Hjelp DNA tester
Hei, er det noen av dere drevne som kan hjelpe meg med DNA testene. Jeg vet det er sånne lab. i Australia og Tyskland. Hvilken er dere mest fornøyd med?
Hvordan bestiller dere?
Er det vanskelig å få til testene selv?
Betaler dere før testen sendes inn, eller får dere regning etterpå?
Får dere et skjema hvor dere krysser av de testene dere ønsker?
Sender dere dette med vanlig post?
Mange spørsmål, men jeg er ikke så god i medisinsk engelsk, så jeg blir så usikker når jeg leser på hjemmesidene deres. (he he) Jeg blir veldig glad hvis noen kan ta seg tid til å forklare rekkefølgen dere gjør dette på. :) Jeg ønsker hovedsakelig å teste for HCM og blodtype. Hvis dere anbefaler flere tester så bare kom med tips!.

Det finns många olika laboratorier som gör DNA-test.
Det jag använde mig av var LABO-klin i Tyskland.
Om du går in under webbkarta på SRC sida så står det precis hur du ska gå tillväga.
Man kan svabba själv, det står också precis hur man beställer svabbar och hur man gör.
En del går till veterinär för att ta det via blod, och då kontrollerar man kattens ID-nummer så man kan vara alldeles säker på att det är rätt katt.
Om du ska blodtypa också, så verkar det ju bäst att gå till vetrinär, bara ett stick och så kan man kontrollera både DNA och blodtyp.
De andra laboratorierna har jag ingen erfarenhet av.

Jag skickade in HCM DNA-testet till AnimalDNA i Australien, och jag är väldigt nöjd. Du beställer hem testkit gratis ifrån deras hemsida, sedan svabbar du själv och skickar kitet via Airmail. Jag kom inte ihåg exakt hur lång tid det tog innan jag fick svar men jag vart imponerad över att det gick så fort. Du får först svar via mail, sedan skickas ett intyg hem till dig efter en längre stund.
Det kostade ca 430 sek för mig att testa både HCM och chokladgen. Du skickar med dina kontouppgifter så dras pengarna automatiskt.
När jag ville veta blodgrupp och testa för FIV & FeLV så gick jag till veterinären för att dra blod. Jag tog med mig en remiss för Genlab Niini och veterinären skickade det åt mig. Det gick fort att få svaret via mail, sedan skickades även här ett intyg hem.
Det kostade ca 395 sek hos veterinären och jag fick betala ca 450(?) sek till Genlab Niini. Du betalar efter att du har fått resultatet.
Så gjorde iaf jag 
Sarah.

Tusen takk for hjelpen og tiden deres. Da har jeg litt mer kunskap, så da er det bare å bestille. Tusen takk igjen