Stödmating - hjelp?
Hva er deres erfarenheter med stödmating?
Vi fikk kattunger natt til tirsdag. Den minste kattungen (92g) i kullet mitt ble født livløs, men jeg fjernet fosterhinnen, slynget henne noen ganger og lykkedes å få liv i henne ved å massere henne i 15 minutter. Hun var ikke like snar med å ta puppen som de andre, men hun drakk litt etterhvert. De andre 5 kattungene var så mye større enn henne og dyttet henne bort, slik at jeg hele tiden måtte passe på. Jeg forsøkte å stödmate henne, men hun drakk bare litt.
Kvelden etter hørte jeg at hun surklet litt i brystet, og vi åkte inn til veterinæren med henne. Hun fikk antibiotika (Imacilin) fordi hun hadde fostervatten i lungene,og han satte saltvanssprøyte i nakken hennes, og hun kviknet til da hun kom hjem. Jeg fikk beskjed om å stödmate henne hver 2. time med 2 ml KMR melkeerstatning- det gjorde jeg, men hun drakk også litt melk fra mammaen sin. Hun gikk ned ca 10 gram i vikt, men i går begynte hun sakte men sikkert å gå opp igjen, og i dag har hun tatt igjen sin fødselsvikt + 2 gram til.
Når er det på tide å øke dosen med melk? Og er det noe jeg kan gi henne, som fyller magen mer, slik at det kan gå lengre tid mellom matøktene?
Som tur er har jeg hatt semester denne uken, og har hatt muligheten til å mate henne hver 2. time døgnet rundt, men på mandag begynner jeg på jobb igjen, og selv om det er korte dager, så er jeg borte i 6 timer midt på dagen…
Jeg har fått et tips om å gi Viking-melk (laktosefri,fet melk)for å fylle magen mer- har dere det i Sverige, og hva er deres erfarenhet med det?
Jeg vil gjerne ha råd og tips ang stödmating generelt.
Den lille har fått navnet Baby Belle, og jeg holder tummorna for at hun overlever- det finnes iallefall livsgnist i den lille kroppen!
De andre 5 går det bra med, og de er store og sterke, og dobbel storlek av lille Baby Belle.
Hilsen fra en trøtt matte i ammetåka
Åh jeg krysser min fingrer, för den vesle Baby Belle.
Jeg trur att det är litt tidlig att gi sterkere melk, for hun kan bli gal i lille maven sin.. men kanhende att hun klarer och sutte mer på mora si de timerne da hun virkelig blir sulten.
Klem fra oss alle i Bankeryd//Unni
Har hørt om noen som har gitt valper geitmelk , dette får du kjøpt i butikk på små pakker 2,5 dl , men du bør spørre en vet om du kan gi henne dette for jeg har bare hørt om dette av noen andre , har ikke selv noen erfaring med geitmelk.
Håper at hun selv klarer å patte snart
, for et vakkert navn hun fikk
.
Merethe

Hej
När jag var hos vetrinären i somras, då min hona tappa sin mjölk sa vetrinären att ge som mycket som möjligt. Att man inte skulle bry sig om ml ytan bara mata på till magen känns full. helst varannan timme.
Sen när hon blir lite starkare så orkar hon nog dia hos mamman…
Lycka till Ann

Här är det positivt tänk som gäller
Har tyvärr ingen erfarenhet att mata med ngt annat än KMR, tror egentligen att det räcker för deras små magar.
Har precis tillsammans med en kompis matat upp 7 bebisar, samman lagt. 5 var hennes och två var mina.
Ge ngt mer än 2 ml om hon vill ha, ge det sista du gör innan du åker till jobbet, och det första du gör när du kommer hem.
Hon är säkert starkare snart och kan försörja sig själv från mamma.
Vad som är viktigt också är att du kollar så mamma katt kissar och bajsar henne, fast det gör hon säkert.
Kan skicka dig min historia på mail.
Ing-Marie.
Skulle också hålla mig till KRM faktiskt precis som Ing-Marie sa (#4)
och mata precis som hon sa- det sista du gör innan du åker och det första då du kommer hem.
Håller tummarna för söta Baby Belle!! Säker på att det kommer gå bra!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Tusen takk for god støtte
#4: Ja, jeg prøver å tenke så positivt som mulig.
(Jeg er glad jeg bare har en som behøver å mates og ikke 7…Det må ha vært utrolig tøft!)
Baby Belle har gått opp til 100 g nå i kveld, og jeg kjenner at håpet stiger!
Det er 14 gram opp sideni går kveld kl 21.30
Hun patter gjerne på moren sin, men hun har svårt for å få tak på en tutt. Jeg må hjelpe henne å finne den, da suger hun seg fast, men så kommer en av de andre og presser henne bort. De andre veier nå mellom 160-180g, og er så mye,mye større enn henne.
Det har hjulpet at jeg har lagt noen av de andre bort mens hun dier, slik at hun kan ha tuttene for seg selv, men så fort en av de andre skriker, så farer Berta opp og skal hjelpe dem.
Puh* Ikke lett dette her, men dette skal vi klare!
Berta er iallefall en flink mamma som ligger hos sine bebiser, slik at de får die, og tvetter dem, og aksepterer at jeg tar ut den lille for å mate den. hun viser meg også en enorm tillit ved å ville ha bebisene der jeg er, altså i vårt hverdagsrom. Da kan jeg iallefall være litt sosial med resten av familien, og de kan ta del i hvordan det er å mate en liten kattebebis!

Låter mer än positivt måste jag säga
Kommer säkert gå hur bra som helst för lilla Belle
Förresten STORT Grattis till 6 fantastiska bebisar.

Hei Silje!
Jeg bruker å å gi de så mye de vil ha, man merker når de ikke vil drikke mer. Presser man på blir det fort at det kommer i lungene fordi de svelger feil med alt det det medfører.
Noe folk ofte gjør "feil" når de støttemater er å gi de minste støtte, det er bedre å gi de store støtte så den lille får melk fra mamma når hun orker/klarer det. Jeg bruker også å legge til den lille så ofte det bare går og helt når de andre sover og er mette.
Annenhver time bli jo anbefalt. Og en natt er jo mange timer uten mat for et så lite liv. Det samme når man er på jobb. Da er det bare å håpe at de får i seg noe om man ikke har mulighet til å stikke hjem eller få hjelp. De har jo ikke depo til å klare 8 timer uten mat, da blir det problemer med blodsukkeret ofte at de kan bli bevistløse fordi de får så ujevn tilgang til mat.
Ønsker dere lykke til og krysser fingrene!
Dette inlegget er veldig bra. Det setter lys på at det er mye ansvar og jobb med å starte et oppdrett. Det krever kunnskap, tid, penger og lyst til å stille opp for de små også når det ikke går så bra fra begynnelsen av. Det er desverre medaljens bakside når man har en hobby som har med levende dyr å gjøre. Bare en tanke til ettertanke før man tar på seg ansvaret og parrer sine katter!!

Tusen takk for gode råd, Aksel, jeg holder med deg i det du skriver- at det kan være greit å sette fokus på dette!
Jeg prøver å gjøre en mellomting på det du beskriver, altså legge bort de andre så den lille får die. Har prøvd å mate de andre med erstatning, men de er ikke interessert.
Saken er den at hun ikke får i seg nok, og da må jeg støttemate henne. Så lenge hun drikker fra moren i tillegg til det jeg gir henne, er jeg veldig fornøyd.
Baby Belle har gått opp enda 4 g siden i går kl 21.30, så dette går rette veien!!
Jeg lærte også noe nytt i går kveld, og det var at 3 dager gamle kattunger kan male (spinne)!!! Baby Belle knitrer som bare det når jeg klier henne på magen etter måltidet
#8 Nu har jag inte råkat ut för att behöva stödmata någon gång, men det låter klokt med att bara inte stödmata den minsta. Har inte alls tänkt på detta tidigare. Är de större mätta och belåtna så får ju den minsta mer chans att få plats och dia från mamma i lugn och ro. Smart!
Martina
Yataz
Vi har gått igenom en oerhört jobbig tid med våra bebisar som alla behövde fullmatas (de som Ing-Marie nämner i #4) i sex veckor och stödmatas efter det. Mamman/fostermamman har varit väldigt duktig och varit hos dem hela tiden och tvättat och bajsat dem, men mjölken sinade nästan helt och hållet på henne.
I början när mina bebisar var 1.5 vecka gamla och Ing-Maries var nyfödda gav vi dem 0.5 - 1 ml KMR (eller så mycket de ville ha, de som ville ha mer) först varje timme och senare var 90:e minut. Vi använde en vanlig engångsspruta - 2 ml när de var små och 20 ml när de blev lite större - och en gumminapp som är gjord för att passa den. Jag som är en hysterisk viktmaniker vägde vid varje matning, men det kanske jag inte skulle rekommendera…
Fast det kändes bra för mig att veta att det gick åt rätt håll.
Snabbt sammanfattat ökade jag dos och tjocklek på maten enligt det rekommenderade på burken och efter hur mycket bebisarna ville ha. Jag ökade också tiden mellan matningarna allt eftersom de blev äldre. Från det att de blev runt 3-4 veckor gamla fick de även mjölken i en skål + uppblött torrfoder, vanligt torrfoder och blötmat. Men handmatade bebisar verkar bli lite lata så de flesta föredrog att få sin mat serverad direkt i munnen.
Det blev mycket kladdande en tid med att stoppa in mat i deras små munnar…
Man får vara beredd på att det tar oerhört mycket tid att handmata kattungar, jag åkte t ex hem på luncherna för att mata dem i stället för att äta själv, och man fick sätta klockan på ringning flera gånger per natt för att gå upp och mata. Jag är väldigt glad att Ing-Marie kunde komma ner hit och hjälpa till och även min dotter Izabella har blivit väldigt duktig på att mata.
Man känner hela tiden en ångest över kattungarna och man känner en press att det måste gå bra och det gör att det inte är särskilt roligt i längden, men man får samtidigt så mycket tillbaka både från kattungarna som älskar en förbehållslöst och även från mamman som tycker att det är så mysigt när vi matar dem tillsammans!
. Och det är helt underbart att se hur sociala dessa kattungar är - ännu mer än de brukar vara!
Jag ska försöka sätta ner våra erfarenheter av detta på pränt i RK:s nästa nummer, så kan kanske fler få en insyn hur det kan vara när det inte går på räls med kullen, och någon kanske kan få något tips.
Till sist hoppas jag med hela mitt hjärta att det går bra för dig och med din lilla Belle, det ser ju bra ut hittils!
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------