Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 4229 ggr
Singo-Torpet
0

Hård/lös i magen

ja som rubriken lyder, skulle bli glad om ni delade med er om era tips på båda "problemen" ?

(foder som förebygger, huskurs knep, andra "mediciner" och knep?)

Omorose
1

Lösa magar kan man lugna genom att ge katten kokt kyckling, köttfärs, risavkok mm. Någon här på forumet skrev att morotspuré skulle också hjälpa. Apoteket har även fodertillskott som förbättrar tarmfunktionen så som canikur och diarsanyl.

För hårda magar finns det också tillskott, paraffinolja tror jag det heter som man kan ge katter med tillfällig förstoppning. Om katten i vanliga fall har lätt för att bli hård i magen så kanske det kan hjälpa att ge daglig laxolja eller likande (?) Jag har inte så stor koll på huskurer när det gäller hårda magar.

Hos veterinärer finns det ju också dietfoder som hjälper de katter med mag- och tarmproblem. Royals heter väl Intestinal…och Hills heter nånting…*s* kommer inte ihåg.

AakresRagpride
0

zoolack, hills ad-våtfor som fåes hos veterinær, og dehydrostreptomysin Kyss 

Ellers avkok av ris ..

ariotellos
0

Kokt fisk och filmjölk har jag fått höra av min uppfödarer till Orion hjälper mot lös mage.

Tonfisk har jag själv upptäckt hjälper suveränt mot lös mage.

louisdolls
0

Nötfärs har fungerat bra hos mig när dom har haft lös mage ..

Tonfisk däremot har jag tvärtom mot #3 fått lite lös mage av ….

ProvinsiaRivers
0

Och vill man däremot ha hjälp mot hård mage så har jag provat Messmör med lyckat resultat. Knappt en tessked räcker till vuxen katt.

raggorgeous
0

filmjölk skulle inte jag ge - inte ens A-fil eftersom det innehåller Laktos och det tål inte katter.

Lös mage - risavkok och lite kokt torsk. Eller Diarsanyl som köps på apoteket. Finns även ett foder hos veterinären som heter Intestinal (tror det är Hills) - som är super då man vänjer in dem på vanliga fodret igen sen.

Hård mage har jag aldrig varit med om - men messmör har jag också fått tips om.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Sunrunners
0

#6 I Finland har vi laktosfattiga eller laktoslösa produkter, t ex grädfil.

GunBertus
0

Nötfärs är det enda jag ger mot lösa magar..

mina katter avskyr DiarZanyl men Prokolin,den nya som är en blanding av Diar och nåt annat går jättebra för det är en helt annan konsistens..

jag har aldrig haft problem med hård mage på mina katter..

Kattungar väntas hos GunBertus

zabelle
0

Mot hård mage hjälper paraffinolja, som flera andra skrivit innan. Jag har haft en katt tidigare med magproblem och det hjälpte med några ml dagligen i maten.

Lös mage har jag varit förskonad ifrån. Men det är jättebra med tips, så man vet om det skulle hända.

Zabelle   

Sprattelkattens
0

Överdoserar man kattmalt så kan det hjälpa en hård mage… Överdoserar man för mycket dvs katten snor åt sig så mycket den vill ha så blir det lite väl löst… Flört

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Singo-Torpet
0

jätte bra tips att ha i bakhuvudet nästa gång det händer…

förutom de som redan nämts så har ja börjat med alovera dryck, för att hålla magen i schak..

Fyrpihls
0

aloa vera är guld…

och omega 3

Singo-Torpet
0

Unni menar du laxolja eller har du något bättre som innehåller omega3, mina killar tycker nämligen att laxoljan är djävulens påhitt..