Luddig rasstandard!!
Nyss hemkommen från den jätteroliga ragdollutställningen med massor med intressanta fakta i huvudet och frågetecken. Jag satt mest och lyssnade till Hannah Jensen.
Vad jag förstod det som så är det fakta i rasstandarden som kan tolkas väldigt olika.
En sak är tex v:na på bicolourerna. Dom ska enligt hennes tolkning vara en bit in på ögat. Det får inte ens vara färg i ögonvråna sk teardrops. Hon sa att vi ska vara mycket vaksamma på det eftersom hon har sett tendenser till att v:na kryper allt längre ner!!
OBS! Det var som hon tolkade det.
Vad tycker ni om det? Hur är ett perfekt V för er?
Raymond bedömde en avkomma ( 4 mån ) från mig och
tyckte att han var väldigt ljus på ryggen. Det var svårt att se om han kommer att få några ryggfläckar. Han blev osäker och frågade Hannah om råd då hon svarade att även det är en tolkningsfråga i rasstandarden
Ursäkta men efter den bedömningen blev jag lite förvirrad!!!!
Vad gäller och har ni fått några anmärkningar på ryggfläckarna på en bicolour??
Jag tycker mig se att avkomman kommer att få ryggfläckar. Än så länge är han väldigt ljus i sin maskning men det kommer ju när han blir äldre. Tills dess får man väl undvika Raymond *haha*
Förövrigt var det skitkul att träffa alla underbara raggisägare och se deras vackra katter!!
Ett perfekt V tycker jag personligen ska gå genom ögat. Jag antar att det är mycket tycke och smak som gäller i bedömningarna då det inte finns tydligt beskrivet hur V:et ska se ut. Det finns BIS-katter som har V som går innanför ögonen.
Angående ryggfläckarna så antar jag att domaren menade att det är tveksamt om katten får ryggfläckar alls om den var så ljus? Eller åtminstone att den får alldeles för mycket vitt på kroppen? Det är förstås svårt när det är en så pass ung katt med ljus färg. Det är väl inget annat att göra än att vänta och se när den blir äldre.

V:t ska vara upp och nervänt om man läser standarden,de står inget om att den ska gå tvärsigenom ögat…Annars måste väll rasstandarden ändras?
Om rasstandarden ändras..Då blir det väll andra priser på bicolor's me de "perfekta" V och de lär minska drastiskt med bicolors på utställningar.
Men jag ska följa tråden,ska bli intressant att höra vad som gäller.

#1 Vad jag förstod det som så är det också en tolkningsfråga, hur mycket vitt en bicolour får ha. Alltså hur liten ryggfläck.
Hoppas att du förstår vad jag menar
Håller med om att man får vänta och se, just därför tycker jag att det var lite orättvist bedömt.
HANNA FÖRSÖKER GÖRA OM BI-KATTERNA TILL HENNES
SMAK.
Intressant disskution. Jag är ingen uppfödare men har fåt för mig att fläckar på ryggen är önskvärt, inte ett krav. Vad gäller v:t så finns det kanske inget i rasstandarden som säger hur det ska löpa men det är klart att ju smalare v:na blir dessto större är risken att de öppna v:na försvinner med tiden. Personligen tycker jag att katter med v:t genom mitten på ögat får ett mycket öppnare utryck. Ögonen kommer mer till sin rätt och risken att den ser "smutsig" ut i de inre ögonvrårna minskar. Jag gillar min Hero´s v väldigt mycket. Men det ska som sagt bli intressant att förlja den här tråden, även för mig som inte är uppfödare.
Jag tycker inte heller om V som är för låga. Men att Vet skall gå genon ögat tycker jag är att hård dra det,. I std står det att det skall vara ett upp och nervänt V och som redan nämnts skall vi ta bort alla bicolor som inte har V mitt i över ögat blir det inte många kvar att ställa ut. Synd tycker jag när en liten klick försöker styra hur våra katter skall se ut ??? Man kan ju undra varför ?
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
Eftersom Hannah blev hedersmedlem i SRC i helgen så måste ju många tycka om hennes sätt att se på raggisarna. Jag tycker hon är bra men man får ha lite skinn på näsan när hon dömmer ens katt, för ibland är hon väldigt rak nästan lite elak 
Det är så otroligt olika vad dommarna tycker och någonstans är det väl uppfödarna som måste enas och inte låta domarna styra hur en raggis ska se ut.
Jag håller med,,,,,,,,,,,,,,

Någon som har en bild på ett perfekt V att slänga upp? Eller kan du Tillemora visa vad det var som inte var "perfekt"?
Ja, vad ska man säga? Själv har jag en liten ragdollkille här hemma som blir 5 månader nästa helg och han har lite smalare V och han har även lite färg i ögonvrån. Och jag har tänkt testa utställning med honom framöver. Och det vore jättetråkigt om han inte skulle "duga"…
Bild: Lille Colin (som blir 5 månader nästa helg).

#10 Han är urläcker! Självklart "duger" han. Jättefint tecknad.
Jag tolkade Hannah, som dömde vår hona, att det inte är bra med "upponed vända "T" eller "Y", utan att det skulle vara just "V".
Tyckte förövrigt att Hannah var superbra, hon hanterade vår tjej jättefint och förklarade noggrannt vad hon menade osv. Klart hon ska vara hård, det är ju roligare än någon som släpper igenom det mesta s.a.s. Kan också tillägga att hon slog ner på vår honas benfläckar, och det är ju ingenting att säga om det. Vi visste ju att vita ben är önskvärt. Men det är kul att ställa ut ändå 
Det är väldigt trist att standarden är så luddig. Vem/vilka är ansvariga för den ? Kan man inte ändra och få ett verktyg som är så noggrannt som möjligt ?
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge

#10 De är många med dig som skulle känna så..att de är ingen ide att ställa ut pga V:t inte är perfekt.Även uppfödarna skulle få tänka om när de gäller att sälja en utställningskatt.Inget perfekt V..då får dom ju säljas som avel/sällskap.
Men det är som sagt uppfödarna som bestämmer hur standarden ska se ut och domarna ska följa den och inte sitt eget tycke och smak.

Apropå avsaknad av ryggfläcken på min avkommas rygg, som jag inte kan sluta att tänka på, så har han ryggfläckar. Vi får ta en revanch mot Raymond när han har maskat ut helt
bicolor enligt (FIFe) standard
Points: - ears, mask and tail - to be well defined. The mask to have an inverted white "V".
Body colour is to be a shade lighter than the points; with or without white spots on the back.
Belly white and without spots.
Preference is given to white legs
Min avkomma Hvenhilda's Viktor fick draget cert i Danmark häromsistens pga av domaren inte gillade hans ryggfläck, det var en tysk domare har jag för mig, han kunde uppenbarligen inte FIFe std.
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
#14 Har du inte missuppfattat vad han menade?
Det är ju önskvärt att en bicolour ska ha hela ryggen färgad, men vita fläckar är tillåtna (om de inte blir för dominerande).
Vad skrev han på bedömningssedeln?
#11: Tack! ja, jag tycker han är så snygg!! Sen om domarna tycker samma sak… det vet man inte 
Det är inte lätt att veta hur ett "perfekt" V skall se ut… Min lille Colin har ingen vit fläck på ryggen. Vad är bäst vit fläck eller inte? Sen har han inga fläckar/färg på benen… och det är ju bra 
Många tycker hon "elak" både mot katten o folk som ställer
ut, jag har sett gråtande personer som inte ville ställa
ut någon mer.
#12: Ja, visst är det så… är det bara perfekta V som gäller (vad nu det är) så är det ju ingen idé att ställa ut om man har en katt som inte håller måttet… och det vore ju trist. För det finns ju massor med bicolor katter som har jättefina symmetriska V som kanske inte alltid går genom ögat osv.

Jag tycker Hanna är en kanon domare men de känns som de börjar ställas sånna krav på raggisar som inte står med i standarden och då är de väldigt galet.

Hej svejs!
Även jag stod och lyssnade en del på Hannas bedömningar.
Fattade så att det tenderar bli mindre V på många av våra vackra bicolorer. och med detta följer då även fläckar på ben samt med detta även för lite vitt på benen. Hon sa att vi skulle varar aktsamma så det till slut blir mitted katter av våra bicolorer. Därav ville hon att det ev . skulle bli lite förändringar och mer tydlighet i rasstandarden.
Tyckte att hon var rak och framtonade sin ansvar som domare.
Hade även jag en katt med för mycket V eller snett som tusan. Det var inte optimalt förstås enl. Hanna, men hon har kanske i och med detta inga färgade ben eller fläckar. (min tolkning) Hon fick beröm för sin vita "krans" som går från bakbenen över eyggpartet bak och ner på det andra benet.. Äch ni kanske fattar?
Tycker f.ö att det var en jäkligt tevlig utställning!
Hej svejs!

#16 F´låt jag är lite dålig på att formulera mig. Det han menade var att avkomman är helt vit på ryggen. Att han inte har ngn blå färg alls men det har han!! Ta mammans rygg som är helt täckt. Hennes blåa färg på ryggen är ljusare än färgen på huvud och svans. Så det tar antagligen längre tid innan den kommer att synas

Japp tror som du att det säkert kommer fast det inte syns just nu.
Kram

Astrid är så fin!
trots att hon har blått i ögonvrån.

#24 *haha* Du är rolig du!! Tack!!

Jag hade mina katter hos Hanna för första gången och gillade henne verklgen. Mycket lärorikt att lyssna på henne.
Hon vill ju ha bicolorstandarden som CFA har den förstod jag.
Som hon sa; hur skriver vi själv V, inte skriver vi det smalt först och sen breddar, och det har hon ju rätt i.
Men vi får väl se hur standarden blir.
Vi får väl ha det som man har på MCO istället…
Vitfläcksindelning
VAN - 01

Mer än 75% vitt. Den idealiska van-teckningen är färgad svans och två färgade fläckar
på huvudet, separerade med vit bläs. Hela magen är vit. Några små fläckar på kroppen
och benen är ok.
HARLEQUIN - 02

50-75% vitt. Den idealiska harlequin-teckningen har färgade fläckar som är helt
omringade av vitt. Oftast är hela undersidan av katten helt vit.
BICOLOUR - 03

25-50% vitt. Den idealiska bicolour-teckningen har vitt på benen, bröstet, ansiktet
och magen, och man ser att det är en vitfläckskatt från alla håll, dvs. uppifrån,
underifrån och från sidorna.
ÖVRIGA - 09
Ospecificerad mängd vitt, eller mindre än 25%.
Kattungar väntas hos GunBertus

#26 Jag uppfattade samma som ni när jag lyssnade på hannas bedömningar.
Jag tycker hon är en mycket bra lärorik kompetent domare.
t.o.m min mamma som jag för första gången lyckats få med på en utställning började studera hakor och profiler efter vi suttit och lyssnat på Hanna

Aurora föddes i vår allra första kull 1999. Vi behöll henne för att hon var för "ful" för att kunna säljas. Hon blev med tiden dubbel Europa 
EP & EC S*Dockgården's Aurora finns tyvärr inte hos oss längre. Hon blev en ängel i december 2006.
GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem

#27 Jag instämmer också med Peninsulas, i mitt första inlägg skrev jag tolkade Hannah men jag menade att hon önskade att standarden ändrades så den blir tydligare. Självklart får vi hålla koll så att färgen inte kryper ner på benen men f.ö tycker jag inte att standarden ska ändras så att ett v måste gå utenför ögonvrån. F.ö tycker jag också att Hannah är duktig och intressant att lyssna på annars hade jag ju inte suttit som klistrad

Vad kul att just bi-color teckningen tas upp, synd bara att vissa
#4 & #6 inte kan diskutera utan att lägga in personliga åsikter och tankar om personer i fråga.
När Christine och jag åkt runt och haft våra uppfödarträffar så har vi tagit upp detta ang bi-color teckningen, så det är något vi uppfödare uppmärksammat i samråd med domarna givetvis. Standarden som vi har på våra bi-color är inte bra, vi följer inte den generella 03 standard som finns därför kan det ibland bli väldigt "luddigt" för vissa domare. I den generella standarden på 03 så ska man för den optimala 03:an kunna se fläckar på alla fyra benen, de kan även ha vita öron och färg i stort sett i hela ansiktet.
(Jag har inte scannern inkopplad nu men jag kan scanna in den generella 03 standarden senare idag, så får ni läsa själva)
Om man läser både TICA & CFA standard så är bi-color varianten mer utförlig i standarden, och ragdollen har ju sitt ursprung från USA så personligen tycker inte jag det är konstigt om vi eftersträvar deras mer detaljerade standard.
TICA
Bicolor Pattern:
well-defined. Mask to have an inverted
"V" which should be as symmetrical as
possible and should not extend beyond
the outer edge of the eye on either side.
The nose leather must be pink.
Body: Chest, stomach, all four legs,
feet and ruff are to be white. Definite
contrast between body and points, may
have various markings of white and color
patches. White should reach above the
elbow on the front legs, and above the
hock on the rear legs.
PENALIZE:
Bicolor: Pigment on stomach; whiskers
other than white, white on ears
and/or tail, white beyond the outside
edge of the eye, or pigment on any area
designated white.
WITHHOLD ALL AWARDS (WW):
Bicolor: Any dark markings on area
of white mask.
CFA BI-COLOR PATTERN: mask: white inverted "V" remains within
outer edge of eyes. Symmetry preferred. Nose leather: pink.
Body: chin, chest, and underside are white. Upper body may
show white spotting. Legs and feet: all white preferred. May
have minor dark spots. Paw pads: pink preferred, but mixture of
colors on paw pads and fur acceptable because of two colors in
pattern. (When determining color, point color of ears is the deciding
factor.) Penalize: "V" extends beyond outer edges of eyes, or
excessively asymmetrical. White marking on ears. Disqualify:
"V" absent or has dark spotting. Extensive dark area on any leg.
Så därför kommer vi försöka att jobba för att få en egen 03 kod som följer ragdollens standard mer, och även förtydliga vad vi gör med det som står som fel.
Även om katter som haft osymmetriska V:en för ett antal år sedan både blivit EP & EC så måste vi förhålla oss till dagens katter och standard. När jag började ställa ut i slutet av 1990 talet så var det inte många ragdoll överlag på utställningarna, och givetvis var domarna ibland lite snällare för att rasen var så liten som med alla "nya" raser. Men idag är vi största rasen och nu måste vi uppfödare ta vårt ansvar och ställa högre krav på de katter vi säljer för utställning, alla katter är inte utställningskatter men kan vara en jättefin avelskatt istället. Och vad gäller just vitfläckigheten så måste vi vara försiktiga då det vita börjar krypa nedåt och minska. Och där vet Hannah vad hon pratar om hon har hållit på med perser och samma vitfläckighet och sett hur den minskat och våra ragdoll är inte annorlunda.
Hannah blev som någon skrev Hedersmedlem i SRC och det är vi jätte stolta över
Hannah har engagerat sig i vår ras helhjärtat, våra seminerier som berört standard m,m har Hannah genofört med bravur. Hannah är en enorm talare och vi har fått massor av lovord från nya som gamla om att efter dem lyssnat på Hannah så har "poletten trillat ned".
Många vill ha fler seminarium med Hannah som talare, och jag lovar att vi ska försöka få till ett seminarium i nästa år förhoppningsvis.
Hoppas jag förtydligat lite mer av vad det gäller för 03:an och jag hoppas vi kan fortsätta diskutera detta på ett vuxet sätt och gemensamt arbeta för det bästa.
/Åsa Hammarlund

Åsa - Jag har läst CFA-standarden också och läst den ytterligare en gång nu, men inte finns det väl något där som säger att V:et inte får gå innanför inre ögonvrån? Vad jag kan se finns det endast en begränsning utåt, dvs att den inte får gå utanför ögats yttersida.
Jag har inte alls något emot Hannah Jensen och tycker hon är duktig. Det är däremot tråkigt att höra att domare tolkar in saker i standarden som inte finns där, och nu syftar jag inte på Hannah. Standarden ÄR otydlig och den säger varken hur bred eller hur smal bläsen får vara, då tycker jag inte heller att domare ska döma ner katter som håller sig inom vad standarden säger.
Vad gäller detta med V och inte Y osv så tycker jag det är i stort sett omöjligt att avgöra detta när det handlar om tredimensionella saker. Ett V har inte tre dimensioner och våra katter är inte platta. ;)
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Kommer V:et in på nosryggen så är det ju inget V längre utan mer ett Y. Domarna tolkar inte in egna värderingar utan följer den standard som finns. Jag tror inte de flesta förstår eller så missuppfattas det med vad som är ett V. Det är ju även skrivet i både TICA och CFA ett symetriskt V, och som jag tolkar det så är det ett V och inte Y eller som en del har S nästan.
Bifogar ett kort jag får använda på en bic med ett V?Y? eller vad ?
Erica du kan ju inte förminska ett V hur smalt som helst, ett V är ju lika i de engelska alfabet vi använder oss utav.
/Åsa
Så roligt att vi diskuterar just denna sak med V.et. 
Som några av er vet så fick ju Emperior MB på grund av färgfel. Han har ett Y och inget V! Jag håller fullt och friskt med om att han inte har ett godkänt V. Vi är oerhört stolta över honom som avelshane och han har fått följa med på utställning några gånger nu. Jag var osäker på om vi skulle ställa honom mera och frågade dessutom några mycket erfarna uppfödare vad de tyckte..om jag skulle ställa honom i Nyköping och de sa JA!
Däremot tycker jag inte att hans Y som är ett lågt felformat V, men symmetriskt ska dra av all färgpoäng! Det är ju som om han hade vitt eller svart huvud ju!!?
Emperior fick excellent på ALLT annat!! Hans bedömningssedel som jag ska lägga ut på hemsidan var GREAT!! Så visst är jag besviken att han fick MB då han har så mycket annat. Jag tycker absolut inte att han skulle vinna över de andra vackra hanarna i öppen klass men MB??? Nej det tycker jag inte…OCH inte raymond heller vad det nu är värt
?! En tröst i alla fall
. "Emperiors resultat var helt fel enligt min mening" var Raymonds kommentar på söndagen då han fick chans att klämma på honom.
Emperiors tidigare resultat är 2 x CAC oxh 2 x NOM. Så det är klart visst tolkar domarna standarden olika allt!
Vi är dock jättenöjda med en super helg! Mycket välordnad och jätteroligt att få träffa som många
. Vi kom hem halv fyra i natt och är dödströtta men jag går på "kick från helgen"-energi i dag på jobbet! Thanks to all of you and our beautiful cats!
Kram Kicki
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Jätte tråkigt med Emperior, och jag kommer inte kommentera Maries beslut. Men om vi hade en tydligare standard och en fellista där det står vad domarna ska göra med i detta fall avsaknad av V så skulle inte "spannet" bli så stort på domarnas bedömningsresultat. Det blir ju väldigt förvillande för alla med så olika resultat när en katt kan gå från NOM till MB.
Därför måste vi få till en ändring och en klarare standard, där det står klart vad som gäller. I dag med en luddig standard där vi dessutom inte följer den generlla 03:an så blir det ännu mer förvillande. Och vi vet ju alla att läser jag en text och tolkar den så behöver inte just du tolka den lika som mig, vi är alla människor både uppfödare och domare.
/Åsa
# 34 Precis min åsikt. Det vore himla fiffigt om dessa lite "svårtolkade" "fel" blev specificerade lite tydligare och då inte bara på V:na
. På så sätt kommer ju inte situationen med Emperior och andra katter att uppstå igen. Då vet man ju vem som ska vara hemma och inte…

Jo, jag vill tillägga…på sätt och vis är just spannet över Emperios resultat (från NOM till MB) ett bra konkret exempel när vi funderar ordentligt över dessa sakerna i standarden. Inget dåligt som inte för nått gott med sig…haha! 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Ja du Åsa det är nog inte så lätt alltid att vara domare.
Inte katt heller med fel v fläckar el etc.
Men jag tror som du att en del katter är katter som skall visas upp och en del får tyvärr vara hemma och likväl vara katter som kan ge mycket för vår framtida avel.

Jag tror att även vår Yssanta är just en sådan. Men hon fick ju trots sitt cert och det är jag förstås glad för. Hon har mycket ossymetrisk v (eller vad det nu är men hon har mycket starka kvaliter f.ö.
Altså en katt att använda i aveln
men en schowkatt (kanske panelkatt om teckningen satt där den skulle.
Detta påstående även från Hanna.
Nästa gång (kommer nog ändå komma med henne igen det är ju så kul) kanske även hon för nöja sig med MB.
Detta var jag fullt medveten om när jag köpte denna underbara pärla!
Är så stolt över allihopa
debatten är viktig, intressant och förs i en behaglig ton.
Ni har förstått problematiken,
det är därför jag upskattar er Ragguppfödare så mycket !!!

Ja her bør nok vi oppdrettere gå sammen om å få en standard vi vil følge, som mer spesifikt sier hvor vi vil ha det hvite på våre bic ;) Er jo synd med mange bic som har for mye hvitt (blir de 02?) og ikke kan stilles ut. Dommerne har nok en vanskelig jobb med en såpass uspesifik standard som vi har i dag, og det blir litt "bingo" når en katt går fra NOM til MB hos to forskjellige dommere
#37 Så koselig at du er fornøyd med Yssanta

#32 Nej visst Åsa, jag håller med dig. :) Ett V kan inte bli hur smalt som helst! Emperior och Extreme har helt klart Y:n och inte V:n. Men det är svårt att dra gränsen tycker jag! Mina katter har lite olika V:n allihop, min Cirrus har ju asymmetriskt V (går genom ögat på vänstra sidan och strax innanför ögonvrån på högra) men jag tycker ändå att det helt klart är ett V.

Mozzarellas V går igenom ögonvrån på båda ögonen men rinner ut litegrann högst upp. Skulle ni kalla detta för ett V eller Y?

Leicas V är jättesymmetriskt men går innanför ögonvrårna på båda ögonen. Ni skulle alltså kalla även detta för Y?

Alla dina tre katter har V:en!!!
Åsa

Tack Åsa. :) Jag tolkade bara diskussionen innan som att ifall bläsen går innanför ögonvrån så är det inte längre ett V. Men då kanske jag bara övertolkade det!

Nu blir jag väldigt kluven, för jag tycker inte den sista katten har ett V:)
den har för mig ett Y…och enligt Hanna skulle ju det vita gå in över ögat…
Kattungar väntas hos GunBertus

#43 Instämmer!
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
"Skulle" har jag inte använt, då det inte finns ngn sådan beskrivning eller krav i standarden. Enda kravet är ett V.
Dessa tre katter har enligt mig fullt godkända V:n, dock i varierande kvalite.
Det "snyggaste" V.et är för mig den mittersta kattens V och det ligger oxå innanför ögonkatten. Bara ett uttryck som jag använder för att beskriva en bra måttstock och som brukar hålla väl .
Katter högre upp på sidan däremot , tenderar ju klart att avvika ifrån ett V mot ett Y…
En jätteintressant tråd!
Jag tycker det är svårt att se om det är ett V eller Y… jag är ingen expert så för mig är det jättesvårt att se…
Men, ni som är bra på detta… har min lille Colin (se bilden) på 19 veckor ett V eller ett Y?
Han är en blåtabby bicolor. Och han har fått lite färg i båda ögonvrån… det kanske inte är det bästa?
Jag har tänkt testa utställning med honom… det blir första gången för mig… riktigt spännande 
No problem med det här V.et alls! Det är större ytterligheter vi domare är tveksamma på kontra standarden.
Hans små "tårar" är inte färg utan ser snarare ut som "eyeliner" vilket inte påverkar hans bedömning enl. mig
Lycka till
Ja, då måste jag ju fråga om Ainis V. Jag har svårt att avgöra om hon har ett V eller Y. Det smalnar ju av, helt klart. Dock är det ju för lågt enligt mig. Eller, visserligen tycker jag det är charmigast med lite lågt V, men i showsammanhang så är det ju för lågt. Ingen domare har påpekat det, men i burraderna har vi ju pratat lite om det. Så vad säger ni?
Nu ska hon ju visserligen inte ställas mer på ett bra tag pga damens bestämda åsikter, men om ngt år ska vi väl försöka ta sista certet till IP iaf. Sen får vi se om det slutar där för oss eller om hon har blivit lite snällare och fortsätter en bit till. Och avel är ju ganska uteslutet 
Och att Hanna är hård är för mig bara ett pluss. Min favoritdomare är ju Porat, trots att hon totalsågade oss på pälsen när jag hade henne
Fram för fler hårda, men rättvisa domare. Och högtalande domare som pratar till publiken. Tom jag lärde mig ett och annat av att lyssna på Hanna, och jag är ganska trögtänkt 

Tycker det är kul att så många engagerar sig i bi-color teckningen
om ni tittar på katten i inlägg #33
Om vi utgår ifrån att han för övrigt är en helt godkänd rag, både i typ , temp, kond och presentation.
Hur mkt ska hans V och färg på ben dra ner ?
Ska han ha MB ? EX ? Cert och isåfall hur högt ? Nom ?
Vad tycker ni?
/Åsa

#50: Ok, jag är ny på detta det vet du men jag vill ändå yttra mig
Jag tycker att han är värd cert upp till champion men ej längre. Jag tycker inte att han är "värd" ett NOM.
Annars är han väldigt SÖT
#47: Tack "hannahj". Det låter bra att vå lille Colin har ett V som är ok. Och att hans "tårar" är mer som "eyeliner", för han har lite "färg" precis längst in i ögonvrån.
Tycker detta är en spännande tråd…

Väldigt intressant tråd =)
Jag vet inte om jag bör skriva detta i denna tråd men det hör ju lite ihop. Hur ställer sig alla när det gäller fläckar på benen på bi-colour? Jag har nu en superfin hona med ett fint V men…Hon har 3 st mindre fläckar på baksidan av två framben och ett bakben. Det känns riktigt surt, men hon är väldigt fin i övrigt. Hur brukar domare bedömma detta? Jag vet hur det står i standarden men den är ju som sagt, lite luddig. Bifogar en bild på donnan.

Varför lyssnar ni till det här, jag förstår inte, kan ni förklara??

#55 Vad menar du ?
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Domarana och uppf tänker olika menar jag,

Domarna och uppfödarna tänker inte olika, domarna dömer efter standarden och vi uppfödare försöker få fram katter som motsvarar standarden. För mig är våra mål lika…
Det är struntprat,,,,,,,,,,,,,,
Jag har pratat med flera uppf som inte ser på det som
du gör!

Ja alla är vi ju olika tur är väl det kanske, mitt mål med uppfödning är iallafall att få fram så rastypiska katter som möjligt, sen om andra avlar för andra orsaker är upp till dem. Är du inte intresserad av att diskutera V:ena på bi-colorn så behöver du ju inte läsa tråden. Vi är ju flera som tycker tråden är väldigt intressant.
Jag hoppas på en forsatt diskussion med de som är intresserade av tråden…

#57 Tror inte de tänker olika, det är nog det att standarden är såpass luddig (som tråden "heter") och därför blir det många olika tolkningar.
Därför är tråden så intressant tycker jag. Att få veta hur andra tycker o tolkar den. Mycket lärorikt också.
Vi har kattungar!
Jag har haft bi-color sedan 95 och VI tänker inte som du,
Vi alla vill ha bi som går och ställa, låt domarna väjla, det finns
alla typer.

Eva nu får du nog förklara dig, och hur tänker jag? läs tråden vi diskuterar bi-color V:en.
Du kan väl skriva hur du tycker ett bi-color V ska se ut, och även dina Vi vänner.
Vi har en diskussion ang ämnet inget annat, kom med dina åsikter och tankar.

Nu tycker jag tråden inte är konstruktiv .
Bara ledsam.
personangrepp är tråkigt.

Jag är ju rätt ny inom denna vackra ras och tycker om att lära mig mera. Jag tycker tråden är intressant och lärorik!
/Yvonne
wow, här var det livliga diskussioner må jag säga.
Jag tycker absolut att vi uppfödare borde ha samma mål som domarna, det är ju ändå däremellan som standarden formas.
Jag har i allafall som min vision att föda upp katter som håller hög standard både i typ och färg, och självklart måste vi ha tydliga riktlinjer då, så vi vet vad vi gör. Det är ju en stor anledning till att man ställer sina katter också, för att få en hint om hur långt den katten räcker.
Egentligen tycker jag att en del katter som är på utställningarna inte egentligen hör hemma där. Det kanske låter hårt men, det är ju en sak om man måste ha en bedömning för att få dom avelsgodkända, som tex de med RX stamtavla, men annars borde vi kanske sålla hårdare, och bara låte de bästa( eller alltså de som är korrekt tecknade menar jag) ställas gång på gång.
Vad gör tex en mitted med färgad haka där? eller en Bicolor med en stor fläck mitt i nyllet? eller en colorpoint med vit fläck nånstans.
Det är ju inte tillåtet och då skulle de ju egentligen inte vara där gång på gång.
Skillnad är det ju tex om man måste ställas en gång i öppen klass för att få ett omdöme om resten av katten så att säga. De kan ju vara grymt bra avelsdjur för det, men jag tycker det är korrekt att de får bara ett MB tex då om de är feltecknade. Såpass mycket poäng som vi har på färgen…
Ang V:et så är det ju ultimat om det går rakt genom ögat, men det är ju ändå en liten bedömningsfråga beroende på hur mycket vitt resten av katten har. men oftast går det ju hand i hand.. litet V och färg ner på frambenen.. det var väl det som Hanna menade.. Jag tycker det är bra att riktlinjerna skärps till, så det blir lättare både för oss uppfödare och domarna att VETA hur det ska vara.
Jag tycker Hanna är skitbra och väldigt rolig att lyssna på.. Hon är född föreläsare, och hon säger vad hon tycker, och det är ju bra. Man ställer väl inte bara sin katt för att få höra vad söt och gullig den är utan man vill VETA och HÖRA vad den har för styrkor OCH svagheter, så man kan planera sin avel utifrån det, eller rent av ta ur någon ur avel som inte håller måttet.
Om man vill höra bara Åh så söt och gud vad fin, så kan man bara lägga in en bild här på forumet under ragdollbilder!! Så får man höra det, oavsett hur katten ser ut..

Håller med dig #65 det är ju därför vi vill ställa ut för att få en uppfattning om katten "håller måttet"! Sedan är det ju bonus att det är så trevligt att träffa alla likasinnade kattfans
.
/Yvonne

Om det är någon som vill fortsätta ha en härlig och intressant disskusion så finns det en bra öppningsfråga i inlägg 53 *skratt*
kanske "byta ämne"-taktiken funkar mot dålig stämning.

#53Jag tycker att fläckar på benen är "värre" än ett för lågt v. Jag tycker att det stör helhetsintrycket.
Men det är min personliga åsikt

Personligen så tycker jag tvärtom mot Tillemoras, ett för litet V eller osymetriskt stör helhets intrycket eftersom du nästan alltid tittar på katten framifrån. Fläckar får de ha i dagens standard även om det är önskvärt med vita ben. Men för mig är halva mitted framben eller fläckar på nästan varje ben för mycket. En fläck på bakbenen är den fläck som stör minst.
I TICA får bi-colorn inte ha några fläckar i CFA får de ha "minor spots"
/Åsa

#69 Tycker som du. Med osymetriska V:n kan katten se förvrängd ut i ansiktet.
Hannah Jensen sa nåt intressant om fläckar på benen, att en katt med vita ben o dålig typ förövrigt ska gå före en katt med bra typ o fläckar på benen. Men att det inte stod i standarden om det gällde alltid, eller endast om det är flera katter i samma klass. (Jag kan ha missuppfattat, så rätta mig gärna)
Vi har kattungar!
Vad du säkert menar är att jag ställde frågan- Vad innebär "preference given to white legs" ?
Är det på två likvärdiga katter? Hur ofta har vi det?
Eller är det alltid Preference , oavsett kvalite, alltså är alltid katten med vita ben "bättre" en den med färg eller fläckar ?oavsett
övrig kvalite ?Ganska klart för mig hur jag vill tolka detta, men tycker återigen standarden är luddigt formulerad och ger inte domarna ngn bra "guideline" därav stora skillnader i bedömning av detta.
#69: Jag håller också med dig. För mig är V:et en viktig del i kattens helhets intryck. Och är V:et alldeles för litet eller helt osymetriskt så tycker jag att det stör helhelts intycket.
Men, då är jag lite "V-fixerad"… och det kan nog Hanna (S*Itchy Koo) hålla med mig om
Nu har jag så tur att jag har fått en kille med ett fint symmetriskt V (enligt mig) och inga fläckar på benen… så jag är sååå nöjd! 
En liten fråga som kanske inte hör till denna tråd.. men, min lilla Colin har ingen vit fläck på ryggen… är det bra, dåligt eller spelar det ingen roll?

#71 Tack.. det var det jag var ute efter.. 
måste också få tacka dig för att du hanterade vår hona så mjukt o fint på utställningen.
Vi har kattungar!

Ett ej korrekt V "stör" mig personligen mer än vad fläckar på benen gör, fast jag kan ju hålla med om att 3 fläckar på varsit ben är till överdrift.. men standarden säger ju bara att det är önskevärt..och då är ju frågan, hur ska man dömma.
Om vi tar min tjej som ex, hon ställs ut. Domaren pendlar mellan henne och en annan. Min har t.ex superhuvud och superkropp och hennes päls är likt en gåva från ovan. *s* Den andre katten har "medel" på allt, men inga fläckar..Hur dömmer man då?
Obs, jag säger inte att min har allt det där, haha…
#72 Jag tror att fläckar på ryggen också "bara" är önskevärt…

#72 det står med eller utan ryggfläck så det är inget de måste ha men är ju "snyggt".
#74 för min del hade rösten gått till den bäst typade katten så länge den har V:et och inte fyra färgade ben.
jag tycker också att typ och kropp och kondition måste gå före, men det är ju nästan omöjligt att inte påverkas av V:et och färgen.. men Absolut, om jag skulle ha två katter varav den ena är supertypad men med ett för litet V och färg ner på ena benet tex, och jag skulle jämföra den med en perfekt tecknad katt med smal lång nos och rak profil, så skulle jag tveklöst välja den feltecknade katten, så länge det inte är ett direkt FEL i standarden…

Känner att jag måste förtydliga mig lite!
Även jag tycker att ett osymmetriskt v stör helhetsintrycket mer men är v:et lågt och symmetriskt som Aini, bild 48, så tycker jag det är väldigt synd om hon har en stor fläck på benet.
#50 Eftersom inte så många svarade på detta och jag är uppfödare till katt i #33 så vill jag bara säga att jag tycker ett MB är att hårddra. Jag hade kunnat ta ett draget cert, alltså Ex1% på grund av V:et.
Men när jag ser resultatet MB så känns det som om man talar om en katt som inte ser ut som en Ragdoll. Alltså har helt fel typ.
Och utan att vara partisk måste jag få lov att säga att jag tycker Emperior har typen och att hans V inte borde dra ned hela poängen vi har för färg och mönster.
Jag accepterar dock domarens beslut och tydligen dömer domarna väldigt olika eftersom han fått 2 cert och 2 NOM sedan tidigare.
PS. Katten i #33 är inte såld för ändamålet utställning. Det känner jag att jag inte skulle kunna göra på grund av teckningen. Och jag tycker inte heller en katt med sådant V ska komma vidare till panel.
Bara några åsikter från mig…
Martina
Yataz