Vad ska jag borsta med?
Fick hem min första Ragdoll för cirka 3 månader sedan och i samband med det köpte jag en piggborste (?) av stål enl rekommendation i djuraffären. När jag var på utställningen i Nyköping i helgen såg jag att flera använde kam…. Hur sköter jag pälsen på bästa sätt? Det känns som att piggborsten är så vass och "går igenom" pälsen ner till huden.

Köp en stålkam "mirakelkam" de där piggborstarna sliter sönder pälsen på dem.
Åsa
jag har använt en annan typ av kam innan men köpte mirakelkammen nu på utställningen i Nyköping - den var verkligen SUPER!! Så den rekk jag med!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

#1 Varför ska man använda mirakelkammen? När du skriver sliter sönder pälsen menar då du att den förtunnar eller kortar av hårstråna? Tar den bort tovor? Blev lite nyfiken.. =)
hårstråna går av med vissa borstar - har nog testat alla som finns *S*
Min erfarenhet är att en karda (bred med ca 1 cm "piggar") och Mirakelkammen är bäst!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

En naturhårsbørste og en mirakelkam rekommanderer jeg
Jag tror att jag är den enda som tycker mirakelkammen är kass 
Jag har en annan kam som är mindre, för jag tycker mirakelkammen är alldeles för stor. En gummikarda som tar bort död päls är toppen.

#6 mirakelkammen finns i 3 olika storlekar…
-------------
jag skulle säga en bra karda som #4 föreslog och mirakelkammen..
Var köper man mirakelkammen? Vad är det för skillnad på den och en "vanlig" kam?
Zabelle

googla så hittar du köp ställen, ja köpte min av eva porat..
http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4PBEA_svSE290SE290&q=mirakelkammen&meta=
Jag rekommenderar också mirakelkammen. Vi har flera i den vanliga storleken och en som bara är runt 10 cm lång - det är superbra!
Om du kammar katten regelbundet kommer den troligen inte att få några tovor, men om det skulle hända kan du reda ut dem (klipp inte) med hjälp av kammen och ett spraybalsam vilket som helst.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Tusen tack för svar! Tror bestämt att jag får ge mig ut och leta efter denna "mirakelkam". 
#9 Tack för tipset.
Min nya kam är på väg från Eva Porat.
Zabelle