Ragdollens personlighet
Hej!
Jag läste i en tråd på ett annat forum där en beskrev ragdollen som:
Nyckfull
Trög
Inte alltid snäll i alla lägen
Vill mest observera och vara med, inte kela/gosa
Svår att engagera till bus/lek
Den personen som skrev det har själv en raggis och han/hon hade även uppfattat andra raggisar på det här sättet och det gjorde mig väldigt förvånad för inget av det där stämmer in på min kille eller någon av de andra jag har träffat =S
Så till min fråga: Vilket eller vilka av dessa påståenden stämmer in på era raggisar, stämmer något av dom in överhuvudtaget ?
(hoppas att detta blev lagt under rätt rubrik, annars kanske någon kan vara snäll att flytta på den ?)
Jag läste oxå det och har svarat på inlägget där.
Dom egenskaperna stämmer inte på mina jamare och kan inte påstå att det stämmer in på andra raggisar som jag träffat heller. 

Ja jag såg det alldeles nyss
Skönt i alla fall att det är fler som blev förvånade 
Jag har två ragdoll killar här hemma, en på 3½ år och en på precis 5 månader och ingen av påståenden stämmer in på dem.

Hej!
Håller delvis med på en punkt.
Klart inte tröga, älskar att leka. Hälften av mitt lilla gäng (på sex) vill vara nära och med men ej ligga i knät. Tre av dem vill vara i knät även om det är just när man är på ett visst ställe.
Snäll ? verkligen ja just ALLA lägen. Kan göra nästan vad som helst med dem utan att de någonsin visar klorna.
(undantag av en som inte tycker om att bada och som då talar om för mig att det här vill hon inte vara med på) men det förstår jag.
Tillsammans med hunden snabbt i dörren och möter upp när man varit hemifrån.
Helt klart en mycket gosig mysig älskvärd katt som jag inte skulle kunna vara utan!!!
Det var mina katter det.

Jag läste det också och blev väldigt förvånad. Inget av påståendena stämmer på mina grabbar heller.

# 3,4 & 5
Tack för era svar! Det verkar som att majoriteten av oss har upplevt raggisen på ett helt annat sätt än den personen som skrev det. Givetvis kan det ju skilja mycket från individ till individ så klart, min är absolut ingen knäkatt men han älskar att ligga bredvid en och kela 
HEJ!
Det beror kanske på vilka raser man jämför med?
Om jag jämför med mina Birmakatter i samma ålder som min ragdoll, så är ragdollen lite svårare att engagera till bus och lek. Han vill mest observera de andra när de leker.
Han är inte heller lika bra på att hoppa direkt upp på höga hyllor som birmakatterna är och att vara på vasken bryr han sig inte om.
Han lilla egenhet är att förfölja mig jamandes till badrummet(dygnet runt),för att han hoppas på att jag ska kasta en papperstuss till honom! Jag har själv lärt honom det, så nu tror han det varje gång jag går mot badrummet!

Givetvis beror det på vilka raser man jämför med, det förstår jag med =) Men personen anser att dessa egenskaper (eller vad man vill kalla det för) är rastypiska, betyder det då att min raggis är icke rastypisk då eftersom inget av dessa påståenden stämde in på honom 
Nämndes ordet rastypiskt?
Själv är jag inte insatt i vad som är rastypiskt, min ragdoll är en sällskapskatt och en god sådan.

Ja, utefter de andra raggisar han/hon träffat så tyckte personen att hans/hennes raggis är rastypisk.
Nej jag är inte heller så insatt än i vad som är rastypiskt men av det jag har läst och hört från andra ägare så verkar majoriteten av raggisarna vara tvärt emot vad denna persons raggis är. Hade alla varit som hans/hennes så kan jag erkänna att jag inte hade skaffat den här rasen 

Inget av det där stämmer in på min donna. Just då jag läste detta sprang hon förbi i världens fart, gjorde matrix-moves på väggen och flög över sambos knän när han satt på soffan och det slutade med att hon försökte bromsa i vildt förtvivlan på de halkiga golvet..men det hela slutade med ett bang, och fyra traumatiserade kattungar…*s*
Fast detta gör hon ju iof inte jämt och ständigt ;D

# 11
Min sida ? menar du hemsidan då ? Konstigt, kanske var något tillfälligt fel
Ja han är en riktigt härlig kille men feltecknad men han har ett underbart temperament, en riktig tuff liten kille. Nästa misse ska kunna ställas ut, nu har jag blivit så sugen på det sedan jag slutade med hundutställningarna
Tjusig tjej! och brun bicolor också om jag inte ser fel ? Älskar bicolor! Läckert med den bruna fläcken på nosen! 

# 12
*Skratt* Ja min brukar också dunsa in i väggar och dörrar när han inte hinner stanna i tid när han har fått fnatt. Härligare djur får man leta efter! 
Skiathos är en kille på 7kg. 11 månader ung.Också "fel"tecknad, men det spelar ingen roll som sällskapskatt.
Jag menar din sida här på iFokus, kan inte se den.

# 15
Oops en kille var det visst
Sorry!
Aha den, kanske var något tillfälligt bara =)
kan se den nu! 
Nehej.Dom där påståenden stämmer inte på mina raggisar heller!!
Dom är supersnälla,gosiga(kanske på olika vis,alla vill inte vara i famnen men alltid bredvid isf).Dom är lekfulla,kvicka,smarta,kanske lite klumpiga,men det hör ju till.Sociala.Dom är där jag är.
En är envis dock och vi har lite maktkamp ibland med våra olika viljor,hehe
.
Ingen av mina 3 raggisar visar dessa tendenser.. De är både busiga och mycket mycket snälla, min dotter är de extra snälla mot och gosar mycket med henne… Om de är tröga eller inte det vet jag inte men här hemma går allt i 1000 km/h i alla fall.
Och jag har nog aldrig träffat en "elak" raggis.
//Lotta
Hoppsan! Och vilka positiva egenskaper nämndes? Allt som räknats upp i inlägg #0 är ju uteslutande negativt.
Båda våra Ragdolls är tvärtom:
- Väldigt stabila humör
- Inte alls tröga, utan är bra på att komma ihåg saker. T.ex. den äldsta går inte längre på att jaga min hand under en filt. Han sträcker på halsen och tittar på min arm som att "Jag vet att det är din hand!"
- ALLTID snälla
- Vill gärna mysa när vi sitter i soffan eller ligger i sängen. Båda sover i vår säng. Om vi sitter vid datorn så brukar de antingen ligga bakom skärmen eller vid skrivaren, så de är ofta med där vi är. Protesterar aldrig om man lyfter upp dem. Det negativa kan väl vara att de bara finner sig i att bli upplyfta av vem som helst. Vi har haft flera släktingar som varit och kikat på katterna och det är aldrig några problem. Båda kommer och möter i dörren när man kommer hem.
- Har sina favoritleksaker. Mao tycker om regnsbågsmöss och dessa apporterar han. Castro leker gärna med ett plasthjul med en boll inuti. Båda tycker om stavar med en boll knuten till staven. Mao har blivit lite lugnare sedan kastreringen, men de brottas och jagar gärna varandra. Det kan vara ett himla spring här hemma.
Det som är mest negativt är nog att de är så matglada. Bara jag öppnar kylskåpsdörren eller skafferiet så är de där och jamar.
Det stämmer inte in på någon av mina 2 raggisar heller.
Ingen av dem är nyckfull
Lite lata kanske,
men absolut inte tröga
Snälla är de, i alla lägen
Gillar kanske inte att ligga i knäet alltid, men kommer alltid när vi tittar på TV. Kela vill de alltid!
Väldigt lätta att få igång att leka, både med oss och med varandra
Zabelle

# 20
Personen jämförde med sin skogis och den var precis tvärtemot raggisen, alltid snäll, lättlärd, lätt att få igång till bus osv. osv. Så som personen beskrev sin raggis så var det definitivt inte en ragdoll jag fick upp en bild på i huvudet direkt och det konstiga är att alla andra ragdoll som han/hon hade träffat hade varit likadana och därför ansåg personen att hans/hennes raggis var rastypisk 
Stämmer heller inte in på mina raggisar och heller inte om man läser om Ragdollens egenskaper:
En ragdoll är:
kelig
social
nyfiken
tillgiven
hundlik
hälsar på gäster
m.m
#22 Jag tänker att om man har den inställningen till sitt husdjur så är katten inte sen att känna av det. Vem vill leka och gosa med nån som verkar fientligt inställd till en? Kan mycket väl tänka mig att andra raggisar inte vill vara uppe i en person som verkar så negativ.