra utgift att katten behöver opereras, som vi nu gjorde.

#11 Nej, den gör inte det. Min mammas väninna föder upp birmor och hon sa att förut så täckte dolda-fel-försäkringen detta, men det är så pass vanligt att det numera inte ingår. Man kan ju undra vad dett dolt fel i så fall kan tänkas vara…

Rosino
2009-02-21 16:12
0

Som uppfödare hade jag nog betalat den del av operationskostnaden som överstiger vanlig kasterering om det var så att jag tagit fullt pris när jag sålde katten.

Yataz
2009-02-21 16:25
0

#10 Jag har faktiskt inte alls tänkt på detta då jag inte själv varit med om det. Så jag har inget skrivet om detta i avtal.
Varken köpare eller uppfödare kan ju rå för det så jag tycker inte man kan skuldlägga någon. Men samtidigt har ju vi uppfödare ett ansvar gentemot våra kattungeköpare så någon form av ersättning tycker jag ska ges.
Undrar varför det togs bort som dolt fel Obestämd

Martina

Yataz

Evenstars
2009-02-21 16:53
0

# 15 Nej jag menade aldrig att skuldbelägga någon utan båda måste ta sina ansvar, både kattungeköpare och uppfödare.

Det vara bara en fråga om det fanns något skrivit i avtalet om han gick till avel. Nu gjorde han ju inte det så det spelar ingen roll. En del skriver in garantier då de säljer avelshanar. En del ersätter ändå utan avtal om något blir galet. Hur som helst lämnar jag en garanti då jag säljer en avelshane OCH jag skulle som # 14 och som du också säger # 15 stå de extra omkostnaderna som uppstod i # 0 fall.

Ja man undrar ju varför de tog bort det? Obestämd

/Kicki

S*Evenstar's

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)

Christina

FunHouse
2009-02-21 18:33
0

#10 jag är bara lite nyfiken..får jag fråga vad det kostar med en sån operation? Jag har aldrig råkat ut för detta…än…

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Evenstars
2009-02-21 18:37
0

# 17 Jag har inte själv råkat ut för det heller…så jag vet inte, men misstänker att det kan bli en slant.

S*Evenstar's

Christina

Wermdos
2009-02-21 18:44
0

#17 Det jag har hört är att det kostar som att kastrera en hona.

Om de inte ligger väldigt illa till vill säga.

elyse
2009-02-21 18:48
0

1500:- har jag för mig att det kostade. Det är ju ingen jättesumma och vi tänker inte försöka kräva tillbaka pengar av uppfödaren heller utan ser detta som en nyttig erfarenhet.

FunHouse
2009-02-21 19:06
0

Tack, det var bra att veta ifall det skulle hända.

Jag håller med, det var ju ingen jättesumma.

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Marrics
2009-02-21 19:35
0

Bara en undran från er som tycker uppfödaren ska lämna viss ersättning för kastrering- Säljer ni honor då som ska gå till sällskap billigare än hanar till sällskap?

Rosino
2009-02-21 19:41
0

#22 Nej jag har haft samma pris på hanar och honor.

Anledningen till att jag skulle betalt i dethär fallet är att det antas gå att utföra en vanlig kastrering om man köper en hankatt, och dethär därför kommer som "extra utgift".

Köper man en hona så vet man ju från början vad kastreringen kommer att kosta.

Men visst, om man vill vara helt rättvis borde kanske priserna vara olika.

Vissa brukar också ha sånt system att uppfödaren betalar kastreringskostnaden (eller en del av dem) mot uppvisande av kvitto. Det kan kanske hjälpa till att säkerställa att kattungar sålda till sällskap också blir kastrerade.

Marrics
2009-02-21 19:47
0

Man betalar redan ett lägre pris för sällskapskatter och i det ingår ju tanken att kostnaden för kastrering ingår.

Hundar säljar man för samma pris oberoende på vad hunden ska användas till.

Man ska kanske lägga in i avtalet/upplysa kattunge köparna att det kan hända?

Evenstars
2009-02-21 19:53
0

# 22 Tycker att detta blev ett specialfall som inte köparen hade räknat med. Nu blev ju inte kostanden så jättemycket högre än de räknat med (som jag befarade då jag trodde den var långt uppe i buken), men jag skulle ha betalat mellanskillanden om köparen meddelade mig om detta och uttryckt missnöje. Sen kan de ju reagera som # 0 gjorde och då är de ju överens, köparen och säljare. Jag skulle nog också valt att ta det som # 0 gjorde, men vi är alla olika. Alla vill ju sina kattungeköpare väl och många gånger förblir de vänner för livet Glad.

Jag meddelar dock alltid att det är i regel dyrare att strelisera än att kastrera så det vet mina sällskapsköpare då de väljer hane eller hona.

S*Evenstar's

Christina

Heros
2009-02-21 22:51
0

#13 7500:- tycker jag är ett högt pris för en sällskapskatt okastrerad? men man hör ju att priserna varierer väldigt i landet.

/Åsa

elyse
2009-02-22 00:07
0

Jo, nu efter att ha köpt ännu en sällskapskatt för 6500:- så tycker vi att det var rätt mycket vi betalade första gången. Det var vår första Ragdoll och vi visste inte riktigt hur mycket priserna brukar ligga på. Han hade dock en fin stamtavla och då tyckte vi att det var OK. Sedan blir man ju tokkär i den lilla katten och då säger man inte nej för att man helst velat pruta en femhundring eller två…

Yataz
2009-02-22 01:13
0

#26 Det var också min första spontana reaktion, men man vet ju som sagt de som tar dessa priser även för sällskapskatter..

Martina

Yataz