Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 1318 ggr
Tillemoras
0

Utställningsmeriter- inte viktigt??

Vill höra eran åsikt!

Har suttit och surfat runt på uppfödares hemsidor. Upplever det som att en del uppfödare anses ha fina katter och har inga problem att sälja sina kattungar. Det är ofta deras föräldrar inte har några utställningsmeriter, inte ens en championtitel! Ok, jag håller med, dom har ett sött uttryck och dom har intressanta linjer. Men dom har inte varit på en enda utställning.

*Är inte det så viktigt eller anser ni att ni är så kunniga själva att ni ser att det är en fin katt?

*eller är stamtavlan viktigare än typen?

Vill inte trampa ngn på tårna utan är bara intresserade av hur ni resonerar!.

Min enda avelshona är feltecknad så jag kan tyvärr inte ställa henne men när jag nu söker en hane tittar jag mkt på utställningsresultat.

louisdolls
0

Det kan inte vara på det här viset då ;;;,Att dom helt enkelt inte lägger ut sina resultat på hemsidan…

Jag vet flera som har fått kanonomdömen och nominerade fast inte lagt ut det på sin hemsida ..

Jag själv hör till en av dom ..

Men tänker jag efter så kanske jag ska ta och göra det nu ..

För det är säkert många som vill veta .

Ivarjefall om man som du ska köpa en bebis ,så är man ju

intresserad av föräldrarnaS MERITER ,HELT KLART --

sÅ TYCKER JAG Elsa..Skrattande……..

Elvans
0

Tänkte skriva som Elsa skrev. Alla kanske inte tycker det är viktigt och inte lägger ut det på sin hemsida. Jag har skrivit meriterna på den sidan jag presenterar katterna i min uppfödning men jag minns inte om jag skrev det på den sidan jag hade när jag väntade kattungar (jag är lite senil nu för tiden)  :-)

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Yataz
0

Jag ser inte utställningsmeriter som det viktigaste. Det finns så vackra katter, exempelvis din vackra Mara som är lite feltecknad för att kunna ställas ut. Och sedan finns det katter som är mindre bra typmässigt som kanske ändå lyckats erhålla en titel.
Om jag exempelvis skulle köpa kattunge från någon av dessa honor så skulle det bli efter den hona som är feltecknad, som inte har titel men som ändå har en bättre typ.

Så jag skulle snarare säga att jag kollar mer på typ än utställningsmeriter!

Hoppas ni förstår hur jag menar..

Martina

Yataz

luguligu
0

De som säljer många katter kanske säljer många till "vanliga" människor som tex jag själv. ( med vanliga menar jag såna som bara vill ha en katt och inte vet nåt om utställningar och uppfödning) Jag köpte enbart för utseendets skull. Ska jag vara helt ärlig så hade jag inte en endaste tanke på utställningsresultat eller något såntGlad

Det skulle kunna vara såGlad

Tillemoras
0

#1 Visst kan det vara så men ställer man ut mkt och ens katt tar en titel vilket man strävar efter (? ) sätter man väl ut det på hemsidan, ellerObestämd

Håller med er alla. Det är kul att höra hur ni resonerar!

ProvinsiaRivers
0

Själv ställer jag ut mest för nöjes skull. Tyvärr har vi sällan utställningar uppe i norr.Önskar man hade fler möjligheter.Och vad man då strävar efter i första hand är en ex 1.Då vet man ju att katten är fin.

När jag ska köpa en ny kisse så går jag mer på utseendet och magkänslan än meriter.Kanske kattens föräldrar inte ens är utställda..Linjer tar jag hänsyn till också. Tar även hjälp av mer erfarna uppfödare för ett uttalande om katten.

Själv har jag en avelskatt som inte är utställd.Pga begränsat med utställningar som sagt.Men jag har kritiskt granskat(fått hjälp till det med)och tyckt att han duger.Han har gett mkt bättre avkommor än han själv är.fast mina avkommor har gått nästan helt till sällskap ändå.Alla köpare har varit jättenöjda och jag är mkt glad för det.

AakresRagpride
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jeg stiller ut , selv om jeg ikke har så mye rasetypiske ragdoll hjemme akkurat nå..hehe, de kommer senere i årFlört

Men f.eks er Bambina ikke mange unna en GIP, og det sier LITT…

Hun er slettes ikke en særdeles rasetypisk raggis i mine øyne.. men
selvsagt dronningen i huset siden hun kom først..heldigvis drar hun

ikke så langt avgårde etter stereliseringen <3

CharmingRags
0

Hur gör man då som ny i gamet?

Jag anser mig fortfarande vara ganska ny även om vi har haft 6 kullar och varit ganska flitga på utställningar. Jag har velat haft mina katter bedömda av olika domare för att få en opartisk syn på katterna innan jag har satt dem i avel,  Jag tycker att bedömningen av de som förhoppningsvis kan ragdollens standard bra, har sett ett större antal katter än mig själv kan ge en hint om katten följer standarden, sen är det väl upp till var och en om man vill lägga ut det på sin hemsida…

En katt kan väl ha ett sött uttryck och vara helt bedårande - men inte följa rasstandarden för fem öre!

Tillemoras
0

#8 Precis min åsiktSkrattande 

Jag är så dålig på att uttrycka mig skriftligtSkäms

Har du sett mitt brev i din gästbok på hemsidan?

Cheeserica
0

Jag tycker utställning är jätteroligt och lägger upp alla resultat på hemsidan. Nu så är det tyvärr så att flera av mina katter inte tycker om utställningar så det blir inte så mycket utställningar som jag kanske hade velat, för deras skull. Då får jag istället ta på mig de kritiska glasögonen själv eller be uppfödarkollegor om hjälp.

Jag vet att mina katter har fel och brister och var de skulle behövt vara starkare, förhoppningsvis gäller det även andra uppfödare som inte ställer ut alla sina katter. Men jag tycker absolut att man ska försöka ställa ut sina katter när det går och även gå på många utställningar, det är så otroligt lärorikt att se andra katter bedömas!

Om man t.ex. inte känner att man har 100% koll på vad standarden säger, och inte kan se skillnaden mellan sina egna katter och de ragdolls som vinner BIS var och varannan utställning, ja då ställer man nog ut för lite. Flört

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

louisdolls
0

Jag tycker att man kanske ska dela upp det beroende på vad man är ute efter …

-Rent sällskap

-sällskap+show

-Avel

-Avel+show

Ibland sätter uppfödarna själva ut vad bebisarna har för kvalite´

efter deras utvärdering men inte alltid.

Jag har inte hållit på så länge med min uppfödning , men nu när jag tittar runt efter en ny avelskatt ,

Så är det många olika faktorer som spelar in

Hitta en uppfödare som har bra typ på sina katter ,bra linjer man själv vill ha in i sitt katteri .

Titta på hur föräldrarna ser ut titta på tidigare kullar .

Har dom meriter isåfall vilka ,

Hör efter om det är någon annan som köpt därifrån

Ibland känner jag mig som en liten dektektiv som försöker luska fram så mycket information som möjligt om den ev, kattunge jag ska köpa..

Men jag tror åxå att det förarbete som man gör innan ett köp vinner man på i längden

Så ta tid på er innan ni köper .

Jag har även hittat tex. en hona eller hane som jag har blivit väldigt förtjust i .

Hört av mig till uppfödaren och frågat efter planerna på just den här katten och kan på så sätt ställa mig i kö för en avkomma därifrån..´

Ragstars
0

#8: Jeg kan bare holde med deg!Glad

Jeg er også ny i gamet, men har heldigvis lært meg en del underveis, slik at jeg kan se forskjell på en rasetypisk katt med gode kvaliteter og en som ikke har det, ved å stille ut mine katter, prate med andre oppdrettere og lese mye.

Jeg har selv en katt som kanskje ikke er noen utstillingsstjerne pga hennes lave markeringer, men hun har mange gode kvaliteter til avel, og jeg har kjøpt henne medviten om dette. Henne kommer jeg til å ha i avel, iallefall se hva hun gir sammen med ulike kombinasjoner, om alt går etter planen.

Det jeg synes er en ganske skremmende utvikling, er at mange, iallefall her til lands kjøper avelskatter av "nye" oppdrettere, som hverken stiller ut, eller har særlig rasetypiske katter, og blir lovet en god avels og utstillingskatt. Det sier en del om kjøperen, som kanskje har hastverk med å få seg katt, og det sier mye om oppdretteren som selger katter som ikke holder til hverken utstilling eller avel. Mange tror at det bare er å sette kull på katten og selge deilige kattunger, og noen tror tilogmed at man blir rik av detSkrattande*Skrattar*

Det er utrolig viktig å sette seg godt inn i standarden og kanskje stille ut i noen år, eller evt. ha en mentor om man skal drive sin egen, seriøse oppfødning.

Yataz
0

#8 Jag förstår precis hur du menar. Men jag kan också tycka att det finns katter som sitter på titlar som man inte kan förstå att de faktiskt fått. Därför menar jag att man inte ska se sig blind på titlar.

Både du och jag är ju ganska nya, men nog kan vi väl avgöra om en katt är bra typmässigt utan att höra det från en domare? Det svåra är nog att lita på vårt omdöme Flört
Men det är ju då det är skönt att vi har mer erfarna uppfödare som vi alltid kan fråga Glad

Martina

Yataz

raggorgeous
0

För mig är titlar inte alls det viktigaste då jag letar kattunge eller hane - jag har mitt eget öga till det jag söker. Och sedan är stamtavlan otroligt viktigt för mig - och temperament.

Alla domare dömer så olika också så ibland hittar man katter med fina titlar som inte alls faller mig i smaken! Men visst hittar man nån som stämmer in på mina kriterier och som sedan har titlar är det ett roligt plus i kanten!

Men titlar är inget jag hänger upp mig på.

Ställer ut mina katter några gånger om året och visst är det kul om de tar titel men det är inget jag jagar galet! *s*

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Heros
0

Att köpa efter katter som visas på utställning är ju också ett verktyg för att veta föräldra djurens temperament. Sen finns det givetvis jättefina avelsdjur som är feltecknade och de har ju inte på utställning att göra, men kan vara jättebra avelsdjur.

#11 visst kan man dela upp efter vad man önskar köpa men sällskap tycker jag att alla katter ska stå under, för vi håller väl på med detta just för att vi tycker om katter. Av 365 dagar på ett år så är det fler dagar du njuter av sällskapet av katten mot att åka på utställning eller avla på katten. Alla mina katter oavsett de fertila eller mina gamla kastrater har alltid varit sällskaps djur först och främst.

[Miosh]
0

Jag ställer inte ut och tittar aldrig efter titlar när jag letar avelskatter eller vem jag ska para min hona med.

Jag vill veta om hanens linjer har strilat och om honans linjer har haft komplikationer vid förlossningar och inte om mamman eller pappan har ett CH framför sitt namn.

Sen är temperamentet det allre viktigaste för mig och det kan ge en fel bild vid en utställning. Världens underbaraste katt kan få nippran på en utställning. Ett stress och oros moment som katten inte utsätts för i vanliga fall.

Jag tycker att utställningarna mer är till för ägarnas behov och inte kattens…

I första hand är katten ett sällskapsdjur och det behövs det inga titlar för att bli.

Oj blev visst väldigt anit utställningar här men det är väl upp till var och en att göra som de vill och jag vill inte. ;)

Yataz
0

#16 Jag är nyfiken på varför så många enbart kollar upp hanens sida när det gäller att strila. Det finns faktiskt honor som strilar vid löp och ofta har jag sett avkommor som är hanar efter strilande honor som i sin tur också strilat. Men ändå frågar man aldrig om honan strilar vid löp??!!

Min första hane jag hade strilade inte en enda gång. Jag lånade ut honom till en hona som strilade ganska mycket när hon löpte. Och ur den kombinationen valde jag att spara en hane. Tyckte det var helt exemplariskt eftersom pappan inte strilade så skulle ju troligen inte han göra det heller. Men där hade jag fel och värre pissnisse har jag inte haft! Och det visade sig att många fler avkommor efter denna hona fick detta beteende.
Så hädanefter om jag ska köpa hane så frågar jag om föräldrarna strilar och kollar bakom båda föräldrarna om där finns katter som strilat.

Nu blev detta lite väl mycket OT och jag kanske borde skapat en ny tråd istället Skäms

För övrigt håller jag inte alls med dig och din syn på utställning, men alla tycker vi olika.
Men nog kan man se skillnad på om katten har ett dåligt temperament eller om den bara är osäker och rädd på en utställning. Jag håller med om att det inte är en naturlig miljö, men samtidigt anser jag att det är viktigt att se hur katten reagerar i pressade situationer också. Sedan tycker jag det är jätteviktigt för avelsarbetet att regelbundet ställa ut. På så sätt får jag ju en opartisk bedömning och vet vart jag är på väg med min egen avel.
Så även om jag tidigare skrev att jag inte själv låser mig fast vid meriter osv, så är det ändå viktigt för mig att själv ställa ut mina katter och kunna få viss vägledning i mitt avelsarbete genom detta. Man kan lätt bli hemmablind och genom utställningar lär man sig otroligt mycket! Men det är mina åsikter…

Martina

Yataz

Tillemoras
0

#16Utställninger för ägarens behov????

Ok, jag ställer inte ut för att min katt har längtat som en galning efter att åka på utställning men som Martina skrev så gör jag det för att se vart mitt avelsarbete är på väg och för att jag lär mig otroligt mycket!!Utan dessa 30-tal utställningar jag har varit på med min kastrat så hade jag inte haft den kunskap jag har idag.

Självklart ställer jag inte en katt som blir stressad och ogillar situationen.

Alla har vi olika intressen men mitt stora intresse är just utställningarGlad

huldabella
0

Jag ställer ut ganska mycket och det gör jag för att hela tiden lära mig mer om Ragdollens typ och få en check på att jag närmar mig mer och mer! Jag tycker att utställningar är viktigt i avelssammanhang, inte för titlarna utan för att inte famla i blindo när jag avlar.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Evenstars
0

# 19 Bra sagt och jag håller med dig helt och hållet. Så tänker vi också.

Nu bor ju vi i norrland och det är inte alltid praktiskt att åka 80 x 2 mil varannan helg för att ställa ut katterna, men jag ställer dem så ofta jag kan och försöker pricka alla utställningar runt 30 mil radie. Sen åker vi ju de där 80+ milen till Norge, nu till specialen och kanske till scandinavian winner mellan varven, mfl. Glad

Jag har som mål att alltid ställa ett avelsdjur i öppen klass för att få flera domares åsikter och för att själv lära mig av dem och andra utställare. Sen är det inte alltid praktiskt att ta dem till Champion innan första kullen på grund av vårt geografiska läge tyvärr, även om det skulle vara bra. Obestämd 

Sen när det gäller kattungar så finns det också många att fråga och be om hjälp som har större erfarenhet, vilket jag är väldigt tacksam över. TACK!

/Kicki

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------