Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 941 ggr
Yxskaft
0

Icke så anonymt vid bedömning.

I nyköping så reagerade jag på att det var fler än vanligt som hade sina stamnamn synliga när dom stod med katten för bedömning. Vad jag förstått så är detta ett regelbrott. Visst, ställer man mycket så blir det ju inte så anonymt och domarna känner ju såklart igen många katter.

Tycker det är jättebra att folk har sina stamnamn på tröjan på utställningar, men det ska vara på en tröja/jacka som tas av inför bedömningen.

Något att tänka på i framtiden?

Tillemoras
0

Det hade jag ingen aning omSkäms

Jag hade ingen uppfödarreklam på ,mig men ändå…….

Trasan08
0

Oj då det var inte bra. Det kommer bara att väcka en massa misstankar o snack.. Och de fina kissarna som vann kommer i skymundan.

Jag hoppas verkligen att uppfödare o köpare tänker på detta from nu.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Cheeserica
0

Är det verkligen förbjudet? Att det är förbjudet att säga kattens namn vet jag, men teoretiskt sett kan vemsomhelst visa upp min katt så det bör ju knappast spela någon roll. Dessutom behöver inte katten vara min egen uppfödning.

Jag hade min nummerlapp fäst ovanpå där mitt stamnamn finns broderat på tröjan. Skrattande Det var dock inte medvetet. Jag har inte tänkt på att mitt stamnamn står där men jag är ändå väldigt tveksam till att en domare över huvud taget skulle komma ihåg mitt stamnamn då det inte är det enklaste kanske. Jag tror det är lättare att komma ihåg ägarna än stamnamnen, och om man sedan ändå står i publiken fem minuter senare med stamnamnet på sig så vad är skillnaden? Och hur ofta har domarna koll på varenda uppfödare och vilka katter de har??

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

Rosino
0

Det är bara att konstatera att de uppfödare som är ofta på utställningar och har många katter blir bekanta med domarna. I en bedömningssport kan det förstås ha och har säkert också betydelse i vissa fall, tyvärr.

Så egentligen tycker jag inte att det spelar nån roll om folk har stamnamnet synligt. Enda sättet att få det anonymt är väl assistentburna utställningar.

Sen tror jag nog att de flesta domare ger bäst bedömning till den katt de tycker att förtjänar det bäst.

Trasan08
0

Kan så vara, men om det nu är förbjudet som Yxskaft skriver, bör man väl undvika "reklam" för stamnamnet eller ?? Eller är det också en tolkningsfråga, som så mycket annat ?

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Yataz
0

Jag kan inte se att det framgår någonstans att det skulle vara ett regelbrott.
Att ha ett stamnamn tryckt på exempelvis sin tröja säger ju ingenting om katten man visar. Men rätta mig gärna om jag har fel och hänvisa till en källa om jag missat något.

Det här med att domarna dömer efter att de känner igen katterna, att man visar sitt stamnamn eller att det till och med skulle förekomma mutning är det en del snack om. Jag tycker det är att smutskasta hela domarkåren. Man måste väl ändå lita på att domarna är kompetenta nog att ge en rättvis bedömning oavsett vems katten är.

Kanske svävade iväg lite där…men tycker det är så tråkigt är man inte bara kan glädjas åt andras framgång istället för att hitta fel och eventuella orsaker till varför katten vann. Nu menar jag inte att TS antyder detta, men jag vet de som resonerar så.

Martina

Yataz

celestials
0

Here in Finland many breeders have their catteryname in their clothes and I think it does not matter if the name is there or not..the judges know allready the breeders that show often their cats..but any case the best cats win (usually) it does not matter who is the breeder/owner..

Trasan08
0

#6 Jag tror också att vår domarkår är kompetent. 

Var kan jag hitta regler o sånt gällande utställningar ? Jag kollade på Sveraks sida, men kunde inte finna något om just detta.

Vi har kattungar!

Rosino
0

Som jag förstått det så är det inte tillåtet att säga åt domaren vad katten heter, eller på något annat sätt föra fram det.

Men som framkommit tidigare så är det inte samma sak att ha sitt stamnamn på kläderna. De flesta av de katter jag ställt har tyvärr inte varit mina uppfödningar Flört

Jag har hittills aldrig haft mitt stamnamn framme, men ser inget problem att det finns de som har det.

Singo-Torpet
0

Har ja aldrig hört förut?…

Rymmarns
0

Inom hund är det inte ok. Katt ?

Rosino
0

# 10 Vet inte om du syftar på mitt inlägg att man inte får nämna kattens namn?

KATTEN ska vid bedömningen vara anonym, därför finns inte heller kattens namn på bedömningssedlarna hos domarna.

Det är inte tillåtet att prata till katten och använda dess namn då den är på domarbordet. Överlag ska man ju inte prata med domaren heller om man inte blir tilltalad.

Heros
0

Kan bara hålla med i allt som Rosino skriver!
finns inget i reglerna som säger att du inte får ha en tröja med stamnamn på…

/Åsa

Trasan08
0

#12 o #13 Vad skönt att höra.

Det är så trist att det blir rykten om regler etc. Tur att det finns några här med koll Flört

Vi har kattungar!

Singo-Torpet
0

#12 nej ja syfta på de TS skrev om stamnamnet.. att inte nämna vart katten heter vet ja..  tack ändå :)

Wonderdolls
0

#12 #13 Tack då vet man hur det ligger till!Glad

/Mili