Mitted !?
Jag fick tre st mitted kattungar i min första kull. När jag frågade andra uppfödare vad som gäller för mitted på utställningar vad gäller teckning så märkte jag kunskapen på mitted är dålig. Ok, jag vet att tassar och haka ska vara vit och en vit rand ska finnas från hakan till svansen på magen MEN nu till mina frågor:
* Hur mkt vitt ska det vara på tassarna i fram, räcker det att det täcker tårna?
* Får trampdynorna ha fläckar?
* Runners, är det godkänt eller drar det bara ner poängen?
Vet en mitted som har tydliga runners och är IC!
Tacksam för svar!

Intressant Maria mitted varianten har ju varit på tapeten nu i och med runner, så här tolkar jag det
Framtassarnas vita ska för att vara optimalt gå i vecket där foten böjer sig, jag vet katter med vita tår som varit ok.
Trampdynorna får ha fläckar
Runners så här står det i standarden för **mitted
**
Points (except paws, chin and the possible white stripe/markings on the bridge of the nose up to the forehead) and body colour as in the Colourpoint, well defined and in harmony with the body colour.
White mittens on the front legs; the hind legs should be white at minimum up to the thigh.
och **colourpointen
**
colour of points: ears, mask, legs and tail to be well defined and in harmony with the body colour
Mitted katten ska vara färgad som en colourpoint med färgade ben
förutom except paws "fötterna" då kan inte vita runners vara rätt om man läser standarden, då benen ska vara färgade som en colourpoint. Så tolkar jag standarden sen finns det säkert andra som tycker annat.
Intressant detta.
Jag tror inte att det är så många av domarna som faktiskt tänker på runners ännu. Jag har ställt ut min hane flera gånger. Han har bara ett cert kvar till IC, men det är bara en domare som kommenterat hans runners och det var när han ställdes som kattunge.
Men domare kanske kommer kolla mer och mer efter detta nu.
Men frågan är om det kommer vara cert-dragande eller om de får cert men inte kan komma upp i panel. Hur skulle du döma där Åsa?
Martina
Yataz

Hej Åsa!
Tack för ditt svar!!
Inte för att vara elak men jag tycker att det är tråkigt att en mitted med runners då får cert, får då är den ju inte rätt tecknad. Det verkar också som att det råder okunskap bland vissa uppfödare då jag har hört att katten är feltecknad då den har fläckar på trampdynorna. Men så är alltså inte fallet!
Bra, då vet jag! Då har jag lite mer kött på benen

Jag har en mitted som är 7 år.
När jag började ställa ut henne så var det aldrig någon som sa att hon var felteckad på ngt sätt.Hon har vad jag har förstått nu, runners, men det var aldrig ngt som disskuterades då.
Hon har även lite vitt under nosen, aldrig ngn som kommenterade detta. Men när jag behöll en avkomma efter henne som hade samma sak, då hade man kommit på att så skulle det nog inte vara.
Så det känns lite som när det gäller mitted, att under mina 7 år med min hona, så har hon ställts från början och var alldeles OK, sen kom det vita under nosen och nu runners.
Jag måste nog säga att jag från början också trodde att man skulle ha rosa trampdynor, men att jag själv nu tycker att det är OK, och upplever också att domarna inte slår ner på det så mycket.
Standarden ändrades ju för några år sedan då det gällde fläckar på mitted, då blev det godkänt att ha det vita under nosen och även fläckar på bakbenen. Tidigare hade alla fall fläckar på bakbenen inte varit godkänt.
Kanske lite långt och förvirrat
Ing-Marie.

Tack Ing-Marie för ditt inlägg!
Standarden har kanske ändrats och domarna som har hållt på ett tag kanske inte har uppmärksammat det…
Hursomhelst så tycker jag att just mitted verkar var en teckning som det är mest okunskap om. När "jag" fick mitted ungar tänkte jag på en gång, "Å nej, hoppas nu att dom är rätt tecknade." Jag har fått en bild av att dom är svårast att få rätt tecknade, eller?
Svammel svammel…

Jag tror att den höga kvaliteten som vi har på ragdollen i dag gör att (vissa) dommare slår hårdare ner på färgfel. Sen ser vi ju ofta oxå tycker jag att olika dommare har mkt olik intresse och kunnskap om våran ras- då både till standarden gällande typ, och även markeringar. Något jag tror kan ge svaret på att en med runners kan få sina cert.
Det är typ sista året man har fått upp ögonen för sk runners. Och jag tycker inte man såg det så mycket tidigare som det man gör i dag. Vi kan ju fråga oss varför. Är vi inte så noga med att ta bort dessa när vi väljer vilken individer vi säljer till avel? Kan det va att vi inte ser det när vi säljer dom? Är det så att fler o fler kattungeköpare (som i utg pkt ville ha en sällskapskisse) väljer att ställa ut sin lilla sötnos? Är det så att det kommer mer o mer efter vi började para high mitted o mitted - vilket ju är ett ganska nytt fenomen när det gäller våran ras? Kan det va så att vi tycker typ är viktigare än täckning när vi säljer kattungen?
Jag tycker det är bra att dommarna börjar få upp ögonen för detta, vi har så hög standard på våra katter, att vi måste börja att tänka på markeringar oxå. Självklart skall en mitted med bra markeringar gå före en med runners (eller andra fel/svagheter i täckningen)
Mitted och bicolour är ju alltid svårare att få frem bra täcknade individ. Det är lite som att spela på lotto om markeringarna blir bra eller inte. Det är nog lite så tanken har varit från början med prissättingen oxå. När man får fram en med bra markeringar blir priset på katten högre.
När det är sagt så finns det ju underbart söta feltäcknade katter oxå. Lägger vid en bild på min lilla sötnos Zulu från sista kullen… inte mycket rätt när det gäller färgen..men hon är banne mig den sötaste lilla kisse jag har haft på länge!!

Hej Dandaras!
Lilla Zulu är jättesöt!!!
Instämmer helt i det du skriver.
Man hoppas ju att uppfödare informerar sina sällskapsköpare som vill ställa ut att det inte är önskat med runners.
Tror du/ni att runners är ärftligt?

Hej Tillemoras
Jeg tror att alla typar av fläckar, v-som är osymetriska och runners osv ofta kommer igen i kullar. Inte till 100% men med större sannolikhet än om man har två bra markerade föreldrar.

Jag tycker det känns lite konstigt att vi tillåter mörka fläckar på bakbenen men inte runners?? I mina ögon störs jag mer av dom fläckarna än att det vita går upp på benen. Jag kan tycka det när jag sitter med båda sorterna här hemma. En perfekt tecknad mitted är svårare än bicolor. Där tillåts färgen att gå ner på benen. Jag tror det står i rasbeskrivningen att det är önskvärt med vita framben men inget krav?? Åsa hur står det exakt?

tillägg det är svårt när dom är små att exakt se runners. Är dom väldigt ljusa som en del blå/lila är kan det vara svårt att upptäcka det innan 12 v ålder. Jag såg det inte på min dam för hon var 15 v.
Typen måste väl ändå gå före?? eller

I och med att det var Norges förslag till standardändring som gick igenom i den senaste standardändringen så är det numera tillåtet för mitted att ha fläckar på bakbenen i det vita.
Åsa hos Christine
Håller med Marrics. På min hane såg man inga runners förrän han var äldre. Så det kunde ju varken jag eller uppfödaren veta när jag köpte honom för utställning. Nu har det ju visat sig gå bra för honom ändå och min uppfödare är dessutom så go att jag blev kompenserad
Martina
Yataz
Tack för informationen Kristin!
Jag har just köpt en hona som är Brun Mitted.
Hon är bra typad osv men hon har en liten spot(fläck på bakbenet).
Jag hade blivit informerad att detta var tillåtet så jag bortsåg
från det , hon har så många andra fina kvaliteter.
Det var skönt att få detta bekräftat att det verkligen är tillåtet.
Kram från Yvonne

Jag frågade när jag ställde ut min Bosse sist, han är brun mitted med en liten, liten starkt brun fläck på ena bakbenet. Han är perfekt tecknad för övrigt, han fick jättemycket lovord på sin utställning och den bruna pricken var att jämställa med Marilyn Monroes skönhetsfläck.

Personligen tycker jag att det är väldigt svårt att använda den beskrivning som finns i standarden idag när det gäller att hantera "runners", eller för den delen "mittens", och hur högt/lågt de får gå. Att använda sig av att benen beskrivs som att de ska vara maskade som på en colourpoint med undantag av tassarna tycker inte jag räcker som definition, utan det krävs en mer noggrann beskrivning. Det blir lite som att tolka beskrivningen av den vita magranden "white stripe extending from the bib running down the underside between the front legs to the base of the tail" som att en ragdollhane måste ha en vit pung 
Om vi tar mittens först finns det faktiskt ingen riktigt bra beskrivning för hur de ska se ut. I rasstandarden står det som Åsa skriver i inlägg 1 att tassarna inte ska vara maskade (de ska alltså vara vita) som på en colourpoint, och i den generella standarden står det att mitted-varianten ska ha vita mittens (=vantar) på *frambenen*. Det finns inte heller någon beskrivning av begreppet "mittens" i FIFes "ordlista" i slutet av den generella standarden. Alltså är vi utlämnade till att "tolka" hur dessa "mittens" ska se ut.
På birman finns det då en väldigt noggrann beskrivning av hur deras "vita fötter", fram och bak, ska se ut. De kallas då inte "mittens", utan "gloves", och där skriver man att det vita inte ska sträcka sig högre än "metacarpals", som är de fem benen som är fortsättningen på tårna. I praktiken vid domarbedömningen av birma använder man "the metacarpal pad", som är den lilla trampdynan som sitter en liten bit upp på benet som "högsta tillåtna punkten" för allt vitt.
Det står inte någonting överhuvudtaget om "runners" i ragdollstandarden, varken i rasstandarden eller i beskrivningen av mitted-mönstret i den generella standarden. I birmastandarden är begreppet "runners" väldefinierat, och de är beskrivna som ett fel. Vid domarbedömningen använder man även här i praktiken "the metacarpal pad" som högsta tillåtna "punkt" för "runners".
Min poäng är att jag tycker inte att vi kan luta oss mot birmastandardens beskrivningar av "gloves" och "runners", utan vi får se till att definiera både hur vi vill att ragdollens "mittens" ska se ut, och hur vi ska se på det här med "runners".
Hur gör jag idag när jag dömer mitted ragdoll då, när jag inte har någon bra beskrivning i standarden? I praktiken så använder jag mig av birmastandardens referensramar och använder " the metacarpal pad" som högsta tillåtna punkt, eftersom jag är rädd för att om jag som domare tillåter hur mycket vitt och hur höga runners som helst så finns det risk för att vi får stora problem med mängden vitt - både för mycket och för litet - inom en snar framtid, men jag hade definitivt föredragit att ha en beskrivning i ragdollens egen standard.
Som svar till #15 så står det i beskrivningen av mitted-mönstret i den generella standarden att bläsen ska vara smal. Sen är ju det tolkningsbart vad som ska anses som "smal", men här finns i alla fall en riktlinje, vilket vi skulle behöva mer av när det gäller mittens och runners.
Hälsningar
Jörgen
,

Tack för ett långt och intressant svar
Tråkigt och konstigt att det inte finns en bättre beskrivning på en ragdoll mitted i standarden. Det förklarar okunskapen bland uppfödare om mitted
Om jag har förstått rätt så ska det väl arbetas på ett förtydligande av standarden för mitted.
SRC's medlemmar får chans att diskutera detta på uppfödarträffarna, så delta gärna på dessa så kommer man kunna arbeta vidare efter det.
Martina
Yataz
Jag tycker också att Mitted ska vara tydligt Mitted och inte gränsfall bicolour.
jag har just nu fyra små 12 dagars bebisar som är mitted och det kommer bli spännande att se hur dom blir tecknade.
Men som alltid tycker jag att typ går före färg, men jag tycker ändå inte egentligen att en Mitted med runners, ska klå en korrekt tecknad mitted, Om den inte typmässigt är alldeles outstanding förståss.
Vi har ju ganska höga poäng på färg på vår ras.. och då måste vi ju också vara hårda på hur en "korrekt" teckning, ska se ut.
Och att arbeta fram en väl formulerad beskrivning om exakt Hur mycket vitt det ska få vara på tassarna och exakt hur stor en bläs ska få vara, och som sagt. Detta har ju/ska ju diskuteras på uppfödarträffarna, och jag hoppas att det kommer tillsättas en kommitte´e som arbetar fram de här riktlinjerna, så att domarna får enklare verktyg att förhålla sig till när dom dömer.
För det är kan minsann inte lätt att vara domare heller, när det kommer katter som är jättefina ,men har ett litet fel här eller där som inte tydligt finns definierat i rasstandarden…
På bilden här min ljuvliga Amber, som numera är Champion!!
#19 Är du säker på att de är mitted då? *fniss*
Martina
Yataz

Jag har jobbat med mitted sedan 2000-2001 både i avel och som aktiv utställare. Det har varit en lång och krokig väg men idag tycker jag att mitted varianten bedöms rättvist.
Jag fick av en domare en gång denna bild av mitted varianten och den har jag utgått från när jag utvärderar mina potentiella avels/utställningskatter. På bildens över halva är gränsen för hur mycket vitt som tillåts, på bildens under halva då i sin tur gränsen för hur lite vitt katten bör/får ha.
Sk "runners" har för mig varit fel och de kattungarna har gått till sällskap, i vissa fall (blåmaskade katter) ha jag inte kunnat se markeringen på frambenen innan leverans men då lämnat garantier om det skulle dyka upp. Som uppfödare tycker jag dock att skulle en mitted på utställning ha "runners" och den katten är så pass mycket bättre typmässigt så ska givetvis den vinna över den andra utan "runners", men målet måste vara att ta bort dessa då jag sett att de kommer tillbaka i linjerna.
Under mina år som utställare av mitted har jag möts av både ris och ros. En del domare har sågat mitted katterna innan de ens kommit upp på domarbordet, jag har fått höra allt från "en dålig kopia av Birma" (ja.. utav en domare), att det vita ska gå upp på halva frambenet för att skilja sig från birmornas "mjölktassar". Under att par år hade jag med mig mitted-standarden i min bakficka och tog var tvungen att ta fram den med ett par gånger. (vilket inte gynnade min katt den dagen *ha ha ha*).
Idagsläge tycker jag att det blivit mycket bättre, det märks att mitted varianten nu är erkänd och att alla domarna "lärt" sig standarden för hur de ska se ut och att de faktiskt förtjänar att finnas 
Mvh Maria
www.marags.com

funderar lite på mitted med bläs, får det vara vitt under nosen/över nosen???

#21 Enig med deg i din fortolkning av hvordan mitted skal se ut. Dette bildet av hvor lite/mye hvitt en mitted skal ha har jeg og gått ut i fra.
Når det gjelder runners, så ser jeg på det som en feil i forhold til utstilling. Dette bør vi gjøre noe med, få inn i standaren hvorvidt det skal være cert drag eller ikke.
#9 Det står ønskelig med hvite ben..så der er standaren igjen vanskelig for dommerne…og meget frustrerende for oss utstillere. Noen dommere synes ikke det gjør noe med "mitted ben" og flekker på bena på en bicolour, mens andre ikke godtar det

Utdrag fra Fifes standard:
Points (except paws, chin and the possible white stripe/markings on the bridge of the nose up to the forehead) and body colour as in the Colourpoint, well defined and in harmony with the body colour.
White stripe extends from the bib and runs down the underside between the front legs to the base of the tail.
Etter det jeg forstår ut av standaren kan det hvite være over nesen, og ikke under
Selv syntes jeg ikke standarden på mitted er vanskelig å tolke/forstå. Hansker hva er det? Jo det perfekte er at skille mellom farge og hvit går mitt i knekken på poten, altså der poten tar slutt. Foran og bak og ingen runners. Støvler hva er det? Det er det samme som knestrømper.
Hanskene på Ragdollen skal være nøyaktig lik hanskene på Hellig BIrma.
Flekker i støvlene/knestrømpene er minus i poeng, men ikke cert trekk i seg selv.
Hvit strime skal mitted varianten ha, samt hvit hake, dette er standarden klar på.
Centrumslinjen - hva betyr det? Se på bildet av den brune mitted varianten som Tillemoras har lagt ut. Dette er sentrumlinjen og det betyr over og under nesen. Katten er litt i grenseland, da det ikke må bli for meget hvit. Kattens timeglass på bildet går litt for mye ut på den ene siden. Legger også ut et bilde av en av våre tidligere avlshanner. Han har sitt timeglass blizz innenfor centrumslinjen.
Jeg forstår av flere innlegg at ikke alle "leser" standarden korrekt. Det er viktig å sette seg inn i standarden man avler på. Dette er vår mal som oppdrettere. Før man setter i gang å avle burde en hver oppdretter ha store kunnskaper om standarden. Smaken, er som baken :-) og heldigvis har vi forskjellig type smak, men det må ligge innenfor den. Noen liker mer søte uttrykk, andre mer "grymme" typer og det er helt greit, men innenfor standarden.
Det er INGEN feil å ha farger på tråputene verken for mitted eller bicolour. det er helt naturlig at en to farget katt kan få fargede tråputer. Sol :-)

Jag är nybörjare på området och skulle gärna vilja veta vad runners är för något? ^^
^Runners är vita strimmor som går upp längs insidan på frambenen.
Betr. bläsen så ställde min bekant ut en kattunge med en bläs som ser ut som ett bicolor-V. Katten blev diskad.

Om katten har en färgstrimma på bakbenet , ner mot tassen, alltså en färgad runners om jag ska förenkla hur jag menar.)
hur bedöms detta då?
Kattungar väntas hos GunBertus
Runner. Legger ut et bilde så du ser hva runners er for noe. I dag passerer dette hos de fleste dommere, men noen har begynt å slå ned på det. Jeg syntes det er viktig at hver dommere påpeker dette hos katter som har det. Ved at det blir påpekt som "ikke ønskelig" vil oppdr.bli flinkere til å prøve og avle seg bort fra det. På Hellig Birma, som også er en mitted variant, er dette cert trekk. Om noen år, tror jeg også det er cert trekk på Ragdoll mitted.
Vi har en ny rase og det tar tid å få frem både gode typer, samt riktig farge og mønsterfordeling. Jeg tror det har vært viktig å arbeide mest med type, pels og størrelse på Ragdollen, samt øyefarge. Når alt dette er på "plass" ja da kan vi begynne å "male".
Det samme gjelder colourpointen og dens mørke strime på buken. Den gangen FIFe godkjente colourpointvarianten ble det påpekt at dommere skulle "se mellom fingrene" på mørk strime/flekk på buken. Dessverre er colourpointen nedprioritert hos de fleste oppdrettere og vi sliter enda med farget strime/flekk på buken. Skal man få dette bort må man avle helt bevist for å avle det bort. Ikke mange colourpointer å se uten den mørke buken. Som regel har alle colourpoint over ett år denne flekken. Selv har jeg fått frem flere avkom uten dette, men det er ikke fordi jeg har vært dyktig, da jeg ikke har satset på colourpointen, men oppdr før meg som jeg har disse linjene fra. Sol - Diadem's
Jeg vil komme med innspill til det Rosina skriver.
Utklipp: Betr. bläsen så ställde min bekant ut en kattunge med en bläs som ser ut som ett bicolor-V. Katten blev diskad.
Hvis denne katten så ut som den på bilde jeg sendte har katten blitt feilaktig disket. Skulle derfor gjerne sett ett bilde på denne katten og blisset den har.
Mitted varianten SKAL IKKE ha blizz, men den kan ha et timeglass blizz - og timeglass er smalt.
Det var Norges forslag til FIFe om endring på Ragdoll standarden som gikk i mellom i 2006. Dere kan lese foredraget jeg holdt på NRRs GF da forslaget ble godkjent i NRR. Det var NRR's forslag som be godkjent i FIFe. Sveraks forslag falt (det var noe mer begrenset en NRR's forslag var)
Til norsk er oversettelsen: Hvit hake, med eller uten smal hvit stripe/markering(er) på neseryggen og opp til pannen. Smal hvit stripe/markering er tillatt på snutepartiet så lenge den følger midtlinjen ned til haken.
endringsforslaget på engelsk, som ble godkjent: http://www.diadems.no/FIFE-2.htm
Her kan dere lese hele forløpet for godkjenningen.
http://www.diadems.no/foredrag-GF.htm
For meg er standarden helt klar på mitted varianten og ikke vanskelig å tolke. Det som er vanskelig er; hva er diskvalifiserende? Hva er cert trekk? Det er flere ting som ikke er definert klart i vår standard og dette må bli det vi må arbeide for fremover, samt poengfordeling, men det tar jeg i et annet innlegg
… Sol - Diadems
# 30 Jag vill inte lägga ut någon bild då jag inte har någon jag själv tagit.
När man ser katten ser den ut som en bicolor, dvs den har ett tydligt upp-och-nedvänt V i ansiktet, ett nästan perfekt bicolor-V
. Men i övrigt är den mitted, och med de föräldrar den har så är det inte möjligt att den är bicolor.
Mycket söt liten kisse, fast den inte är enligt standarden. 
Bläsen är en annan fråga. När vi ställde ut en av våra mittedkatter sa och skrev domaren att det var önskvärt med en bläs som vår katt saknade. Har inte kunnat släppa det och undrar hur det ligger till med den frågan. Kan inte på något vis från ragdollstandarden se att detta skulle vara önskvärt. Inom FIFe anges det som: "…the possible white stripe/markings on the bridge of the nose up to the forehead". Ska jag då tolka att det är önskvärt?

#32 vad jag fattar det som så ska det inte spela någon roll om dem har det eller ej på bedömningen, men att alla har olika smak kan ja förstå men de ska ju inte domaren yttra tycker ja under en bedömning då ska väl katten dömas efter standarden som ja då tolkar att katten får ha bläs men är inget måste… så antingen eller då alltså..
nu krånglar ja till det igen :/
Vet att en del domare inte vill ha bläsen och tycker det stör uttrycket.
Och jag vet domare som tycker precis tvärtom, att något saknas om där inte finns en bläs.
Visst kan man väl säga vad man själv föredrar, men bedömningen ska ändå vara rättvis och gå efter det som står i standarden…tycker jag!
Martina
Yataz
#34 Kan bara hålla med.

#34 var det jag menade men ja krångla till det lite kanske..

*puttar upp tråd* då här finns mpnga bra svar på nya frågor!!

Bosse har en liten, liten stjärna i pannan, sååå charmig! På hans utställningar har domarna tyckt att detta varit ett plus i hans teckning.
Min hane har en nästan likadan och de domare som har kommenterat den tycker den är jättefin.