Sørgelig dag..
Grusomt,grusomt ,grusomt!
Jeg og ei av mine kattungekjøpere var til veterinæren på den andre klinikken vi har her på Mo forrige mandag (jeg holder til på den eldste, men siden hun har brukt den andre klinikken var vi der).
Pga at diago har vært slapp, feber ,dårlig matlyst og rett og slett i dårlig form. De fant ikke ut noe, men tok en blodprøve av han. Dro hjem med antibiotika i tilfelle (det som man alltid får når veterinæren ikke vet hva problemet er
).
Svaret kom tilbake og var ok, foruten om litt mye hvite blodlegem-produksjon. Fortsatte på kuren til idag..
Feberen forsvant, men fortsatt like dårlig..så det ble tatt ultralyd..det svimlet for både meg og eieren da de sa at de så noen kuler .. ..
Tok røngen og det var noe unormalt der..
Måtte åpne han opp, og det viste seg at han har lymfekreft..litt over året og KREFT!
Ble avlivet på bordet da de mente at det var lite man kan gjøre når det er snakk om flere kuler…
Utrolig trist! Ba de om å sende inn en prøve så vi får mer svar om hva det kan være slags kreft etc.
Det verste er at både den klinikken har hatt samme tilfeller med hellig birmaer, samme på vår..de har hatt 2 tilfeller der unge rasekatter har fått lymfekreft ..
Noen her inne som har fått slike diagnoser på kattene?
Oj vad tråkigt! Jag förstår att ni är ledsna.
*tröstkramar*
Beklagar verkligen… vad tråkigt att läsa!! 
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Beklagar sorgen.
Vad sorgligt för er
. Förstår att ni är ledsna.
Ni behöver många kramar.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Beklagar sorgen. Det är så hemskt att förlora en älskling! 

Takk takk til alle sammen..
Man får en liten knekk, og det er kjempetrist..
Selvfølgelig skal hun få en ny når den tid kommer, selv om det ikke er noen trøst akkurat nå…
jeg måtte bli med hjem og hjelpe henne med å pakke bort tingene hans..er nok en av de verste dagene jeg har vært med på

Jag känner så med er! Jag har också fått avliva två unga katter,men av annan orsak. Tänker på er. Kram.
Åsa

Uff, så trist å lese…
Sender deg og eieren trøsteklemmer herfra
Usch vad ledsamt! 
Har aldrig hört talas om det tyvärr..
Martina
Yataz

Usch vad tråkigt
Sänder tröstkramar till er
Vi har ursöta bebisar !!!!
Verkligen tråkigt!
*kramar*
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------

Så sorligt. Massa tröstkramar till er!

Beklagar verkligen.
För ett antal år sedan fick en av mina katter diagnosen av veterinärerna. Alltså cancer i lymfkörtlarna men när de sedan fick tillbaks svaret från SVA, så var det FIP.
Kattungar väntas hos GunBertus

Gud bedre, heldigvis var det det første jeg spurte/så etter.
Har sett et par tilfeller av FIP, og de kattene ser ikke ut..sprengt buk, gul , og full av siruplignende væske..
Takker for all omtanke
Har fått sendt inn en prøve, så er det bare å vente..sukk
I tillegg fant eieren ut idag at hun har glemt å betale forsikringen…

beklagar..

#14…det finnes jo 2 typer FIP, våt og tørr, og buken blir ikke sprengt med tørr FIP, men katten blir gradvis dårligere og dårligere.
Får krysse fingrene for at det finnes en helt enkel forklaring på dette, og at det ikke er snakk om FIP!

#14, ja, stemmer det..måtte dobbeltsjekke med lene.
Uff, FIP skal man ikke tulle med, unner ikke min verste fiende slike symptomer! "Heldigvis" går det ikke ut over oppdrettet OM DET ER DET..da han er "for gammel" for at det skal være "vår feil" ifølge klubbsekeretæren.. hehe, måtte ringe henne etter kommentaren til Gunbertus :P
*Trippelkrysserfingrene*

Om det nu skulle vara FIP så är det, det är inget att bli så himla rädd för.
Har man fått det på en katt så är det inte världens bedrövelse. Det är väl klart att ingen önskar att ens katt får detta men det är betydligt vanligare än man tror. Det har snackats om det i annan tråd tidigare här på forumet.

Ja, det er forholdsvis vanlig, det er MANGE katter som har det, men det er fåtallet det BRYTER ut på.
Det er just som munnsår (herpes), de som er plaget med det får det f.eks når deres immunforsvar er svakt, ved forkjølelse og lignende.
Så anbefales å ha lukket katteri, ikke låne ut, karantene på importer, være meget renslig etc etc.
Men tror ikke det er det som lille engelen min hadde, *bank i bordet*
De flesta katter har smittats av corona-viruset, det är först när det muterar som det kallas FIP, och då är det dödligt. När katten har torr FIP kan den leva ganska länge, när det är våt FIP går det vanligen mycket snabbt - men utgången är i bägge fall dödlig.
Åtminstone de som har många katter, katter som har kontakt med andra katter utifrån och som rör sig på utställningar har nog säker någon gång haft coronavirus i sitt katteri.

Det harmlösa coronaviruset träffar många av våra katter på. De flesta märker inte av det. Kan bli lite lösa i magen bara. På ca 10 % av katterna muterar viruset. Då har man FIP.
Min katt fick torr FIP. En plågsam utdragen historia. Han fick fipgranulom i magen. Knölar som vetrinären kände när hon klämde på magen. Då HOPPADES vi på cancer,för då hade han haft en chans….
En bekants katt var hängig på onsdagen,och avlivad två dagar senare i våt FIP.
Hur eller hur,så är det fruktansvärt,när unga djur ska behöva bli sjuka,och tas bort
Åsa

Usch vad tråkigt! 
Jag känner till ett fall med en liten siames på ca 6 månader som hade lymfom i buken, den fick tyvärr avlivas.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!
Jättetråkigt
.
Beklagar verkligen. Vet hur det känns o förlora en liten vän…
Känns en smula märkligt att tråden efter ett tag började handla om FIP.

Uff så trist. 
# 24 Eftersom FIP nämndes som en tänkbar orsak iom att Ulla varit med om det så är det väl inte så märkligt.
Jag avsåg åtminstone inte med mitt inlägg att TS katt hade FIP, det var bara allmän info eftersom det kom på tal.
Om någon tagit illa upp ber jag om ursäkt.

# 26 Instämmer!!! Inget illa ment,bara lite info. Det är nog inte helt fel,att nämna FIP lite då och då. Eftersom den fortfarande är så tabu,så att få vill kännas vid att de har blivit drabbade.
Men tråden handlade om sorgen efter en kär katt. Och den delar vi med # 0. Vad den än dog av!!
Åsa

Skjønner det blir nevnt, siden Ulla hadde en katt med samme diagnosen…
Det er veldig tabu enda..men sannheten er at mange katter har det, men det er når den utvikler seg at det blir problematisk og det er snakk om FIP.
OM det er FIP blir jeg selvsagt utrolig lei meg, siden jeg har 3 importer pågang etc, men heldigvis blir det ikke snakk om stenging av katteri i dette tilfellet. OG selvsagt blir det snakk om å fjerne de kattene fra før av OM det er det.
Men hverken jeg eller veterinærene mistenker det, så jeg håper ikke at denne tråden ender opp med baksnakking om ev "FIP-oppdrett"…siden jeg har forstått at slik prating er vanlig blandt noen..
Har det vært mistanke om det har jeg selvsagt ikke gått ut på ÅPENT forum og fremlagt det 

Så otroligt tråkigt, det är ju aldrig roligt när en så ung katt blir sjuk! 
#28 - OM det nu är frågan om FIP tycker jag inte att du ska ta på dig någon skuld. Det kan drabba vem som helst, och om jag förstått det rätt är denna katt över ett år gammal och alltså flyttade ifrån dig för mycket länge sedan? Då kan ju katten lika gärna smittats av coronaviruset i sitt nya hem.
FIP smittar som sagt inte, och med stor sannolikhet har nästan alla hem med många katter coronavirus. Det är inget man ska skämmas över utan det är oundvikligt och inte skadligt i sig. Tendensen att utveckla FIP från coronavirus är inget vi i nuläget kan påverka.
Oroa dig inte heller för dina importer. Det är inte ens säkert att du har coronavirus hemma, och det är ändå så lång tid sedan kattungen flyttade ifrån dig.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
Beklagar verkligen sorgen, usch vad tråkigt!!
*kramar*
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

En etterlengtet oppdattering :
Både veterinærene , eier og selvsagt jeg ble overasket da det viste seg at det var nettopp FIP katten hadde. Den hadde kreft i tarmene og i lymfene, men om det kom først eller som følge av nedsatt immunforsvar er det ingen som vet.
Jeg må si at verden gikk i grus akkurat den dagen..og resten av uken..
"HELDIGVIS" er det IKKE snakk om karantene siden dette er et avkom som har hatt 2 hjem siden den ble solgt fra oss som kattunge. MEN, jeg har uansett valgt og teste (så godt man kan..sukk) om mine to jenter her hjemme har høyt titer/laget antistoffer. Dette er for min egen del, og ingen annes.
Kan nå takke meg selv for at jeg har valgt og ha et lite katteri, men kun 2 hunnkatter hjemme hos oss.
Jeg har som sagt hatt en grusom uke, men etter og ha pratet med mange HERLIGE mennesker går det bedre, har snakket med personer fra USA,veterinærer og oppdrettere fra 4 forskjellige land, div veterinærer i norge og sverige, samt en kjent person innen nrr som har god peiling på dette siden hun har hatt det selv og har skrevet mange artikkler om fip. Lest på amerikanske sider og rådført meg med de som har erfaring og peiling på dette..ihvertfall mer enn det jeg hadde..
Velger å være ærlig jeg, desverre er det alt for MANGE som hysjer det ned, og jeg vet nå om FLERE kjente oppdrettere som har hatt dette i katteriet og velger heller og hysje det ned enn å si det som det er.
Nå har jeg ikke hatt det i katteriet, det er snakk om et avkom som er året. Så jeg slipper heldigvis og kanselere importer etc.
Det er derfor det er for min egen del jeg ønsker og teste de to jeg har hjemme, samt de på for neste uke.
De to her hjemme blir uansett resultat kastrert og omplassert, nye hjem er allerede i boks. Den første importen som kom fra spania nettopp bor i oslo til jeg har fått svar på jentene.
Huset kommer uansett til å være uten katter til i mai (når de andre kattene hentes hjem til norge). Bare for og være SIKKER! Da vet jeg at alt i min makt er blitt gjort.
Er de negative er jo den saken PERFEKT..da skal det feires med kaker og vi..kremt..brus
MANGE har sagt at siden det er sandkasse-politikk som fungerer i oppdretter-miljøet er dette slutten for oppdrettet mitt..og hva som er fakta kommer uansett til å bli endret fra øre til øre 
MEN, så vet ihvertfall DERE sannheten, jeg er blandt de få som er ærlig og sier at JA, en av mine solgte kattunger har død av FIP! Men den var over året og kanskje ikke engang smittet her i katteriet..da den skulle ha dødd som kattunge eller i det nye hjemmet ifølge av flere veterinærer..siden det var av den raske varianten.
Håper dere setter pris på min ærlighet, og ikke at en fjær blir til 3000 høns, selv om jeg tror det blir det uansett..
Fakta er at ca 90% at katter har coronaviruset, med vi mennesker har ikke evnen til å peike ut hvilke katter som ikke klarer og holde virusmengden nede på et ok nivå.
Skal oppdatere med en gang svarene kommer.
Om noen lurer på noe , tips, råd, trøst…gjerne send en mail til meg 

Jeg vil bare gi deg en stoooor klem og si at det er veldig bra at du deler med deg om dette!!
Du er, som du sier, absolutt ikke alene om å ha hatt en katt som utviklet FIP!
(Jeg har ikke selv hatt, men kjenner et par oppdrettere av ulike raser som har hatt katter som har dødd i FIP)
Heldigvis vet vi mye mer om dette i dag, enn vi gjorde for få år siden, og det er takket være at folk er åpne om dette og ikke holder tyst om det.
Jeg vet bla. at Connie Garfalk- (N) Offbeat siamesere har skrevet mye bra om FIP, men det er kanskje henne du har vært i kontakt med?
Lykke til videre, og med dine vakre, nye importer!!
#31 Tråkigt att höra men jag tycker det är mycket starkt av dig att gå ut med det öppet och ärligt. Jag hade gjort samma sak. Att våra katter blir sjuka är sådant som händer och inget vi uppfödare rår över. Och som tur är vet man mer om FIP idag och man gör inte lika stor grej av det som förr.
Dessutom tycker jag du gör allt du kan som uppfödare. Så bär huvudet högt och var stolt över dig själv som uppfödare! 
Och lycka till i framtiden!
Martina
Yataz

Jag vill också sända dej en STOR kram! Nu är det dags att börja prata öppet om FIP! Kom igen,alla ni som sitter inne med era erfarenheter. Så jäkla unikt är det inte med FIP!
Kanske vi kan prata lika lätt och obehindrat om det,som storleken och formen på öronen!!!!
Jag instämmer full och fast med Martina! Bär ditt huvud högt,och var stolt över dej själv som uppfödare! Det är sådana som du,vi vill köpa katt av!!!!
Jag har drabbats av Fip,och har läst åtskilliga spaltmeter om det. Har ni det också,blir det ju inga problem för er, att dela med er och stötta Kelly!
Bamsekram
Åsa

Håller med alla ovan, STOR kram till dig!

Jag håller med om allt ovan. Givetvis ska vi inte sopa saker under mattan. Men en mycket sorglig historia är det.
Vi föder upp katter, och det är levande varelser. Vi kommer att drabbas av olika saker. Varken vi vill eller inte.
Och vad ska vi ha varandra till om inte för att hjälpa och stötta, och lära oss av varandra.
Kram från oss, Ing-Marie.

Det var väl ändå rätt skönt att du fick veta vad det var.
Jag har som sagt varit med om både våt och torr FIP och det är fruktansvärt.
Det var ju lite beska kommentarer om varför jag började skriva om FIP här i början av tråden, men jag kände igen så mycket av det du beskrev så det var det första jag tänkte på…
Än en gång: Beklagar

Ulla , det skal du ikke tenke på! Behøver så absolutt ikke beklage, skal man heller tie stille ? Er det ikke nettopp DET vi burde slutte med ang FIP?
Jeg var så sikker på at det ikke var fip, siden han ikke har hatt de tegnene engang..foruten om feber, og dårlig form generelt.. katteeieren har en venninne som igjen hadde en bengal som døde av FIP, men den katten hadde helt andre tegn enn hennes kjære gutt!
En tankevekker: Har jeg ikke bedt om obduksjon har de avfeid saken med at det var kreft… siden alt indikerte på nettopp det.
Be ALLTID om obduksjon når katter (også avkom) blir syke og dør..
Vi venter enda på svar på de to jentene mine, som er godt voksne og friske og raske…men man vet aldrig tydeligvis..
Ja, connie har jeg også snakket masse med, hun som klarte og roe meg ned…
Har også hørt med en henrik hedberg fra sverige, som har skrevet masse bra om FIP.
Som en i usa sa, " hvis det finnes et oppdrett der ute som IKKE har coronavirus en eller annen gang, ta kontakt..for det har enda ikke blitt bevist" ..
Hehe, håper mine to jenter er negative, da blir jeg det første..nååh, ikke vanskelig når man kun har 2 stk da…hehe
Takk til alle dere, både for beskjeder og mail…dere er så goe , klemmer og kramar 

Hei igjen!
Tenkte bare å komme med en oppdattering.
Av de to jentene var Beyonce positiv, dvs at hun en eller annen gang
har vært i kontakt med coronaviruset. (NOE SOM 90% AV ALLE KATTER HAR VÆRT EN ELLER ANNEN GANG ILØPET AV SITT LIV)
Har tatt div tester og hun er heldigvis ikke smittebærer!
Da har Bambina som hun har bodd sammen med i 3 år også vært positiv, og det er hun ikke 
Uansett venter vi nye og såklart bedre linjer (i mine øyne) , så de er
blitt omplassert og nyter livet til ei god venninne som har DEN
kattegården og masse tid.
Ellers så var det ei annen oppdretter her inne som reagerte på at det
er FÅ som har kommentert historien og utfallet, dette er et viktig
tema som absolutt ikke burde bli skyvet under matten..selv om
mange gjør det.
Er det så at man ikke tør å kommentere en post der ordet FIP er innblandet engang?
Jeg hadde ikke tenkt tanken før hun nevnte
det, men det er jo et viktig tema…og det MÅ da være flere som har
noen erfaring ang coronavirus og lig?
Jag hade ifjol en katt som troligen dog av torr FIP (hon blev tyvärr inte obducerad), och jag vet att åtminstone en av mina andra katter var/är positiv.
Men jag ser ingen idé i att börja testa alla katter, har viruset funnits i huset så har med all säkerhet alla katter blivit smittade.
Det är en hemsk sjukdom, men jag ser i praktiken ingen möjlighet att hålla ett coronafritt katteri.
Jag hoppas att det inom en snar framtid ska komma ett botemedel, eller åtminstone ett säkert sätt att fastställa diagnosen så länge katten lever. På så sätt kunde man åtminstone bespara katterna lidandet.
Personligen tror jag att många som har flera katter och kontakter utåt har viruset i sina katterier, och många fler än man känner till har också katter eller avkommor som dött i FIP.
Beklagar verkligen förlusten av katten! Det är en hemsk sjukdom.
Jag har mina katter endast som sällskap, men har tyvärr råkat ut för FIP på en av mina katter i alla fall. Köpte 2 kullsyskon där den ena blev sjuk efter ca 7 mån. Efter flera veterinärbesök, röntgen och provtagningar fick vi tyvärr ta bort honom, ca 2 veckor efter att han började bli hängig. Allt hände så fort och han blev verkligen jättesjuk, De kunde inte säga vad det var, bara att det inte fanns mer att göra. Obduceringen visade på FIP. Vi var naturligtvis förtvivlade.
För 4-5 år sedan fanns inte så mycket information om FIP, men jag fick rådet att inte skaffa någon ny katt på minst 6 månader, då den nya katten säkert skulle bli smittad av katten jag hade kvar. Hon blev testad vid 2 tillfällen och hade väldigt låga titerhalter. Vi väntade 10 månader innan vi vågade skaffa en ny katt.
Då kom nästa bakslag - flera uppfödare ville inte sälja någon katt till oss eftersom vi berättade att vi haft FIP!
Det sista man behöver när något så här tragiskt inträffar är väl att känna sig skyldig? Det är jättebra att man pratar om det här så att vi kan lära oss mer om sjukdomen istället och inte skuldbelägga varken kattägare eller uppfödare.
Katten jag hade kvar är fortfarande frisk och är 4 år nu. Hennes nya kompis är drygt 2,5 år och är också pigg och frisk.
Zabelle
Tråkigt!
Beklagar….
Varm kram!
Mili

#39 Härligt med lite positiva besked 
#41 Väldigt tråkigt att höra!
Jag tycker att det är jätte bra att folk vågar prata öppet om det här, och man ska absolut inte känna sig skyldig! Det kan hända vem som helst!
Synd att du blev nekad till att köpa katt av så många, du hade ju gjort allt du kunde för att behandla och förebygga…

Dette er helt klart for noen år siden, men så utrolig trist at oppdrettere hadde slike holdninger. Du ser jo, den andre katten er jo frisk og rask den dag idag! De var rett og slett redde for ryktet sitt, slik det desverre er hos mange oppdrettere idag også.
Har orndet ny pus til hun som mistet Diago .
For det var en meget trist hendelese for hennes del.
Som oppdretter må man nesten sette seg inn i slike sykdommer og være ærlig, og ikke bare skuffe det under teppet.
Etter denne hendelsen vet jeg om maaange oppdrett som har på et eller annen tidspunkt hadd fip på sine katter eller avkom, men er ikke åpne om det.
Egentlig litt synd, men noen vil vel ikke rope ut om det..og da får man jo desverre respektere det ..

Hihi, ser at det ene innlegget mitt kan mistolkes litt…
Jeg mener selvsagt ikke at de jeg har hjemme nå ikke er bra nok.Bamina f.eks er jo snart Grand int…men linjene på nyimportene er veldig bra og derav mer spennende , såklart